Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door ceuleer
Vandaag om 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
  

Auteur Topic: Twee centrales aansluiten op de baan  (gelezen 11331 keer)

pmh1962

  • Gast
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #45 Gepost op: 26 July 2012, 19:16:29 »
Het voordeel van meerdere centrale's zit hem (volgens mij) inderdaad in het gegeven dat je op die manier de workload over meerdere onderdelen kunt verspreiden. Wissels op centrale 1, seinen op 2, lok's op 3 etc. Ook kun je een onzalig aantal terugmelders in de baan inbouwen
En bij hoeveel banen in de Nederlandse huizen is dit nu een probleem om dit via 1 centrale te laten lopen? Iedereen klaagt altijd al dat digitaal rijden duur is; waarom dan meerdere centales aanschaffen als het ook met 1 kan? Ik word te oud voor deze gedachte kronkels. Vandaar dat ik ook ga stoppen.

Mvg,
Paul.

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #46 Gepost op: 26 July 2012, 23:09:43 »
Paul,

Die vraag kan ik niet beantwoorden, daar ging het ook niet om. Mijn punt is louter dat het aansturen van meerdere centrale's vanuit 1 programma niet bijzonder lastig is mits het programma vanaf het begin af aan is geschreven met deze mogelijkheid is gedachten. Het getal wat ik noemde (grofweg 65000) is louter het gevolg van de manier waarop ik in mijn programma de centrale's van een volgnummer voorzie, er zit geen enkele diepere gedachte achter.

Bedenk daarbij dat vanuit mijn/een programma geredeneerd, een HSI-88 ook een centrale is. Dit betekent dat zo'n beetje elk programma meerdere centrale's tegelijk kan bedienen.

Of een baan daadwerkerlijk zal profiteren van meerdere centrale's is inderdaad een vraag die je je kunt stellen. Als je de term "meerdere" alleen maar betrekt op centrale's die lok's kunnen aansturen vraag ik me dat ook af. Maar een HSI-88 voor de afhandeling van terugmeldingen kan ook op een zolderbaan geen kwaad en is, vanuit de software bekeken, al een baan met 2 centrale's. Zo doorredenerend kun je je ook voorstellen dat iemand een verouderde centrale die nog ergens in een hoekje staat gaat gebruiken voor terugmelders.....

Maar goed, ik ben niet degene die hier de zin of onzin betreffende 1 of meer centrale's gaat verdedigen, dat zal ieder voor zich moeten uitmaken. Mijn punt was louter dat het vanuit de software kant bekeken geen probleem is om meerdere centrale's tegelijk te gebruiken.

Jan

pmh1962

  • Gast
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #47 Gepost op: 27 July 2012, 07:04:12 »
Jan,

Nee moeilijk is het niet, dat heb ik volkomen met je eens. Zeker niet als je er vanaf het begin af rekening mee gaat houden in de software.

Mvg,
Paul.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #48 Gepost op: 27 July 2012, 15:56:25 »
Dit valt reuze mee mits het programma van het begin af aan is geschreven voor meerdere centrales. Ik ben, op verzoek, al een tijdje bezig met een eigen programma voor de Mac. Het ding is van de grond af aan opgebouwd rondom meerdere (de max ligt grofweg bij 65000) centrale's en werkt als een zonnetje.

...

Volgens mij is het echter wel essentieel dat meerdere centrale's ieder een apart deel van de baan aansturen, bij mijn weten is het voeden van 1 sectie door 2 centrale's geen goed plan.

Jan

Hallo Jan, precies waar ik eigenlijk op doelde. Meer centrales door 1 software laten beheren is geen probleem.
Als je al die centrales dan parallel aan de dezelfde baan wil hangen moeten de uitgangssignalen van het boostergedeelte exact synchroon zijn, en dat zal het lastige deel zijn. Elk een eigen baan of functie kan dan weer wel zonder een enkel probleem.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #49 Gepost op: 31 July 2012, 21:07:39 »
Twee centrales op één baan kon altijd al met Selectrix. En dan maakt het niet uit of je Trix, Rautenhaus, MTTM of Stärz hebt.
Hierbij stuur je via een willekeurige centrale (Märklin of DCC) de trein aan en met de selectrixcentrale stuur je de wissels en dergelijke aan

Onderstaand schema komt uit het Selectrix-handboek van Rautenhaus.


Zoals je ziet ook de bezetmelders aangesturud via de SX-0 bus van selectrix, waarop je treinen rijden volgens het DCC- of Märklin protocol.
Qua gekozen software op je pc moet het programma natuurlijk zowel geschikt zijn voor Selectrix als voor je eigen protocol-keuze.

En als je dan toch bij Rautenhaus bent, moet je je eens oriënteren op het RMX-7 systeem. Dan heb je toch je compatibiliteit met DCC of Motorola en tegelijk de voordelen van een selectrix-variant. Trouwens de centrale van MTTM is ook meertalig: DCC, selectrix en Motorola. Märklin is nog in voorbereiding.
http://www.rautenhaus-digital.de/themen/rmx-kompatibilitaet-updates.html
http://www.mttm.de/Systemuebersicht_MTTM.pdf
www.mttm.de/System-Anschlussschema.pdf



Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)