Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Daan!
Vandaag
om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Mcn1986
Vandaag
om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 21:01:05
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 20:51:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren
door
Freddy
Vandaag
om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
Vandaag
om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
RobbertJan
Vandaag
om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Silvolde
Vandaag
om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Michiel2
Vandaag
om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Heen en weer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Heen en weer (gelezen 3691 keer)
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Heen en weer
«
Gepost op:
18 August 2012, 17:27:38 »
Op mijn modelbaan komt een ovaal voor enkele speciale treinen, het wordt een enkelspoors-traject met in het schaduwstation een inhaalspoor. De twee treinen die er gaan rijden zijn een vaste samenstelling en dat wordt dus niet veranderd en deze ovaal staat niet in verbinding met de rest van de modelbaan.
Nu wil ik van één lok de draden aan de motor verwisseln, zodat de treinen allebei een andere kant oprijden. Na een rondje wisselen de treinen automatisch op het inhaalspoor en dat werkt (dankzij Jaap zijn duidelijke uitleg) prima, maar de treinen rijden nu dezelfde kant op.
Mijn vraag is dus eigenlijk: kan het kwaad om de draden te verwisselen, ik rijd analoog en ben benieuwd of het slecht is voor het motortje of dat er andere problemen ontstaan.
Gelogd
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
«
Reactie #1 Gepost op:
18 August 2012, 18:02:58 »
Met het verwisselen van de draden verander je alleen de rijrichting volgens mij.Het kan de motor geen kwaad doen.Als je met één trafo werkt kan het echter wel gebeuren dat beide treinen elkaar raken voordat het inhaalspoor is bereikt.
«
Laatst bewerkt op: 18 August 2012, 19:12:32 door NS Blokpost 54 IJlst (Friesland)
»
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Heen en weer
«
Reactie #2 Gepost op:
18 August 2012, 19:00:54 »
Wel even opletten waar je de draden wisselt.....bij de voeding dus en niet bij de motor, anders branden de lichten verkeerd om.
Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re:Heen en weer
«
Reactie #3 Gepost op:
18 August 2012, 20:25:05 »
Bedankt Marc, een goede tip want ik had daar zelf even niet aan gedacht. Nu gaat het om 2 Hornby treinen uit de zeer oude doos, dus die hebben nog geen verlichting.
Kees: De treinen kunnen elkaar niet tegenkomen, want de ene trein vertrekt pas als de ander stil staat op het andere spoor. Dankzij een handige oplssing met Reed contacten zetten de treinen voor elkaar de wissel om. Natuurlijk kan dit falen en dan hebben we een botsing, maar dat zien we dan wel weer.
Het gaat om oude Hornby treinen, zonder verlichting en die wil ik graag op dit aparte traject zetten zodat ze 's avonds achter de berg kunnen blijven staan. In de toekomst zal de trein worden voorzien van led verlichting.
Gelogd
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
«
Reactie #4 Gepost op:
19 August 2012, 09:42:13 »
Als de ene trein pas vertrekt wanneer de andere stil staat op het andere spoor, begrijp ik de noodzaak niet van het verwisselen van de draden in een van de treinen. De trafo gebruik je toch voor het vooruit-en achteruit rijden? (dus heen en weer rijden).
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Re:Heen en weer
«
Reactie #5 Gepost op:
19 August 2012, 11:31:09 »
Ik denk dat hij het volgende bedoeld.
De trafo wordt éénmaal ingesteld, daarna blijft die zo staan.
De rijrichting wordt dus niet bepaald door de trafo, maar door de aansluiting van de bedrading naar de motor.
Dus de ene trein rijdt linksom, de andere rechtsom.
Zou je geen inhaalspoor hebben, en ze tegelijk laten rijden, dan komen ze elkaar (2x) tegen.
Pas als 1 trein om het inhaalspoor staat, gaat de andere rijden.
Als je dat eenmaal goed hebt ingesteld,dan rijden de treinen automatichs hun rondjes.
Harm
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 11:32:51 door nscargo
»
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:Heen en weer
«
Reactie #6 Gepost op:
19 August 2012, 11:37:28 »
Als je de boel toch laat schakelen, kan je toch met b.v. een extra relais de trafo ompolen als de andere lok moet rijden. Dan hoef je niets aan de lok te wijzigen.
Gerrit
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re:Heen en weer
«
Reactie #7 Gepost op:
19 August 2012, 13:21:44 »
Je rijdt analoog, lees ik.
Dan draai je toch gewoon de lok of het treinstel om. Dan rijdt deze de andere kant op..
Of is dit te simpel?
Gr, Bert
Gelogd
Frans
Offline
Berichten: 316
Re:Heen en weer
«
Reactie #8 Gepost op:
19 August 2012, 13:45:41 »
Dit is echt te simpel gesteld.
Bij analoog rijden zal de lok/treinstel bij een en dezelfde
stand van de trafo altijd dezelfde kant uit rijden
of nu zijn neus naar voren staat of z'n k*nt maakt
niets uit. Het enige wat de lok de andere kant op kan laten gaan
is ompolen van de voeding bij de trafo of in de lok.
mvg Frans
Gelogd
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Heen en weer
«
Reactie #9 Gepost op:
19 August 2012, 13:48:06 »
Dat is idd te simpel Bert. Als je de lok of het treinstel gewoon omdraait, verander je de rijrichting daar niet mee. Het is juist de bedoeling om de twee loks om de beurt (waarvan een in tegengestelde richting) hun rondjes te laten draaien over de van de rest gescheiden ovaal. Van Harm begrijp ik dat er gebruik wordt gemaakt van 1 trafo. Cottage Railways heeft aangegeven dat het inhaalspoor in het schaduwstation ligt waardoor volgens mij het "snelle" optrekken tijdens de wisseling van de loks niet op valt. Ik hoop maar dat het uitproberen op een andere dag dan vandaag gaat plaats vinden. Momenteel is het op zolder met 36 graden echt niet uit te houden.(Helaas).
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re:Heen en weer
«
Reactie #10 Gepost op:
19 August 2012, 14:24:38 »
De airco in mijn treinenhuis draait op volle toeren en tot een uurtje terug kon die het ook aan, maar hij kan de temp. met ± 6 graden verlagen en bij 34C is het dus binnen 28C, inderdaad te warm om uit te testen. Tot nu toe bedankt voor de hulp en als de warmte weer wat minder is ga ik het eens uit proberen.
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18288
Modelrailroading is fun!
Re:Heen en weer
«
Reactie #11 Gepost op:
19 August 2012, 16:13:10 »
Maar wat is nu precies het probleem? Ik dacht dat uitgerekend jij de analoog specialist was? Dan zou je op de door jou gestelde vraag toch wel een antwoord moeten hebben
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re:Heen en weer
«
Reactie #12 Gepost op:
19 August 2012, 16:25:37 »
De spanningstoevoer naar de koolborstels ompolen levert volgens mij het bedoelde effect op (draadjes omsolderen). Maar dan mogen geen van beide koolborstels in rechtstreeks contact met de massa (bijvoorbeeld het chassis) van de lok staan. Eigenlijk net als bij digitaal rijden: de motor moet massavrij zijn.
Hmmmm.... simpel gezegd, geloof ik.
Of je moet de massa (chassis) ook ompolen (assen andersom erin zetten, bij ouwe GFN-loks).
Denk ik. Zal eens uitproberen bij m'n ouwe V200, die heeft al vaker als testbeest dienst gedaan
Groet,
Jan
Gelogd
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re:Heen en weer
«
Reactie #13 Gepost op:
19 August 2012, 18:12:02 »
Jan ik ben er al uit en Ronald, inderdaad wist ik zelf wel dat het een kwestie was van draadjes omdraaien bij de motor, maar er zit een soort transistor tussen en ik wist niet wat de functie daarvan was. Gewoon ook maar mee omgesoldeerd en de trein rijdt nu inderdaad achteruit als de andere vooruit gaan. Wel handige tips mbt. het omschakelen van de verlichting, want die ga ik in de toekomst wel inbouwen - maar omdat deze oude baasjes op hun eigen baantje rondjes maken in een vaste samenstelling zal dat geen problemen geven. Nogmaals bedankt iedereen voor hulp en raad.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26874
Re:Heen en weer
«
Reactie #14 Gepost op:
19 August 2012, 19:04:57 »
Citaat van: Cottage Railways op 19 August 2012, 18:12:02
...maar er zit een soort transistor tussen ....
Niet erg waarschijnlijk dat het een transistor is. Kan je er een foto van laten zien?
En welke loc is het eigenlijk?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Heen en weer