Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: Heen en weer  (gelezen 3804 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Heen en weer
« Gepost op: 18 August 2012, 17:27:38 »
Op mijn modelbaan komt een ovaal voor enkele speciale treinen, het wordt een enkelspoors-traject met in het schaduwstation een inhaalspoor. De twee treinen die er gaan rijden zijn een vaste samenstelling en dat wordt dus niet veranderd en deze ovaal staat niet in verbinding met de rest van de modelbaan.  :-\  Nu wil ik van één lok de draden aan de motor verwisseln, zodat de treinen allebei een andere kant oprijden. Na een rondje wisselen de treinen automatisch op het inhaalspoor en dat werkt (dankzij Jaap zijn duidelijke uitleg) prima, maar de treinen rijden nu dezelfde kant op.  ::)  Mijn vraag is dus eigenlijk: kan het kwaad om de draden te verwisselen, ik rijd analoog en ben benieuwd of het slecht is voor het motortje of dat er andere problemen ontstaan.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2012, 18:02:58 »
Met het verwisselen van de draden verander je alleen de rijrichting volgens mij.Het kan de motor geen kwaad doen.Als je met één trafo werkt kan het echter wel gebeuren dat beide treinen elkaar raken voordat het inhaalspoor is bereikt.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2012, 19:12:32 door NS Blokpost 54 IJlst (Friesland) »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Heen en weer
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2012, 19:00:54 »
Wel even opletten waar je de draden wisselt.....bij de voeding dus en niet bij de motor, anders branden de lichten verkeerd om.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Heen en weer
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2012, 20:25:05 »
Bedankt Marc, een goede tip want ik had daar zelf even niet aan gedacht. Nu gaat het om 2 Hornby treinen uit de zeer oude doos, dus die hebben nog geen verlichting.

Kees: De treinen kunnen elkaar niet tegenkomen, want de ene trein vertrekt pas als de ander stil staat op het andere spoor. Dankzij een handige oplssing met Reed contacten zetten de treinen voor elkaar de wissel om. Natuurlijk kan dit falen en dan hebben we een botsing, maar dat zien we dan wel weer.

Het gaat om oude Hornby treinen, zonder verlichting en die wil ik graag op dit aparte traject zetten zodat ze 's avonds achter de berg kunnen blijven staan. In de toekomst zal de trein worden voorzien van led verlichting.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2012, 09:42:13 »
Als de ene trein pas vertrekt wanneer de andere stil staat op het andere spoor, begrijp ik de noodzaak niet van het verwisselen van de draden in een van de treinen. De trafo gebruik je toch voor het vooruit-en achteruit rijden? (dus heen en weer rijden).
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Heen en weer
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2012, 11:31:09 »
Ik denk dat hij het volgende bedoeld.
De trafo wordt éénmaal ingesteld, daarna blijft die zo staan.
De rijrichting wordt dus niet bepaald door de trafo, maar door de aansluiting van de bedrading naar de motor.
Dus de ene trein rijdt linksom, de andere rechtsom.
Zou je geen inhaalspoor hebben, en ze tegelijk laten rijden, dan komen ze elkaar (2x) tegen.
Pas als 1 trein om het inhaalspoor staat, gaat de andere rijden.
Als je dat eenmaal goed hebt ingesteld,dan rijden de treinen automatichs hun rondjes.
Harm
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 11:32:51 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Heen en weer
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2012, 11:37:28 »
Als je de boel toch laat schakelen, kan je toch met b.v. een extra relais de trafo ompolen als de andere lok moet rijden. Dan hoef je niets aan de lok te wijzigen.

Gerrit

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Heen en weer
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2012, 13:21:44 »
Je rijdt analoog, lees ik.
Dan draai je toch gewoon de lok of het treinstel om. Dan rijdt deze de andere kant op..

Of is dit te simpel?   :D

Gr, Bert

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:Heen en weer
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2012, 13:45:41 »
Dit is echt te simpel gesteld.
Bij analoog rijden zal de lok/treinstel bij een en dezelfde
stand van de trafo altijd dezelfde kant uit rijden
of nu zijn neus naar voren staat of z'n k*nt maakt
niets uit. Het enige wat de lok de andere kant op kan laten gaan
is ompolen van de voeding bij de trafo of in de lok.
mvg Frans

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2012, 13:48:06 »
Dat is idd te simpel Bert. Als je de lok of het treinstel gewoon omdraait, verander je de rijrichting daar niet mee. Het is juist de bedoeling om de twee loks om de beurt (waarvan een in tegengestelde richting) hun rondjes te laten draaien over de van de rest gescheiden ovaal. Van Harm begrijp ik dat er gebruik wordt gemaakt van 1 trafo. Cottage Railways heeft aangegeven dat het inhaalspoor in het schaduwstation ligt waardoor volgens mij het "snelle" optrekken tijdens de wisseling van de loks niet op valt. Ik hoop maar dat het uitproberen op een andere dag dan vandaag gaat plaats vinden. Momenteel is het op zolder met 36 graden echt niet uit te houden.(Helaas).
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Heen en weer
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2012, 14:24:38 »
De airco in mijn treinenhuis draait op volle toeren en tot een uurtje terug kon die het ook aan, maar hij kan de temp. met ± 6 graden verlagen en bij 34C is het dus binnen 28C, inderdaad te warm om uit te testen. Tot nu toe bedankt voor de hulp en als de warmte weer wat minder is ga ik het eens uit proberen. (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18603
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Heen en weer
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2012, 16:13:10 »
Maar wat is nu precies het probleem? Ik dacht dat uitgerekend jij de analoog specialist was? Dan zou je op de door jou gestelde vraag toch wel een antwoord moeten hebben ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re:Heen en weer
« Reactie #12 Gepost op: 19 August 2012, 16:25:37 »
De spanningstoevoer naar de koolborstels ompolen levert volgens mij het bedoelde effect op (draadjes omsolderen). Maar dan mogen geen van beide koolborstels in rechtstreeks contact met de massa (bijvoorbeeld het chassis) van de lok staan. Eigenlijk net als bij digitaal rijden: de motor moet massavrij zijn.
Hmmmm.... simpel gezegd, geloof ik.
Of je moet de massa (chassis) ook ompolen (assen andersom erin zetten, bij ouwe GFN-loks).
Denk ik. Zal eens uitproberen bij m'n ouwe V200, die heeft al vaker als testbeest dienst gedaan  ;D

Groet,
Jan

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Heen en weer
« Reactie #13 Gepost op: 19 August 2012, 18:12:02 »
Jan ik ben er al uit en Ronald, inderdaad wist ik zelf wel dat het een kwestie was van draadjes omdraaien bij de motor, maar er zit een soort transistor tussen en ik wist niet wat de functie daarvan was. Gewoon ook maar mee omgesoldeerd en de trein rijdt nu inderdaad achteruit als de andere vooruit gaan. Wel handige tips mbt. het omschakelen van de verlichting, want die ga ik in de toekomst wel inbouwen - maar omdat deze oude baasjes op hun eigen baantje rondjes maken in een vaste samenstelling zal dat geen problemen geven.  Nogmaals bedankt iedereen voor hulp en raad.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re:Heen en weer
« Reactie #14 Gepost op: 19 August 2012, 19:04:57 »
...maar er zit een soort transistor tussen ....
Niet erg waarschijnlijk dat het een transistor is. Kan je er een foto van laten zien?
En welke loc is het eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.