Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:09:01
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
  

Auteur Topic: NS2900  (gelezen 2059 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • Het leven op de weg.
    • Midland
NS2900
« Gepost op: 20 August 2012, 17:40:32 »


Ik ben me nu aan het verdiepen in de geschiedenis van 2200,2300,2400,2500; maar deze ken ik niet. Beetje raar om een loc met de cabine van een 6400 te zien.

Hoe is deze uitvoering ontstaan?

Groeten Koen


« Laatst bewerkt op: 23 August 2012, 10:01:29 door Bob Rodenburg. Reden: I.v.m. foto rechten en op verzoek van de maker van de eerdere foto, is deze vervangen door een ander exemplaar. wil je een foto plaatsen van een ander link die dan of vraag om toestemming! »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:NS2900
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2012, 17:44:24 »
Wikipedia heeft een artikel over deze locs waar deze vragen beantwoord worden: link.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:NS2900
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:09 »
Bij de Staatsmijnen moesten de machinisten ook omhoog kunnen kijken...

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:NS2900
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:26 »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS2900
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2012, 19:44:08 »
Of zoek eens op het forum zelf.
Vr. groeten,
Bob

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2012, 23:05:11 »


In originele toestand van de staatsmijnen (allemaal een andere kleur). De NS kleur kwam later toen ze zijn overgenomen. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2012, 23:10:39 »
zijn ze ook nog licht blauw geweest zoals de 2801?

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2012, 23:17:20 »
Ja er is een blauwe geweest, nadat deze bij de NS de deur uit is gegaan. Heeft geloof ik in Spanje in een blauw jasje rondgereden (pin me er niet op vast).

Ten tijde van de staatsmijnen kan het goed zijn dat er een blauwe was. 5 locs, verschillende kleurcombi's dus grote kans dat. Bij overname door NS werden ze voor zover ik weet wel meteen geel/grijs. Blauwe kleur onder NS zal er niet geweest zijn, dat is namelijk ook onlogisch in het tijdsbeeld waarin de rest van de NS diesellocs deels bruin maar ook deels al geel/grijs waren.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2012, 23:20:15 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2012, 23:21:18 »
de 2801 reed in dezelfde tijd hoor ;D

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2012, 23:24:12 »
Die is toch van een paar jaar eerder? 1962 of rond dat jaar? Die 2900 is pas naar NS gegaan na de mijnsluiting. Da's toch echt een paar jaar later. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:NS2900
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2012, 13:45:58 »
DE 2801 is in 1968 buiten dienst gegaan, de 2900-en kwamen (bij de NS) pas in 1970 in dienst,

Dick

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:NS2900
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2012, 14:58:10 »
Bij de Staatsmijnen was de 151 inderdaad blauw.
Bij de FEVE in Baskenland waren ze allemaal blauw en reden ze in de reizigersdienst vanuit het station Gijon.

Dirk

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:NS2900
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2012, 20:04:25 »
Waren het nou zwaardere motoren dan 2200-en etc, wat ik gelezen heb?
@Bob overigens het enige modelbouwplaatje wat ik bij googlen tegenkwam.
@Wijbe ;D.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 20:06:54 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS2900
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2012, 10:11:00 »
De 2900 heeft 1400 pk versus circa 900 voor een 2200 dus ja, veel zwaarder sterker. Al was het ding maar 2 ton zwaarder (74 vs 72) dan een 2200 dus of het nou zo veel geholpen heeft  ??? Verder had de 2900 was een GM 12-cilinder motor tegenover een 8-cilinder Stork Superior in de 2200.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden