Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 21:57:06
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Een nieuw baantje op Micromodules door Peter Soonius
Vandaag om 21:41:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:37:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins  (gelezen 26859 keer)

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #30 Gepost op: 23 August 2012, 00:41:36 »
Yep! Ik had waarschijnlijk het dubbele nog wel betaald...
Dus was ik dubbel blij met mijn vondst!

By the way: ken je de website van Stefan von der Ruhren?
Zie: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/index.php

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #31 Gepost op: 23 August 2012, 01:26:04 »
gevaarlijk dat soort sites  ::)

Dat CFL Wegmann rijtuig zat ik ook al paar keer naar te kijken, net als de corail rijtuigen met die BD.
Maar ik hou me nog even in  ;D
met de groeten van Maarten

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #32 Gepost op: 23 August 2012, 01:47:39 »
Dat SNCF-rijtuig met bagage-afdeling is aangekondigd door LS Models, maar is er al van Roco.
B6Dd2 zit namelijk in set 64002.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #33 Gepost op: 23 August 2012, 02:37:02 »
Maar die Corailset dan heb je gelijk een AB erbij terwijl je een B moet hebben.

Ik zag wel rijtuigen van Piko maar die zijn beetje lomp uitgevoerd.
cat.no. 59604 en 59603

Het CFL Wegmann rijtuig is er ook van Roco
cat.no. 45884

Qua loc zou voor deze trein uiteindelijk het best de diesel 55 of de electro 27 passen. Hm...
met de groeten van Maarten

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #34 Gepost op: 23 August 2012, 04:02:06 »
Maastricht  - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #35 Gepost op: 23 August 2012, 08:46:07 »
Ook tegenaan bemoeien! ;D

Ik heb net de Spoorwegjournaals 171, 172 en 173 er op na geslagen, elk met een artikel gericht op de Edelweiss, 495/496 of 296/297, en ik heb daarin geen foto's gevonden van een B12. Wel een hele serie B11'n en B-rijtuigen waarvan het niet vast te stellen is of het een B11 of B12 is. Beetje zoeken op DSO leverde op dat voor internationale inzet een B11 de voorkeur heeft, maar dat er ook verbindingen waren waar ook wel eens een B12 werd ingezet, al dan niet als vervanging van een defecte B11. Ondanks dat ik (nog) geen foto's heb gevonden, zou ik een B12 dus niet uitsluiten. Deze verbinding was niet heel prestigieus dus ik kan me voorstellen dat er dus ook niet heel zwaar aan de inzet van een B12 getild werd. Dàt er een rijtuig gesteld was belangrijker. Over het reiscomfort zou ik me ook niet heel druk maken, andere spoorwegmaatschappijen stelden ook B12-rijtuigen, denk aan de CFL Wegmann-rijtuigen en de FS-rijtuigen, de DB-rijtuigen die soms in deze treinen reden, om nog maar te zwijgen over het comfort van de vooroorlogse antieke* NMBS-rijtuigen die tot ver in de jaren '80 in deze treinen reden...

Voor kleurliefhebbers: de inzet van een oranje B11 is zeker niet volgens omloop, maar kwam met enige regelmaat voor.

*Alleen I1-rijtuigen zijn écht vooroorlogs, I2-rijtuigen stammen uit 1952. Qua ontwerp sluiten de I2-rijtuigen echter meer aan bij de I1-rijtuigen dan bij later gebouwde series.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2012, 08:52:13 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #36 Gepost op: 23 August 2012, 10:27:41 »
Rudolfph: ik heb ook tot in de treuren ramen geteld in de Spoorwegjournaals die jij aangeeft. Ik kwam ook nooit verder dan 11.....  vandaar ook mijn verbazing..

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2012, 10:55:17 »
Maastricht  - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.

Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #38 Gepost op: 23 August 2012, 11:54:37 »
Wat de oranje rijtuigen betreft, zie ik steeds twee verschillende I10 B rijtuigen.
De ene met allemaal schuifraampjes bovenin, en de andere. Ik heb nu de andere terwijl op de tekening die ik als eerste liet zien er allemaal schuifraampjes zouden zitten. Toch zag ik in veel andere samenstellingen op dit traject ook de andere.

Volgens mij is dat met of zonder airco. Wanneer is dat gekomen, of wanneer zou dat op dit traject erin gekomen zijn? Of heeft dat nog een hele tijd door elkaar heen gelopen?

Even van deze pagina geplukt:
Met schuifraampjes:


Zonder schuifraampjes:
met de groeten van Maarten

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2012, 12:23:53 »
inderdaad aanwezigheid van airco zorgt inderdaad voor een verschil zichtbaar als zijnde met of zonder schuiframen ! Normaal werden voor de int.(vooral langs afstanden) de airco's gebruikt, bij eventuele niet beschikbaarheid reed dan één (of meerdere)mee die niet over airco beschikten

Groeten Peter ;)
 Ps ik meen dat er in MSM een artikel verscheen bij de lancering van de eerste oplage van de I10 door LS(toen nog met Heris) met meer uitleg en wanneer welk rijtuig gebruikt werd !
Opgelet ik weet niet of(of toch niet zeker) van oranje rijtuigen 1tste klasse of die over airco beschikten (ik denk wel in schaal gemaakt)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #40 Gepost op: 23 August 2012, 12:42:08 »
Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.

mvg,
Gert

Hm te snel gelezen dus.... Zal eens gaan zoeken in oude dienstregelingen. Er was (dacht ik) maar één dagtrein naar Basel en dat was de Lorely. Later reed íe misschien zonder naam? 

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #41 Gepost op: 23 August 2012, 12:51:09 »
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Er waren namelijk nogal wat treinen met die naam.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein

Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen is dat Peter gelijk heeft: Er waren I10 rijtuigen met en zonder airco.
Op de website van LS Models is een pdf te downloaden van 'de oude productie' (d.w.z.: de periode dat men met Heris samenwerkte). En destijds heeft men modellen van de I10 in oranje livrei gemaakt met en zonder airco.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #42 Gepost op: 23 August 2012, 13:31:21 »
leuk linkje

Helaas nog geen verduidelijking over de rijtuigen
met de groeten van Maarten

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #43 Gepost op: 23 August 2012, 13:33:59 »
De D-trein nog in Nederland met wel heel bonte samenstelling

klik
met de groeten van Maarten

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #44 Gepost op: 23 August 2012, 13:46:34 »
Fraaie foto. Alleen klopt het onderschrift niet helemaal. Er is geen NMBS-rijtuig te zien.
Het oranje rijtuig is een Bm UIC-X van de SBB.

Afgezien van de exacte locnummers zou ik deze trein verder precies zo kunnen samenstellen.

mvg,
Gert