Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: NS2900  (gelezen 1984 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
NS2900
« Gepost op: 20 August 2012, 17:40:32 »


Ik ben me nu aan het verdiepen in de geschiedenis van 2200,2300,2400,2500; maar deze ken ik niet. Beetje raar om een loc met de cabine van een 6400 te zien.

Hoe is deze uitvoering ontstaan?

Groeten Koen


« Laatst bewerkt op: 23 August 2012, 10:01:29 door Bob Rodenburg. Reden: I.v.m. foto rechten en op verzoek van de maker van de eerdere foto, is deze vervangen door een ander exemplaar. wil je een foto plaatsen van een ander link die dan of vraag om toestemming! »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:NS2900
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2012, 17:44:24 »
Wikipedia heeft een artikel over deze locs waar deze vragen beantwoord worden: link.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:NS2900
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:09 »
Bij de Staatsmijnen moesten de machinisten ook omhoog kunnen kijken...

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:NS2900
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:26 »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS2900
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2012, 19:44:08 »
Of zoek eens op het forum zelf.
Vr. groeten,
Bob

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2012, 23:05:11 »


In originele toestand van de staatsmijnen (allemaal een andere kleur). De NS kleur kwam later toen ze zijn overgenomen. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2012, 23:10:39 »
zijn ze ook nog licht blauw geweest zoals de 2801?

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2012, 23:17:20 »
Ja er is een blauwe geweest, nadat deze bij de NS de deur uit is gegaan. Heeft geloof ik in Spanje in een blauw jasje rondgereden (pin me er niet op vast).

Ten tijde van de staatsmijnen kan het goed zijn dat er een blauwe was. 5 locs, verschillende kleurcombi's dus grote kans dat. Bij overname door NS werden ze voor zover ik weet wel meteen geel/grijs. Blauwe kleur onder NS zal er niet geweest zijn, dat is namelijk ook onlogisch in het tijdsbeeld waarin de rest van de NS diesellocs deels bruin maar ook deels al geel/grijs waren.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2012, 23:20:15 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2012, 23:21:18 »
de 2801 reed in dezelfde tijd hoor ;D

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2012, 23:24:12 »
Die is toch van een paar jaar eerder? 1962 of rond dat jaar? Die 2900 is pas naar NS gegaan na de mijnsluiting. Da's toch echt een paar jaar later. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:NS2900
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2012, 13:45:58 »
DE 2801 is in 1968 buiten dienst gegaan, de 2900-en kwamen (bij de NS) pas in 1970 in dienst,

Dick

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:NS2900
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2012, 14:58:10 »
Bij de Staatsmijnen was de 151 inderdaad blauw.
Bij de FEVE in Baskenland waren ze allemaal blauw en reden ze in de reizigersdienst vanuit het station Gijon.

Dirk

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:NS2900
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2012, 20:04:25 »
Waren het nou zwaardere motoren dan 2200-en etc, wat ik gelezen heb?
@Bob overigens het enige modelbouwplaatje wat ik bij googlen tegenkwam.
@Wijbe ;D.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 20:06:54 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS2900
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2012, 10:11:00 »
De 2900 heeft 1400 pk versus circa 900 voor een 2200 dus ja, veel zwaarder sterker. Al was het ding maar 2 ton zwaarder (74 vs 72) dan een 2200 dus of het nou zo veel geholpen heeft  ??? Verder had de 2900 was een GM 12-cilinder motor tegenover een 8-cilinder Stork Superior in de 2200.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden