Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 17:34:56
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 17:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 008200
Vandaag om 16:58:15
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
  

Auteur Topic: Van 1309 naar 1313  (gelezen 14052 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #45 Gepost op: 15 May 2007, 00:12:56 »
Nou, beide niet onnodig hoor.

Toen ik namelijk in paniek mijn kap in de terpentine gooide, zaten de lichtgeleiders er nog in.
Dus die zijn dof...

Dus pak ik de tip op.
Ik heb heeeeeeeeeeel toevallig kristal clear staan.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #46 Gepost op: 15 May 2007, 00:15:07 »
Wel even de koplampen van binnen wit maken eerst, knapt echt heel erg op!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #47 Gepost op: 15 May 2007, 00:25:33 »
Citaat van: Chris van Diesen
Ik heb heeeeeeeeeeel toevallig kristal clear staan.

Heeeel dun laagje hoor ;)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #48 Gepost op: 15 May 2007, 00:25:55 »
@Michel :Dat snap ik niet, leg eens uit ?
@Karst : Genoteerd  ;)

In ieder geval met de panto´s begonnen.
De eenbeens  hebben het verkeerde sleepstuk, dus die van de schaarpanto´s afgehaald en over gezet op de eenbeens.

De aangepaste staat dus niet op de lok. Ze ligt net naast de lok, met juist sleepstuk bedoel ik.  ;D



Met stukjes styreen maak ik dragers naar de panto´s toe, zodat de panto´s niet in het wilde weg staan.
Ramen zitten er in de cabine weer in.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 00:32:12 door Chris van Diesen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #49 Gepost op: 15 May 2007, 00:30:07 »
Ik bedoel een heel dun laagje op de licht geleiders, anders krijgt je model 'vissenogen'  :-|

Citaat
De aangepaste staat dus niet op de lok.

Dat snap ik niet ;) Vind je het niet 'staan' of wil die niet op de kap blijven staan ?

Edit: Michiel bedoelt de binnenkant van de lampen, waar de lichtgeleiders doorheen gaan wit schilderen. Moet maar net kunnen, vaak is er te weinig speling.

« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 00:32:45 door Karst Drenth »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #50 Gepost op: 15 May 2007, 00:31:34 »
Hoi Karst

Jou snap ik, Michel niet  ;D
Ik bedoel, de aangepaste panto ligt naast de lok, er staat nog een onaangepaste op de lok, die haal ik er nu af en krijgt ook zijn juiste sleepstuk  ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #51 Gepost op: 15 May 2007, 00:36:08 »
Ohwkeej !

De aangepaste ziet er idd wel veel fragieler uit. Zijn de nieuwe STRA's Sommerfeld of Fl* ?

BTW wel een beste 'Pimp' zo. Denk je nog over de de wijzigingen die laatst in RailHobby hebben gestaan ? lucht toevoer stra-cylinders etc. ?

Grtzz,

Karst

Edit:


Mooi schuitje...


Bron: Nico Spilt 1300

lijkt heel erg op die van jou  8) Hebben ze goed gedaan bij NS ;)


« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 00:40:07 door Karst Drenth »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #52 Gepost op: 15 May 2007, 00:48:23 »
Het zijn Sommerfeld's, en de dikke slepers zijn eraf, en de panto's zitten op hun plek.
Ze kloppen niet helemaal inderdaad, maar ik vind het best zo  ;D



Ik ga de isolatoren in de gaatjes terug plaatsen en kleine stukjes styreen leiden naar de panto's.
Ik zal die railhobby er ook eens bijpakken.
Welke was dat nu ookal weer, was een artikel van Huib toch ?

Ja, dit is een leuke pimp, wel met wat horror scenario's, maar dat houd het spannend.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #53 Gepost op: 15 May 2007, 00:58:33 »
Het eerste artikel in 12/2006 van Huib, de volgende ging over een turkooise in 1/2007.

Ik herinner me ooit ergens gezien te hebben dat er een soort van rechthoek onder de stra zat, met uitlopers naar de isolatoren. Volgens mij allemaal van u profiel.

\_/
|_|
/  \

zoiets (als het goed overkomt  :-| )

Ergens moet er dan ook nog een hoogspanningskabel vandaan lopen.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 01:37:34 door Karst Drenth »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #54 Gepost op: 15 May 2007, 01:03:17 »
Zo is het wel wat ik me ook van verschillende foto's kan herinneren. Buitenlandse locs hebben meestal dezelfde constructie.
En die hoogspanningskabel, ik denk dat hij linksboven moet komen. Waarom? Zie de laatste foto.  ;D

Edit, als ik de laatste foto van Nico Spilt zie, begin ik toch te twijfelen.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 01:05:04 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #55 Gepost op: 15 May 2007, 09:26:37 »
Karst, valt mee hoor. Ik doe het vaak bij mijn locs. Als er toch Kristal Klear in gaat, maakt het helemaal niet uit ;)


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2112
  • MSc Micro-Electronics
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #56 Gepost op: 16 May 2007, 08:31:33 »
Oude vraag:
wat veroorzaakte eigenlijk die sinaasappelhuid. Te slechte lak, kon hij niet tegen de elektrotren lak ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #57 Gepost op: 16 May 2007, 10:37:11 »
Hoi!

Meestal is te dikke of te schraal gespoten lak de boosdoener. Oude lak is bij mij vergeeld of uitgedroogd ;D

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rene_H

  • Gast
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #58 Gepost op: 16 May 2007, 11:08:29 »
Schraal gespoten ?
Is dat uit te leggen of is dat een bepaalde verwording, wat je moet zien/doen of beter gezegd niet moet doen.
Maar dan moet je weer weten, wat je dan eigenlijk weer niet moet doen.
Jeetje...is het nog duidelijk  :D

Ik vraag het omdat ik het zelf ook gehad heb, op een schitterende zelf gemaakte 2delige hondekop.
De verf kwam (foute keuze) uit een revell (grond) spuitbus, wat dus totaal mislukt was. Ik heb wel een airbrush (zonder compressor) met luchtbussen, maar had op moment even geen lucht en meneer ongeduld werd dus gelijk gestraft.
Nu zit ik dus met een model, waar het landschap van de maan niks bij is.


Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van 1309 naar 1313
« Reactie #59 Gepost op: 16 May 2007, 11:31:14 »
Ok duidelijk! ;)

Schraal spuiten is niets meer of minder dan een dusdanig grove (te onregelmatige) verflaag aanbrengen dat deze niet goed kan vloeien. Een mogelijkheid om dit te verbeteren is om het lakwerk te moffelen. Maar dan moet de laklaag evengoed dik genoeg zijn. Maar het kan ook gebeuren doordat je in een te warme omgeving spuit waardoor het oplos- of verdunningsmiddel te snel uitdampt, waardoor ook geen egale laag ontstaat.
Het vergt wat "Fingerspitzengefühl" om alle factoren goed te hebben. Meestal spuit ik een aantal proefjes van hetzelfde materiaal als het object om te zien hoe e.e.a. zich gaat verhouden.

Succes.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.