Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 13:43:03
Auhagen 2022 nieuws door VFR
Vandaag om 13:42:38
Dat overkomt mij niet. door DJV
Vandaag om 13:41:55
Een geschifte tractor door Loki
Vandaag om 13:40:55
HEIKI 2022 nieuws door VFR
Vandaag om 13:39:51
Fleischmann digitale wagon door Rondje_HO
Vandaag om 13:39:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:38:27
Panier 2022 nieuwtjes door VFR
Vandaag om 13:38:02
Keerlus DCC, welke module aanbevolen? door stoombr38
Vandaag om 13:36:14
Vollmer Kibri Viessmann 2022 Nieuws door VFR
Vandaag om 13:34:08
Preiser 2022 Nieuws door VFR
Vandaag om 13:31:53
Rocrail, hoe kan een loc sneller stoppen in een blok? door Hans1963
Vandaag om 13:15:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 13:15:01
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:14:32
Lemke 2022 schaal N door rail4marcel
Vandaag om 13:07:07
Rondom Charlois door Marc tramt
Vandaag om 13:06:57
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 13:06:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:05:35
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:03:08
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:52:12
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:25:36
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door ES44C4
Vandaag om 12:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Patrick1975
Vandaag om 12:14:26
Discussie ICR LS/ET door Daan!
Vandaag om 12:08:46
Croppers Yard, iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 11:42:01
Falkenheim door DJV
Vandaag om 11:29:47
Boxtel - Veghel - (Uden) door Thom
Vandaag om 11:22:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:04:27
Onderdelen Lima Mat 46? door Jamie
Vandaag om 10:56:02
Station Baarn, in Z door spoorzeven
Vandaag om 10:52:23
  

Auteur Topic: Wieldiameter goederen wagons NS  (gelezen 4613 keer)

edwin1974

  • Online Online
  • Berichten: 1828
  • Allegra" treinstel
Wieldiameter goederen wagons NS
« Gepost op: 13 september 2012, 13:52:53 »
Ik heb een vraag over de wieldiameter van de goederenwagons van de Nederlandse spoorwegen
Op de diverse tekeningen die ik zelf heb kom ik steeds de diametermaat tegen van 920 mm zo wel bij het goederematerieel en getrokken rijtuigen.
Is dit de standaard maat die de NS gebruikt?
Wie kan me hier meer over vertellen

Groetjes edwin

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 15:25:37 »
Diameter wagonwielen bij de N.S. is

1000 mm. (over de wielbanden)

Tom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3609
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 15:29:01 »
Dit is eigenlijk een 'welke kleur heeft gras?' vraag. Door de jaren heen, van de 20er jaren tot eind jaren 90, toen de ns ophield met goederen, zijn er meerdere wieltypen en diameters gebruikt. Dus de eerste vraag is: welk tijdperk bedoel je?

Dirkjan

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 16:33:51 »
Wielbanden hebben geen precieze vaste maat. Je hebt de nieuwbouwmaat en de afkeurmaat. Daartussen is alles mogelijk als gevolg van slijtage en afdraaien.
Groetjes,
Emiel

P. Bender

  • Gast
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 17:27:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 22:04:05 »
Over het algemeen 900 tot 920 bij oude twee-assige rijtuigen (Duits, heb ik het dan over, zal voor NS weinig afwijken). Het Nederlandse twee-assige na-oorlogse goederenmaterieel staat zowat allemaal op 980 (of 1000, daar wil ik vanaf zijn).
Draaistelwagens is dacht ik meestal 900.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 903
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2012, 12:58:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

Paul,

Niet helemaal.
Afhankelijk van het wieltype en de beremming kunnen wielen dievrse diameters hebben.
Denk maar eens aan de kleine wielen van de Duitse kuilwagens in het verleden.
Een volwiel wordt begrenst door de minimale dikte van het loopvlak, wordt dat te dun dan gaat ontsporingsgevaar bestaan.
een wiel mat wielband heeft een binnenwiel wat een vaste maat heeft. De minimale banddikte wordt bepaald door beremming en snelheid.
Toen Mat'54 van 120 maar 135 km/h ging werd de afkeurmaat van de wielbanden met 5 mm verhoogd om losse wielbanden door verhitting te voorkomen.