Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Wim Romijn
Vandaag om 20:38:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:03:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 13580 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #60 Gepost op: 30 October 2012, 12:20:56 »
Niks meer aan doen,tenzij je tijdens de bouw nog iets tegenkomt  ;D
Dat baan plan is er wel klaar voor nu geloof ik  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #61 Gepost op: 30 October 2012, 12:29:18 »
Hey Ronald,

Ik zou nog een kleine aanpassing maken. Ik zou spoor 51 verlengen en aansluiten op de bocht van de hoofdlijn tussen de 2 engelsmannen. De reden hiervoor is dat als spoor 5 en 6 bezet zijn, je rangeerloc is opgesloten en eigenlijk niets meer kan doen. Met deze verbinding kun je dan weer alle kanten uit.
Het is maar een idee natuurlijk.

Groetjes Peter.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #62 Gepost op: 30 October 2012, 12:49:05 »
Had ik inderdaad ook nog naar gekeken, maar aangezien het niet z'n druk station zou worden is het de vraag of die sporen 5 en 6 allebei inderdaad zo vol komen te staan dat daar geen lok meer bij kan.

En voor mijn uiteindelijke station had ik ook zo ongeveer alle mogelijke opties in het baanplan zitten. Nu heb ik een tijdelijk station om de toerit te testen. Daarbij ben ik vrij beperkt in mijn bewegingen, maar dat heeft ook wel weer wat. Om dan op een toch rijdende manier ( dus zonder de grote mensen kraan in te zetten ) de treinen kan uitrangeren. En dat lukt tot dus ver ook nog altijd :).

Roelco

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #63 Gepost op: 30 October 2012, 16:05:58 »
Michel(tothebeach) stuurde mij een PB met suggesties en dit heb ik er van gemaakt:



De veranderingen zijn: aantal engelsmannen teruggebracht naar 3, perronlengte is verlengt naar 1,75mtr., spoor 21 en 22 zijn iets verplaatst en komen nu samen.

@ Allen,

Dank voor het meedenken en voor de opmerkingen, die overigens nog steeds welkom zijn.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #64 Gepost op: 30 October 2012, 18:00:33 »
Ik blijf bij m'n laatste post  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jakop

  • Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #65 Gepost op: 30 October 2012, 21:07:27 »
Michel, Ronald  (y)
Niets meer aan doen...bouwen maar!

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #66 Gepost op: 31 October 2012, 01:30:33 »
Heren, dank voor het meedenken en de opmerkingen maar het gaat nog even duren voordat ik ga beginnen. Eerst de oude baan afbreken, materieel/materiaal inpakken, zolder verbouwen tot slaapkamer en werkkamer en dan pas "verhuizen" naar de nieuwe kamer waar de nieuwe baan gebouwd gaat worden en dan is het inmiddels voorjaar.
En voordat jullie nu gaan denken: hebben wij al die moeite voor niks gedaan totdat er iets gebouwd gaat worden, nee! Want ik ga liever goed voorbereid van start met een gedegen railplan dan met een half plan waar ik tijdens de bouw er achter kom dat het niet gaat werken en allerlei aanpassingen moet gaan doen en tussentijds weer afbreken zoals mijn vorige baan.

M.a.w. liever 10 plannen indienen om de fouten eruit te halen dan 1 plan indienen om vervolgens 10 x de boel af te breken en weer opbouwen omdat het niet werkt.

Tot die tijd nog even geduld a.u.b., en nogmaals bedankt voor het meedenken.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #67 Gepost op: 31 October 2012, 08:33:53 »
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)

(maar ik snap dat deze volgorde voor andere betrokkenen niet zo goed is )

Op zich goed om goed voorbereid te beginnen. Bij mij is dan altijd het risico dat ik dan gedurende die tijd toch wat er over na blijf denken, en veranderingen ga doorvoeren die niet altijd ten goede komen. En in de praktijk blijft het bij mij altijd nog wel eens iets anders dan op papier bedacht.

Maar het ziet er goed uit zo, dus dan maar snel aan de verbouwing beginnen :)

Roelco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #68 Gepost op: 31 October 2012, 12:11:11 »
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)
Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. ;)
Het is ook gelijk een goede reden om snel te beginnen met fotoreportages,dat houd ons dan tenminste weer zoet  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #69 Gepost op: 31 October 2012, 12:25:18 »
Om alle misverstanden uit de weg te helpen, ik ga niet verhuizen maar ik ga van de zolder naar een slaapkamer op de 1e verdieping dus interne verhuizing.
Betekend voor mij eerst de oude baan afbreken, zolder leegruimen, deze verbouwen in 2 aparte ruimtes en dan kan ik op de vrij gekomen slaapkamer beginnen met de nieuwe baan.
Ben nu aan het inventariseren wat er op dit moment aan modelspoorspullen aanwezig is en waar ik dit zo lang kan opbergen. Ik wist niet dat een mens zoveel zooi had.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #70 Gepost op: 31 October 2012, 13:48:52 »
Ronald,

Dat snapte ik, je ging verhuizen van de boven verdieping naar een verdieping lager. vandaar ook mijn voorstel dit eerste te doen. Als je verhuist naar een ander huis kun je over het algemeen niet eerst de nieuwe baan opbouwen en daarna de andere afbreken. Als je verhuist van de boven verdieping naar een verdieping lager kan dat wel.

Hoef je ook niet alle modelspoor spullen in een doos te doen, maar kan het gelijk gebruikt worden op de nieuwe kamer. Tegen tijd dat die dan redelijk klaar is heb je de zolder ongeveer leeg, en kun je daar in alle rust en zonder overlast van je spullen, de zolder verbouwen tot 2 ruimtes.

Maar zoals aangegeven kan ik me voorstellen dat de nieuwe bewoner van de zolderkamer ( je dochter als ik het goed heb uit je eerste post ) het niet helemaal met deze volgorde eens is.


Maar als je alles weer af gaat breken en netjes wilt opbergen dan merk je pas echt goed wat een zooi er van z'n baan af kan komen.

Roelco

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #71 Gepost op: 31 October 2012, 17:14:23 »
De door Rudolph aangedragen opmerkingen toegepast in dit baanplan:



Spoor 22 is het verzorgingsspoor waar de loc's hun nieuwe voorraden kunnen halen.
Via ditzelfde spoor en wisselstraat gaan deze loc's via spoor 21 naar de locloods om hun volgende dienst af te wachten.
Spoor 4 is het opstelspoor voor de binnenkomende goederentrein.
Terughalen kan via spoor 22 en vervolgens uitsorteren over spoor 5 en 6.
Spoor 51 is het uithaalspoor/wachtspoor voor de rangeerloc.
Stationsgebouw staat gepland voor de kopsporen 1 en 2.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Op de tekening heb ik het nog wat uitgewerkt, hoop dat het nu wel duidelijk is:
Langs spoor 22 dus het aanvullen van de voorraden, via het kopspoortje onderaan naar de schijf en via spoor 21 weer terug naar het station.

EDIT: ik zie net dat je inmiddels nog meer plannen had gemaakt, en eerlijk gezegd zien die nieuwe plannen er prima uit, dus ik zou het lekker bij je huidige plannen laten!
« Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 17:16:31 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271