BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 13 september 2012, 13:52:53
-
Ik heb een vraag over de wieldiameter van de goederenwagons van de Nederlandse spoorwegen
Op de diverse tekeningen die ik zelf heb kom ik steeds de diametermaat tegen van 920 mm zo wel bij het goederematerieel en getrokken rijtuigen.
Is dit de standaard maat die de NS gebruikt?
Wie kan me hier meer over vertellen
Groetjes edwin
-
Diameter wagonwielen bij de N.S. is
1000 mm. (over de wielbanden)
Tom
-
Dit is eigenlijk een 'welke kleur heeft gras?' vraag. Door de jaren heen, van de 20er jaren tot eind jaren 90, toen de ns ophield met goederen, zijn er meerdere wieltypen en diameters gebruikt. Dus de eerste vraag is: welk tijdperk bedoel je?
Dirkjan
-
Wielbanden hebben geen precieze vaste maat. Je hebt de nieuwbouwmaat en de afkeurmaat. Daartussen is alles mogelijk als gevolg van slijtage en afdraaien.
Groetjes,
Emiel
-
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)
-
Over het algemeen 900 tot 920 bij oude twee-assige rijtuigen (Duits, heb ik het dan over, zal voor NS weinig afwijken). Het Nederlandse twee-assige na-oorlogse goederenmaterieel staat zowat allemaal op 980 (of 1000, daar wil ik vanaf zijn).
Draaistelwagens is dacht ik meestal 900.
-
Maar de wielkern heeft wel een vaste maat. Daarmee staan de maximale en minimale maat van een wiel vast. Strikt genomen heb je dus gelijk, maar het aantal wielkernmaten is beperkt en daar gaat de feitelijke vraag dus over (in ieder geval zoals ik die zie)
Paul,
Niet helemaal.
Afhankelijk van het wieltype en de beremming kunnen wielen dievrse diameters hebben.
Denk maar eens aan de kleine wielen van de Duitse kuilwagens in het verleden.
Een volwiel wordt begrenst door de minimale dikte van het loopvlak, wordt dat te dun dan gaat ontsporingsgevaar bestaan.
een wiel mat wielband heeft een binnenwiel wat een vaste maat heeft. De minimale banddikte wordt bepaald door beremming en snelheid.
Toen Mat'54 van 120 maar 135 km/h ging werd de afkeurmaat van de wielbanden met 5 mm verhoogd om losse wielbanden door verhitting te voorkomen.