Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
  

Auteur Topic: INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins  (gelezen 26235 keer)

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #30 Gepost op: 23 August 2012, 00:41:36 »
Yep! Ik had waarschijnlijk het dubbele nog wel betaald...
Dus was ik dubbel blij met mijn vondst!

By the way: ken je de website van Stefan von der Ruhren?
Zie: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/index.php

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #31 Gepost op: 23 August 2012, 01:26:04 »
gevaarlijk dat soort sites  ::)

Dat CFL Wegmann rijtuig zat ik ook al paar keer naar te kijken, net als de corail rijtuigen met die BD.
Maar ik hou me nog even in  ;D
met de groeten van Maarten

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #32 Gepost op: 23 August 2012, 01:47:39 »
Dat SNCF-rijtuig met bagage-afdeling is aangekondigd door LS Models, maar is er al van Roco.
B6Dd2 zit namelijk in set 64002.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #33 Gepost op: 23 August 2012, 02:37:02 »
Maar die Corailset dan heb je gelijk een AB erbij terwijl je een B moet hebben.

Ik zag wel rijtuigen van Piko maar die zijn beetje lomp uitgevoerd.
cat.no. 59604 en 59603

Het CFL Wegmann rijtuig is er ook van Roco
cat.no. 45884

Qua loc zou voor deze trein uiteindelijk het best de diesel 55 of de electro 27 passen. Hm...
met de groeten van Maarten

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #34 Gepost op: 23 August 2012, 04:02:06 »
Maastricht  - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #35 Gepost op: 23 August 2012, 08:46:07 »
Ook tegenaan bemoeien! ;D

Ik heb net de Spoorwegjournaals 171, 172 en 173 er op na geslagen, elk met een artikel gericht op de Edelweiss, 495/496 of 296/297, en ik heb daarin geen foto's gevonden van een B12. Wel een hele serie B11'n en B-rijtuigen waarvan het niet vast te stellen is of het een B11 of B12 is. Beetje zoeken op DSO leverde op dat voor internationale inzet een B11 de voorkeur heeft, maar dat er ook verbindingen waren waar ook wel eens een B12 werd ingezet, al dan niet als vervanging van een defecte B11. Ondanks dat ik (nog) geen foto's heb gevonden, zou ik een B12 dus niet uitsluiten. Deze verbinding was niet heel prestigieus dus ik kan me voorstellen dat er dus ook niet heel zwaar aan de inzet van een B12 getild werd. Dàt er een rijtuig gesteld was belangrijker. Over het reiscomfort zou ik me ook niet heel druk maken, andere spoorwegmaatschappijen stelden ook B12-rijtuigen, denk aan de CFL Wegmann-rijtuigen en de FS-rijtuigen, de DB-rijtuigen die soms in deze treinen reden, om nog maar te zwijgen over het comfort van de vooroorlogse antieke* NMBS-rijtuigen die tot ver in de jaren '80 in deze treinen reden...

Voor kleurliefhebbers: de inzet van een oranje B11 is zeker niet volgens omloop, maar kwam met enige regelmaat voor.

*Alleen I1-rijtuigen zijn écht vooroorlogs, I2-rijtuigen stammen uit 1952. Qua ontwerp sluiten de I2-rijtuigen echter meer aan bij de I1-rijtuigen dan bij later gebouwde series.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2012, 08:52:13 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #36 Gepost op: 23 August 2012, 10:27:41 »
Rudolfph: ik heb ook tot in de treuren ramen geteld in de Spoorwegjournaals die jij aangeeft. Ik kwam ook nooit verder dan 11.....  vandaar ook mijn verbazing..

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2012, 10:55:17 »
Maastricht  - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.

Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #38 Gepost op: 23 August 2012, 11:54:37 »
Wat de oranje rijtuigen betreft, zie ik steeds twee verschillende I10 B rijtuigen.
De ene met allemaal schuifraampjes bovenin, en de andere. Ik heb nu de andere terwijl op de tekening die ik als eerste liet zien er allemaal schuifraampjes zouden zitten. Toch zag ik in veel andere samenstellingen op dit traject ook de andere.

Volgens mij is dat met of zonder airco. Wanneer is dat gekomen, of wanneer zou dat op dit traject erin gekomen zijn? Of heeft dat nog een hele tijd door elkaar heen gelopen?

Even van deze pagina geplukt:
Met schuifraampjes:


Zonder schuifraampjes:
met de groeten van Maarten

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2012, 12:23:53 »
inderdaad aanwezigheid van airco zorgt inderdaad voor een verschil zichtbaar als zijnde met of zonder schuiframen ! Normaal werden voor de int.(vooral langs afstanden) de airco's gebruikt, bij eventuele niet beschikbaarheid reed dan één (of meerdere)mee die niet over airco beschikten

Groeten Peter ;)
 Ps ik meen dat er in MSM een artikel verscheen bij de lancering van de eerste oplage van de I10 door LS(toen nog met Heris) met meer uitleg en wanneer welk rijtuig gebruikt werd !
Opgelet ik weet niet of(of toch niet zeker) van oranje rijtuigen 1tste klasse of die over airco beschikten (ik denk wel in schaal gemaakt)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #40 Gepost op: 23 August 2012, 12:42:08 »
Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.

mvg,
Gert

Hm te snel gelezen dus.... Zal eens gaan zoeken in oude dienstregelingen. Er was (dacht ik) maar één dagtrein naar Basel en dat was de Lorely. Later reed íe misschien zonder naam? 

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #41 Gepost op: 23 August 2012, 12:51:09 »
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Er waren namelijk nogal wat treinen met die naam.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein

Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen is dat Peter gelijk heeft: Er waren I10 rijtuigen met en zonder airco.
Op de website van LS Models is een pdf te downloaden van 'de oude productie' (d.w.z.: de periode dat men met Heris samenwerkte). En destijds heeft men modellen van de I10 in oranje livrei gemaakt met en zonder airco.

mvg,
Gert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #42 Gepost op: 23 August 2012, 13:31:21 »
leuk linkje

Helaas nog geen verduidelijking over de rijtuigen
met de groeten van Maarten

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #43 Gepost op: 23 August 2012, 13:33:59 »
De D-trein nog in Nederland met wel heel bonte samenstelling

klik
met de groeten van Maarten

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #44 Gepost op: 23 August 2012, 13:46:34 »
Fraaie foto. Alleen klopt het onderschrift niet helemaal. Er is geen NMBS-rijtuig te zien.
Het oranje rijtuig is een Bm UIC-X van de SBB.

Afgezien van de exacte locnummers zou ik deze trein verder precies zo kunnen samenstellen.

mvg,
Gert