Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Stoom in Friesland  (gelezen 18098 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoom in Friesland
« Reactie #30 Gepost op: 16 May 2007, 20:10:16 »
En waarom dan een Schotse loc. ??

Goed lezen, het enige Schotse aan de serie 5500 was de plek waar ze gebouwd zijn: Glasgow. Verder waren het Hollandsche machines.
Lijkt me mooi om ze te zien rijden, is weer eens wat anders.

Eelco

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #31 Gepost op: 17 May 2007, 11:19:17 »
Het milieu bewuste er achter steun ik wel.
Dat is een goed item.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 17 May 2007, 13:04:00 »
Zo, net nog ff opnieuw gekeken of het niet 1 April is....niet dus...Tja, ben graag optimist en werk in mijn vrije tijd ook nog als machinist op oude historische loks van de BLS. Daar zijn we al lang blij als we een trein af en toe kunnen vullen. 300.000 mensen...ik hoop het voor ze. Hier blijkt nogmaals weer dat als je de juiste subsidiepotjes weet te vinden er genoeg geld los te peuteren is. Zie dat overigens ook bij de STAR gebeuren, bouwen nieuwe loodsen, nieuwe sporen, kopen her en der nieuwe "oude" loks...maar echt rijden zie je weinig over en hoor je ook weinig over...Ik volg deze friese ontwikkelingen in ieder geval met veel interesse en hoop toch dat het zo van de grond komt. Aangemeld voor de nieuwsbrief heb ik me al  ;D

Groeten uit  Zwitserland

Bas

MR

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 17 May 2007, 14:58:36 »
Hier blijkt nogmaals weer dat als je de juiste subsidiepotjes weet te vinden er genoeg geld los te peuteren is.

Hoezo subsidie? Ik heb  de indruk gezien deze pagina en deze pagina dat het geld niet door subsidiëring verkregen wordt maar dat een bank het moet gaan financieren. Overigens is als ik het goed begrijp de financiering ook nog niet niet rond.

Groeten,

Marco

henk

• Online Online
« Reactie #34 Gepost op: 17 May 2007, 15:08:13 »
Daar staat alleen maar dat ze een sluitende exploitatie willen. Met andere woorden, ze verwachten geen jaarlijkse subsidie nodig te hebben. Maar voor de initiële kosten van ruim 50 miljoen euro moeten de overheden flink in de buidel tasten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 17 May 2007, 15:15:44 »
En die voorgestelde "lease back" constructie? Is dat geen manier om aan de twaalf miljoen voor de locomotieven te komen? Zo heb ik het geïnterpreteerd. Over de overige miljoenen wat betreft Sneek stoomstad heb ik inderdaad nog niets gelezen. Mogelijk dat daar idd flink geld bij moet van de overheid. Maar is dat geld dan al toegezegd? En waar staat dat het dan, van die subsidies?

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 15:17:33 door MR »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #36 Gepost op: 17 May 2007, 15:17:01 »
Is zo'n lease-back constructie dan niet iets voor de SGB met de plannen voor een 6000?

henk

• Online Online
« Reactie #37 Gepost op: 17 May 2007, 15:22:39 »
De plannen zijn door diverse overheidspartijen getoetst en inmiddels geaccordeerd voor het verkrijgen van de subsidies. De voorzitter van de Stichting die het een en ander dient te realiseren de heer Piet Bijman kent de wegen in Den Haag en Brussel vanuit zijn positie als gedeputeerde van de provincie Fryslân.

Overigens vergeet de stichting erbij te schrijven dat dergelijke startsubsidies het een stuk gemakkelijker maken om de exploitatie rond te krijgen, omdat het een hoop jaarlijkse interest scheelt.
Als het toch niet lukt met die exploitatie, dan kan de overheid kiezen tussen toch ook maar exploitatiesubsidies of de initiële investering door de plee spoelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 17 May 2007, 22:10:14 »
Maar... 300.000 mensen. Dan heb je het over 1000 mensen gemiddeld per dag, dus 250 gezinnen, over een werkdag van 10 uur komt er iedere twee minuten een gezin binnen. Iedere dag van het jaar, dus ook werkdagen.

Zomaar even een rekensommetje. Ik vind het een nogal ambitieus plan, al helemaal voor een stadje van 33.000 inwoners.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 22:48:18 door Peter Korsten. Reden: Onverbetering verbeterd. »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17 May 2007, 22:43:03 »
Moderne replica's van oude stoomlocs. Ik gruwel er van. Recent was ik bij de Brienzer Rothorn baan. Daar zijn de 80 tot 100 jaar oude tandradlocs vervangen door moderne replica's. Na meer dan 80 jaar trouwe dienst zijn de oude stoomlocs totaal versleten. Daarom heeft men nieuwe loks aangeschaft. Min of meer hetzelfde verhaal. Eénmans bediening en olie gestookt. Ik had het geluk om één van de laatste echte stoomloks te mogen bewonderen. Die replica's zien er veel te mooi uit. Het stoom productie proces verloopt veel gecontroleerder. Het drijfwerk is vereenvoudigd. Die nieuwe loks rijden prachtig, maar de stoom romantiek is totaal verdwenen. Een tip voor Friesland, zet een elektromotor in de replica en gebruik een derde rail, het resultaat is net zo steriel.

Ooit heeft de Rothorn baan de prachtige houten rijtuigjes vervangen door panorama rijtuigen, ook zo een blunder eerste klas. Bij een stoomlok horen oude rijtuigen met harde houten banken. Kijk maar eens als de mensen mogen kiezen, de gaan het liefste in de rotste en oudste wagons zitten omdat het zo romantisch is.

Ik begrijp dat men de kostbare originele nederlandse loks wil sparen. Ik begrijp dat de restauratiekosten vaak hoger zijn dan de nieuwbouwkosten. Ik begrijp ook dat men de glijlagers vervangt door rollagers. Ik begrijp dat men ketelisolatie toepast. Maar bouw voor de rest het origineel zo getrouw mogelijk na. De mensen komen voor de stoomromantiek.

MR

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 17 May 2007, 23:38:26 »
Overigens vergeet de stichting erbij te schrijven dat dergelijke startsubsidies het een stuk gemakkelijker maken om de exploitatie rond te krijgen, omdat het een hoop jaarlijkse interest scheelt.
Als het toch niet lukt met die exploitatie, dan kan de overheid kiezen tussen toch ook maar exploitatiesubsidies of de initiële investering door de plee spoelen.

De plannen van de Friese Stoomtreinmaatschappij en die van de Stichting Stoomstad Sneek vormen één geheel en om de ene te begrijpen moet ook de ander bestudeerd worden. En dan blijkt dat de Stichting Stoomstad Sneek subsidies nodig heeft voor de ontwikkeling van het geheel.

De website van de Stichting Stoomstad Sneek:

Citaat
Voor de ontwikkelfase zal SSS een beroep doen op sponsoren, fondsen en de verschillende overheden. De uiteindelijke ontwikkeling, realisatie en exploitatie is voor rekening en risico van de projectontwikkelaar. Geschatte investering tussen de 40 – 50 miljoen euro.

Opvallend is dat de Stichting Stoomstad Sneek geen of heel weinig financiëel risisco loopt: die zijn voor de projectontwikkelaar en de de commerciële exploitant.

Verder valt op dat dat de subsisdies nodig zijn voor dat deel van de plannen  die juist commerciëel geëxploiteerd moeten worden.

Voor de Stoomtrein denkt men dus geen subsidie nodig te hebben.

Groeten,

Marco

« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 07:48:11 door MR. Reden: eigen vraag beantwoord »

stig

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 May 2007, 23:44:46 »
Velen van jullie op deze site kijken er natuurlijk naar door een stoomliefhebbersbril, en zijn kritisch over de uitvoering, maar straks zal het 90% van de bezoekers die met een bootje door Friesland varen en er een "niet-waterdag" willen doorbrengen, worst wezen... Die willen een stoomloc zien en er in een treintje mee rijden. En in essentie is het een stoomloc...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 May 2007, 00:32:28 »
> En in essentie is het een stoomloc...

Ik ben er juist bang voor dat het er in essentie uit zien als iets levenloos. Een kermisattractie.

Citaat van de website:
- In de schoorstenen van de stoomlocs komen actieve filters die de uitstoot van natte nevel voorkomen.
- De vrijkomende stoom wordt gecondenseerd en weer teruggeleid in de watertank. Op deze wijze ontstaat een gesloten hoogrenderend watercircuit.

Een stoomloc zonder rook en stoom dus!!!  Een stuk high-tech dat er uit ziet als een HSM stoomloc.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 May 2007, 00:58:43 »
ach stoom of niet, hoeveel mensen maken er wel niet
foto's van loks in het spoorwegmuseum die ook niet
stomen.
en nu kun je tenminste weer een nl lok platen.
je kunt ook vragen of de machinist even op ALT F..
drukt om de frontverlivhting uit te doen.
lijkt het net of hij niet in dienst is en heb je weer
een mooi plaatje erbij.

snelle diesel

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 May 2007, 01:52:15 »
Moderne replica's van oude stoomlocs. Ik gruwel er van. Recent was ik bij de Brienzer Rothorn baan. Daar zijn de 80 tot 100 jaar oude tandradlocs vervangen door moderne replica's. Na meer dan 80 jaar trouwe dienst zijn de oude stoomlocs totaal versleten. Daarom heeft men nieuwe loks aangeschaft. Min of meer hetzelfde verhaal. Eénmans bediening en olie gestookt. Ik had het geluk om één van de laatste echte stoomloks te mogen bewonderen. Die replica's zien er veel te mooi uit. Het stoom productie proces verloopt veel gecontroleerder. Het drijfwerk is vereenvoudigd. Die nieuwe loks rijden prachtig, maar de stoom romantiek is totaal verdwenen. Een tip voor Friesland, zet een elektromotor in de replica en gebruik een derde rail, het resultaat is net zo steriel.

Ooit heeft de Rothorn baan de prachtige houten rijtuigjes vervangen door panorama rijtuigen, ook zo een blunder eerste klas. Bij een stoomlok horen oude rijtuigen met harde houten banken. Kijk maar eens als de mensen mogen kiezen, de gaan het liefste in de rotste en oudste wagons zitten omdat het zo romantisch is.

Ik begrijp dat men de kostbare originele nederlandse loks wil sparen. Ik begrijp dat de restauratiekosten vaak hoger zijn dan de nieuwbouwkosten. Ik begrijp ook dat men de glijlagers vervangt door rollagers. Ik begrijp dat men ketelisolatie toepast. Maar bouw voor de rest het origineel zo getrouw mogelijk na. De mensen komen voor de stoomromantiek.

Ben het helemaal met je eens. Als er met stoom gereden moet worden om oude tijden te laten herleven moet dit gebeuren met "echte oude loks" die zijn gereviseerd. Lukt dit niet dan kan eventueel een replica worden gebouwd, zoals het echt vroeger was. Dus op kolen gestookt en niet op elekriciteit opgewekt uit olie, zonne-en of kern energie.

Maar wat al een moeite, waarom niet 3 a 4 keer per jaar een trein gehuurd van andere museum buurtspoorwegen elders in land. Op deze manier blijft zo'n dag dat een stoomtrein rijdt bijzonder.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 08:03:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »