Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Wieldiameter goederen wagons NS  (gelezen 5422 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Wieldiameter goederen wagons NS
« Gepost op: 13 september 2012, 13:52:53 »
Ik heb een vraag over de wieldiameter van de goederenwagons van de Nederlandse spoorwegen
Op de diverse tekeningen die ik zelf heb kom ik steeds de diametermaat tegen van 920 mm zo wel bij het goederematerieel en getrokken rijtuigen.
Is dit de standaard maat die de NS gebruikt?
Wie kan me hier meer over vertellen

Groetjes edwin

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 15:25:37 »
Diameter wagonwielen bij de N.S. is

1000 mm. (over de wielbanden)

Tom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 15:29:01 »
Dit is eigenlijk een 'welke kleur heeft gras?' vraag. Door de jaren heen, van de 20er jaren tot eind jaren 90, toen de ns ophield met goederen, zijn er meerdere wieltypen en diameters gebruikt. Dus de eerste vraag is: welk tijdperk bedoel je?

Dirkjan

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 16:33:51 »
Wielbanden hebben geen precieze vaste maat. Je hebt de nieuwbouwmaat en de afkeurmaat. Daartussen is alles mogelijk als gevolg van slijtage en afdraaien.
Groetjes,
Emiel

P. Bender

  • Gast
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 17:27:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 22:04:05 »
Over het algemeen 900 tot 920 bij oude twee-assige rijtuigen (Duits, heb ik het dan over, zal voor NS weinig afwijken). Het Nederlandse twee-assige na-oorlogse goederenmaterieel staat zowat allemaal op 980 (of 1000, daar wil ik vanaf zijn).
Draaistelwagens is dacht ik meestal 900.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wieldiameter goederen wagons NS
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2012, 12:58:40 »
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)

Paul,

Niet helemaal.
Afhankelijk van het wieltype en de beremming kunnen wielen dievrse diameters hebben.
Denk maar eens aan de kleine wielen van de Duitse kuilwagens in het verleden.
Een volwiel wordt begrenst door de minimale dikte van het loopvlak, wordt dat te dun dan gaat ontsporingsgevaar bestaan.
een wiel mat wielband heeft een binnenwiel wat een vaste maat heeft. De minimale banddikte wordt bepaald door beremming en snelheid.
Toen Mat'54 van 120 maar 135 km/h ging werd de afkeurmaat van de wielbanden met 5 mm verhoogd om losse wielbanden door verhitting te voorkomen.