Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68773 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #195 Gepost op: 20 May 2013, 09:30:07 »
Op zich valt de zwaarte te doen, je smeert maar een relatief dun laagje, de tip is wel gebruik de flexibele lijm de andere scheurt.

Het Knauf experiment door de papier mache heb ik gedaan om de droogtijd in te korten en te weinig behanglijm aanwezig op dat moment.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 09:34:18 door Marco EB »
mvg
Marco

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #196 Gepost op: 20 May 2013, 10:37:20 »
begint al heel mooi te worden  ;D
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #197 Gepost op: 21 May 2013, 13:15:17 »
Als klusser kan ik melden dat Roodband hard wordt en bij beweging scheurt, en de cement tegellijm van Schonox ook beweging kan hebben.
Heb beide producten wel eens per ongeluk laten opdrogen in een emmer. De roodband kun je gemakkelijk verwijderen door de plastic emmer in te drukken. De cement tegel lijm kon zelfs het bijna dubbelvouwen van de emmer verdragen. (beide dunne laagjes in de emmer)
Volgens mij maakt het gewicht tussen roodband en tegellijm niet uit. Wel uiteraard met bv papier machee.
Voor de modelbouw heb ik het nooit gebruikt dus daar heb ik geen ervaring mee maar denk dat met de tegellijm met minder hoeveeldheid een sterkere constructie kan ontstaan die uiteindelijk lichter zal zijn dan bv roodband.
Prijs technisch is de tegellijm veel duurder, rood band kost een paar euro geloof ik en tegellijm kost enkele tientallen euro's per zak van 25kg maar dan heb je ook wat.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #198 Gepost op: 21 May 2013, 19:13:40 »
De modules staan weer zoals ze moeten. Een klein overzicht:







Vandaag heb ik een pakje tegellijm gehaald en een bus voorstrijk. zodat ik de tegellijm over de pulp aan kan brengen. De voorstrijk is voor het maken van de scenery in een later stadium.

Vanavond ga ik een start maken aan de electrificatie van alle onderdelen. Maar eerst ga ik zorgen dat de webcam weer online is zodat er weer wat beelden te zien zijn op de chat. Ik denk dat ik zo rond 9 uur vanavond weer online ben met beelden.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #199 Gepost op: 21 May 2013, 19:17:00 »
De 3e foto doet me een beetje denken aan Station Breitendorf van Edde.  :)

Ziet er mooi uit! (y)

groet,

Daniel


Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #200 Gepost op: 24 May 2013, 12:35:18 »


de ondergrond, Kan van alles zijn



Veel Flexibele (en dure) tegellijm



Na wat verf en gras

De papier machee met Knauff mix is voor een ander projectje gebruikt



mvg
Marco

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #201 Gepost op: 25 May 2013, 14:21:07 »
Zo, dat is mooi gedaan met die bergwand ! (y)
Enneuh, ben je tegenwoordig aan het autorijden in je auto ;D

Groeten Thijs.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #202 Gepost op: 30 May 2013, 19:55:48 »
Hoogste tijd voor een kleine update met foto's. De afgelopen week ben ik druk geweest met het uitbedraden van de uitbreidingen in de linker module. Een tijdrovende klus die niet geheel liep zoals gepland. Een defecte OC32 en bij het testen van twee verkeerslichten vergat ik even de voorschakelweerstand en floepsie weg was het licht.... Maar goed ik had nog twee reserve liggen.

Inmiddels is het gereed en heb ik de module meteen voorzien van tegellijm (flexibel). Komende dagen ben ik weer druk met de andere hobby maar Maandag wil ik een start gaan maken met de rechtermodule waar een nieuwe OC32 word bijgeplaatst en er 4 reedcontacten, 26 lantaarns en 5 verkeerslichten aangesloten moeten worden. Monsterklusje in het klein. De komende weken zal er nog niet gereden worden vrees ik.

Maar dusver heb ik wel een leuke fotoreportage klaar gezet:


De tegellijm aangebracht


De tegellijm aan het opdrogen (1)


De tegellijm aan het drogen (2)


Het stationsplein


Het station dusver

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/martindomburg/DSCN0063_zpsdd8ae632.jpg[/img]
De stationsseinen


Ze worden gestuurd uit het seinhuis Marelburg


De seinwachter komt eens kijken waarom het zo rustig is op het station. Hij valt bijna in slaap van verveling.

Dat was het weer voor deze week. Tot maandag :)

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #203 Gepost op: 30 May 2013, 20:43:51 »
Prachtig gedaan man!
Leuke details! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #204 Gepost op: 30 May 2013, 23:49:25 »
bijzonder mooi, top  (y)

Wat zijn je (toch?) eerste ervaringen met de tegellijm?

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #205 Gepost op: 07 June 2013, 16:53:16 »
Hallo Martin

Ik had deze topic nog niet ontdekt.
Wat een geweldige opzet, leuk beschreven ook de missers daar leren we van.
En al die technische snufjes heel leuk ook daar leren we van.
Ik ga deze topic zeker volgen.
Veel succes verder
Met vr.gr.
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #206 Gepost op: 11 June 2013, 23:17:18 »
Het is weer tijd voor een update:

De baan is aangesloten en schoon opgeleverd. Er is in het hele proces de afgelopn tijd wel wat schade gekomen. ZO is het hout in de linker bovenhoek krom getrokken. Je ziet er van voren niks van maar aan de zijkant en achterzijde wel. Dat zal ik tzt op moeten gaan lossen met een extra plank. Verder is mijn W bord van het wachtsein vermist en zijn er wat bakjes op het station gesneuveld. Als laatste had ik een losse rail op de overgang.

Kleine lijst voor de vele werkzaamheden die zijn verricht.



In de linker module zijn een 6-tal lantaarns aangesloten, 2 rangeerseinen en 1 verkeerslicht. Verder heb ik een vervolg van lantaarns en verkeerslichten, flitspalen en andere effecten alvast voorbedraad. Ik heb de aansluiting van de leds gedaan dmv stukje printboard met weerstanden. Deze methode bleek toch wat omslachtiger als een simpele kroonsteen. Verder heb ik een extra blok vanuit dinamo gebruikt voor het stuk spoor tussen de eerste wissel en het inrijsein.

Verder bleek hier een OC32 defect die is vervangen voor een nieuw exemplaar.





In de rechter module is wel wat meer gebeurd. Zo zijn er 27 lantaarns bijgeplaatst, 5 verkeerslichten, 1 met koplampen verlichtte auto en 4 wegwerkpaaltjes gemonteerd, 4 reedcontacten voor de automatisering van de ontkoppelaars en de waterkolom en een nieuwe OC32 (totaal staat nu op 8 stuks)

De verkeerslichten, koplampen en de wegwerset heb ik gewoon bedraad met kroonstenen. De lantaarns echter niet, dat werd dan een wirwar van kronstenen. Aangezien led-litze zo dun is dat het bijna niet weg te werken valt e je onder de module door alle bomen het bos toch al niet meer ziet heb ik nu gekozen voor een andere oplossing. Ik heb van links naar rechts twee koperdraden 0,8mm gespannen. De ene aangesloten op de OC32 pin via een 4k7 weerstand, de andere op 10V plus. de anode en de kathode van de LED kon ik zo direct op het koperdraad solderen.

Wat een werk was dat zeg :)

Maar goed nu is alles weer opgeruimd, dichtgebouwd, aangesloten en afgesteld.





De komende dagen zal ik voornamelijk druk wezen om de twee OC32 modules in te regelen. Hopelijk kan ik zondag weer eens een beetje rijden. Vanaf heden zal de webcam ook weer gebruikt gaan worden. Er is nu ruimte om de laptop weer te plaatsen. Ik zal dus wat vaker aanwezig zijn op de chat :)

Groetjes Martin


p.s.± Frank, tnxs man leuke reactie :)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #207 Gepost op: 12 June 2013, 07:45:30 »
Ziet er goed uit zo  (y)
Kan het krom trekken van het hout miss te maken hebben met de dikte van de gebruikte platen ?
(beter gezegd het ontbreken van echte dikte)
Er zit een hoop draad in verwerkt zeg,dat zou je zo van bovenaf niet zeggen  :o
Ben benieuwd naar de rest van t verhaal  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #208 Gepost op: 12 June 2013, 07:54:15 »
Hoi Matin

Even voor de goede orde.

Wat betekend ± Frank tnxs
Mijn voornaam is Herwim
en mijn achternaam is
Frank

Niet dat ik het erg vind dat je me anders noemt maar ik was nieuwsgierig wat hier achter zat.

Trouwens wat een enorme hoeveelheid electronica daar mag je wel apart een cursus voor volgen, je rijd zeker digitaal
gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #209 Gepost op: 18 June 2013, 23:39:39 »
Ja ja daar zijn we weer :P

De laatste dagen ben ik aardig opgeschoten. Helaas zonder webcam door een storing maar die is verholpen inmiddels dus binnenkort weer live te bewonderen.

Ik heb inmiddels alle componenten ingeregeld en op 2 defecte lantaarns en een helaas gesneuvelde aandrijving van 1 wachtsein na werkt alles goed. binnenkort maar eens een nieuw wachtsein bestellen. Maar goed ik ben zeer tevreden over het resultaat.

gisteren heb ik ook een handige aanpassing gemaakt aan het sporenplan, er is een opstelspoor bij gekomen naast de het goederendepot:



Morgen ga ik de baan cleanen en dan hoop ik dat de eerste loc weer kan gaan rijden. Dat zal de reiniginstrein worden en in de tussentijd ga ik de automatische ontkoppeling en waterkolom inregelen. Daarna kan ik de bezetmelders van de MCC in gaan stellen met lengtes en posities zodat ook de auto's verder getest kunnen worden in itrain. Het gaat wel eventjes duren voordat de dienstregeling weer gaat werken want ik ga deze opnieuw indelen in iTrain.

De reden daarvan heeft te maken met een een mooie teaser die ik met jullie ga delen: Ik heb de eerste testversie van iTrain 3.0 in bezit en die is voorzien van "automatisch rijden". Zoals bekend van koploper maar dan met de "keep it simple" gedachte.

Ik mag dan ook eea opnieuw gaan invoeren en de komende half jaar zijn we die zeker aan het testen. Dus de komende tijd op de webcam en te zien in Lochem: iTrain 3.0

whoop whoop, kan al niet wachten.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?