Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 69204 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2013, 21:31:08 »
Imposant bouwwerk!

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2013, 21:38:21 »
@Romar
De silo delen zijn nog niet met matte blanke lak behandeld. Als je dan een foto maakt met flits, glimt dat hinderlijk.
Na behandeling met matte lak zal dat wel weg zijn.
(De ronde delen zijn de enige kunststof delen; de rest is karton).

Verder moeten er nog hekwerken komen, bovenop de plint.
Daar heb ik inmiddels materiaal voor in huis.
Nu nog een vrije zaterdagavond... ;)


@allen
Bedank voor de complimenten.
Ik hoop dat er lezers zijn die er inspiratie uit halen, vooral om "op schaal" te bouwen!.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2013, 22:05:55 »
Ah, met matte blanke lak zal dat wel wat minder worden ja. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2013, 22:25:32 »
Ik heb op zolder een 1000W bouwlamp staan.
Kijkend naar de foto's denk ik dat die ook aan stond.

Dat is zo'n zee van licht, eigenlijk te fel om bij te fotograferen. Zeker met een zolder met witte dakplaten.
De meest onverwachte oppervlakken komen dan ineens glanzend over.

Dat zie je ook aan die Class 66, die is eigenlijk overbelicht. Mijn compactcamera kan daar niet heel goed mee overweg.

Maar 1000 W is wel lekker om bij te werken... (y)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2013, 08:49:43 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2013, 18:48:42 »
een gemetselde fabrieksschoorsteen
van hout, karton en papier

Als achtergrondmodel voor mijn modelbaan had ik ooit een fabrieksgebouw gebouwd in “half-reliëf”. Dit betekent dat het model slechts enkele centimeters diep is, maar in lengte en breedte min of meer op schaal HO (45 resp. 22 cm).
Bij deze fabriek wilde ik een model van een gemetselde schoorsteen hebben, als finishing touch en als beeldbepalend element.


zelfbouw of toch maar een gekocht model?

Hoewel ik het liefst volledige zelfbouw bedrijf, of als het niet anders kan kitbashing, heb ik toch wat rondgekeken wat er op de markt verkrijgbaar is aan modellen.
In mijn rommeldoos vond ik een fabrieksschoorsteen, welke in een grijs verleden behoorde bij een ketelhuis van Pola. Deze had voor mijn doel de juiste diameter, maar was de helft te kort.
Kibri heeft in de catalogus een losse schoorsteen (B-8633) voor minder dan 10 Euro welke zeer bruikbaar zou zijn. Maar in drie bezochte winkels had men die op dat moment niet. Ook deze viel dus af.
Artitec heeft twee zeer mooie exemplaren (10.248 en 10.249). Deze waren qua stijl en hoogte precies wat ik zocht, maar na het bekijken van enkele 1:1 voorbeelden vond ik die van Artitec te slank.
Het zou dus zelfbouw gaan worden.


uitvoering in werkelijkheid

In Nederland zijn nog enkele honderden gemetselde fabrieksschoorstenen te vinden. In de jaren 50/60 van de vorige eeuw raakte het metselen van grote schoorstenen in onbruik, in het voordeel van beton. Relevante informatie over schoorstenen vind u op de website van de Stichting Fabrieksschoorstenen (STIF). Van deze site zijn ook enkele brochures te downloaden, en een lijst met van Nederlandse schoorstenen die een of andere technische of historische waarde hebben.

Als regel werden deze schoorstenen gemetseld uit speciale, vuurvaste baksteen. Vandaar ook dat de meeste een oranje-achtige kleur hebben. Wat betreft de uitvoering  kwamen veel varianten voor. De meeste schoorstenen hebben een rechthoekige sokkel en zijn hebben zelf een ronde doorsnede. Als regel lopen ze naar boven taps toe. Meestal is bovenaan een verbreding (“kraag”) gemetseld ter verfraaiing.


maatvoering

Omdat ik geen concreet voorbeeld exact na wilde bouwen, heb ik een aannemelijke maatvoering geschat, en deze naar HO omgerekend. IK had diverse echte schoorstenen bekeken in Tilburg, en in Heusden.
De hoogte van een gemetselde schoorsteen kan variëren van ca. 20 meter tot zelfs boven de 70 meter. Mijn model is gesitueerd in een stedelijk/industrieel gebied. Een extreme hoogte leek me geen goede keus, en ik kwam op ca. 30 meter uit.
Mijn modelschoorsteen is uiteindelijk 360 mm hoog geworden, in werkelijkheid ca. 31 meter.
Van die 360 mm komt 40 mm voor rekening van de sokkel. Lengte en breedte daarvan zijn
uiteindelijk 43 mm geworden. Deze maten zijn allemaal niet zo kritisch zolang je niet exact naar een bestaand voorbeeld bouwt.
De diameter van de schoorsteenpijp is onderin 24 mm, en aan de top 20 mm. Met de gekozen hoogte zijn zo aannemelijke verhoudingen bereikt.


uitvoering in model

De sokkel bestaat uit 2 blokjes hout die op elkaar zijn gelijmd, en rondom beplakt met karton een papier. Middenin de sokkel is een M4 moet ingelijmd. Zo is de schoorsteen vanaf de onderzijde van de modelbaan met een M4 schroef vast te zetten.

Over het ronde deel heb ik een tijdje lopen puzzelen. Want hoe maak je een fatsoenlijk rond, taps voorwerp van enige lengte?
Ik had wel een mogelijkheid om een tapse staaf te laten draaien uit aluminium, en was ik erg snel klaar geweest. Maar dan is het geen zelfbouw meer. Bovendien had ik meer ideeën voor hout als basismateriaal. Maar ik heb zelf geen houtdraaibank...

Van de bouw van ons huis had ik nog een voorraadje rondhout 20 mm liggen, dat ik had gebruikt om de trapspijlen te maken.
20 mm was precies de diameter bovenin, die ik in gedachten had voor de schoorsteen.

Aan de basis zou het ca. 24 mm moeten worden.
Dit heb ik bereikt door de schoorsteen trapsgewijs te bekleden met stroken archief karton van ca. 0,25 mm dikte. Daarna de hele schoorsteen geplamuurd met doe-het-zelf plamuur van Alabastine. En schuren tot er een nette kegelvorm was ontstaan.

De schoorsteen is beplakt met baksteen print van www.scalescenes.com.
Ik heb de kleur “donkere baksteen” genomen. Voor het printen heb ik de kleurbalans van de printer op mijn kantoor iets naar het oranje verschoven. Dan lijkt de baksteen meer op de speciale vuurvaste steen, die gewoonlijk voor dit soort schoorstenen werd gebruikt.

Ik gebruikte stripjes baksteen print van 25 mm breed. Aan de achterzijde ontstond wel steeds een naad, maar die ziet toch niemand, want het is ca. 5 cm bij de achtergrond vandaan.


het gebruik van bedrukt papier

Grote voordelen van zelf bedrukt/geprint papier zijn de lage prijs, onbeperkte hoeveelheid en verwerkingsgemak.
Maar papier heeft ook enkele grote nadelen. Het is erg kwetsbaar en gevoelig voor vocht. En door daglicht (UV) kan het snel verkleuren.
Ik heb de genoemde nadelen voor een deel opgevangen door de gereed gekomen delen in te spuiten met een matte, blanke lak (LUKAS).


top van de schoorsteen

De top van de schoorsteen werd gemaakt van een paar rondjes PVC buis (moffen voor 5/8”en voor3/4”elektra buis).
Bovenin ligt een rooster van zeer fijn gaas. Dit is een filtertje uit een waterkraan, dat precies een standaard diameter had van 20 mm. Nu kan er in 1:87 niemand in de schoorsteen vallen.


Afwerking

De schoorsteen heeft ijzeren verstevigingsbanden om het metselwerk heen.
Deze heb ik nagebootst met zwart ijzergaren, en gewoon op de naden van de baksteen strips gelijmd.

Ik heb afgezien van ijzeren sporten als trap. Deze zitten zogenaamd aan de achterzijde, en zie je dus niet…


Op dit soort schoorstenen werd vaak de naam van het bedrijf geschilderd, van boven naar beneden.
Ik koos een naam die in het Rotterdamse voorkwam voor diverse bedrijven.
Ik heb een relatief smal lettertype genomen, uitgeprint en sjablonen uitgesneden. Daarna een voor een de letters op de schoorsteen geschilderd.


Scalescenes: www.scalescenes.com
Stichting Fabrieksschoorstenen    www.stif.nl
Federatie Industrieel Erfgoed Nederland: www.fien.nl



De sokkel


De schoorsteen beplakt met archief karton, en geplamuurd


Beplakt met steentjespapier, naast de bijbehorende fabriek


De top, met het rooster erin


De eerste letter is erop geschilderd


Op zijn definitieve plekje op de modelbaan
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2013, 08:13:02 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2013, 21:15:03 »
Ketelhuis met opslagtanks
een kitbash-combinatie van Pola en Kibri


Voor de achtergrond van mijn baan had ik nog en stukje scenery nodig van 8 cm diep.

Tijdens de opruiming van wat modellen van een vorige (Duitse) modelbaan had ik een ketelhuisje van Pola gesloopt en in de prullenbak gegooid. Op zich een ding met weinig detail, maar wel goed op schaal HO, en ook bruikbaar voor een Nederlandse baan.
Dus in een helder moment de onderdelen maar weer gerecovered, en in elkaar geplakt.
Als achtergrond scenery zou het helemaal niet misstaan, maar het was toch een beetje kaal.

Ik heb de originele grondplaat afgezaagd tot een rechthoek zo groot als het gebouwtje zelf. Dit daarna op een MDF plaatje geplakt van 80 mm breed, en 330 mm lang.

In het ketelhuis heb ik nog een eenvoudige stoomketel gefabriekt.
Deze is gemaakt uit een stukje PVC buis 25 mm, met aan het eind een stukje rondhout erin geperst. Daarna één uiteinde in een globale ketelvorm gevijld. Het andere uiteinde is door de ramen niet zichtbaar, dus daar heb ik geen tijd aan besteed.
Onder de ketel 2 sokkeltjes van 5 mm styreen.
De ketel heeft een vuile wit-beige kleur gekregen. Vroeger werd er nogal veel met asbest gewekt voor isolatie wat na verloop van tijd een dergelijke kleur kreeg.
Een SMD LEDje verlicht het binnenste van het ketelhuis.

De buitenzijde van het gebouwtje is behandeld met baksteenkleur verf, en geweatherd. Het dat werd zilverkleurig gespoten, en vervuild met een mix van bruin en zwart.
Ik maakte nog een aanbouwtje, ter camouflage van een grote beschadiging die was ontstaan tijdens de sloop van het model.

Een ketel moet natuurlijk gevoederd worden met brandstof. Ik koos voor een olie gestookt ketelhuis.
Ik had in Houten ooit een ouder Kibri kitje van een tank opslag/overslag gekocht.
Door het overslag deel hiervan weg te laten, kon het goeddoorgaan als olie opslag voor het ketelhuis.
Van het Kibri grondplaatje werden de gaten overgenomen op het MDF, zodat alle meegeleverde pijpleidingen zouden passen.

De tanks maakte ik nu niet eens metaalkleurig, maar een soort legergroen.
Allerlei kleinere onderdelen hadden wel wat extra bewerking nodig in de vorm van vijlen en schuren. Vooral de kooiladders waren er grof en hadden veel uitstekende plastic-vellen die eraf moesten.

Alles op en rondom de opslagtanks werd geweatherd en roestig gemaakt.
In de toekomst moet er nog wat onkruid begroeiing komen, het ketelhuis is al jaren niet meer in bedrijf.
Al met al is het een leuk stukje achtergrond scenery geworden, resultaat van een paar avonden knutselen in de kerstvakantie.


Het Pola ketelhuis, gered uit de vuilnisbak…


Als interieur snel een ketel in elkaar geflansd. Het rechter deel is door de ramen niet zichtbaar, en dus ook niet afgewerkt.
In het witte blokje rechts zit een M4 moer verwerkt. Hiermee kan ik de hele mini-module van onderaf op de modelbaan vast schroeven.


Proefopstelling met de Kibri opslagtanks


Gemonteerd op een MDF plaatje


Diverse kleine onderdelen uit het Kibri setje


Het ketelhuis met olie opslag is bijna gereed. Alleen nog wat begroeiing. Die komt na het volgende bezoek aan Houten...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re:Industriële scenery
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2013, 21:23:00 »
Ziet er goed uit.
(Tip)Ook de Praxis heeft een aardig assorti grotere spuitbussen voor allerlei doeleinden en ruime keus in kleur, heb ik ontdekt.

Groeten Koen.


 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Industriële scenery
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2013, 21:39:38 »
En niet alleen de praxis  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #23 Gepost op: 28 mei 2013, 21:06:09 »
Ik ben bezig met de bouw van een fabriekscomplex in HO.
Aan de voorzijde daarvan komt oa. een controlekamer, die vanaf de rand van de modelbaan goed zichtbaar is.
Genoeg reden om het interieur van deze controlekamer van de nodige details te voorzien.
Hierover later meer in dit draadje, maar één detail zal ik nu alvast laten zien, als tussendoortje.

Het betreft een brandblusser zoals je die overal vindt inde industrie etc. Het recept om dit in model na te maken is eigenlijk supersimpel:


Ik begon met een stukje rond 2 mm, ca. 7 mm lang (restant van een gietboom). Dat is in HO ongeveer de afmeting van de cilinder van een flinke brandblusser.
In één kopse kant boorde ik een gaatje 0,6 mm. Hierin lijmde ik een eindje lakdraad 0,5 mm, met CA lijm.

Na droging van deze verbinding knipte ik het draadje af op ca. 8 mm lengte. Dit was de slang. Ik lijmde nog een klein stukje draad aan de bovenzijde, als handgreep.
De cilinder schilderde ik rood (ik had toevallig NS Cargo rood van kleiNSpoor open staan. Dit is iets anders dan echt rood, maar dat ziet geen hond.)
Het eind van de slang kreeg een tipje Humbrol zilver.

De achterzijde van de cilinder vijlde ik voorzichtig weer kaal, zodat een goed lijm oppervlak ontstond.
Met Revell Contacta tegen de achterwand van de controlekamer, en klaar is kees.


Ik ga nog een aantal van deze blussers in serie maken voor toepassingen elders op mijn modelbaan.
Ook zijn er plannen om een aantal slanghaspels te gaan maken.






« Laatst bewerkt op: 28 mei 2013, 21:14:13 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re:Industriële scenery
« Reactie #24 Gepost op: 28 mei 2013, 21:17:29 »
Mooi gelukt! ;D
groeten,
Auke

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Industriële scenery
« Reactie #25 Gepost op: 28 mei 2013, 21:18:15 »
Briljant. (y)

Mooi detail.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Industriële scenery
« Reactie #26 Gepost op: 28 mei 2013, 21:38:11 »
Inderdaad een mooi detail.  (y)

Dat kleur verschil zie je echt niet ;) Mooi!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Industriële scenery
« Reactie #27 Gepost op: 28 mei 2013, 21:43:39 »
Mooi hoor! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re:Industriële scenery
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2013, 08:49:10 »
@allen

Dat zijn wel erg vel veren voor zo'n micro stukje scenery.

Het geeft wel aan dat je je op een regenachtige zondag echt niet hoeft te vervelen aan de keukentafel.
Zo'n blussertje is echt pijlsnel te maken, en zonder rommel en/en overlast voor de huisgenoten. Het enige geduld dat wordt gevraagd, is de droogtijd van de verf.  ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re:Industriële scenery
« Reactie #29 Gepost op: 29 mei 2013, 10:04:37 »
Mooi gemaakt! Hopelijk hoef je het ding nooit te gebruiken. ;D ;D ;D ;D