Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105279 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #45 Gepost op: 28 December 2012, 22:48:42 »
---Bedieningspaneel---

De oude stationsmodule van de vorige modelbanen (3 stuks) is nog steeds bewaard gebleven en ook nu weer verwerkt in de huidige baan. Met alle aanpassingen moest er aan het bijbehorend bedieningspaneel het eea veranderd worden.

In het oude paneeltje kostte me dat teveel moeite. Daarnaast was het paneeltje wat aan de kleine kant, wat het (be)werken niet vergemakkelijkte:

Voldoende redenen om een nieuw, groter, paneel te maken:

Vrijwel alle knoppen omgezet, helaas heeft een rode drukschakelaar het niet overleefd. Voorlopig maar even vervangen door een zwarte.
Morgen eens kijken hoever ik kom met het aansluiten van alle bedrading.
Het paneel wil ik wel uitneembaar houden en voorzie ik daarom van een (waarschijnlijk straks twee) 24-polige stekker en een telefoonstekker.
Dan kan het hele paneel verwijderd worden waarmee onderhoud/reparatie makkelijker is en is het ondergrondse deel van het station beter bereikbaar bij ontsporingen.

Als laatste nog even een kleine aanpassing gedaan aan het stationsemplacement:

De vierdelige stam kan nu weg gezet worden op een spoor.
Dat was het weer voor vandaag  ;) .

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #46 Gepost op: 02 January 2013, 22:23:48 »
---Bedieningspaneel2---

Dat plan om nog even voor oud en nieuw de bedrading verder aan te sluiten liep op niets uit.
In het paneel had ik vrijwel alles aangesloten maar even alle bedrading doortrekken naar alle wissels en seinen duurt wat langer. (Ik wil geen onoverzichtelijke spagettibos, dus onderweg de nodige labeltjes aanbrengen is geen overbodige luxe.(onder de baan)

In het paneel gebruik ik de 24 aderige kabel en is het een kwestie van notities maken kleurcode+functie.
De teller staat nu op 4 wissels en 1 sein, aangesloten en werkend.

groet,

Ivo vS
De beste wensen en een gelukkig 2013
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #47 Gepost op: 30 January 2013, 21:28:49 »
--*NIEUW*--

"Nieuw" matrieel vandaag ontvangen:

(Alleen de laatste twee wagons)
M'n keteltrein begint eindelijk een klein beetje vorm te krijgen, weer 3 er bij, ben nu bij zo'n 10 wagon's.
Alles 5 tweedehands.

Het drietal kwam binnen in een heel geinig, vooral heel klein doosje:

natuurlijk direct op de baan gezet en direct op de foto:
1:

2:

3:(heel klein beetje schade)


De keteltrein achter de Br58, 10 stuks is nog niet helemaal realistisch maar de ruimte in het (schaduw)station is beperkt. Alle 10 verschillend en alle data op de wagons zijn netjes binnen het door mij gekozen tijdperk.
(Een kleine uitschieter daargelaten.)

Op het opstelspoor past het prima, zelfs omlopen is mogelijk. Ontkoppelen gaat gebeuren met verbouwde balpen+paperclip.
Na lang puzzelen heb ik voldoende ruimte gevonden voor een chemie fabriek en/of een brandstof opslag en een laad/los spoor waar de wehrmacht het nodige tuig gaat laden en lossen.
Daarbij nog de mogelijkheden voor een goederenloods en enkele opstelsporen.

Maar eens kijken of er de komende dagen weer wat hobbytijd komt.
....andere kant, over iets meer dan twee weken is 't al weer vakantie....  ;)

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #48 Gepost op: 03 February 2013, 11:14:42 »
---Storing---

Gisteren heb ik na lange tijd weer "even" aan de baan kunnen werken. Natuurlijk even testen of alles nog werkt en alles werkt op 1 sein na. Dus maar even alle contactpunten nagelopen....en niks gevonden :( .
Dus doorgemeten en het signaal voor rood moest het doen, groen niet. Er was geen signaal meetbaar in de bedrading onder de tafel, dus moest de fout in het paneel zitten.


Na wat uren puzzelen vond ik het breukje, bij rood, verstopt achter de blauwe draadbinder (geel). Dat viel niet op en kostte me behoorlijk wat tijd.

Nadat alles werkte vol goede moed verder met het aansluiten van de laatste twee wissels.
Daar kwam ik het volgende probleem tegen.
Een tweedehands, maar door mij nog nooit gebruikte, Fl*****mann wisselaandrijving werkte niet. Twee van de drie draden maakte kortsluiting via de metalen behuizing.
De vorige eigenaar heeft de draden (opnieuw) gesoldeerd en dat is niet helemaal gelukt. Teveel isolatie gestript, dus met wat knip, plak en soldeerwerk zit de boel weer op z'n plek en volledig functioneel.  :)

En nu weer vrolijk verder, het stationsemplacement is bijna klaar, op naar het BW  ;D .

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #49 Gepost op: 22 May 2013, 23:10:45 »
--De tel kwijt--
Dat is even geleden....

Drie en scheepsrecht zijn woorden die bij me boven komen. ;)

groet,
Bas

Dat heeft niet helemaal zo mogen zijn.... :'( Zo langzamerhand lijkt er een vloek op te rusten. Na een vlotte start nu pech met vloerbedekking. De zolder deel ik met de wasmachine.... >:(
Het resultaat is dat er een nieuwe vloer gelegd moest worden. Met wat geluk een gratis 2e hands vloer op de kop kunnen tikken bij een vriendin.
Haar huurwoning gaat gesloopt worden dus moest ze er uit, netjes volgens de opzeg termijn. Maar of ze wel even het laminaat uit de woning wilde halen want de woning moest kaal opgeleverd worden.  ???
Enfin wij de vloer over genomen als vergoeding voor een dagje verhuizen.

Als je dan de vloer onder je baan door moet leggen en het blijkt dat eea niet in zijn geheel op te tillen/te verplaatsen is dan is er geen keus.


Maar goed niet getreurd, van alle fouten leert men. Weet ik meteen weer waarom ik al die jaren geen vaste baan gebouwd heb.
Dus zwenk- en bokwielen gehaald, van die hele goedkope en maar weer aan de knutsel.  
Eigenlijk had ik het idee om pas over enkele maanden hier weer een berichtje achter te laten als de baan weer minstens net zo ver gevorderd was als de laatste ontwerpen maar nu zit ik wederom in de knoei met het aanleggen van de wisselstraat:

Een totaal overzicht met ingetekend (rood) de hoofdrijrichting. Dat geeft in deze opstelling wel met regelmaat een extra knik in de sleep wagons.
Iemand een suggestie?


Het station heeft 5 perronsporen en kent een dubbelsporig traject dat achter de ringloods uit het zicht verdwijnt. Een van de sporen loopt slechts naar de lager gelegen keerlus.
Het station met bijbehorend emplacement vind ik het belangrijkst. Onder het station bevind zich een keerlus met inhaalspoor.

Beloftes doe ik niet, ik kijk wel of deze opzet wel af komt. ;) Ondertussen wacht ik jullie reactie wel af. De moed houd ik er wel in.

groet,

Ivo vS

« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 09:26:32 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #50 Gepost op: 26 May 2013, 23:05:35 »
--Plakken&testen--

Het resultaat van vandaag:


Veel kurkstroken kunnen plakken, stroken die ik nog kon redden van de vorige baan.
De helling naar het station, gelegen in een 180 graden bocht(R=483), heb ik voorzien van kurk en provisorisch aangesloten. de test is goed verlopen:

Br 94 met een sleep ketelwagens en
de Br03 met een sleep rijtuigen:

De laatste boog van de brug moet nog even opnieuw worden vastgeplakt.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #51 Gepost op: 27 May 2013, 22:11:12 »
--Leren uit het verleden--

Beperkingen van de perronlengte behoren meer tot het verleden. Langs de voorlopige perrons  passen 4 rijtuigen, een bagagerijtuig met een lok.

Beide perrons moeten nog langer gemaakt worden.
Beide seinhuizen zijn geplaatst maar of het bruckenstellwerk blijft staan.....ik twijfel.

Het aantal opstelsporen is in ieder geval meer dan bij de vorige baan. Ook de brandstof/chemie overslag (helemaal achteraan) is uitgebreider. Daarvoor is het landschap minder groots opgezet. Als ik maar wat rangeren kan.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #52 Gepost op: 27 May 2013, 23:46:28 »
Het paddenstoelvormige seinhuis vind ik een mooie blikvanger, Ivo. :) Het doet me aan deze foto denken.


DRG 92 514 voor het Pilzstellwerk Vienenburg (Vmi), 1930.
Foto: Walter Hollnagel.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2013, 00:05:26 »
Mooie baan, al moet er nog wel een hoop gebeuren! (y)
Verder vind ik dat seinhuis ook wel wat hebben.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2013, 21:00:23 »
Hoi,
Dank je Remy, ik heb nog een behoorlijke weg te gaan.... ;D Maar het gaat in verhouding met de vorige baan al stukken sneller.

@Maarten: Dat "paddenstoel" seinhuis is inderdaad een mooi ding. Maar behalve mooi ook zeer handig, de twee driewegwissel (ja van die dingen die je eigenlijk liever niet behoort te gebruiken ;)) liggen er mooi achter en dus voor een groot deel uit het zicht.


De achterwand staat al, de bedoeling is de hoek op te vullen met een grote brandstof/chemie op- en overslag. Heel veel (brandstof)tanks dus. Ik zat eraan te denken om deze als halfrelief tegen de achtergrond aan te zetten.

Ook even de stationskap neer gezet:

De twee meest rechter sporen verdwijnen snel uit het zicht.
Van voren ziet het er nu zo uit:

Het seinhuis heb ik verplaatst naar de zijkant, daar dient het als afscheiding tussen de modelbaan en de "fiddleyard".
Achter het station komt een zijdelings verplaatsbare plaat met daarop 1 of 2 sporen van +/-45cm lang. Daarop kan dan een rangeerlok met een rijtuig staan. Dat scheelt een heel stuk wisselstraat.
Dat stuk wordt demontabel omdat het deels voor de deur(opening) komt.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2013, 21:23:35 »
Ik heb even mijn treinen weer laten rijden (y).
Verder mooi overzicht! Het ziet er echt ouderwets Duits uit! ;D

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #56 Gepost op: 30 May 2013, 23:14:48 »
--Bekabeling--

Gelukkig in het station al weer de draadjes onder de grond (lees:plank) gestopt.

Er staat ook al weer meer materiaal op de baan. De Br77 staat er met slechts 1rijtuig en een bagagewagon. Maar zolang er een Br18 met slechts 2 rijtuigen en een bagagewagon heeft rondgereden:

Foto: DLA Darmstadt (Bellingrodt)
Dan is er ineens veel realistisch en dat past makkelijk langs het perron.
Even twee eigen zwart/wit foto's erbij:

De ravage achterin wordt de komende maanden langzaam minder. Bij het kurkplakken verdwijnt de bedrading en vaak ook de losse onderdelen. Het aansluiten is weer van latere zorg, eerst maar eens de rails recht leggen, daarna draadtrekken.
(Dat de ravage langzaam verdwijnt vertel ik mijn vriendin ook iedere keer. ;D)

Over het seinhuis, langs de overkapping.

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 23:16:36 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #57 Gepost op: 30 May 2013, 23:29:18 »
Mooi hoor! ;)
Leuk gedaan dat zwart-wit! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #58 Gepost op: 01 June 2013, 23:16:25 »
--Seinen in beeld--

De eerste seinen zijn geplaatst:

Naast het plaatsen van de seinen ben ik vooral bezig geweest met het plakken van kurk en het wegwerken van aansluitpunten. De definitieve inrichting van het depot wordt steeds duidelijker:

Of ik de hochbunker terug moet brengen naar een enkelsporige uitvoering weet ik nog niet.
Vanaf het station ziet er nu zo uit:

Voor de slakkenput moet ik nog even zoeken naar de juiste manier om deze te legen.

groet,

Ivo vS


« Laatst bewerkt op: 01 June 2013, 23:51:01 door Ivo vS. Reden: witregel vergeten »
groet,

Ivo vS

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #59 Gepost op: 01 June 2013, 23:22:55 »
Dat ziet er al lekker bedrijvig uit! Mooi hoor.

Groet,
Chris