Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Twee centrales aansluiten op de baan  (gelezen 10933 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Twee centrales aansluiten op de baan
« Gepost op: 19 July 2012, 19:08:23 »
Nu hoor ik wel eens dat bij modelspoorders twee centrales op de baan worden aangesloten. Een voor het rijdend materieel en de andere centrale voor de wissels, om maar eens wat te noemen. Nu heb ik een IB-IR en een Twin-center.

Mijn vraag is dan, hoe sluit je beide aan op de baan. Ik kan mij toch niet voorstellen dat beide parallel worden aangesloten op de baan, m.a.w. ik heb geen idee.

Graag advies

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Twee centrales aansluiten op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2012, 19:13:59 »
Je moet ze zeker niet parallel aansluiten, want dat geeft gegarandeerd kortsluiting.
De ene sluit je op de baan aan, de andere voedt alleen de wissels, dus via een gescheiden leiding.
De vraag is alleen waarom je dit zo zou willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2012, 19:16:45 »
Het kan in ieder geval, kijk maar eens hier:
http://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/loconet/INDEX.HTM!NewServerName=GAMMA

Zoals ik het daar op het plaatje zie, sluit je één van de centrales aan op de baan en de andere op de loconetverbinding van de eerste. Die tweede levert dus geen stroom aan de baan (en hoef je dan denk ik ook niet aan te sluiten op een transformator).
In de handleiding van de apparaten zijn vast meer details te vinden.

@Klaas: bij loconet worden de schakelmodules apart gevoed, niet via de centrale.
Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 19 July 2012, 19:26:22 door WimC »
Grt, Wim

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2012, 19:24:03 »
Dit leek mij wel wat om de centrales te ontlasten. Moet hij dan op de Loconet T?

Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2012, 19:30:18 »
@Klaas: bij loconet worden de schakelmodules apart gevoed, niet via de centrale.
Weet ik, maar Loconet was nog helemaal niet genoemd. Daar begon jij over. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2012, 19:37:15 »
Maakt volgens mij niet uit. Alleen een booster moet op loconet B, andere loconetapparaten kunnen volgens mij op beide.
Als je het andere apparaat als Booster wilt gebruiken, dan moet 'ie denk ik op loconet B. Wil je 'm alleen als rijregelaar en schakelaar voor andere apparaten gebruiken, dan kan het ook op loconet T.

Ik heb zelf een Intellibox Basic. Uit de handleiding van de Intellibox Basic:
Citaat
Gebruik als extra apparaat
De Intellibox Basic kan op een andere LocoNet centrale (Intellibox IR, Intellibox Basic of TwinCenter) als extra apparaat worden aangesloten en neemt dan de functies over van een rijregelaar, een 3A booster en een LocoNet-stroomtoevoer. Bovendien staat er een USB-poort ter beschikking.
Een aantal pagina's verderop (als beschreven wordt hoe je andere apparaten erop aansluit):
Citaat
2.5 Aansluiten LocoNet booster
LocoNet boosters worden met behulp van een 6-polige western jack op de LocoNet B bus aangesloten.
Aanwijzing Door het ontbreken van de kortsluitmelding E hebben deze DCC boosters geen mogelijkheid een eventuele kortsluiting door te geven aan de Intellibox Basic. Zij zijn normaal gesproken voorzien van een eigen kortsluitmelding.
2.6 Aansluiten van LocoNet
De Intellibox Basic ondersteunt alle tot op heden bekende apparaten, die over een LocoNet aansluiting beschikken.
Daarbij dient de LocoNet booster aangesloten te worden op de LocoNet B aansluiting, daar hier het digitale railsignaal ter beschikking staat. De LocoNet T aansluiting is geschikt voor alle handbedieningapparaten en apparaten die geen digitaal signaal nodig hebben.

Als ik dat zo lees, ligt de Loconet B aansluiting meer voor de hand. Denk dat je de handleidingen van je apparaten er even op na moet slaan.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2012, 19:39:38 »
Rob,

Twee gescheide centrales op de baan heeft mij inziens geen nut.
Grote kans dat er de nodige data conflicten optreden tussen de twee data stromen (DCC bijvoorbeeld), en dat een decoder van een lok spontaan in rook kan opgaan indien het scheidingsgebied wordt overschreden, doordat er op de decoder een dubbele spanning kan komen te staan.
Dat je een tweede centrale zou gebruiken voor het aansturen van alleen wissels/seinen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar bij computer besturing een beetje overbodig, en in veel gevallen zelfs niet mogelijk.
Een tweede centrale voor wissels en seinen zou het voordeel kunnen hebben dat deze bedienbaar blijven indien er op de 1e centrale een noodstop actief wordt door bijvoorbeeld een sluiting.
Bij computer besturing kun je dan alsnog het probleem hebben dat beide centrales worden uitgeschakeld.
Maar hiervoor zijn andere oplossingen denkbaar.
Wel mogelijk is om centrales met elkaar te koppelen, maar dan maak je wel van een dure handregelaar gebruik.
De centrale wordt er in ieder geval niet mee ontlast.

Willem.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2012, 20:04:49 »
Als je het andere apparaat als Booster wilt gebruiken, dan moet 'ie denk ik op loconet B. Wil je 'm alleen als rijregelaar en schakelaar voor andere apparaten gebruiken, dan kan het ook op loconet T.

Nou ken ik het schema van de IB niet, dus houd me ten goede, maar het zou me niet verbazen als je op de Loconet B geen rijregelaars e.d. aan kunt sluiten.

Weet iemand meer?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2012, 20:24:14 »
Voor zover ik weet kun je op de loconet B alle apparaten aansluiten. Een booster móet worden aangesloten op de loconet B, dus daarom adviseert Uhlenbrock om de loconet B aansluiting te reserveren voor een booster.

Ik ben in de handleiding van m'n IB Basic nergens tegengekomen dat je op de loconet B aansluiting geen rijregelaars kunt aansluiten. Als dat niet zou kunnen, zou het er wel instaan, lijkt me zo.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2012, 20:50:41 »
Ik merk al dat mijn vraag niet zo makkelijk (lees eenduidig) te beantwoorden is.

Rob

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2012, 21:01:58 »
Hangt er ook vanaf wat je precies wil. Wil je 'm ook gebruiken als booster of alleen als extra rijregelaars en voor de aansturing van wissels e.d.?
In het tweede geval sluit je de 2e centrale aan op de loconet (B of T) aansluiting en kun je 'm gebruiken. Da's namelijk het principe van loconet: je kunt alle loconet-apparaten er aan hangen.
Of je 2e centrale ook toepasbaar is als booster, weet ik niet. Dat moet je in de handleiding opzoeken. Ik neem aan dat het kan. Hoe je 'm dan als booster moet aansluiten, weet ik zo niet.

Je schrijft dat je de ene centrale b.v. wilt gebruiken voor de treinen en de andere voor de wissels. Wat voor baan heb je en wat voor decoders/schakelmodules gebruik je voor je wissels? Als je je wissels schakelt met Uhlenbrock schakelmodules, dan heb je die als het goed is aangesloten op een trafo. Dat betekent dat de stroomvoorziening daarvan onafhankelijk is van je baan. Je centrale wordt er dan dus niet mee belast. Voor het ontlasten van je centrale heeft een tweede centrale dan geen zin.

In principe is een tweede centrale bij loconet vooral toepasbaar als extra rijregelaar(s) en om tegelijkertijd meer wissels/seinen te bedienen of de status van meer bezetmelders te zien. Daarnaast kun je volgens mij in je beide centrales wisselstraten definiëren, dus je kunt meer wisselstraten in het geheugen opslaan.

Gr., Wim
Grt, Wim

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2012, 21:08:04 »
Hallo Rob en andere,

Voor een IB IR met software 2.0, kan deze middels een SO instelling, gebruikt worden als een Controle.

Betrieb der Intellibox als IB-Control
Die Intellibox kann nun als IB-Control eingesetzt werden, um z.B. als zusätzliches
Steuergerät gemeinsam mit einer zweiten Intellibox an einer Anlage betrieben zu
werden.
Die Versorgungsspannung muss über einen Trafo bereit gestellt werden. Sie wird
nicht über das LocoNet bezogen!
Vorgehensweise:
Die Intellibox nur an ihren Trafo anschließen.
Nun die Sonderoption SO 844=1 einstellen (Grundeinstellungsmenü)
Die Intellibox neu starten
Jetzt die LocoNet-Verbindung über eine beliebige LocoNet-Buchse herstellen.
Ist die Intellibox im IB-Control-Betrieb nicht mit einer Intellibox als Zentrale
verbunden, erscheint beim Aufruf einer Lok eine Fehler-Meldung: ERROR, danach
wieder die Lok#- Anzeige. Die stop/go-Anzeige-LEDs bleiben ohne Verbindung zu
einer Intellibox dunkel.
Im IB-Control-Betrieb werden alle Anschlüsse mit Ausnahme von LocoNet- und
Trafo-Anschluss intern abgeschaltet.
Hinweis: Nach dem Anschließen als IB-Control an eine Intellibox werden
die Anzeigen von "stop" und "go" erst übernommen, wenn eine dieser Tasten
bedient wird. Auch die mittlere Anzeige im Display ist anfangs leer bzw. zeigt
Nothalt an.

Zurücksetzen in den Betrieb als Zentrale
Zunächst die LocoNet-Verbindung zur Zentrale trennen.
Die Sonderoption 844 muss nun nach folgendem Schema 2x auf 0 gesetzt werden:
1.) Gerät vom Trafo trennen
2.) Gerät mit Trafo verbinden
3.) die Sonderoption 844 auf 0 setzen und die [ ] Taste betätigen
4.) Gerät vom Trafo trennen
5.) Gerät mit Trafo erneut verbinden
6.) die Sonderoption 844 nochmals auf 0 setzen und die [ ] Taste betätigen
7.) Gerät vom Trafo trennen
8.) Gerät mit Trafo verbinden
Jetzt ist die Intellibox wieder als Zentrale Einsatz bereit.

bron Uhlenbrock.de

Voor een Twin-Center weet ik het niet zeker, maar dacht ook zoiets. Dus zoeken bij Fleischmann.

Weet wel, dat er nooit twee centrales op een baan kunnen werken. Of de IB of de TC als centrale.

groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 19 July 2012, 21:10:48 door Bernhard Keizer »

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2012, 21:15:59 »
WimC heeft gelijk.

Boosters werken alleen op de LocoNet B aansluiting omdat alleen op die aansluiting het DCC signaal wordt doorgegeven (welke door een booster wordt versterkt). Het LocoNet signaal zit op beide aansluitingen. Op de LocoNet T aansluiting zit een gelijkspanning welke belast mag worden tot 500mA (op de draden waar bij LocoNet B dus het DCC signaal zit).

Of het nut heeft om twee centrales te gebruiken ligt er een beetje aan...

Ontlasten van de centrale gaat alleen lukken met:
- een tweede PC (waarbij je je baan dus in twee delen splitst, hetgeen op beurzen en clubs wel eens wordt gedaan)
- Software welke in staat is om twee centrales tegelijk te bedienen waarbij je per decoder-adres aan kunt geven naar welke centrale het moet

Dat laatste heb ik persoonlijk nog niet gezien maar die ontwikkelingen heb ik ook niet echt bij gehouden dus wie weet bestaat het wel...

In alle andere gevallen fungeert één centrale als 'Master' voor het DCC signaal en is de tweede centrale 'slechts' een LocoNet apparaat als ieder ander. Volgens mij kun je hem dan alleen als handregelaar gebruiken, niet als booster.

Groet,
Jeroen.

PS: Mocht je het idee van twee gescheiden 'dcc kringen' (één voor mobiele en één voor stationaire decoders) ooit opgepikt hebben in het draadje over mijn zelfbouw-centrale dan kun je het misschien beter weer loslaten. In het ontwerp van mijn centrale zit dat wel maar dat werkt alleen omdat ik daar bijpassende software voor heb gemaakt. Uiteindelijk heb ik er weinig aan omdat ik nauwelijks stationaire dcc-decoders gebruik (alleen seinen en andere lichtdecoders). Alle overige stationaire apparaten (lees servo/wissel bediening) zijn in mijn geval LocoNet apparaten... Een aparte dcc-kring voor apparaten welke niet herhalend (zoals bij mobiele decoders wel het geval is) aangeroepen worden valt onder de noemer 'overkill'. Dus zelfs wanneer je dcc-wisseldecoders gebruikt (welke ook niet herhalend aangeroepen worden) is de kans klein dat je de grens van de 'dcc bandbreedte' bereikt. Als je die al bereikt komt dat doordat je vele treinen tegelijk laat rijden, hetgeen je hier niet mee op lost. Dan zul je echt met twee PC's moeten gaan werken...
« Laatst bewerkt op: 19 July 2012, 21:32:28 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2012, 21:17:41 »
Binnen korte tijd al heel veel reacties, waarvoor dank. De Ib wilde ik als booster en dus als de treinenregelaar inzetten en het twin alleen voor de wissels. Dat was de inzet. Welke wisseldecoders ik heb, staat in mijn onderschrift.

Rob

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2012, 21:42:57 »
Helaas, dat gaat je zoals gezegd (zonder tweede PC/besturingssysteem) niet lukken...
Ik kan me je baan nog goed herinneren en denk persoonlijk niet dat je dit nodig hebt. Alleen als treinen veel te laat lijken te reageren zou ik naar nieuwe oplossingen gaan kijken. Tot dan kan je twin-center prima dienst doen als extra handregelaar!

***edit
Let wel: Ik bedoel dat het 'scheiden' van het aansturen van wissels en treinen met twee centrales niet kan. Je kunt wissels natuurlijk wel bedienen met je twin-center wanneer deze als extra handregelaar fungeert.  8)
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 09:36:08 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...