Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
TonM
Vandaag
om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
wob
Vandaag
om 18:00:53
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 17:58:30
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:03:47
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 68860 keer)
WesleyMunnik
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #150 Gepost op:
21 February 2013, 21:25:10 »
Nou martin zaterdag kom ik wel even bij Marelburg kijken ben benieuwd wat er veranderd is na het N-SpoorEvent in Lochem afgelopen september.
Gr,
Wesley
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #151 Gepost op:
22 February 2013, 20:47:42 »
Bedankt voor de erg leuke reacties, zeer motiverend na een erg zware dag maar vooral erg leuk om jullie eens in het eggie te mogen ontmoeten
Vandaag de eerste dag van Rail, een zware eerste dag waarbij het befaamde "syndroom van beurs" aan Marelburg niet voorbij is gegaan. Ondanks deze complicaties hebben we toch een hele leuke dag gehad en veel belangstelling gekend. Veel vragen beantwoord en mensen weten te inspireren. Daar doen we het voor uiteindelijk.
Het begon vanochtend al meteen goed. Als eerste bleek de webcam niet te willen uitzenden. De firewall blokkeerde de upload van de beelden en zo wist de computer de connectie niet te maken. Maar niet veel later was mijn vertrouwde PC het leven zat en besloot een half uur voor opening maar eens om te crashen. Na een korte herstart via een heeelleee lang recovery van Windows snel mijn iTrain bestand veilig weten te stellen voor het geval dat. Maar niet veel later bleek de reanimatie voor niks te zijn geweest want weer liep het spulletje vast.
Gelukkig had ik mijn laptop ook meegenomen en in allerijl hebben we snel de juiste iTrain versie en mijn bestand geinstalleerd. Maar dan willen de poorten niet communiceren, bleek dat een paar routes aangepast moesten worden enzovoort enzovoort. Boel gestress dusssss
Even later bleek ook dat er een bug was geslopen in mijn versie van iTrain. Ik zeg expliciet mijn versie omdat ik met test versies werk van iTrain die de consument niet heeft. Daardoor kon het dus gebeuren dat iTrain een blok compleet uitschakelde na verloop van tijd. Vinger op de pols gekregen dankzij snel ingrijpen van mister iTrain himself Xander. Bleek dat ik niet de laatste java versie te hebben. Anyhoeee de volgende keer ga ik de beurzen draaien op de klanten versie van iTrain. Die zijn namelijk altijd stabiel.
Dan denk je dat is alles.... NEEEEEEEEEE want mijn draaibrug heeft een vreemde storing. Hij geeft onterechte bezetmedlingen op de brug waardoor het verkeer ontregeld in het depot. Hoe het komt?
heb de brug een keer of 4 gedemonteed en uitgeprobeerd en heb de stroring volgens mijn weten te lokaliseren naar de twee werkplaatssporen. mmmmmm hopen dat dat morgen nog steeds zo is want hoe dat word verooraakt is me een raadsel. De DTC werkt goed, de brug zelf ook maar ergens zit iets in het mechanisme niet goed.
Verder was de dronken pool weer aan de haal gegaan met de vrachtwagen. Hierin heb ik wel 2 problemen weten te takelen en ook die rijd nu zoals het hoort
Ik heb inmiddels wat instellingen veranderd en routes aangepast zodat morgen hopelijk de dienstregeling meer Domborail is dan prorail haha. Verder heb ik nog een verbetering voor de overweg. na een aanpassing zodat hij niet meer te vroeg open ou gaan blijven de knipperlichten constant branden.
Maar verder was het echt heel leuk en is de dag voorbij voor je het weet. Veel mensen gesproken en vooral was er erg veel belangstelling voor Domburg Train Support. Daar ben ik ook erg blij mee.
Kan niet wachten tot morgen :mrgreen:
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #152 Gepost op:
23 February 2013, 11:45:25 »
Martin,
Was leuk om de baan een keer in het echt te zien en even met je te praten op Rail afgelopen vrijdag. Ga rstig door met bouwen en aankleden. Die pool was inderdaad erg eigenwijs bezig. Maar misschien ligt dat aan iTrain. Het is tenslotte een treinbesturingsprogramma, en dat een vrachtwagen dus bij een overweg de spoorbaan opgaat is daarmee te verklaren.
Groet van en volger,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
scassidy
«
Reactie #153 Gepost op:
23 February 2013, 12:18:48 »
Gisteren ook je baan in het echt gezien
Vreemd eigenlijk je weet dat de baan in N is maar als je de foto's op het forum bekijkt lijkt alles zo groot. Dan kom je op de beurs de baan tegen en denk je "is dit alles" niet slecht bedoeld hoor! Je hebt een prachtige baan en kijk uit naar nieuwe vorderingen!
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #154 Gepost op:
23 February 2013, 20:07:10 »
Vandaag de tweede dag Rail weer overleefd. Was een erg drukke maar ook leuke dag. Marelburg gedroeg zich ook stabieler als gisteren op de draaibrug na dan. Ook tratd de teststoring in iTrain weer een paar keer de kop op maar het kon de pret niet drukken. De locs reden zonder enige noemenswaardige problemen rond en er was voor het publiek een boel te zien op 2,5 bij 1 meter
De reacties waen wederom erg goed en ook vandaag kende Marelburg weer veel belangstelling van het publiek. Dat is toch waar het om draaid. Moet wel zeggen dat mijn keel wel begint op te spelen na twee dagen kletsen en druk in de weer zijn met de modelbaan. Want er is nu inmiddels wel een grote conclusie te trekken uit het verhaal: N-spoor is niet geschikt voor de beurs, maar dat maakt het juist een stuk leuker.!!! Het is erg storingsgevoelig waardoor je ogen te kort komt tijdens het rijden om te zorgen dat locs ook blijven rijden :mrgreen: Gelukkig heb ik broeder Chris die erg scherp optreed wanneer ik weer eens niet oplet (vooral met bepaalde poolse chauffeurs op de baan en topper Vincent naast de baan.
Dit krijg je als Uber-nerd Vincent Bogers zich alleen bij de baan bevind:
Nou zou je denken dat drie dagen beurs geen wind-eieren zou leggen:
Klopt maar wel suprise-eieren
Maar alles bij elkaar vermaken we ons uitstekend op ons eigen kleine pleintje met karton-gigant Markenburg
Morgen de laatste dag van Rail, jammer maar aan de andere kant een slopend weekend. We gaan er het beste van maken en als de draaibrug weer vervelend is dan....... doen we er lekker niks aan en gaan gewoon door met waar we mee bezig waren :shock: :lol:
Tot morgen
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Daan Neijenhuis
HCC!m-IG
«
Reactie #155 Gepost op:
25 February 2013, 18:01:02 »
Leuk om Marelburg en de bouwer een keer in het echt te ontmoeten
Zelf 3 dagen schuin tegenover de baan bij HCCm aanwezig geweest, en toch een aantal mensen doorverwezen omdat ze dachten dat je op een klein oppervlak niet iets interessants zou kunnen bouwen (de andere baan in N bij Xander is ook een mooi voorbeeld). Zou willen dat ik zelf ook eens tijd en ruimte zou hebben voor iets dergelijks.
Keep up the good work!
Wanneer lees je nou een handleiding?
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #156 Gepost op:
27 February 2013, 18:39:53 »
Na 4 dagen alleen maar treintjes ga je wel even aan wat anders denken :oops: Maar dat is niet erg want maart en april staan in het teken van de motorsport en de deelname aan de beurs van Zutphen op 23 en 24 maart.
Maandagavond moest ik meteen aan de bak met de racebrommer en gisteravond eindelijk een aafje helemaal niks gedaan na ruim twee weken non-stop rennen.
Maar het is het absoluut allemaal waard geweest. We hebben de grote eer gekregen om Marelburg tentoon te stellen op een groot evenement als Rail. Het begin was organisatorisch een rommel maar ook dat kwam uiteindelijk op zijn pootjes terecht. Verder kijken we terug op een geslaagde Rail ondanks plagerijen van een tweetal bugs in de baan.
- de draaibrug kreeg telkens een ongewensde bezetmelding. Hoogstwaarschijnlijk zit er in de brug iets niet goed wat de komende weken mijn aandacht zal gaan krijgen.
- Doordat mijn PC overleed op momande supreme moest ik snel overschakelen op de laptop welke draait op een testversie van iTrain. Terug stappen naar de consumentenversie gaat niet omdat het bestand in versie voorloopt t.o.v. de klantenversie welke versie 2.1 heeft. In de testversie zat dus een bug waardoor op zijn tijd een blok werd uitgeschakeld en het systeem herstart moest worden.
Maar buiten deze puntjes om verliep alles erg goed en kenden we ook enorm veel belangstelling voor de baan. Veel leuke reacties kregen we op de baan en we hebben een boel bezoekers kunnen inspireren. Er was er zelfs een die de hele baan na wilde bouwen :lol:
Daarbuiten was het ook erg gezellig met Mark (Markenburg) en de jongens van de Beeckbaan (Vincent, Tijn en Matthew). Onze deelname werd mogelijk gemaakt door Leon van Perlo (VPEB) en zo stonden we op een erg mooi plekje vlakbij VPEB, MCC Modelcarshop, DinaSys en iTrain waardoor marelburg ook voor hun als demonstratiebaan werd gebruikt.
Bij deze willen we iedereen bedanken voor de support, Christian voor de hulp en de bezoekers voor de gezelligheid. Komende maand doen we het dunnetjes over op de beurs in Zutphen.
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #157 Gepost op:
21 March 2013, 21:19:01 »
het is nu een tijdje stil geweest in dit draadje, iets wat jullie niet gewend zijn van me. Maar er is dan ook niet veel gebeurd de laatste tijd, behalve testwerk. Moet ook gebeuren maar nu niet echt foto waardig.
Maar de baan is inmiddels ingepakt en in de bus geladen zodat Chris en ik morgen met de baan richting Zutphen kunnen om op de 2-daagse beurs marelburg weer tentoon te stellen.
Wie komen er allemaal? Wij hebben er iig weer erg veel zin in.
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #158 Gepost op:
24 March 2013, 20:46:02 »
We (christian en ik) zijn weer thuis na een erg gezellige twee-daagse in Zutphen. Wederom enorm veel belangstelling voor Marelburg en veel hartverwarmende positieve reacties. Met name de aanwezigheid van andere forum genoten op ons 9mm-plein onder leiding van opper-opa Henry ten Hove was de sfeer erg goed. De baan heeft zich goed gedragen en de drukke bezigheden bleven beperkt tot omlopen, locje op gang helpen en de dronke pool op de weg houden.
Groot succes dus weer. Maar nog groter succes is dat ik vandaag het stationsplein van bomen en struiken heb voorzien. Ik ben even wezen shoppen bij Jaap Vriend en heb daar een 7 tal bomen gescoord en struiken. Bij Hans heb ik een graafmachine gekochte welke zal gaan draaien bij de wegwerkzaamheden. Verder is er nu ook muziek ip het plein. De tiroler jodelerie doet het plaatsje aan om de eettent op te leuken met schlagers. Dit alles heeft geresulteerd in de volgende sfeerplaatjes:
De komende weken zal ik weer flink werken aan de scenery. Met name de straatverlichting, verkeerlichten, auto's, borden, en scene's gaan aandacht krijgen alsmede de verdere vergroening van het plein.
Word vervolgt
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #159 Gepost op:
27 March 2013, 22:42:09 »
Ik ben vanavond weer even druk geweest met de baan. Als eerste wederom een mislukte poging om decals te maken. Ditmaal ging alles goed totdat de decals op zouden moet drogen op de plastic ondergrond. Dat drogen ging goed alleen wilde ze niet verlijmen met de ondergrond. Erg frustrerend maar ik heb de decals nu op een bedje van hobbylijm gelegd. Wellicht dat dat werkt
Blijven oefenen.
Maar de grootste slag zijn wel de straatverlichting. Ik heb een tweetal masten geprobeerd en ik zou graag jullie mening hierover willen hebben. Ik heb gekozen voor een gebogen mast waarbij ik op de kop een smd led monteer welke meteen fungeert als lampenkap.
Mast 1
Mast 2
Ik neig zelf naar mast 2 maar ik ben ook opzoek naar de juiste maten voor hoogte e.d.
Groetjes
Peter van der Leek
Administrator
«
Reactie #160 Gepost op:
28 March 2013, 07:39:32 »
Misschien dat
deze foto op Wikipedia
helpt om de juiste verhoudingen te bepalen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #161 Gepost op:
28 March 2013, 22:25:42 »
Ja inderdaad zeg, pfff ben over de hoogte nog niet uit. Wel dat ik de versmalling halverwege ga maken en de boog hou zoals mast 2. Morgen eens zien of ik daar wat verder mee kan komen.
Vandaag heb ik het stationsplein opgeleukt door er wat scene's op te zetten.
natuurlijk de figuranten op het station. De eerste is reeds gearriveerd en neemt afscheid van zijn geliefde :mrgreen: (viespeuk)
Maar de liefde is vollop aanwezig op het plein (Op die manier is mijn wederhelft weer wat meer megaand met de hobby :lol: )
Een vers echtpaar op de drempel van een wilde avond. De gasten zijn nog wat verlaat. Na verluid zwerven ze nog ergens in Houten rond
Dit word straks een ware bruiloft
Het auto'tje krijgt verlichting en gevaren knipperlichten
Laat dan heel toevallig iets verderop een nieuw huwelijk op stapel zijn. Karl heeft een band geregeld en gaat voor de favoriete worstenkraam van de regio door de knieen om zijn Marianne de hand te vragen. Zou ze ja zeggen :? ([size=85]niet doen domoor[/size])
De werknemers van G. Klompe GmbH vinden het allemaal wel best. Zij zijn druk bezig om de oude riolering te vervangen. Gunther vind het wel even welletjes en gaat er nog eens goed voor zitten op de Dixie (bedankt bart (lemland) voor de donatie)
Het busje krijgt morgen decals, deze zijn net geprint en worden nog aangebracht. Verder ga ik daar nog een knipperinstalatie maken en wat kleuren toevoegen.
Het auto'tje krijgt verlichting .
Verder heb ik diverse decals van gisteren gewoon aangebracht. Zo heeft het station een DB logo gekregen en de parkeerplaats van het Hotel een 3-tal P borden. Maar natuurlijk heeft het Hotel zijn borden ook eindelijk hangen:
Er hangt er nog één om de hoek aan het pleinkant.
Daarbij ben ik ook wat aan het schuiven gegaan met auto's op de parkeerplaatsen. Er mag zeker nog wel eea aan de plastic stulpsels gedaan worden. :?
Word vervolgt
Groetjes
Ronaldk
«
Reactie #162 Gepost op:
28 March 2013, 22:41:50 »
Hallo Martin,
Citaat van: martindomburg op 27 March 2013, 22:42:09
Ik neig zelf naar mast 2 maar ik ben ook opzoek naar de juiste maten voor hoogte e.d.
Lichtmasten in Nederland zijn een beetje afhankelijk van de breedte van de weg. De standaard hoogtes zijn: 4, 6, 8 en dan nog hoger. De 6 meter masten met uitleggers staan meestal langs de hoofdwegen. De 4 meter masten (met paaltop) staan in kleinere woonstraten.
Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #163 Gepost op:
29 March 2013, 20:34:14 »
Dank jullie voor de leuke reacties. Ja die auto's moeten nog wat anders worden. Eerst maar eens verouderen.
Ik heb vanavond de eerste serie lantaarns gebogen. Ik heb dit gedaan door in de messing buis een stukje decoderdraad te schuiven en deze langs een rond object te buigen. Resultaat is een stapel met gelijke bogen. Ik ga het ledje morgen even als test plaatsen om te zien of het mooi word. Ik heb gekozen voor de smd led Golden White, een wat gele variant van wit.
De paaltjes worden 5,5 cm hoog en komen 12,5 cm uit elkaar te staan. Eigenlijk zou ik de paaltjes 4cm hoog moeten maken maar dan klopt de verhouding niet met de vrachtwaggel. Optisch is vaak de beste geleiding.
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #164 Gepost op:
30 March 2013, 21:26:08 »
Ik ben vandaag weer verder gegaan met de lantaarns. Ik heb inmiddels een eerste serie gezaagd en gebogen. Het buigen met een decoderdraadje werkt uitstekend en naderhand zo weer in de staaf te brengen om bij te buigen.
Ik heb er voor gekozen de paaltjes 4 cm hoog te maken wat in realiteit een hoogte geeft van 6,4 meter. De afstand van de masten is 12,5 cm wat in realiteit een afstand is van 20 meter. Volgens de gegevens is dat de juiste maatvoering voor bebouwde kom.
Natuurlijk wil ik ff een testje doen. Ik heb niet voor oranje gekozen omdat ik de golden white licht het mooiste vind. Het komt op de foto niet helemaal over maar het is wel wat geler dan op de plaat:
De lichtsterkte ga ik straks bepalen door de gehele straat op dezelfde OC uitgang te zetten en deze dan af te regelen.
Groetjes
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10