Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Van 1309 naar 1313  (gelezen 13691 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10476
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #30 Gepost op: 13 May 2007, 22:53:28 »
Ah ! dat verklaart een boel  ::)

Goed plan, Humbrol Satin, 1 : 1 met wasbenzien of Humbrol thinner veel lucht, weinig verf en 1 mooi egaal laagje aanbrengen ;)

Grtzz en suc6, ziet er goed uit zo'n 1313  8)

Karst


P.S. kun jij je RailZ-mail lezen thuis ?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #31 Gepost op: 13 May 2007, 22:59:09 »
Yep (railzmail thuis lezen)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #32 Gepost op: 13 May 2007, 23:12:35 »
Zooooo, nummertjes weer terug op beide neusjes :)


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #33 Gepost op: 13 May 2007, 23:15:16 »
Hm mega tip voor mijn plan V nr weg te halen  ;D

Chris hoe kom je aan die 3e pit van een Lima model gesloopt?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #34 Gepost op: 13 May 2007, 23:16:38 »
Nope, gewoon gemaakt.

buisje styreen, buisje helder plastic, beetje geel, beetje zilver, hoppa.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #35 Gepost op: 14 May 2007, 00:32:56 »
Mooi gedaan! Ziet er goed uit.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #36 Gepost op: 14 May 2007, 11:46:57 »
Hallo allemaal.

Misschien een beetje laat, maar wat ik altijd doe is de kap moffelen. Gewoon in zo'n klein, oud oventje. Een graad of 50 en er een 40 to 50 minuten in laten staan. Dan rustig laten afkoelen. Bij de matte blanke lak van Humbr... laat ik de temperatuur niet boven de 30 graden uikomen. Mijn ervaring is dan dat ie' dan onregelmatige matheidsgradaties ( 4x woordwaarde ;)) krijgt. Kleinspoor lak is geen probleem op 50 graden.
Door de warmte trekt de lak strak en wordt deze ook harder. Ik heb hier een voorbeeldje van een Fleisch... 1200 die ik voor een kennis alleen maar hoefde om te spuiten:

Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1588.jpg

De 1100 er ter vergelijking even naast gezet. Het stofje op de 1200 naast de bufferbalk zat overigens OP de lak en niet erin.
Voor een budget metamorfose niet slecht dacht ik zo. Ook deze is dus 2x gemoffeld in de oven.
Misschien eens het proberen waard? Succes!

Even off topic:

Chris, ik meen nog iets te zien: Wrijf jij de cijfer rechtstreeks op de lok? Op zich al knap dat je het zo voor elkaar krijgt, mij lukt dat nooit! Wel meen ik te zien dat ze iets gekiept staan t.o.v. elkaar. Door schade en schande wijs geworden heb ik daar de volgende oplossing voor bedacht: Ik wrijf ze op blank transferpapier en vervolgens zet ik alles als gewone transfer over. Voordeel is dat je dan gewoon op een vlakke ondergrond de cijfers e.d. kunt overzetten. Ik gebruik bij het plaatsen van de transfers het alom bekende  Microset en -sol, werkt perfect. Ook gedaan met die 1200. Zo blijft een correctie mogelijk. Wat het transfervel betreft: Ik heb Maikel Kastelijn een keer gevraagd of hij niet een paar afvalstukjes voor me had: Met de van hem gekregen stukjes kan ik nog wel een slordige 1500 loks van op schriften voorzien! Misschien ook eens het proberen waard.

Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1577.jpg


Grt,

Ger.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2007, 12:02:41 door Ger »
Met groet,

Ger.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #37 Gepost op: 14 May 2007, 22:20:09 »
Ger, die oven tip zal ik eens ter harte nemen op een proeflokje.

Vandaag heeft mijn collega Hein de Berk op Railz de lok keurig voorzien van een fraaie laklaag. Met de airbrush natuurlijk. Ik ga zo'n ding aanschaffen zodra mijn vakantiecentjes er zijn.  ;D

De neus



en de zijkant



Zoals je ziet, strakke bak !
Op de neus is door de blanke lak totaal niet te zien dat daar eerst 1309 stond.
Op de zijkant moet je de lok echt goed kijken en dan zie je een paar krasjes. Maar ik ben een enorme mierenneuker als het om lakschade gaat en ik kan er mee leven, Ze ziet er gewoon puik uit !  ;D Dit gaan we meer doen  ;D

Nu aankleden, eerst eens de panto's bekijken, want die zijn eenbeens.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2007, 22:23:29 door Chris van Diesen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10476
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #38 Gepost op: 14 May 2007, 22:22:42 »
Look ! now we're talking !  8)

Heb je goed gekeken hoe het ging ;) Het is echt niet moeilijk  ;D

Succes met het verdere 'superen'

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #39 Gepost op: 14 May 2007, 23:04:11 »
Vraagje over het dak.

Ik neem aan de dat 1313 ook eerst gewoon schaarpanto´s heeft gehad, en dat ze daarna de eenbeens heeft gekregen.

Hebben ze nu de 4 rustpunten van de schaarpanto´s laten zitten, en er een eenbeens op geplaatst. En de eenbeens, op hoeveel rustpunten stond deze op het dak ?

Kan iemand daar duidelijkheid over verschaffen ?

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #40 Gepost op: 14 May 2007, 23:11:50 »
Om antwoord te geven op je eerste vraag.

Alle 1300 loc's zijn begonnen met 2 beens panto's
Alleen zie ik op de site van Nico Spilt dat de 1313 (vrijwel) gelijk met het 3e frontsein ook de eenbeens panto's heeft gehad.

Ik zie namelijk een foto: Utrecht, 28 april 1976. Loc 1313, 2 beens panto's en geen 3e fronsein.
En even later Utrecht, 26 augustus 1986. Loc 1313 1 beens panto maar ook een 3e fronsein.

Op deze foto denk ik overigens te zien dat de eenbeens panto toch op de 4 oude punten rust.
Bron: http://members.lycos.nl/timgoorman/1300.htm

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 14 May 2007, 23:18:18 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #41 Gepost op: 14 May 2007, 23:32:46 »
Hoi Mark

In ieder geval bedankt.
Als iemand ook wat meer info voor me heeft, graag  :)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #42 Gepost op: 15 May 2007, 00:05:38 »
Chris, lijkt het nou zo, of is je derde pit dof van het schuren?
Als je hem helder wil, kan je er een beetje (faller)lijm (dus mek?) overheen doen, dan wordt hij weer helder. Alleen kijk uit, als je over die zilververf heen gaat, heb je kans dat die opeens ook oplost (ben ik al meerdere keren achter gekomen toen ik nummerschildjes van sheet heb geplakt). Dan kan er opeens zilververf over je kap zitten en na het weghalen ervan zitten er nog steeds glitters.
Gelukkig maar dat die tubetjes goed te doseren zijn. Ik heb de methode toegepast op de led'jes van het locje van mijn avantar en ik ben er tevreden over.
Als de derde pit niet dof is, of het is de bedoeling, dan heb ik helemaal niets gezegd. :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #43 Gepost op: 15 May 2007, 00:07:30 »
Hoi Henk

Ze is niet dof, ik denk dat het komt omdat de andere seinen er nog niet inzitten.
Ik zal de andere lichthouders er eens inzetten  ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10476
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #44 Gepost op: 15 May 2007, 00:08:36 »
Citaat van: Monobrachius
Als je hem helder wil, kan je er een beetje (faller)lijm (dus mek?) overheen doen, dan wordt hij weer helder.

Ik zou liever 'Crystal Clear' aanbevelen, heb je al die 'bijwerkingen niet, maakt ook nog eens een mooi bol 'lensje'

Grtzz,

Karst

Edit: waarschijnlijk overbodige info :(
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 00:10:08 door Karst Drenth »