Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Wieldiameter goederen wagons NS  (gelezen 5449 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Wieldiameter goederen wagons NS
« Gepost op: 13 september 2012, 13:52:53 »
Ik heb een vraag over de wieldiameter van de goederenwagons van de Nederlandse spoorwegen
Op de diverse tekeningen die ik zelf heb kom ik steeds de diametermaat tegen van 920 mm zo wel bij het goederematerieel en getrokken rijtuigen.
Is dit de standaard maat die de NS gebruikt?
Wie kan me hier meer over vertellen

Groetjes edwin

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 15:25:37 »
Diameter wagonwielen bij de N.S. is

1000 mm. (over de wielbanden)

Tom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 15:29:01 »
Dit is eigenlijk een 'welke kleur heeft gras?' vraag. Door de jaren heen, van de 20er jaren tot eind jaren 90, toen de ns ophield met goederen, zijn er meerdere wieltypen en diameters gebruikt. Dus de eerste vraag is: welk tijdperk bedoel je?

Dirkjan

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 16:33:51 »
Wielbanden hebben geen precieze vaste maat. Je hebt de nieuwbouwmaat en de afkeurmaat. Daartussen is alles mogelijk als gevolg van slijtage en afdraaien.
Groetjes,
Emiel

P. Bender

  • Gast
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 17:27:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 22:04:05 »
Over het algemeen 900 tot 920 bij oude twee-assige rijtuigen (Duits, heb ik het dan over, zal voor NS weinig afwijken). Het Nederlandse twee-assige na-oorlogse goederenmaterieel staat zowat allemaal op 980 (of 1000, daar wil ik vanaf zijn).
Draaistelwagens is dacht ik meestal 900.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2012, 12:58:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

Paul,

Niet helemaal.
Afhankelijk van het wieltype en de beremming kunnen wielen dievrse diameters hebben.
Denk maar eens aan de kleine wielen van de Duitse kuilwagens in het verleden.
Een volwiel wordt begrenst door de minimale dikte van het loopvlak, wordt dat te dun dan gaat ontsporingsgevaar bestaan.
een wiel mat wielband heeft een binnenwiel wat een vaste maat heeft. De minimale banddikte wordt bepaald door beremming en snelheid.
Toen Mat'54 van 120 maar 135 km/h ging werd de afkeurmaat van de wielbanden met 5 mm verhoogd om losse wielbanden door verhitting te voorkomen.