Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46

Auteur Topic: Twee centrales aansluiten op de baan  (gelezen 10930 keer)

Bernhard Keizer

• Offline Offline
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #30 Gepost op: 20 July 2012, 14:08:37 »
Welke draden gaan er naar de rails ?.

Dat zijn toch de draden uit de TC, dus de TC is de centrale waarmee Win-Digipet is verbonden.

Bernhard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #31 Gepost op: 20 July 2012, 14:22:55 »
Ik heb het antwoord op mijn vraag al lang gehad. Vind je het goed dat ik het hierbij laat, lees het handboek zou ik zeggen, want ik vind deze topic niet leuk meer.

Rob
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 14:26:12 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 July 2012, 14:28:27 »
Zoals je wilt. Het is jouw feestje.

Bernhard

henk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 20 July 2012, 19:31:52 »
Waarom je het zou willen is een ander verhaal, maar ik zie geen wezenlijke belemmering dat het niet zou kunnen als de software het aankan. Uiteraard wel gebonden aan voorwaarden, waarbij de meest logische is dat een baanstuk of een wissel maar aan één centrale mag hangen. Maar dat geldt ook bij het booster-centrale verhaal.

Nee, daarbij is wel een wezenlijk verschil. Een booster versterkt de signalen van een centrale. Een trein kan van een IB-baanvak naar een boosterbaanvak rijden als die booster de signalen van die IB versterkt. Een trein kan niet van een IB baanvak naar een baanvak van een tweede IB oversteken, omdat slechts één centrale een trein kan aansturen. De tweede IB kent die trein niet en kan dus ook niet op commando van Windigipet die trein beïnvloeden.

Om op de vraag van Rob terug te komen. Het is duidelijk dat Windigipet met meerdere centrales tegelijk kan communiceren. Maar een tweede centrale kan op dezelfde modelbaan niet een eerste centrale ontlasten door een deel van de treinen te beheren, want dan kunnen de treinen maar op een deel van de baan terecht. De tweede centrale kan wel de decoders voor de wissels en seinen gaan aansturen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 20 July 2012, 19:50:38 »
Volgens mij heeft Rob er spijt van dat hij dit topic begonnen is.
Hij heeft gezien dat zijn besturingsprogramma meerdere centrales kan aansturen, en waarschijnlijk gedacht: als het kan, dan wil ik dat ook.
Maar daar moet je dan wel een goede reden voor hebben. Voor een spoorbaan thuis lijkt het me een beetje overkill.
Zou misschien iets zijn voor Miniworld Rotterdam, maar ja, die draaien al op Koploper.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 July 2012, 20:05:10 »
Rob moet daar toch geen spijt van hebben? Ik heb het in ieder geval weer een beetje scherper en hij hopelijk ook.

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #36 Gepost op: 20 July 2012, 21:24:55 »
Volgens mij heeft Rob er spijt van dat hij dit topic begonnen is.

;D

Nou, dat valt denk ik wel mee... Echter weten we blijkbaar geen van allen hoe precies de vork in de steel zit, waardoor er een discussie ontstaat met een hoop gegis. Hij zocht waarschijnklijk naar het antwoord van iemand die het al had uitgeprobeerd en met iets meer zekerheid kan zeggen wat er wel of niet kan. Nu is het op zich een leuke discussie maar dat is niet waar Rob naar op zoek was...

Leuk: de (duitse) handleiding van Win-DigiPet telt 722(!) pagina's... Dus ik snap dat hij zoekende is! :-X

Wat ik inmiddels al wel gevonden heb:
- Je kunt inderdaad meerdere centrales tegelijk gebruiken (echt als centrale).
- De 'werkgebieden' van de verschillende centrales moeten elektrisch gescheiden blijven.
- Je kunt bij locs aangeven door welke centrale ze aangestuurd moeten worden.
- Je kunt bij alle overige decoders aangeven door welke centrale ze aangestuurd moeten worden.
- Je kunt de terugmelding van de verschillende centrales tegelijk gebruiken.

Er is (vanwege de elektrische scheiding) slechts één 'beperking': Locs welke door vreschillende centrales worden aangestuurd kunnen niet in elkaars 'werkgebied' rijden. Dus behoudens een aparte trambaan of mijnspoortje o.i.d. zul je alle locs (en andere mobiele decoders) op één en dezelfde centrale moeten zetten.

Het 'ontlasten' van centrales door zaken te scheiden is dus wel degelijk een optie. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ze meerdere centrales ondersteunen...

Het echte voordeel is gelegen in het feit dat je alle adressen van alle centrales naast elkaar kunt gebruiken. Heb je bijvoorbeeld meer terugmelders of decoders dan je (eerste) centrale aankan, dan prik je er een tweede centrale bij en sluit je de rest daar op aan. Lees: adres 1 (t/m 9999, afhankelijk van welke centrale je hebt) kun je dan 2 keer gebruiken.

Mooi bedacht van die jongens! (y)
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 20 July 2012, 21:30:09 »
Nou zat ik er ook nog even over na te denken. Maar waarom zou Windigipet eigenlijk niet twee centrales voor een bepaald adres exact dezelfde digitale signalen kunnen laten geven? Waarom zou een loc dan niet vrolijk van het ene werkgebied naar het andere werkgebied kunnen rijden, keurig door Windigipet gevolgd via een HSI-88 op weer een derde compoort?
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 21:37:38 door henk »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 July 2012, 22:15:42 »
Nee, daarbij is wel een wezenlijk verschil. Een booster versterkt de signalen van een centrale. Een trein kan van een IB-baanvak naar een boosterbaanvak rijden als die booster de signalen van die IB versterkt. Een trein kan niet van een IB baanvak naar een baanvak van een tweede IB oversteken, omdat slechts één centrale een trein kan aansturen. De tweede IB kent die trein niet en kan dus ook niet op commando van Windigipet die trein beïnvloeden.

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd hebt begrepen, Henk.
Sowieso kan een trein in een netwerkomgeving wel van de ene IB naar de andere IB oversteken. Je zult waarschijnlijk een omschakelsectie nodig hebben, maar dat is nu ook niet echt spannend te noemen.
Verder niet echt belangrijk meer, de topic-starter is tenslotte al afgehaakt.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #39 Gepost op: 20 July 2012, 23:17:19 »
Maar waarom zou Windigipet eigenlijk niet twee centrales voor een bepaald adres exact dezelfde digitale signalen kunnen laten geven?
-Synchronisatie van de COM poorten, of netwerk
-Signaalverwerking in de verschillende centrales
Dit zijn zaken die roet in het eten kunnen gooien. Kan technisch wel denk ik, afregelen van timing en levels (2-kanaals scoop) maar of het voor algemeen gebruik geschikt is vraag ik mij af.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

BetaJan

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 22 July 2012, 13:17:02 »
Hallo Rob,

Misschien kan ik je helpen met jouw vraag.
Je herkend wie ik ben. ;)

Zoals je wellicht weet kan WDP 8 digitale centrales gelijktijdig besturen!.

Het besturen van dergelijke verschillende centrales kan op verschillende manieren worden gebruikt.
Bijv. IB met Loconet. Hierin wordt dit door WDP gesplitst in centrale IB en de twee "centrale" de loconet.
Die Loconet wordt via WDP als Locobuffer genoemd. Met dit Locobuffer is het mogelijk van verschillende leveranciers erop aangesloten kan worden. Een voorbeeld is bijv. van Wim Ross (daarmee ontlast je de IB, dat ook de reset weg is!!).
Dat laatste is ook bij verschillende WDP gebruikers ook daadwerkelijk bewezen!! Geen storingen e.d. en het geeft een solide indruk dat ook de rijeigenschappen van de locomotieven goed tot uiting komt.

Andere vorm van optie zijn bijv. een IB met Littefinsky, enz,enz.

De gedachtengang hiervan is dat, Rijden, Schakelen en melden het liefst gescheiden te houden.

Andere vorm van meerdere inzetten van Digitale systemen is bijv. als men naast een marklin baan een smalspoorbaan van Bemo, dat gescheiden van elkaar zijn. Hierin kun je dus twee afzonderlijke banen door WDP besturen. WDP regelt het verkeer van de beide digitale systemen.

Nog een vorm van mogelijkheden is, Als je Marklin, Bemo ook nog eens een autobaantje erbij hebt, dat koppel je eenvoudig op dezelfde manier zoals met Marklin en Bemo.

Men kan ook nog ingewikkeld maken, maar dan kom je op het terrein van electrotechnische kennis.
In Duitsland is men in staat om twee verschillende centrales (IB en Rautenhaus) met twee verschillende banen (Marklin)aan elkaar aan te sluiten, met daar tussenin een overgangstuk die de polarisatie in de gaten houdt, en wel alleen in 1 richting. Dat betekent dat je in de spoorplanning heel goed moet over nadenken en het beste met dubbelspoor als rechtsverkeer. Zo heeft een Duitse WDP gebruiker zijn enorme Marklinbaan van 10x5 meter (IB) met daarnaast een kamer een klimspiraal (vanaf de grond naar de plafond) gescheiden van de grote baan, met daar tussen de overgangstuk naar zijn schaduwstation, dat aangesloten is met Rautenhaus.
WDP bestuurt dit naadloos over elkaar heen. Maar zoals het wordt gezegd, met electrotechnisch kennis!!.
De beiden centrales beschikken over dezelfde DCC lok decoder invoering.

Rob, er zijn tig mogelijkheden ;)

Groetjes,

Betajan
« Laatst bewerkt op: 22 July 2012, 13:30:32 door BetaJan »

BetaJan

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 22 July 2012, 13:56:15 »
Beste Jeroen,

Je schreef:

Leuk: de (duitse) handleiding van Win-DigiPet telt 722(!) pagina's... Dus ik snap dat hij zoekende is!

Liever te veel dan te weinig, zou ik zeggen. ;)

Maar, dat is niet een gegeven dat WDP Handboek uit 722 blz bestaat.
Immers wordt zowieso 1/3 niet gelezen, louter gegeven is dat Marklin gebruikers en IB gebruikers, en nog meer andere digitale gebruikers alleen datgeen wat voor hun is geschreven, bruikbaar is!.

Tweede punt is, dat er een WDP Basis boek is die de beginners stappen weergeeft, effectief 265 blz, waarvan de helft alleen hetgeen weergeeft wat van toepassing is.

De basis van de 722 blz boek is gelegen aan het feit dat er zoveel digitale systemen kan worden bestuurd.

Dus, Rob is niet zoekend, slechts meer naar informatie zoeken. :)

Met vriendelijke groeten,

Betajan
« Laatst bewerkt op: 22 July 2012, 13:58:01 door BetaJan »

Blom

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 July 2012, 07:31:05 »
Henk,

-Synchronisatie van de COM poorten, of netwerk
-Signaalverwerking in de verschillende centrales
Dit zijn zaken die roet in het eten kunnen gooien. Kan technisch wel denk ik, afregelen van timing en levels (2-kanaals scoop) maar of het voor algemeen gebruik geschikt is vraag ik mij af.

Dit valt reuze mee mits het programma van het begin af aan is geschreven voor meerdere centrales. Ik ben, op verzoek, al een tijdje bezig met een eigen programma voor de Mac. Het ding is van de grond af aan opgebouwd rondom meerdere (de max ligt grofweg bij 65000) centrale's en werkt als een zonnetje.

De problemen waar ik tot op heden tegenaan ben gelopen worden in het geheel niet veroorzaakt door het technische gegeven dat er meerdere centrale's tegelijk worden aangestuurd. Veel meer is het probleem dat verschillende centrale's eendere handelingen op totaal verschillende manieren uitvoeren en (wel of niet) terugkoppelen. Dit probleem kom je echter ook tegen wanneer je een programma schrijft wat 1 centrale tegelijk aanstuurt.

Het voordeel van meerdere centrale's zit hem (volgens mij) inderdaad in het gegeven dat je op die manier de workload over meerdere onderdelen kunt verspreiden. Wissels op centrale 1, seinen op 2, lok's op 3 etc. Ook kun je een onzalig aantal terugmelders in de baan inbouwen  ;D

Volgens mij is het echter wel essentieel dat meerdere centrale's ieder een apart deel van de baan aansturen, bij mijn weten is het voeden van 1 sectie door 2 centrale's geen goed plan.

Jan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 July 2012, 08:55:26 »
...de max ligt grofweg bij 65000...

65535, oftewel 216-1? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Blom

• Offline Offline