Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:05:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door AP3737
Vandaag om 18:53:40
Time-of-flight module door spock
Vandaag om 18:52:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30

Auteur Topic: Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?  (gelezen 24633 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #30 Gepost op: 22 July 2012, 21:34:23 »
geen 1000 in het museum, beslissing jaren '80.

De boel was gewoon vol!

Ik wou het maar even zeggen.

Ja, dat kan ik mij nog goed herinneren. Onbegrijpelijk dat het NSM die prachtige duizend niet had willen opnemen. De eerste NS E-loc, 34 jaar in dienst geweest ondanks de tekortkomingen en 7 van de 10 in licentie gebouwd bij Werkspoor...

Dan had het NSM die stomme Bergkoningin niet moeten opnemen...

Dat niet alles bewaard kan worden mag duidelijk zijn maar het enige argument "niet van wezelijk belang voor de locomotiefontwikkeling in Nederland" sloeg nergens op (zie ook punt 2). Ik ben de Stibans nog steeds dankbaar dat het haar gelukt is (ondanks het uitblijven enige medewerking van het NSM "de 1000 wordt niet bewaard") de 1010 te bewaren zodat ik voor het eerst op 8-8-83 een 1000 bewust kon zien... Gelukkig voor de Stibans (en de rest van spoorminnend Nederland) ging met het vervangen van de directie kort daarna een andere wind waaien en werd op een gegeven moment zelfs de 1010 geadopteerd... En dat wou ik maar even zeggen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 22 July 2012, 21:46:54 »
de 1010 te bewaren zodat ik voor het eerst op 8-8-83 een 1000 bewust kon zien...

Meen je dat nou? Jij, die zoveel foto's hebt gemaakt, terwijl ik zo ontzettend veel kansen heb laten lopen?
Toch kan ik me herinneren dat ik meermaals een NS 1000-serie voor een wintersporttrein heb gezien.
Vermoedelijk begin jaren '80.

mvg,
Gert

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 July 2012, 21:50:46 »
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #33 Gepost op: 22 July 2012, 21:58:05 »
Dan had het NSM die stomme Bergkoningin niet moeten opnemen...

klopt, ze hadden een 1F1 moeten kiezen, of de C5317 of een B1 locje van de NIS...

Maarreh. wat mij betreft liever de JSS1622 dan de 1010...  ;D

De 1010 is een elok van de eerste serie elecktische lokomotieven, die in Nederland gereden heeft.

Nee hoor, de eerste eloks die in NL reden, waren bedoeld voor Nederlands Indie (jaren '20). Een laatste vertegenwoordiger staat tegenwoordig fraai gerestaureerd op een station in Jakarta.

Eelco

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2012, 21:59:44 »
Gert, we schelen 6 jaar... ;)

Ik ben eind 1981 pas begonnen met het kijken en fotograferen van treinen, toen was ik 13 jaar. Ik moet vast wel een keer een 1000 gezien hebben in Oldenzaal voor de TEEM-treinen (kon tot eind september 1975, daarna gingen ze beneden de grote rivieren rijden). Ook in Eindhoven (13 juli 1981) en Tilburg (15 juli 1981) heb ik ze misschien wel gezien maar ik was mij er niet bewust van. Toen ik in juli 1982 langs Tilburg reed stonden de 1000'n al op het achterterrein. Eind december 1982 werd het mij pas duidelijk dat er nog een serie 1000 was dankzij een stukje in de Railhobby over het bewaren van de 1010 en het slopen van de rest. Was ook meteen mijn eerste kennismaking met Koek in Mijdrecht waar ik een jaar later voor het eerst naar toe ging. De 1000 is het "laatste" NS-materieel dat ik net niet mee heb gemaakt... En reken maar dat ik de 1000 enorm gemist zou hebben als het niet gelukt was met de 1010...

in Jakarta.

Daar hadden ze die muffe Bergkoningin ook moeten laten...
« Laatst bewerkt op: 22 July 2012, 22:01:43 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2012, 22:05:19 »
Daar hadden ze die muffe Bergkoningin ook moeten laten...

Tsja, die doodsaaie 6317 had na dienst als walsloc ook gewoon uit elkaar gepeuterd moeten worden. Maar ja, dan had de NSM-directie niks gehad om een achtbaan omheen te bouwen...  ;D

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2012, 22:14:43 »
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
Behalve de financiën... :/

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #37 Gepost op: 22 July 2012, 22:17:41 »
 ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 22 July 2012, 22:27:54 »
Geld zat daar joh, bouwen zelfs complete treinstellen uit het niets op... :-*
Spoor 0 adept

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 July 2012, 22:40:07 »
Tja, de laatste revisie van de 3737 heeft enige tonnen gekost en kijk eens hoe vaak deze op de baan is geweest voor een ingehuurde rit... Stoom is in gebruik en onderhoud vele malen duurder dan diesel en elektrisch samen (de stoomtractie is niet voor niets afgeschaft). Dat moet wel op de een of andere manier terugverdiend worden. Dus ook op dit gebied moet men bij het NSM een verantwoorde keuze maken en zich niet moeten laten verblinden door "er moet een stoomloc rijden, want dan is de boel beter in evenwicht".
Groetjes,
Emiel

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 July 2012, 23:18:59 »
Ach ja, ik denk dat het wel genoeg kost, maar ik denk dat een electrisch treinstel opknappen en weer rijdend maken ook genoeg kost. Hoe dan ook, daar zijn al pagina's genoeg over vol geschreven (sterker nog, heb me er een tijdje terug zelfs heel ver in verdiept om het misschien alsnog voor elkaar te krijgen dat er een rijvaardige hoofdspoorstoomloc zou komen, totdat de crisis in alle hevigheid losbarstte... Maar goed, al dat uitzoekwerk van toen is mijns inziens niet voor niets geweest, het is alleen niet voor nu). Daarnaast heeft het huidige management niet de wil om iets met stoom op te knappen en rijvaardig te maken, want onmogelijk is het echt niet. Het is simpelweg de wil die ontbreekt.

Nou ja, daar gaat het gelukkig ook niet over, het is allang fijn dat ze de 1010 hebben bewaard, want het is een onwijs mooie loc.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2012, 23:22:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Thom

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 23 July 2012, 00:12:55 »
Goh, je begint er ook steeds meer weer over die 3737, ten eerste was het géén gevolg van een financieel plaatje, en is het ook je reinste gelul dat de wil er niet zou zijn bij het management. Sorry dat ik het zo verwoord maar je maakt beschuldigingen die kant noch wal raken.

Er is maar 1 reden, en dat is het vooruitkijken naar de toekomst van de machine en dan is er helaas tot de conclusie gekomen dat het NSM de lok niet goed zal kunnen onderhouden.
Het museum is immers geen stoomdepot en heeft daar ook de faciliteiten niet voor om een stoommachine te onderhouden, en belangrijker nog, haar dagelijk onderhoud te geven en dat betekend simpelweg dat zoiets voor het NSM momenteel gewoon NIET mogelijk is.

Want als je ergens aan begint, moet je het goed doen, en als je al op voorhand inziet dat het niet kan, dan kun je er beter maar niet aan beginnen...
Dat kun je niet leuk vinden, het er niet mee eens te zijn, maar geeft jou géén reden om mensen maar vals te beschuldigen dat ze de wil niet hebben of zich er niet voor ingezet hebben.

Denk je nu werkelijk dat de vrijwilligers van het NSM daar ook niet achteraan gezeten hebben, en zich voor hebben ingezet? Dat hebben ze zeker, en ik zal het je nog gekker vertellen, het management ook!

Hier vinden ze het nu eenmaal belangrijker dat een Museum een atractieve waarde heeft, hier worden ze ook op afgerekend als je de diverse uittests ziet van onder andere de ANWB.
En het NSM speelt daar op in, want minpunten, die kunnen ze zich niet veroorloven.
En dat lijkt tegenwoordig belangrijker dan echt historisch materieel te bewaren.
Natuurlijk vinden ze dat belangrijk, dat zorgt ervoor dat er bezoekers doord e voordeur blijven komen, en zonder die, komt er geen rooie cent binnen in de kassalade...

En je durft te zeggen dat het NSM zich niet serieus bezig houdt met het bewaren van hun collectie?
Wat een onzin zeg, ga maareens even tellen hoeveel collectie stukken er nog op de hoofdbaan toegelaten zijn én komen...
Een tip, da's de grootste hoeveelheid in NL...
« Laatst bewerkt op: 23 July 2012, 00:21:56 door Thom »

Luit

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 July 2012, 08:59:24 »
[En je durft te zeggen dat het NSM zich niet serieus bezig houdt met het bewaren van hun collectie?
Wat een onzin zeg, ga maareens even tellen hoeveel collectie stukken er nog op de hoofdbaan toegelaten zijn én komen...
Een tip, da's de grootste hoeveelheid in NL...]
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.
En of dat deze 3737 is of een komplete replica is mij om het even.
Het begint in ieder geval met andere grondhouding tov de stoommachine.
En dan zijn plots veel zaken mogelijk.
En ook ik weet dat er bij een goed plan zes nullen voor de komma staan.

Luit

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #43 Gepost op: 23 July 2012, 09:41:43 »
Dikke (y) voor de uitleg van Thom. En aan alle betweters : presteer eerst zelf eens wat voordat je de vrijwilligers van het NSM weer zo meent te moeten afzeiken
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #44 Gepost op: 23 July 2012, 09:51:39 »
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?