En waarom dan een Schotse loc. ??
Hier blijkt nogmaals weer dat als je de juiste subsidiepotjes weet te vinden er genoeg geld los te peuteren is.
De plannen zijn door diverse overheidspartijen getoetst en inmiddels geaccordeerd voor het verkrijgen van de subsidies. De voorzitter van de Stichting die het een en ander dient te realiseren de heer Piet Bijman kent de wegen in Den Haag en Brussel vanuit zijn positie als gedeputeerde van de provincie Fryslân.
Overigens vergeet de stichting erbij te schrijven dat dergelijke startsubsidies het een stuk gemakkelijker maken om de exploitatie rond te krijgen, omdat het een hoop jaarlijkse interest scheelt.Als het toch niet lukt met die exploitatie, dan kan de overheid kiezen tussen toch ook maar exploitatiesubsidies of de initiële investering door de plee spoelen.
Voor de ontwikkelfase zal SSS een beroep doen op sponsoren, fondsen en de verschillende overheden. De uiteindelijke ontwikkeling, realisatie en exploitatie is voor rekening en risico van de projectontwikkelaar. Geschatte investering tussen de 40 – 50 miljoen euro.
Moderne replica's van oude stoomlocs. Ik gruwel er van. Recent was ik bij de Brienzer Rothorn baan. Daar zijn de 80 tot 100 jaar oude tandradlocs vervangen door moderne replica's. Na meer dan 80 jaar trouwe dienst zijn de oude stoomlocs totaal versleten. Daarom heeft men nieuwe loks aangeschaft. Min of meer hetzelfde verhaal. Eénmans bediening en olie gestookt. Ik had het geluk om één van de laatste echte stoomloks te mogen bewonderen. Die replica's zien er veel te mooi uit. Het stoom productie proces verloopt veel gecontroleerder. Het drijfwerk is vereenvoudigd. Die nieuwe loks rijden prachtig, maar de stoom romantiek is totaal verdwenen. Een tip voor Friesland, zet een elektromotor in de replica en gebruik een derde rail, het resultaat is net zo steriel. Ooit heeft de Rothorn baan de prachtige houten rijtuigjes vervangen door panorama rijtuigen, ook zo een blunder eerste klas. Bij een stoomlok horen oude rijtuigen met harde houten banken. Kijk maar eens als de mensen mogen kiezen, de gaan het liefste in de rotste en oudste wagons zitten omdat het zo romantisch is.Ik begrijp dat men de kostbare originele nederlandse loks wil sparen. Ik begrijp dat de restauratiekosten vaak hoger zijn dan de nieuwbouwkosten. Ik begrijp ook dat men de glijlagers vervangt door rollagers. Ik begrijp dat men ketelisolatie toepast. Maar bouw voor de rest het origineel zo getrouw mogelijk na. De mensen komen voor de stoomromantiek.