Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 12:42:44
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:35:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68825 keer)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #180 Gepost op: 24 April 2013, 10:16:31 »
Mooie foto's
Ik blijf je updates volgen  (y)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #181 Gepost op: 28 April 2013, 20:38:15 »
Tnxs voor de reacties heren :)

Ik ben vandaag weer wat verder gekomen met het seinhuis van het station. Ik heb de bossage aan de wegkant aangebracht en de grasmat aan de zij- en voorzijde verbeterd. Ook is de auto van de seinwachter geplaatst en voorzien van crystal clear met dank aan carglass voor de snelle service  :lol:

Weer een stapje verder, nu nog wat ballasten en lantaarns bijmaken :)

Word vervolgt

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #182 Gepost op: 09 May 2013, 21:41:28 »
Avond peeps,

vandaag een vrije dag gehad en dus weer wat meters kunnen maken met de baan. Als eerste heb ik een tiental lantaarns gebouwd en een paar setjes van Wienert in elkaar gezet. Mijn eerste ervaring met messing sets:

De rangeerseinen!!! Een aanwinst voor op de baan. Op de close-up zijn wel een paar lelijke details zichtbaar zoals de ledbedrading maar op de baan zie e er niks meer van

Het zwarte vleke op de linker sein heb ik inmiddels weggepoetst.

De seinen zullen met een servo bewogen gaan worden :) Erg leuk

Verder heb ik een wachtsein en 2 telefoonkasten in elkaar gezet

Er zit inmiddels een oranje "W" transfer op de metalen W plaat. Het sein kan helaas niet voorzien worden van een led. Hij heeft een pleke gekregen op het aansluitspoor naar het depot in de richting van het station. Zo dat de locs niet zonder toestemming de wisselstraat kan betreden.

Ook hier zit een "F" transfer op de deur.

Als tweede klusje heb ik 4 reedcontacten gesoldeerd die ik ga gebruiken om de ontkoppelaars en de waterkolom automatisch te laten reageren. Onder de loc komt een magneet. Zodra de loc het reedcontact in de rails schakelt laat de OC32 de ontkoppelaar werken. Rijd de loc weg gaat hij weer naar beneden en datzelfde gaat ook gelden voor de waterkolom. Alleen zit daar een afschakeltijd op. Dit alles word door de OC32 geregeld.

Een derde klusje was het verweren van het stuk wegdek naar de overweg, het resultaat mag er wezen

Hier kan ik nu de lantaarns en verkeerslichten gaan plaatsen.

Het vierde klusje was het aanbrengen van bielzen in de rails zodat ik komend weekend kan gaan ballasten tot aan het inrijsein voor het station. Een klein klusje welk ik heb aangevuld met wat hovenierswerk:

Ik heb inmiddels al wat meer vaardigheid gekregen met het aanleggen van gras, wildgras en struiken. Zoals iik het nu heb gedaan is niet zo moeilijk, maar hoe verder ik naar voren zal gaan des te mooier de details moeten zijn.....  :shock: Dat is toch wel lastig, maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.

Ik heb wel weer zin om te gaan rijden maar daarvoor werk ik eerst deze list af:

- ballasten
- achterste deel dichtmaken met papierpulp
- begroenen van de achterste deel
- elektronica aansluiten (megaklus)

Stay tuned

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #183 Gepost op: 10 May 2013, 22:38:15 »
Update:

vandaag weer wat meters weten te maken. Als eerste heb ik de sporen tot aan de onderste overweg van ballast voorzien. Een leuk klusje om te doen en meteen het begin van  de wisselstraat van wat wildgroei voorzien. Als tweede heb ik een eerste deel van de baan voorzien van dubbeltesgaas. De rest van de baan komt in een later stadium zodra ik hier een scene voor heb verzonnen en de resterende gebouwen, lantaarns en verkeerslichten heb gemaakt en geplaatst.

Even een overzicht van vandaag:

Zodra alles klaar is komen er mooiere foto's.

Inmiddels is de papierpulp ook in de maak:

Morgen de pulp aanbrengen. Daarna kan ik de rails gaan verweren en de electronica aan gaan sluiten. Ik weet nog niet of ik de uitgeharde pulp meteen al ga begroenen. Ik heb toch wel weer erg veel zin om te gaan rijden. Ik vrees een scenerystop  8-) 4 da time beeing althans. Maar min gedachten wisselen soms erg snel. Al ben ik bang dat ik het dan juist af ga raffelen omdat ik graag wil rijden.

Stay Tuned, Groetjes

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #184 Gepost op: 10 May 2013, 22:45:37 »
Gewoon negeren. Komt het over een par maanden dubbel terug. Dan is alles zover klaar dat er rustig gereden kan worden. Lukte mij ook. Veel succes verder met deze mooie baan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #185 Gepost op: 10 May 2013, 23:15:46 »
Mee eens, alleen rijd de baan al mooi en ik wil graag de nieuwe features testen op de uiste werking. Daarvoor moet de baan goed geplaatst worden  ;D

Daarbij ben ik een beetje bouwmoe geworden  :P

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 10 May 2013, 23:20:36 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.! »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #186 Gepost op: 11 May 2013, 00:30:57 »
Citaat
dubbeltesgaas

Wasda  ??? ???

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 11 May 2013, 11:23:57 »
gaas waarvan de gaten ter grote zijn van een dubbeltje? zie de foto's  ;D

Ook wel gaas voor vogel volières  8) 

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #188 Gepost op: 11 May 2013, 13:02:11 »
Update:

Vandaag lekker met de prut aan het werk gegaan. Ik moet wel zeggen dat het leuker en nettter werkt als gips. Geen probleem bij morsen want met een natte doek haal je de restanten makkelijker weg als met gips wat toch altijd wit af blijft geven. En het was erg leuk om weer eens lekker te kliederen (het kind in mij leefde enorm)

Ik heb de randen van het hout ingesmeerd met hotlijm zodat de pulp zich sterk hecht aan de randen. Vervolgens de pulp aangebracht en met een natte vinger liet het zich erg mooi in model brengen. Tot op heden beviel deze methode welke ik van nproject.org heb gestolen erg goed.

Ik heb de pulp alleen iets te nat gemaakt waardoor het door de dubbeltjesgaas heen zakt. Voordeel is wel dat het dan ook met het gaas goed zal hechten, nadeeltje is wel dat ik eind van de dag pas kan zien hoeveel er verzakt is en dit dan bij moet werken.

Nou ja nadeel...... is een groot woord hihi

Groetjes

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 11 May 2013, 14:08:54 »
Ziet er goed uit! Wat verandert het aanzicht toch als je het al een beetje dicht smeert  ;D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #190 Gepost op: 14 May 2013, 20:53:33 »
Het drogen van de pulp gaat langzaam. Tot heden is het nog niet droog, ik denk dat ik de pulp te nat heb gemaakt waardoor het lang droogt. Ik zal als het hard is geworden ook her en der wat bij moeten smeren. De bouw ligt dus even stil voorlopig :( Geeft niet want ik heb nog een projectje liggen: Minitrix ICE3

Begin April heb ik voor een zeer mooie prijs een nieuwe Minitrix ICE 3 kunnen kopen bij Misha Hoogendoorn. Een onwijs mooi 4-delig model met helaas twee grote faalpunten: 1. Geen front- en sluitverlichting 2. de motor in het restauratierijtuig. Een groot probleem als je digitaal wilt rijden met de pc want de detectie werkt pas op de helft van het stel en dat is veel te laat.

De stuurstandwagens zijn wel voorbereid met lichtgeleiders en verduisteringsschotten. Ik wilde de detectiepunten eerst aan pakken met weerstandslak als tijdelijke oplossing maar het toepassen van de lak wilde niet lukken. De wielen zijn weer gereinigd en ik ga gewoon voor het betere werk, twee vliegen in 1 klap. Ik bouw in elke stuurwagen een Tran functiedecoder in en geef de lichtgeleiders een witte en rode les. Waarom geen duoled? Omdat ik die niet heb op het moment :)

De motorwagen heeft een Kuehn N45 steek decoder gekregen, lekker simpel erin steken  :mrgreen:

De Tran decoders en de wielgeleiders zijn besteld bij N-spoorstore. Ondertussen heb ik vanavond alvast de leds ingebouwd.

Als je de kap eraf haalt zit er een verduisteringsschot met twee dwarsschotten. Als je hiertussen de led plakt dan word het licht mooi naar de drie punten geleid. Een minpuntje, het derde licht is niet te scheiden van de twee koplampen. Er is niet genoeg ruimte om de geleider te onderbreken en een derde led aan te brengen. Resultaat dat deze ook brand bij rood licht. Kleinigheidje want het mooie effect doet alles verbloemen

Als de rest binnen is kan ik hem verder afmaken :)

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #191 Gepost op: 19 May 2013, 19:44:05 »
Het is weer eens tijd voor een flinke update, de pulp droogt nog steeds  :shock:  Maar is al deels hard. En de ICE is vandaag ook afgemaakt.

Als eerste de ICE. Hier had ik al twee leds aangebracht en nadat gisteren de slepers en functiedecoders van Tran binnen kwamen heb ik ze vandaag afgemaakt:

Met een klein stukje printboard kon ik de draden mooi afsolderen. Later heb ik de 2,2k weerstand vervangen voor een 4,7k weerstand. Ik vond het licht nogal fel en de F0 kan je bij de tran decoders niet dimmen  :?

Het uiteindelijke effect:

Hij rijd mooi rond maar ik heb nog wel een vraagje voor de experts onder jullie: Kan je het knipperen van de led's regelen in de decoder. Is er een CV voor? Kan even niks vinden in de handleiding. Anders zou ik een condensator moeten plaatsen over de anode en kathode van de led's maar dat vinden de decoders niet zo fijn...

Als tweede de modules. De pulp is nog steeds niet geheel uitgehard en nu staat de verwarming weer aan. Het weer en de luchtvochtigheid werkt ook niet mee natuurlijk. Ik ben deels tevreden over de pulp:

Het voldoet 100% aan de functionaliteit die ik zoek. Sterk en flexibel en breekt niet af als de modules torsie krijgen bij het kantelen. Aan de andere kant valt de mogelijkheid voor scenery me erg tegen. Het krimpt ontzettend tijdens het drogen en zelfs na drie keer bijvullen zakt de pulp nog steeds in elkaar. Het effect is dat de gaas zichtbaar word en de vorm die ik heb gegeven met heuvels e.d. verdwijnt.

Als basis is dit dus absoluut perfect maar voor de de afwerkeing moet ik met dus naar een manier om de scenery vorm te geven met materiaal dat niet krimpt bij drogen en toch flexibel en sterk is dat het blijft hechten aan het papier. Iemand tips?

Morgen ga ik de rails met de airgun bewerken en de baan weer opbouwen zodat ik de electronica aan kan gaan sluiten. De webcam zal dan ook weer online zijn als ik bezig ben dus er komt wel weer leven in de chatroom.

Groetjes Martin

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 19 May 2013, 20:07:25 »
gewoon papier machee maken? met van die grote slierten kranten/folders ;)
dat kan je mooi strak trekken en met een paar lagen is het ook nog stevig.. en het kost heel wat moeite om dat te laten scheuren ;)
groeten,
Auke

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #193 Gepost op: 19 May 2013, 22:29:57 »
Die ervaring heb ik ook met papier mache pulp, de laatste keer heb ik er wat knauf doorheen gemixt, dat droogt dan sneller en geeft wat meer structuur.

met jouw baan opbouw kan je mijn favoriet niet gebruiken, Purschuim.
De flexibele tegellijm kan je wel over de papier mache pulp en scheuren smeren, wel zwaar maar lekker stevig, zeker bij veelvuldig transport.

groet
Marco
« Laatst bewerkt op: 19 May 2013, 22:32:42 door Marco EB »
mvg
Marco

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #194 Gepost op: 19 May 2013, 23:50:48 »
Tegellijm... Klinkt ook wel als een strak idee.  (y) maar de zwaarte baart me wel zorgen bij mijn kantelbare modules. Het moet erg licht blijven, of valt dat wel mee?

De pulp krimpt inderdaad ontzettend, gebeurt dat ook niet met de roodband erdoorheen? Maar goed geen nood want experimenten lukken nooit de eerste keer. Ik denk dat ik de methode van Maurits (n-spoorforum) eens ga proberen ter zijnde tijd. Klinkt erg stevig en hecht goed aan de pulp laag. Hij suggereerde heb opvullen met in houtlijm gedrenkt keukenpapier.

Voor de rest van de modules ga ik zeker weer pulp gebruiken, ook op deze wijze met dubbeltjesgaas omdat ik nu merk dat de pulp een hele hechte klomp vormt om het hout en gaas heen. Beetje als gewapend beton dus, met alugaas ligt het erop en kan het zich bij een te grote torsie los breken van het gaas. Door dubbeltjes te gebruiken lijkt mij  een goede manier om een basis te creëren voor je scenery. Alleen de afwerking moet dus wel anders :) want dit lijkt verder nergens op.

Kleine update zover:

Ik ben vanavond verder gegaan met de luchtbuks en heb de rails verweerd. Zodat ik morgen de modules weer terug kan verplaatsen naar de modelbaan

Het zijn geen super foto's want het licht in de garage is bar slecht voor de fotografie. De betere komen van de week