Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Twee centrales aansluiten op de baan  (gelezen 10935 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2012, 21:50:32 »
@Jeroen, je kunt je mijn baan goed herinneren, over welke baan heb je het dan? Normaal regel ik helemaal geen treinen met de draaiknoppen van het Twin maar via het treinbesturingsprogramma.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2012, 22:04:30 »
Ooit (een jaar of twee geleden) heb je mij een prachtig verhaal gestuurd over jou en het ontstaan van je baan... Dat was nogal een flink project dus ik neem aan dat je daar nog steeds mee bezig bent ???

We hebben in die tijd een aantal keer contact gehad maar met de komst van een kleine aan mijn kant ben ik bang dat ik dat een beetje heb laten verwateren. :-[

En ik weet dat je geautomatiseerd rijdt (tenminste, in die tijd 'wilde' je geautomatiseerd rijden want van 'echt' rijden was geloof ik nog geen sprake), maar ik ging er vanuit dat je wellicht ook wel eens handmatig zou rijden.

Of ben ik nu in de war met iemand anders? Jij bent toch diegene die tijdens het varen bij de marine preisertjes schilderde bij iedere gelegenheid? 
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2012, 22:07:34 »
Rob,

Zoals al eerder is gezegd, je mag nooit twee centrales op een baan zetten Of de IB of de TC als centrale.
Dus bij een van de twee de centrale uitzetten. De IB of de TC werkt dan als Control, twee extra regelaars en bedienen van wissels.

De centrale hoef je niet te ontlasten, deze kan alle loc's aansturen en ook de wisseldecoders aansturen.
Hooguit dat je teveel treinen laat rijden op een booster, dus meerdere boosters. Wissels stellen op een aparte trafo, dus niet op die van de centrale.

groeten,

Bernhard

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2012, 22:55:18 »
*** sorry voor het off-topic...
Ik heb het even nagekeken en yep, it's you!
Je 'treinbelevenis' bestond toen nog maar uit 4 delen dus ik heb wat leeswerk in te halen...

on-topic
Doordat ik zo in het bouwen van centrales ben gedoken weet ik inmiddels veel over de eventuele 'limieten'. Wat ik bedoel te zeggen is dit: Je hebt weliswaar een enorme (ingewikkelde (y)) baan met veel treinen, maar ik schat voorzichtig in dat je al die treinen niet tegelijk probeert te laten rijden... Vandaar dat ik niet verwacht dat je tegen de limiet van de dcc-bandbreedte aan zit. Maar ook ik kan me natuurlijk vergissen! ;D

Vandaar mijn opmerking: Wanneer het opvalt dat treinen laat reageren op commando's (niet meer netjes op tijd stoppen e.d.) dan wil je daar natuurlijk wel een oplossing voor. Maar zelfs als je last hebt van trage reacties is de kans groot dat het probleem elders ligt...

Ik heb het destijds eens uitgerekend. Je kunt met dcc ongeveer 100 commando's per seconde versturen. Nieuwe commando's worden altijd direct eenmaal verstuurd en daarna (bij gelegenheid) herhaald (als het om rij-commando's gaat). Wanneer je dus op enig moment 50 wissels tegelijk omlegt en tegelijk 50 treinen laat wegrijden heb je last van 1 seconde vertraging. In de volgende seconde worden de 50 treinopdrachten alweer twee keer herhaald. In theorie krijg jij dat wel voor elkaar (gezien je aantallen wissels en treinen) maar in de praktijk is dat nog best moeilijk.

Je kunt een dcc-sniffer aansluiten om dit te testen. Tussen de dcc commando's door worden namelijk zogenaamde 'idle-packets' verstuurd. Wanneer er op bepaalde momenten geen ruimte meer is voor 'idle-packets' zit je aan de dcc-limiet, anders niet... Het is dat je niet bepaald 'om de hoek' woont want anders kwam ik graag even 'snifferen' op je baan. ;)

Maar dit alles gezegd hebbende... Wat was ook alweer de reden dat je het wou? Loop je tegen problemen aan of vindt je het jammer dat je twin-center stof staat te vangen? Want in dat laatste geval heb je niets aan dit verhaal ::)
Ach ja, heb het nu al ingetikt... Voor de geïnteresseerden dan maar :P
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2012, 23:03:30 »
Ik heb in een Duits forum een keer gelezen dat die methode wel eens werd toegepast. Aangezien ik in mijn treinbesturingsprogramma 8 verschillende digitale centrales kan aansluiten, kwam die gedachte bij mij op om dit ees te proberen maar als het niet nodig is. Het was een vraag naar aanleiding van dat artikel (kan het op dit moment even niet terug vinden maar zoek morgen even verder).

Op dit moment kan ik met 15 treinen tegelijk rijden, d.w.z. er staan maximaal 15 treinen op de baan en die kunnen tegelijk rijden via het programma, geen punt. Ook het schakelen van de wissels gaat goed, die kan ik ook via instellingen in het programma nog sneller, langer en eerder laten schakelen, mocht dat nodig zijn maar ook daar geen last van vertraging.

Rob

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2012, 23:36:50 »
Aangezien ik in mijn treinbesturingsprogramma 8 verschillende digitale centrales kan aansluiten

Wow, de ontwikkelingen hebben niet stilgestaan zie ik!
Tja, dan kan ik me voorstellen dat je het wil proberen als je de spullen toch al in huis hebt...

Het antwoord op je vraag zal in dit geval in de handleiding van de software moeten staan. Ik verwacht echter dat beide centrales op de baan strikt gescheiden zullen moeten blijven als het gaat om dcc stroomkringen. Dus één centrale (met eventuele boorsters) op de rails en de andere op een aparte ringleiding, zoals Klaas al voorstelde. Ik denk zelfs dat je dan twee aparte LocoNetten krijgt...

Bij tijd en gelegenheid ga ik eens in de handleiding van digipet duiken. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2012, 08:09:21 »
In versie ProX konden er al 5 digitale systemen worden aangesloten, geloof ik.

Rob

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2012, 09:21:37 »
Vijf verschillende of vijf tegelijk ?.

Bernhard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #23 Gepost op: 20 July 2012, 09:39:21 »
@Bernhard zowel de eerste als de tweede mogelijkheid. Sterker nog 8 digitale systemen dus maar dat is in de nieuwste versie! Dus bijvoorbeeld een 2 x intellibox, 3x HSI-88 en een Tams MC o.i.d, of zoals ik nu heb ingedeeld (zie plaatje)

Als je de eerste 4 digitale systemen hebt gekozen, komen de resterende 5 t/m 8 digitale systeemmogelijkheden vrij (zie rode kader)

Rob

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 July 2012, 10:19:02 »
Blijf erbij : Er kan maar één centrale worden aangesloten. Er is maar één kapitein op een schip.

In je voorbeeld is Locobuffer com1 de centrale.
Com3 is geen centrale, ook com4 is geen centrale.

Bernhard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #25 Gepost op: 20 July 2012, 12:04:20 »
@Bernhard, maakt mij niet zo veel uit. Misschien heb ik mij met de woordkeuze vergist en dus is "centrale" niet het juiste woord maar er kunnen toch 8 digitale systemen worden aangesloten en tegelijk worden gebruikt. Maar niemand hoeft te geloven wat ik beweer.

Een quote uit het vertaalde handboek, behorende bij WDP 2012. Hoofdstuk 4 paragraaf 4.1;

Op dit en het volgende tabblad (digitaalsystemen 5 t/m 8 ) legt u de essentiële gegevens van uw eigen gebruikte digitale systemen voor de modelbaan vast. Het tabblad voor de digitale systemen 5 t/m 8 zijn pas dan te kiezen nadat op het eerste tabblad 4 het digitale systeem werd ingebracht.

Rob
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 13:02:01 door Rob Bogers »

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 July 2012, 13:02:29 »
Het maakt wel nieuwsgierig.
Zo te zien kan Windigipet 8 com poorten tegelijk benutten en dus ook met meerdere centrales tegelijk communiceren. Maar dat is wat anders dan meerdere centrales tegelijk op één baan aansluiten. Eén centrale voor de treinen en één voor de wissel- en seindecoders op een aparte ringleiding kan mogelijk. Misschien voor een apart trambedrijf of zoiets. Maar je kunt niet twee centrales gebruikem voor de treinenloop op één modelbaan als de treinen de hele baan moeten kunnen bestrijken.

Kan zo'n IB via Loconet niu wel als booster worden gebruikt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 20 July 2012, 13:12:40 »
Hoii,

Nu ben ik zeker geen digi expert, maar ik denk dat de intepretatie van " digitale " systemen voor de verwarring zorgt..

Zoals te zien is op de schermafdruk staat hier de LDT HSI-88, oftewel een terugmeld module die rechtstreeks via de com poort met de pc babbelt.

Dit soort interfaces worden hier " digitale systemen " genoemd. Ok, dat klopt in die zin ook wel maar dat is nog heel iets anders dan bijv. 2 IB´s aanluiten....

Ik kan er geheel naast zitten, maar tot nu toe deel ik de mening van Bernhard.....  ;)

Grt.

Ferry

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 July 2012, 13:14:00 »
Er is toch geen wezenlijk verschil met een baan die door meerdere centrales in een netwerkomgeving wordt aangestuurd?
Alleen kun je in dit geval het netwerk samenproppen in één pc.
Waarom je het zou willen is een ander verhaal, maar ik zie geen wezenlijke belemmering dat het niet zou kunnen als de software het aankan. Uiteraard wel gebonden aan voorwaarden, waarbij de meest logische is dat een baanstuk of een wissel maar aan één centrale mag hangen. Maar dat geldt ook bij het booster-centrale verhaal.
En in de analogie met de kapitein op het schip. Iedere centrale zijn eigen kapitein, maar die moet wel luisteren naar de coördinerende rol van de software.

Huub
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 13:15:58 door hubertus »

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #29 Gepost op: 20 July 2012, 13:20:22 »
Ik stop er mee want ik ben bang dat dit de verkeerde kant op gaat en zo had ik het nooit bedoeld. Maar ik zou zeggen, lees het handboek eens.

Hier nog een paar voorbeelden uit het handboek:

of;

Ach ja, wat zal ik zeggen.

Tot een volgende topic,

Rob
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 13:26:19 door Rob Bogers »