Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:47:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:31:36
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?  (gelezen 24616 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #45 Gepost op: 23 July 2012, 10:05:10 »
niet goed gelezen... :-[ 
« Laatst bewerkt op: 23 July 2012, 10:13:26 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 23 July 2012, 10:11:01 »
Geachte heer van Rhee, waar zeik ik vrijwilligers van het  museum af?
Ik heb een mening over de koers van het museum maar niet over vrijwilligers.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #47 Gepost op: 23 July 2012, 10:26:19 »
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.

Niet om het een of ander, maar het NSM toont een stuk of elf hoofdlijnstomers. Dat deze niet rijden is jammer maar begrijpelijk.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #48 Gepost op: 23 July 2012, 10:45:18 »
Maar over de 1010 gesproken, wanneer wordt de loc weer groen? Ik meen dat daar plannen voor waren na het overdragen van de loc aan het NSM.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 July 2012, 11:25:41 »
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?

Rijvaardig krijgen is een ding, rijvaardig houden is een tweede. Als je in boeken en op diverse sites al leest hoeveel moeite het in actieve dienst al kostte om de locs ook daadwerkelijk actief te houden; warmlopers, gebroken assen, etc. Dan moet men zich toch echt wel gaan afvragen of het de moeite loont het überhaupt te proberen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #50 Gepost op: 23 July 2012, 11:34:06 »
1000 met probleempje...

Ook merkwaardig is het geluid van een NS 1000 waar het nodige mis gaat bij het opstarten.

http://soundcloud.com/dick-1952/droog-doorschakelen

dwem

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 July 2012, 11:47:49 »
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.
En of dat deze 3737 is of een komplete replica is mij om het even.
Het begint in ieder geval met andere grondhouding tov de stoommachine.
En dan zijn plots veel zaken mogelijk.
En ook ik weet dat er bij een goed plan zes nullen voor de komma staan.

Luit

Weet je eigenlijk wel waarover je het hebt?
Het NSM heeft uitsluitend "hoofdlijnstomers". En waarom er niet meer en iets anders is bewaard is al zo vaak uitgelegd. Verplaatst je in de situatie van de jaren 50 (wederopbouw weet je wel?)en je mag blij zijn met alles wat bewaard is.

De jongeren generatie denkt kennelijk dat we altijd de welvaart hebben gekend waarwe nu in leven.
Nee dat was dus niet zo.
Mijn ouders hadden een zaak die bijzonder goed liep, maar meer vakantie dan 2 weken Terschelling zat er echt niet in.

Dirk

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #52 Gepost op: 23 July 2012, 12:42:18 »
Rijvaardig krijgen is een ding, rijvaardig houden is een tweede. Als je in boeken en op diverse sites al leest hoeveel moeite het in actieve dienst al kostte om de locs ook daadwerkelijk actief te houden; warmlopers, gebroken assen, etc. Dan moet men zich toch echt wel gaan afvragen of het de moeite loont het überhaupt te proberen.

Dat gebeurde volgens mij alleen als hij serieus tekeer moest gaan, een beetje voor de sier een rondje is wat anders.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 July 2012, 12:48:17 »
Ook ik ging maar een weekje naar Appelscha. Maar voor mij hoort levend stoom bij een spoorweg museum.
Dat dit organisatorisch en financieel niet gemakkelijk is weet ik ook wel.
Maar over het algemeen proef ik hier op het forum toch vooral een houding van bemoei jullie niet met ons beleid. Buitenstaanders met ander dan de eigen ideeen zijn niet welkom.
Terwijl je misschien via deze lieden wel andere fondsen kan aanboren.

Naar aanleiding van een vorig draadje over een rijvaardige 3737 had ik mijn collega's al zo gek gekregen €3000 te doneren als deze rijvaardig of replicabouw zou worden.
Het begint bij visie en overtuiging en niet door verkettering.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #54 Gepost op: 23 July 2012, 13:16:46 »
Er zijn twee dingen te zeggen over de reacties van mensen die zelf vrijwilliger zijn, of min of meer namens bijvoorbeeld het spoorwegmuseum praten:

- Kom meehelpen, en zie dan met je eigen ogen wat er allemaal moet gebeuren om bijvoorbeeld een stoomloc in bedrijf te houden (of een museum in toonbare staat, of een electrische loc in rijvaardige conditie etc.). Je ziet dan ook dat veel van dit soort organisaties een chronisch gebrek aan vrijwilligers hebben, vooral voor de zware, smerige rotklussen. Uitbesteden aan betaalde krachten vereist een enorme financiële inspanning, en is praktisch niet haalbaar.

- Er moet de overtuiging zijn dat het realistisch is een bepaald doel te bereiken voordat je andere mensen gaat vragen daar een financiële aan te leveren.

Dat iets niet gebeurd betekend vaak niet dat er binnen dit soort organisaties niet gedroomd wordt over rijvaardige stoomlocs, replica's etc., zoals ook al in dit draadje genoemd is. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Soms is de beslissing iets NIET te doen moeilijker dan om te besluiten iets wel te doen.

Als het fout gaat staan alle azijnzeikers vooraan om te zeggen dat ze gelijk hadden, en dat ze het zelf veeeeeeel beter hadden gedaan (alleen waren ze zelf nooit actief). Zie bijvoorbeeld Stoom in Friesland en de vorige keer dat de 3737 rijvaardig was.

Dit is slechts mijn duit in het zakje  ;) , na jaren actief te zijn geweest bij smalspoormusea.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 23 July 2012, 13:25:10 »
Goh, je begint er ook steeds meer weer over die 3737

Thom, relax :-*, ik ben er niet over begonnen, alleen maar even kort over doorgegaan, that's all. Of je zou dit als begin moeten zien, maar dat ging net persé over de 3700:

Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)

en is het ook je reinste gelul dat de wil er niet zou zijn bij het management

Eh, da's nou niet echt waar Thom, ben een paar keer in het museum geweest op uitnodiging van Florian Hupkes (toenmalig conservator bij het NSM) om eens te praten over dit onderwerp. Daarnaast heb ik gesproken met Paul van Vlijmen en waar het bij beide op neerkwam was het volgende, jij brengt een zak geld mee en wij maken hem rijvaardig, anders niet. De totale kosten van het project werden grofschalig beraamd op zo'n 2 tot 2,5 miljoen euro om hem op te knappen, maar belangrijker nog, om hem rijvaardig te houden en te faciliteren. Daarnaast kwam er een bedrag vrij van ik geloof de sponsorloterij, wat een aanzienlijk bedrag zou zijn en wat mee zou genomen worden in deze investeringen. Uiteindelijk en dat is wijd en zijd bekend heeft het spoorwegmuseum BESLOTEN het geld niet te gebruiken voor het rijvaardig maken van de 3737 (dus het kon wel, maar er is dus BESLOTEN dat het NIET gebeurd), maar het te gebruiken voor onderhouden en restaureren van ander ELECTRISCH materieel.

Er is maar 1 reden, en dat is het vooruitkijken naar de toekomst van de machine en dan is er helaas tot de conclusie gekomen dat het NSM de lok niet goed zal kunnen onderhouden.
Het museum is immers geen stoomdepot en heeft daar ook de faciliteiten niet voor om een stoommachine te onderhouden, en belangrijker nog, haar dagelijk onderhoud te geven en dat betekend simpelweg dat zoiets voor het NSM momenteel gewoon NIET mogelijk is.

Sorry Thom, dat is pas echt niet waar. Het museum heeft al meerdere keren bewezen dat het wel kan, namelijk door de loc een paar keer rijvaardig te maken, te hebben en te gebruiken. Dat het door omstandigheden de laatste keer anders heeft uitgepakt, dat is nu niet van toepassing. Daarnaast heb ik toendertijd met Florian besproken dat aan dit soort praktische dingen mouwen te passen zijn.

Want als je ergens aan begint, moet je het goed doen, en als je al op voorhand inziet dat het niet kan, dan kun je er beter maar niet aan beginnen...
Dat kun je niet leuk vinden, het er niet mee eens te zijn, maar geeft jou géén reden om mensen maar vals te beschuldigen dat ze de wil niet hebben of zich er niet voor ingezet hebben.

Het eerste ben ik met je eens hoor ;D En het laatste, ach, dat heb ik net uitgelegd en daaruit blijkt wel dat het geen VALSELIJK BESCHULDIGEN is aangezien ik er gedegen onderzoek naar heb gedaan en direct met de directe betrokkenen gesproken heb. Het zijn gewoon feiten en daarnaast zie je gewoon elke keer weer waar het geld naar toe gaat, namelijk het rijvaardig maken van electrisch materieel (of het rijvaardig houden daarvan), daar hoef je echt geen raketgeleerde voor te zijn.

Denk je nu werkelijk dat de vrijwilligers van het NSM daar ook niet achteraan gezeten hebben, en zich voor hebben ingezet?

Tuurlijk wel, dat zeg ik toch ook niet? Roep ik helemaal nergens hoor :P En wat het management betreft, ik heb ze gesproken, ze zeggen A en ze doen B. Dus is de wil er niet? Nee, de wil is er niet, TENZIJ en zo is letterlijk tegen mij gezegd, ik (of wie dan ook) met een zak geld komt, dan kunnen we zaken doen. Getuigt dat van niet KUNNEN, of niet WILLEN? Blijkbaar willen, want voor geld is alles mogelijk.

Dan als laatste Thom, ik heb het al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niet meer hierover gehad, dus dat ELKE KEER valt wel mee hoor. Het is ook niks persoonlijks (wat je soms schijnt te denken) :-*, want ik waardeer wat jij doet, wat de vrijwilligers doen en wat het spoorwegmuseum nog meer doet, laat dat duidelijk zijn.

En als je mijn post goed gelezen hebt, dan stond er onderaan mijn post dat het helemaal niet over de 3737 ging, maar dat dit topic draaide om de 1010 en dat het fijn is dat deze mooie loc bewaard is (nu nog rijvaardig maken :P ;D).

Goed, ik hoop niet dat je nu mij nog een keer beschuldigd van zaken die niet waar zijn, zoals ik hier al heb uitgelegd heb ik de zaken goed onderzocht, en roep ik er al heeeeeeeeeeel lang niets meer over. En nu een hug om het goed te maken ;D
« Laatst bewerkt op: 23 July 2012, 13:33:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 23 July 2012, 13:37:57 »
Dat gebeurde volgens mij alleen als hij serieus tekeer moest gaan, een beetje voor de sier een rondje is wat anders.
Ik zou toch denken van niet. Toen de 1010 voorafgaande aan de NS-150 Treinenshow samen met de 252 vanuit Roosendaal naar Utrecht werd overgebracht, is er toch een as warmgelopen. Dus ja, als er bij slepen al een as warm kan lopen...
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #57 Gepost op: 23 July 2012, 14:06:39 »
Buitenstaanders met ander dan de eigen ideeen zijn niet welkom.

Correctie, buitenstaanders die alleen kunnen zeiken over in het verleden genomen beslissingen qua wel/niet bewaren van materieel, die zijn (terecht) niet welkom.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 23 July 2012, 14:46:27 »
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?

Nee. Ik meen ergens gelezen te hebben dat NS als voorwaarde had gesteld dat het ding nooit meer zelfstandig zou rijden, precies vanwege de warmlopers, maar pin me niet vast wie dat gezegd zou hebben of waar dat gelezen kan worden of aan wie die voorwaarde gesteld zou zijn geweest.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 23 July 2012, 15:10:08 »
@ NS 8714

Dat is een apart beleid, daar bij het spoorwegmuseum. Of had je het over hier op het forum?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor