Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 69205 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Industriële scenery
« Gepost op: 05 oktober 2012, 20:07:40 »
Dit draadje begint met de beschrijving van een grote graansilo, in half-reliëf.
Ik heb het draadje maar een algemene titel gegeven zodat ik ook toekomstig te bouwen industrie objecten hierin kwijt kan (ik heb er nog diverse op de planning staan…).
Een vorig model van een fabriek heb ik gepresenteerd in het draadje “huizen bouwen van karton”.
Nu is een fabriek geen huis, en speel karton bij mij niet altijd de hoofdrol. Vandaar dit nieuwe draadje, waarbij de vlag de lading beter dekt.

Verder natuurlijk graag van mede forumleden de nodige feedback, opbouwende en afbrekende kritiek, vragen.  Ik zie het allemaal graag verschijnen.
En er zullen er vast wel meer zijn die in dit draadje hun bouwsels kunnen laten zien…


Een half-reliëf graansilo in HO

In het afgelopen voorjaar heb ik mijn baan met 3,8 m verlengd. Op dit gedeelte ligt een dubbelsporige hoofdlijn vrij dicht bij de achtergrond. De bedoeling is om op de voorgrond een stamlijn te leggen met de nodige industrie aansluitingen.
Achter de hoofdlijn gaat het industriegebied verder, en ligt fictief gezien het oude havengebied van Rotterdam (Maashaven, Rijnhaven). Omdat mijn modelbaan zich ongeveer afspeelt in het Rotterdamse vanaf tijdperk III, was het in dit deel van de stad toen nog een en al bedrijvigheid.
Dit achtergrond gedeelte zal op de modelbaan gaan bestaan uit half-relief industriebebouwing, en een nog te schilderen achtergrond.

Nu bouw ik graag “op schaal”, wat in het geval van industrie al snel kan resulteren in grotere modellen en complexen. Maar 3,8 m achtergrond bouw je ook niet in een avondje vol.  Dus eerst maar wat plannen maken. De zomerperiode kwam eraan, en dan zet ik de modelbouw altijd opeen lager pitje, dit in verband met andere leuke activiteiten die het leven aangenaam maken.
Maar op een zondagmiddag onder de parasol begon het toch te kriebelen, en werd binnen een uurtje het ontwerp geboren voor de eerste industrie. Het hek was van de dam, en aansluitend werd maar meteen een aanvang genomen met de bouw.

In Houten had ik de afgelopen jaren al wat goedkope kitjes op de kop getikt die ik zou gaan gebruiken als onderdelenleverancier voor mijn plannen. Scratchbuilden en kitbashen vind ik nu eenmaal leuker dan zomaar een styreen gebouwtje in elkaar plakken.
In mijn 1:1 leven mag ik van mijn baas fabrieken ontwerpen en delen daarvan. Zo neem ik mijn werk nog mee naar huis…

Tussen de doosjes zat ook een graansilo van Heljan. Overduidelijk voor de Amerikaanse markt en met een hoog speelgoedgehalte, gezien de knalblauwe ramen en deuren. Uiteindelijk zou ik van deze kit allen der silo elementen gebruiken, en wat wandjes en ramen. De rest ging naar de rommeldoos.


het Heljan doosje


Eens kijken wat we hiervan kunnen gebruiken...

Een graansilo past goed in het Rotterdamse havengebied.
Karakteristiek aan dit soort gebouwen zijn natuurlijk de ronde silo elementen. Maar vaak zijn die van buitenaf niet zichtbaar, zoals bv. aan de Maashaven. De inmiddels gesloopte silo aan de Botlek had wel zichtbare ronde elementen.
Met de bruikbare Heljan onderdelen werd op de tuintafel een compositie gemaakt, waaruit als snel het basisontwerp resulteerde. Ik had nu eens geen zin om het hele model in AutoCAD uit te werken (het was op dat moment 30 graden… :) ). Een simpele schets zou voldoen, waarna ik tijdens de bouw wel verder zou zien.


Even wat onderdelen rangschikken met wat afvalhoutjes...


Engineeren zonder AutoCAD. Dit is het echte werk, op ruitjespapier...

(wordt vervolgd…)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re:Industriële scenery
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2012, 20:34:20 »
Graansilo's bestaan ook zonder halfronde buitenvormen.
Zoals vermoedelijk aan de Maashaven gewoon rechthoekige cellen ipv die ronde cellen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2012, 20:50:13 »
Heel veel silogebouwen hebben geen (half-)ronde vormen. Of de silo's zelf dan rond of rechthoekig zijn, doet er dan niet zoveel toe. Voor modelbouw telt vnl. de buitenkant van een bouwwerk.

Google maar eens op - graansilo - afbeeldingen - .
Soms zijn het ware kathedralen.

Mij ging het erom, karakteristieke ronde silovormen uit te beelden, zoals bv. aan de Botlek het geval was.
Zonder het Heljan kitje had ik bv. PVC buis kunnen gebruiken.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2012, 21:01:36 »
Hoi Marc,

ziet er al goed uit op papier, ben benieuwd naar de verdere bouw.
Ik ga dit draadje in de gaten houden, aangezien ik ook met een graansilo bezig ben.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2012, 21:10:50 »
Leuk.
Die van mij nadert zo langzamerhand zijn voltooiing, dus kan ik van jou niets meer afkijken... ;)

Ben inmiddels deel 2 van het verhaal aan het schrijven.
Even een paar dagen geduld dus.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2012, 21:29:15 »
paar dagen nog wel...

Ik gebruik trouwens eens walthers cornerstone kitje als basis.
de silo's staan in elkaar, en het hoofd gebouw moet ik nog even kijken wat ik daar mee ga doen.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2012, 09:41:45 »
Zoals beloofd hier het vervolg van het graansilo draadje:

Het gebouw zou gaan bestaan uit een aantal hoofdelementen: een plint (zo noemen architecten dat), 2x6 silo elementen, twee opvoertorens, een dienstgebouw, en 2 aparte silo’s die zogenaamd in een latere fase aan het bouwwerk werden toegevoegd.
Totaal zou het model slechts ca. 40 mm diep worden. Om een stevige basis te hebben, werd een achterwand gezaagd uit 9 mm multiplex, in de contouren van de totale fabriek. Zo ontstond een model van ca. 60 cm lang en 28 cm hoog.
In 1:1 is dit nog best bescheiden, in 1:87 aardig aan de maat.

De basis voor de plint bestaat uit 2 vurenhouten balkjes die op de multiplex plaat werden geschroefd. In een vorig leven waren die balkjes verpakkinghout van onze nieuwe vaatwasser. Waaibomenhout dus. Het multiplex was ooit de achterwand van mijn treinenvitrine, toen ik nog een tiener was.
In het onderste balkje zitten 2 M4 moeren verwerkt. Dan kan ik het model straks van onderaf op de modelbaan vastschroeven met M4 boutjes. Omdat het een erg ondiep model zou worden, heb ik er voor tijdens de bouw een paar steuntjes onder geschroefd, zodat het niet omvalt.
Ik had nog wat verlichting in gedachten voor dit model (staat wel zo leuk, ook op de achtergrond), zodat ik in dit stadium alvast wat bedrading heb aangebracht door de plint heen.

De plint werd bekleed met grijs karton (achterkant van een schrijfblok).
Het model graansilo dat ik in gedachten had is van beton, dus zou de basiskleur van het gehele model grijs worden. Nu heeft karton eigenlijk al de structuur en kleur van beton in model, maar het is niet voldoende duurzaam. Het kan snel verkleuren, en vocht en vieze vingers hebben vrij spel.
Ik heb het geschilderd met grijze primer van de Gamma. Als basislaag voldoet dit prima.
Een klein potje Humbrol is lang niet genoeg voor zo’n groot model.

De oranje deuren zijn van CGTextures.
Bij het bedrijf waar ik werk is oranje de huisstijl van alle buitendeuren. Vandaar dat ik nu eens deze kleur heb gekozen. Of ik het echt mooi vind is natuurlijk een ander verhaal. Maar af en toe moet je ook iets bouwen wat je niet mooi vindt. In het echt is immers ook niet alles aan jouw smaak aangepast...


de houten basis van het model


de plint is al met karton beplakt


gewoon grijs karton lijkt onbehandeld al aardig op beton...

(wordt vervolgd)
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2012, 10:38:31 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2012, 13:53:27 »
Het is alweer eventjes geleden, maar hierbij het vervolg van de bouw van de graansilo.

De beide opvoertorens zijn gemaakt van polystyreen.
Ik heb deels gebruik gemaakt van delen van de Heljan kit. Deze zijn dan wel binnenste buiten gekeerd ivm. het veel te grove baksteenmotief. Zo kon ik wel de raampjes gebruiken.
De deuren zijn gewoon styreen plaat, ook weer oranje.
Boven elke deur komt een SMD LEDje zodat het gebouw ook in het donker in bedrijf lijkt.


De beide opvoertorens in aanbouw

En op hun plaats

Het dienstgebouw heeft een basis van MDF plaat 5 mm, beplakt met grijs karton. Ook hier weer een paar Heljan raampjes. De grote ramen zijn half-matte transparante kunststof. Hierin zijn om de 3 mm groeven gekrast om raamspijlen aan te duiden.
In het dienstgebouw moest verlichting komen. Omdat de ramen wel erg groot waren, was een geheel leeg interieur geen optie. Even snel wat in elkaar gefabriekt van hout en messingdraad. Een industrie-groene vloer, 2 rode ‘roots’ blowers (NS Cargo rood van kleiNSpoor…), en metaalkleurig leidingwerk. Door de half-matte ramen lijkt het heel wat als het licht brand.


het interieur in aanbouw


en geschilderd


het interieur geplaatst; het model is slechts enkele cm's diep

De halfronde silo’s komen rechtsreeks uit de Heljan kit. Het zijn steeds setjes van 3 silo’s aaneen. Ik heb ze als 2x2 setjes gebruikt. Ze werden eerst geschilderd, en daarna rechtstreeks op de 9 mm achterwand gelijmd.


de silo’s op hun plaats; de LED verlichting boven de deuren brandt al gedeeltelijk



Boven de 2x6 silo´s komen de verdeeltunnels, waarin de leiding liggen die het graan middels pneumatisch transport naar de silo´s geleiden. In feite is dit het equivalent van een rangeerterrein, waarin verdeelkleppen als wissels fungeren.
De tunnels werden gemaakt door karton op de achterplaat te plakken.
Aan de voorzijde kwamen er 2x3 luchtroosters. Dit waren oorspronkelijk ijzeren hekken uit een onderdelensetje van Vero (ex-DDR), al ca. 25 jaar geleden gekocht.


detail van een verdeeltunnel, met luchtrooster

(wordt vervolgd)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:Industriële scenery
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2012, 15:33:24 »
Nice....... leuk project. Ik heb wel wat met industriële scenery  en thema's.

Jeffrey

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2012, 15:45:55 »
Dan maar blijven volgen dit draadje... ;)

Als het een beetje meezit gaat er de komende jaren nog heel wat komen.
Plannen zat in elk geval. Nu nog de bijbehorende vrije tijd...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2013, 20:54:45 »
Het is eventjes stil geweest, maar dat wil niet zeggen dat er in de tussentijd niets is gebeurd.
Ik gunde me gewoon geen tijd om een en ander (virtueel) aan het papier toe te vertrouwen.
Nu maar gauw verder met het verhaal van d egraansilo:

Aan de rechterzijde staan nog een 13e en 14e silo.
Deze zijn gemaakt van PVC buis 1”, gemaakt uit restanten die een elektro-installateur achterliet na een klus bij ons bedrijf.
Erboven een stukje verdeeltunnel, gemaakt uit multiplex en karton.
Zo lijkt het alsof deze silo’s er naderhand bijgebouwd zijn. Zoiets gebeurt in het echt immers ook vaak.

Toen ik aan dit model begon, vroeg ik mij af of het lastig zou zijn om bij en dergelijk groot model beton realistisch weer te geven.
Een klein betonnen randje aan een kleiner model is nu eenmaal wat anders dan een groot gebouw wat geheel uit beton is opgetrokken.
Een echt “recept” kon ik niet zo gauw vinden, dus maar met enig beleid aan het experimenteren gegaan:
Als basis is beton “grijs”, in de ruimste zin van het woord.
Deze graansilo op de modelbaan is niet echt oud (zeg 20 jaar), en het is een relatief schone industrie. Dus een gepaste veroudering/vervuiling.
Om een dergelijk model te schilderen heb je aan een potje Humbrol al bijna niet genoeg. Ik kocht een busje Gamma grijze grondverf, op alkydbasis. Dat zou ook bij toekomstige modelbouwklusjes wel van pas gaan komen.
Alle delen van het model werden hiermee geschilderd (de kunststof delen met een primerlaag eronder).

Uiteindelijk hadden zo alle delen van het model een min of meer egale middelgrijze kleur.
Zelfs voor een nieuw betonnen gebouw is dat niet erg realistisch, dus moest er nog een en ander aan werk worden gedaan.
Voorbereidingen hiervoor werden al getroffen bij de schilderbeurt van de kleinere samenstellingen.
Zo werd van de hoog opgaande delen (silo’s en opvoertorens) de verf niet in 1x aangebracht, maar in banden van ca. 25 mm hoog. Steeds werd afgeplakt met tape, en ervoor gezorgd dat de verf langs de tape zichtbaar dikker was na opdrogen. Zo ontstond al een structuur van ‘naden’ alsof de opgaande betonnen delen stapsgewijze met een glijbekisting gebouwd zijn.
Ook andere delen van het bouwwerk kregen zo subtiel wat ‘betonvlakken’.

Het gehele model kreeg een wetwash met Tamiya XF-55 (flat earth). Heel erg verdund opbrengen met een varkensharen kwast no. 4, na half opdrogen afvegen met een keukenpapiertje. Maak hierbij uitsluitend veeg bewegingen in verticale richting.
Dan begint het ineens al aardig op beton te lijken: de totale kleur wordt lichter, en is bovendien niet egaal meer. De halfglans van de grondverf is al grotendeels verdwenen ook.
Wat extra veroudering werd verkregen met heel donkergrijs. Dat geeft een minder ´hard´ effect dan echt zwart. Het werd een combinatie van wetwash en drybrush.

Uiteindelijk is het zo gelukt om goed gelijkend beton te krijgen.
Op de foto´s ziet het er wel ietsje anders uit dan op het echte model, dat is nauwelijks te vermijden.


detail van het beton


het gerede model op de baan geplaatst


een dergelijk groot stuk scenery is een fraaie achtergrond om je treinmodellen te fotograferen


« Laatst bewerkt op: 23 maart 2013, 15:32:33 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re:Industriële scenery
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2013, 20:58:13 »
Ik moet zeggen dat ik het zeer fraai vindt ogen! Imposant gewoon!

Groet,
Chris

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Industriële scenery
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2013, 21:13:57 »
Pittig bouwwerkje Marc. Betonkleur is goed getroffen. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re:Industriële scenery
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2013, 21:21:01 »
Kekke unit!
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2013, 21:28:44 »
Ziet er goed uit, mooi formaat ook.
Kleur is zoals Jaap eigenlijk al zegt, mooi getroffen. (y)

Alleen glimd het geheel nog wel een beetje. :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.