Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:20:42
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 11:00:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
  

Auteur Topic: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)  (gelezen 28238 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7181
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #30 Gepost op: 28 januari 2013, 13:52:22 »
Leuk man, alleen zou ik een waslijntje toch in overweging nemen.
Het is maar een klein stukje, en dat staat toch net ff leuker.
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2013, 10:58:00 »
@Ronald: Tanx!

Misschien wel een leuke suggestie. Heb me eigenlijk nooit echt met achtergronden bezig gehouden, maar nu is die groene muur het ook niet echt. Kan met de muur zelf niets doen want de woning staat te koop. Maar ik kan zo links en rechts wel eens uitkijken naar een losse achtergrond oid. Iemand een goede tip?


Los plaatje in de lengte en een cm of 30 a 40 hoog in een mooie lichtblauwe kleur rollen. Plaatje hoeft niet eens zo dik te zijn, ik denk als je het los erachter zet je met 6 mm al wegkomt. Lijm er desnoods een raamwerkje achter van dunne platte latten uit de bouwmarkt. Ik denk dat het resultaat je baantje al behoorlijk opfleurt en meer recht doet. En het kost eigenlijk geen drol ;)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2013, 14:37:27 »
Korte intermezzo:
Samen met mijn vader ben ik een paar keer naar Zwitserland geweest, zoals naar het Dampffestival in Untervaz in 2006 en in 2011 in februari een weekend Bernina Expres/Glacier Expres en oktober een 3-daagse rondrit met de Dampffreunde van de Rhätische Bahn.

Komende zondag is hij jarig en heb ik dit dioramaatje voor hem gemaakt:





Het stationsgebouwtje had hij zelf ooit afgedankt en heb ik wat opgeknapt door het helemaal over te schilderen.
Het merk van de Krokodil weet ik niet. Het zat in een speciale verpakking met een boekje met toelichting.
De schuifwandwagen van de Zwitserse PTT is van Fleischmann en kwam ik laatst tijdens het event in Rijswijk tegen.

Afmetingen: 26 x 15 cm...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2013, 14:45:02 »
De vorderingen aan mijn eigen rangeerbaantje zijn een beetje opgeschoten:



Ik heb de bak even een tijdje omgedraaid om wat groen toe te voegen. Eerst wat gras gelegd en vangrail geplaatst, volgende geplande stappen zijn het planten van wat bomen en misschien wat lantaarnpalen daartussen...



Geeft wel een andere dimensie zo...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2013, 14:56:02 »
Ziet er leuk uit, Simon!
Groetjes, Bart

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2013, 12:28:37 »
Voor het bouwtransport heb ik twee vrachtwagenmodellen een facelift gegeven.

Als inspiratie heb ik een internetfoto van de Scania gebruikt die Bemo jaren geleden bij een set met bouwwagens voor de Vereina-tunnel had zitten. Daarop is de firmanaam "Morell AG" te zien. Tot nog toe heb ik over dit bedrijf niet veel meer gevonden dan dat er een bouwtransportfirma "Heini Morell AG" in Trimmis zit. Om de hoek van het station Untervaz!
Hoewel ik ook tot nog toe geen enkele foto heb gevonden van een vrachtwagen van dat bedrijf is de kleurstelling van het Scania-model niet moeilijk; zwart onderstel met blauwe cabine.

Dus:



Eerst heb ik dit al wat ouder brandweervoertuig de facelift gegeven (en een andere gril):



Vervolgens heb ik een Kibri-model genomen die ik een poosje geleden speciaal voor deze rangeerbaan heb gekocht. Althans, ik heb twee bouwkits van Kibri moeten kopen:
1 van een betonmixer met rode cabine
1 van een vrachtwagen met open laadbak met witte cabine
Van deze bouwkits heb ik natuurlijk de cabines verwisseld om later de betonmixer met witte cabine als Holcim-versie te maken.
De vrachtwagen met open laadbak en rode cabine had ik als volgt gebouwd:



Maar de kunststofglans van het model stoorde mij al van begin af aan. Dus na de facelift van afgelopen dagen ziet hij er nu zo uit:



Het "herschilderen" van de MAN was eenvoudiger omdat de modellen van Herpa makkelijk te demonteren en weer te monteren zijn. Modellen van Kibri moeten gelijmd worden, dus was demontage geen optie...


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2013, 13:19:14 »
Ziet er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2013, 13:51:46 »
@Tijgernootje: Tanx

Even een opsommingkje van zo'n schilderbeurt:
- Cabine glanzend blauw (Revell 52)
- Laadbak aluminium (Revell 99)
- Chassis, bumpers, gril, uitlaatpijp, zonnespoiler, ruitenwissers en deurgrepen zijdenmat zwart (Revell 302)
- Wieldoppen zilver (Revell 90)
- Achterlichtunits zilver (achteruitrijlicht), rood (achterlicht, Revell 34) en oranje (richtingaanwijzers, Revell 30).

Mooie voorbeelden van vrachtwagens uit Graubünden zijn ook hier te vinden:
http://www.ringgarage-chur.ch/secchitransporte10/
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #38 Gepost op: 07 april 2013, 18:46:14 »
De suggestie voor een achtergrond heeft een poosje puzzelen gekost. Zo vond ik wel wat diorama-foto's maar hoe krijg je die zo groot geprint?
De oplossing kwam vanzelf toen ik het er met mijn vader had. Hij had een keer een achtergrond van Vollmer gekregen die hij niet gebruikte voor zijn N-baan. Dus dat werd puzzelen hoe deze te plaatsen. Ik heb uiteindelijk voor deels vastzetten met bouten-en-moeren gekozen om het diorama transportabel te houden. Als basis heb ik een grote plaat gebruikt die ik nog in mijn schuur had staan. Geen idee meer eigenlijk waarvoor ze ooit bestemd waren, maar voordeel hiervan was dat één zijde een mooie houtkant heeft die past bij het kastje waarop het diorama nu staat.
Vandaag was een rommeldagje en heb ik gebruikt om de achtergrond in elkaar te knutselen.

Het resultaat:







Zoals te zien is heb ik langs de toegangsweg nu ook bomen geplant. Deze zijn heel wat keren van modelbaan naar modelbaan "overgeplant"... Ze verstoppen nu enigszins het einde van de weg.



Het begin vanmorgen na het uitmeten van de 3 zijdes en het opplakken van de achtergrond erop. Hier bleek dat de achterzijde een paar millimeter te kort/smal was! Vandaar dat er helaas nog wel een kier in de hoeken te zien is maar dat is niet anders. Ik heb wel houten hoekprofielen gebruikt om het wat af te werken.



Een kijkje onder het diorama. Simpel genoeg.



Het geheel na montage, voor het planten van de bomen en opnieuw inrichten.
Overigens heb ik de achtergrond van Vollmer in een dusdanige volgorde geplakt dat de bergen aan weerszijden aflopen. Ook had ik ze eerst tot aan de voorste rand van de bak maar toen leek het net alsof het voorste spoor, wat een doorgaande spoor moet voorstellen, aan weerszijden tegen een rij bomen ophoudt. Daarom heb ik de zijkanten wat ingekort.



Op naar de volgende fase, er is nog genoeg te doen!
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:01:39 »
De warme zomervakantie is weer voorbij dus kan er weer aan het diorama geklust worden. Ik ben begonnen met grind storten.
Daarvoor moest ik eerst:
- gras "zaaien"/"planten" langs de voorrand
- lichtmasten aanschaffen en plaatsen
- bedenken hoe ik de rode paaltjes vlak voor de wissels kon maken, die uiteindelijk van gietbramen afgesneden en rood geschilderd zijn
- op het laatste moment nog een looppad voorschilderen tussen het hoofdspoor en emplacement, hier komt later zand overheen
- nieuwe hobbylijm kopen

Het grind is van Woodland Scenics, Medium Gray B82 welke veel genoemd wordt in handleidingen voor smalspoor van moduleverenigingen zoals Fremo.

De eerste dag (4 aug), hoofdspoor:





De tweede dag (vandaag), emplacement:









Een andere aanwinst, gekocht op de beurs in Houten vlak voor de vakantie, is de rode mixer. Deze moet eigenlijk nog wit worden.
Het is een model van Kibri/Viesmann...
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2013, 13:05:06 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #40 Gepost op: 14 augustus 2013, 20:45:03 »
Ziet er echt leuk uit Simon (y)
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Paranorman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #41 Gepost op: 18 augustus 2013, 16:29:39 »
Mooi hoor. Klein, simpel en doeltreffend. Prachtig.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #42 Gepost op: 13 april 2014, 20:05:02 »
Heb langer niet meer ge-update dan ik zelf dacht. Wat er vooral gebeurt is, is een verhuizing. Het appartement van mijn vriendin is in december verkocht en we zitten nu in die van mij.
In mijn oude hobbykamer, waar mijn vaste baan plaats had gemaakt voor een logeerbed, heb ik tegen een ander wandje ruimte gevonden om het kastje met daarop dit diorama een plek te geven.
De grootste vorderingen daarbij zijn wat elektrische "special effects, het plaatsen van lantaarnpalen en enkele Bemo-seinen:





De andere "special effect":

https://www.youtube.com/watch?v=q5tMB5CGaxw&feature=youtu.be

« Laatst bewerkt op: 13 april 2014, 20:26:24 door SimonSt. Reden: Video gemaakt en toegevoegd »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #43 Gepost op: 13 april 2014, 20:32:55 »
Voor de volgende fase, de "buurman" van de betoncentrale, heb ik langer geleden deze twee gemaakt:



Dit was het begin van de MAN:


En dit van de Volvo:


Iemand de huisstijl al herkend?
http://www.youtube.com/watch?v=kSiG8EFzR88
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #44 Gepost op: 14 april 2014, 08:13:34 »
Die Volvo FM cabine, waar heb je die vandaan gevist?

Op de achtergrond van de laatste foto, moet dat een stenenoplegger worden met kennislaadkraan?



Mvg,


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.