Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Falkenberg
Vandaag om 07:27:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Stoom in Friesland  (gelezen 18114 keer)

stig

• Offline Offline
Re: Stoom in Friesland
« Reactie #45 Gepost op: 18 May 2007, 02:36:38 »
Citaat van de website:
- In de schoorstenen van de stoomlocs komen actieve filters die de uitstoot van natte nevel voorkomen.
- De vrijkomende stoom wordt gecondenseerd en weer teruggeleid in de watertank. Op deze wijze ontstaat een gesloten hoogrenderend watercircuit.

Een stoomloc zonder rook en stoom dus!!!  Een stuk high-tech dat er uit ziet als een HSM stoomloc.

Vroegah, had je ook al stoomlocs met condensatie om water te sparen, niets nieuws dus, nog steeds stoom.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #46 Gepost op: 18 May 2007, 10:48:41 »
Er word hier inderdaad heel selectief gelezen.

Zo gaan de nieuwe (stoom)loc's geen 12, maar 4 miljoen kosten. De rest is voor de infra. Ook gaan ze sec voor de treinen uit van 100.000 en geen 300.000 bezoekers. Hierbij baseren ze zich op de stoomweekenden (tot 60.000 bezoekers) van de afgelopen jaren.

Dit wordt dus gewoon een nieuw attractiepark, met als thema (stoom) treinen. Je moet dit dus, schijnbaar, niet als museum zien.
Het enige waar ze bij de bezoekers aantallen zich mis kunnen rekenen, is het feit dat de stoomdagen, tot nu toe, uniek waren. Hierdoor trekken ze een grote groep liefhebbers. Word dit een vast gegeven, dan zal die groep afvallen. Daarnaast komt die grote groep liefhebbers, omdat ze de geur van kolen willen ruiken, stoom willen zien en het idee hebben dat ze naar iets authentieks kijken.

Een mooier idee zou dan ook zijn, volgens mij al aangehaald  hierboven, om loc's van de diverse maatschappijen bij toerbeurt te laten rijden. Maar ja, geld...., milleu......

Groet Erik

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #47 Gepost op: 18 May 2007, 10:53:55 »
Het enige waar ze bij de bezoekers aantallen zich mis kunnen rekenen, is het feit dat de stoomdagen, tot nu toe, uniek waren. Hierdoor trekken ze een grote groep liefhebbers. Word dit een vast gegeven, dan zal die groep afvallen. Daarnaast komt die grote groep liefhebbers, omdat ze de geur van kolen willen ruiken, stoom willen zien en het idee hebben dat ze naar iets authentieks kijken.

De groep liefhebbers is vele malen kleiner dan de groep dagjesmensen. Van liefhebbers alleen kan geen enkele organisatie leven. Liefhebbers zijn leuk, maar dagjesmensen zijn de mensen die brood op de plank brengen.

Eelco

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2007, 13:25:57 »
mwah, k zou t heel erg knap vinden als ze voor 4 miljoen 2 stoomlocs kunen bouwen... en een 2400 nieuw bouwen is inderdaad complete waanzin, zet een nieuwe dieselmotor en bijpassende generator in een uit frankrijk gehaald barrel en je hebt een milieuvriendelijke loc... waar kraak nog smaak aan zit, maar goed, dat heb je nu eenmaal tegenwoordig. 'k ben ook wel benieuwd wat voor rijtuigen er achter komen te hangen trouwens.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2007, 16:21:11 »
Gaan ze binnenkort niet de DDM-1 aan de kant zetten? :D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #50 Gepost op: 18 May 2007, 16:29:37 »
nee, helaas. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 18 May 2007, 18:56:05 »
Realistisch of niet, laten we de plannen een kans geven. Ook ik vind het erg hoog gegrepen, maar misschien vallen die moderne öude"stoomlocs mee. In de efteling rijdt ook een moderne stoomloc rond. De vorm van de ketel verraadt zijn late bouwjaar tenopzichte van de exemplaren die honderd jaar oud zijn. Ik begrijp ook dat je als ondernemer niet aan kan komen met een verhaal bij de plaatselijke bevolking dat rokende stinkende locomotieven langs hun huis gaan denderen. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind een op de ouderwetse manier geconstrueerde lok veel en veel mooier! Maar ja met die milieuprietpraat van tegenwoordig belandt iedere stoomspoorweg in de prullebak.

Groet Andre

amber

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18 May 2007, 19:57:10 »
Ik vid het toch een beetje als een 1april grap klinken. Maar daar is het al te laat voor.

Ik vraag me af wat er zo milieuvriendelijk aan het bouwen van nieuwe stoomlocs is. De bouw zelf is niet bepaald milieuvriendelijk. Denk bv alleen al aan het transport en productie. 
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

zuylen

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 18 May 2007, 20:05:04 »
Het bouwen van nieuwe stoomlocs is al vele malen gedaan. Of dit lijntje werkelijk rendabel wordt, vind ik maar de vraag. Maar het bouwen van een nieuwe oude stoomloc juig ik wel toe. Ook al zullen er concessies gedaan moeten worden aan het ontwerp. Ook in het stoomtreinperk zelf werd er al geexperimenteerd met andere stook mogelijkheden. Ooit werd er in Nederland een proef gedaan, door in een stoomloc (ik meen een 3700) een chemisch goedje te doen dat zo heet werd dat er voldoende stoom gemaakt werd in de ketel. Helaas taste het chemische spul de ketel zodanig aan dat deze binnen een jaar volledig was doorgerot. (Mislukt experiment dus) Verder heeft de stoomtechnologie niet stil gestaan. Er is veel meer mogelijk dan in 1900. De tijd dat de 5500 werden gebouwd of afgeleverd. (Geschatte datum, ik kan er naast zitten dus schiet me er niet op af)

Groet, André
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 20:13:26 door André van Zuijlen »

arjen

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 18 May 2007, 20:58:12 »
Ook in het stoomtreinperk zelf werd er al geexperimenteerd met andere stook mogelijkheden. Ooit werd er in Nederland een proef gedaan, door in een stoomloc (ik meen een 3700) een chemisch goedje te doen dat zo heet werd dat er voldoende stoom gemaakt werd in de ketel. Helaas taste het chemische spul de ketel zodanig aan dat deze binnen een jaar volledig was doorgerot. (Mislukt experiment dus)

Dat verhaal hoor ik voor het eerst, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Meng iets door de kolen dat bij verbranding meer hitte produceert, en je maakt meer stoom... niet ten koste van de ketel, maar dat de vuurkist en de vlampijpen er niet tegen kunnen kan ik me levendig voorstellen...
Het probleem bij dit hele project zit hem ook niet in de technische mogelijkheden, maar wel in de realiseerbaarheid. Ze willen hypermoderne stoomlocs bouwen, op basis van een ontwerp van 100 jaar geleden, met technologie die voor zover ik weet nog nergens ter wereld is uitgeprobeerd, bijna onvermijdelijk met hulp van toeleveranciers die geen ervaring met stoomlocs hebben, en dan moet het binnen 2 jaar nog werken ook.  De kans dat je dat allemaal redt, is bijzonder klein.

Arjen.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #55 Gepost op: 19 May 2007, 13:56:07 »
Ik meende toch ooit eens ergens in de LC te hebben gelezen dat ze ook kozen voor het behoud van een stuk of wat oudjes?!
Wat is dan nu de reden voor deze keuze ineens?
Zo'n oude zou je toch ook kunnen ombouwen tot een wat milieu bewustere bak.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #56 Gepost op: 19 May 2007, 14:37:55 »
ombouwen kan wel, maar dat betekent eigenlijk herbouwen. Verder zit je vast aan de beperkingen van een ontwerp dat nooit op milieubewustheid gemaakt is. Één van het handjevol nederlandse stoomlocs dat nog over is daaraan opofferen is dan helemaal uhm... dubieus. (knappe jongen die ze van de NSM-efteling loskrijgt trouwens, hoewel, sinds die plannen voor een doorzeefde mat '34 en die 6300 in de achtbaan kun je alles verwachten  :-| )
Alternatief is dan de zoveelste duitse loc (geeeeeeuuuw) of een engels ding, maar hun bijzondere, oudere machines (die wel op de nederlandse lijken) houden ze natuurlijk lekker zelf, terwijl die naoorlogse hier net zo weinig te zoeken hebben als die duitse bakken. Wel geinig: zo'n hunslet-austerity zoals verbouwd door Porta: http://www.martynbane.co.uk/modernsteam/ldp/austerity/portaausterity.htm
die hebben ooit als 8800 nog in nederland gereden, rijden echt op kolen maar roken niet erg.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #57 Gepost op: 19 May 2007, 15:09:26 »
Het milieu verhaal blijft toch een beetje vreemd, ze hebben onderzocht dat de koolzaadolie verbrandingsgas uitstoot dermate onschadelijk is dat daarvoor geen extra maatregelen nodig zijn, behalve voor de natte damp is een actief filter (condensor ?)  nodig omdat door deze damp je de stofdeeltjes slecht uit je kleren krijgt.
Hoogrenderend vind ik een beetje vreemd woord voor waterrecycling, het lijkt nu net of je het rendement van de loc verbeterd, maar dit blijft gelijk (zal zo rond de 5% zitten.).

Stephan.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #58 Gepost op: 19 May 2007, 17:18:21 »
Nou ja van Omrin (de huisvuilbeladers alhier) rijden er reeds ook een aantal vrachtwagens op lijnzaad olie. De lucht die er af komt is net een frituur luchtje maar dan (gelukkig) in een kortere periode dat je die ruikt. Het is niet zo dat je het nadien nog een eeuwigheid blijft ruiken.
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

stig

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 19 May 2007, 17:19:52 »
Het hogere rendement zit hem in een verbeterd verbandingsresultaat, niet uren lang voorstoken, en water recycling. Water is ook niet gratis, vandaar...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)