Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Stoom in Friesland  (gelezen 18058 keer)

RodeDuivel

• Offline Offline
Re: Stoom in Friesland
« Reactie #15 Gepost op: 15 May 2007, 21:59:15 »
ps Die Kooijmans, is dat niet dezelfde die intertijd Tombroek uit het modelspoormuseum heeft gepest?

Yep!

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2007, 17:53:02 »
Vandaag een stuk in het noordhollands dagblad editie schagen
"verbazing over friese stoomtrein"
De directeur van de stoomtrein hoorn medemblik is stomverbaast  over de miljoenen die de stichting stoomtrein friesland krijgt.
Terwijl hun jaarlijks een paar ton tekort komen voor je jaarlijkse explotatie
Dit tekort in inmiddels opgelopen tot een miljoen euro.
En zij krijgen het geld wel zo voor mekaar???

wij waaren er verleden jaar op de stoom dag in Sneek
toen werden we weg gestuurt omdat de bobo's eerst ruimte nodig hadden om in te stappen
toen vond ik het al gelijk niets, maar nu weet in ook waarom.
groetjes Anton
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

MR

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2007, 17:57:52 »
Hoi, bestaan er al stoomlocomotieven op koolzaadolie?

En is er ervaring opgedaan om het stoken van stoomlocomotieven computergestuurd te laten verlopen? En die actieve filters in de schoorstenen, bestaan daar voorbeelden van (bij stoomlocs dan)? Wat doen die met het rendement van de locomotief? En moet voor de oliestook en de filters het aloude ontwerp niet aangepast worden?

Zo maar een paar van de vragen die bij mij opkomen.

Groeten,

Marco

MR

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2007, 18:06:28 »
Vandaag een stuk in het noordhollands dagblad editie schagen
"verbazing over friese stoomtrein"
De directeur van de stoomtrein hoorn medemblik is stomverbaast  over de miljoenen die de stichting stoomtrein friesland krijgt.
Terwijl hun jaarlijks een paar ton tekort komen voor je jaarlijkse explotatie
Dit tekort in inmiddels opgelopen tot een miljoen euro.
En zij krijgen het geld wel zo voor mekaar???

wij waaren er verleden jaar op de stoom dag in Sneek
toen werden we weg gestuurt omdat de bobo's eerst ruimte nodig hadden om in te stappen
toen vond ik het al gelijk niets, maar nu weet in ook waarom.
groetjes Anton

De 52 miljoen wordt niet door de overheid opgehoest. DE FSM wil een leasebackregeling met de Triodosbankregeling afsluiten. Met deze bank zijn ze in gesprek. Zie het kopje financiering van hun website. De financiering is dus niet rond, concludeer ik.  Het begrip leasebackregeling ken ik niet, maar ik vermoed dat het betekent dat de Triodosbank eigenaar van de locs en het overig materiëel wordt en dat ze geleased worden door de FSM, waarbij na verloop van tijd de FSM eigenaar wordt.

Groeten,

Marco

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2007, 18:07:46 »
Waarom zouden we?  8)Het gaat toch lekker ouderwets zo :D
En dat is toch waar we het voordoen. niet dan ;D sk
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2007, 18:14:10 »
Als aankomend ingenieur kan ik het toch niet laten om hier een paar kanttekeningen bij te plaatsen....vooral bij een actief filter in de schoorsteen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze dat gaan doen, want een stoomloc heeft immers flinke exhaustslagen.......
Ook de keuze voor het type lok vind ik een beetje vreemd: een 700 staat immers niet bekend als de meest comfortabele en onderhoudsvriendelijke machine (binnenliggend drijfwerk, laag machinistenhuis).

Wat betreft het bouwen van nieuwe stoomlocomotieven en koolzaadolie:
http://www.dlm-ag.ch/

mvg, Martin

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 16 May 2007, 18:14:29 »
Leuk voor de treinen, minder leuk voor de andere museummaatschappijen. Met dat geld kan je hen meer helpen denk ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2007, 18:18:40 »
Ik zag op die site van FSM dan de 700 serie oorspronkelijk uit Glasgow komt en vroeg me af waarom kopen ze geen locomotief uit Engeland?

Daar is nog redelijk veel van dat oude spul te vinden en veel van de eerste locs die hier reden kwamen uit Engeland maar of daar ook de 700 serie van afstamt weet ik niet.

Groet Martijn v/d horst

Werken aan project Goathland in schaal 00

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 May 2007, 18:21:44 »
Zie hier een artikel in het Friesch Dagblad

woensdag, 16 mei 2007, Regio

Nieuw attractiepark van 50 miljoen
Sneek wil stoomstad worden
Sneek - Sneek wil naast watersportstad ook stoomstad worden. Er zal vanaf 2009 een stoomtrein rijden van Sneek naar Stavoren en de stad krijgt een attractiepark met als thema stoom. Stoom Stad Sneek komt in de omgeving van het NS-station en vraagt een investering van minimaal 40 tot 50 miljoen euro.

Het attractiepark moet in 2010 of 2011 klaar zijn en 300.000 bezoekers per jaar naar de waterstad lokken. De bedoeling is dat de stoomtreinen rijden vanaf 2009. Ongeveer 100.000 mensen zouden dan per stoomtrein van Sneek naar Stavoren gaan. De initiatiefnemer is de Stichting Stoom Stad Sneek, die de plannen gistermiddag presenteerde. ,,Sneek moet de stoomstad van Europa worden’’, zo zei P. Bijman, voorzitter van de stichting.
Om Stoom Stad Sneek te kunnen realiseren, wordt een herinrichting van het gebied rond het treinstation noodzakelijk. De remise van streekvervoerder Arriva moet verplaatst worden. Dit jaar begint de uitvoering van de plannen voor het bouwen van de stoomtreinen.
Het perron van de Stichting Stoomtrein Fryslân grenst aan de gebouwen van Stoom Stad Sneek. Daar moet straks de stoomtrein naar Stavoren vertrekken. Voorzitter M. Kooijmans van de stichting vertelde gistermiddag dat de plannen voor de stoomtrein nu definitief zijn en dat nog dit jaar wordt begonnen met het bouwen van het materieel. ,,We hebben gistermiddag laat een intentieovereenkomst gesloten met een projectontwikkelaar”, zegt M. Kooijmans van de Stoom Stad Sneek. ,,Daarmee kunnen we dus beginnen met het uitwerken van de plannen.”
Wethouder Metz van de gemeente Sneek heeft enthousiast gereageerd op het plan om in de omgeving van het station een stoomattractie te realiseren. Om de plannen te kunnen realiseren moeten de initiatiefnemers met streekvervoerder Arriva om de tafel. Op de plaats waar het themapark komt, staan nu nog de loodsen van Arriva. Die moeten verplaatst worden. Een mogelijke locatie is bedrijventerrein De Hemmen.
Ook wordt gewerkt aan de oprichting van de Stichting Museum Treinen op Zee. Deze stichting wil in Stavoren op het spooremplacement een interactief museum oprichten met als thema de geschiedenis van het vervoer per trein en boot tussen Leeuwarden en Enkhuizen. Het is de bedoeling het museum onder te brengen in een loods van de eerdere Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) in Leeuwarden. De loods wordt afgebroken, gerestaureerd en in Stavoren weer opgebouwd. De kosten van het museum komen uit op een half miljoen euro.
Vraagtekens
Jaap Nieweg, voorzitter van de Historische Railvereniging Nederland, de koepelorganisatie voor stichtingen die historische spoorlijnen exploiteren, heeft zijn vraagtekens bij de plannen. ,,Ik ken geen enkel initiatief in Nederland dat tonnen per jaar verdient met het exploiteren van stoomtreinen. Integendeel, vaak moet er veel geld bij. Ik vraag me dan ook af of hij die miljoenen ooit terugverdient.” Ook het aantal bezoekers lijkt hem onrealistisch. ,,Alleen de stoomtrein Hoorn-Medemblik, waarvan ik directeur ben, trekt meer dan 100.000 mensen. Wij rijden daar acht maanden lang dagelijks voor. De rest haalt dat getal lang niet.”

Het artikel spreekt voor zich.

Grtz,

Willem

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 16 May 2007, 18:21:50 »
Het gaat om een (uitwendige) replica van de oude HSM 700 serie. Op de Railhobbysite is het model van Philotrain te zien dat ook als zodanig als voorbeeld zal gaan dienen.
De locs gaan gestookt worden op koolzaadolie en van binnen volgepakt
met hitech zullen zijn vanwege milieueisen. Als fabrikanten wordt als
meest waarschijnlijke de Dampflok und Machinenbau Winterthur genoemd
maar ook bedrijven in China en Polen worden genoemd.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 May 2007, 18:50:31 »
Als aankomend ingenieur kan ik het toch niet laten om hier een paar kanttekeningen bij te plaatsen....vooral bij een actief filter in de schoorsteen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze dat gaan doen, want een stoomloc heeft immers flinke exhaustslagen.......
Ook de keuze voor het type lok vind ik een beetje vreemd: een 700 staat immers niet bekend als de meest comfortabele en onderhoudsvriendelijke machine (binnenliggend drijfwerk, laag machinistenhuis).

Wat betreft het bouwen van nieuwe stoomlocomotieven en koolzaadolie:
http://www.dlm-ag.ch/

Tegen welk probleem denk je dat ze met dat actieve filter aan zullen lopen? 'T ding zal op lichte olie gestookt worden (lijnzaad olie is ook een lichte olie - loopt trouwens prima in mijn japanner, ook goed voor je roetmeting). Een actief filter lijkt me zelfs overdreven. Maar goed, dat is de trend tegenwoordig.

En de keuze voor de 700 lijkt mij een geval van aantrekkelijkheid. Een aantrekkelijke loc trekt meer bezoekers. In dat geval altijd een loc nemen die er niet meer is en men het ook echt jammer vind dat die er niet meer is, en dat is met de 700/5500 het geval. En onderhoud, het is natuurlijk geen 100 jaar oude loc, dus alles loopt op rollagers (als ze slim zijn) dat scheelt je al 9999 smeerpunten. De eliminatie van het verbranden van kolen zal de loc ook goed doen vwb. de onderhoudbaarheid, zie het verloop van het warmstoken van woningen van 1900 tot heden...

Ing. Stig  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #26 Gepost op: 16 May 2007, 18:58:19 »
Die Philotrain, is die gelijkstroom 2 rail?
Waarom doen ze dat dan niet daar in Sneek. Een stoomtrein die niet met kolen gestookt wordt. Wat komt hierna? De 2400 met pantograven?
Ik vind het hele plan volslagen belachelijk en ik denk dat het een enorme financiele flater zal worden.
En waarom dan een Schotse loc. ??
Als een man als Jaap Nieweg die veel ervaring heeft met het exploiteren van een stoommaatschappij al zegt dat ze het enorme aantal bezoekers van 300.000 bezoekers nooit zullen halen dan moet dat toch een teken aan de wand zijn.
Bovendien, ik weet niet wie er wel eens in Sneek is geweest, maar waar wil je al die bezoekers laten? Zo groot is Sneek niet, en parkeerruimte is nu al een crime dus wat zal dat worden met 300.000 extra mensen. Die zullen dan niet allemaal met de auto komen maar een flink aantal toch wel. Waar zij hun auto neer moeten zetten? Geen idee.
Ook het traject is nog niet klaar. Ze moeten over het terrein van een fabriek,  en die hebben al gezegd dat ze niet zullen toestaan dat daar een trein over gaat rijden.

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #27 Gepost op: 16 May 2007, 18:59:06 »
Een stoompretpark met museum waar alleen replica's te zien zijn en computerlocomotieven rijden voegt volgens mij weinig tot niets toe aan de bestaande railmusea en is vooral leuk voor mensen (gezinnen) die nu na six flags, euro disney of de efteling ook hier eens heen kunnen.
Surrogaatstoom dus.

Stephan.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #28 Gepost op: 16 May 2007, 19:39:08 »
Als nuchtere Fries kan ik alleen maar het volgende zeggen: Ik moet het eerst nog maar eens zien!!
Nieuwe oude modellen bouwen is haast net als de (mooie)fantasie film Jurassicpark?
T zal best mooi zijn maar ik vind het pas een kunst om de orginele bestaande modellen te bewaren net als de rest doet.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 16 May 2007, 20:03:40 »
Als daar per jaar 300.000 man opaf moeten komen, hebben ze het niet over spoorfanaten en kenners maar over de gezinnen. Die maakt het echt niet uit of ze achter een 01, 50, 52 of een ander rookbrakend monster zitten. Dus de keuze voor een 700 lijkt mij geen verkoopargument.

Jammer dat de helft van het geld niet beter besteed wordt aan het in stand houden van echt oud materieel en gebouwen.
Weer een gemistte kans ook al gun ik de mensen in die streek best een goede baan. 
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl