Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie bij goederenwagens door heuvelbaan
Vandaag om 10:29:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85634 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Gepost op: 14 juli 2012, 00:11:30 »
Beste Forumleden,
Onderstaand het ontwerp sporenplan in het zichtbare bereik. Het gekozen motief is "Bahnhofsvorfeld" (geen goede Nederlandse vertaling voorhanden). In hoofdlijnen betreft het een tweetal dubbelsporige paradesporen (geel en blauw) en een nevenspoor (rood), die rechtsbovenin buiten het zicht samenkomen in het imaginaire knooppunt (het niet uitgebeelde hoofdstation). Verder is zichtbaar een middelgroot Bw (Bahnbetriebswerke) linksonder in groen aangegeven. Tot slot is in aquamarijn een bescheiden kopstation (voorstad) voor personenvervoer weergegeven, gecombineerd met een klein goedrenemplacement.


In het niet zichtbare bereik voorziet het ontwerp in een lager niveau in een schaduwstation, zoals onderstaan is aangegeven. Het betreft een naar aanleiding van commentaar uit dit forum gewijzigd ontwerp ter vermijding van keerlusproblemen.


Beide paradesporen - tezamen met het emplacement - zijn door middel van hellingen met een stijging/daling van circa 2,5 procent aangesloten op het opstelstation, zoals hieronder bij wijze van voorbeeld is aangegeven. De overige aansluitingen op het opstelstation zijn op soortgelijke wijze gerealiseerd. De poten van de U zijn derhalve gebruikt voor de hellingen, waardoor een stijging c.q. daling bereikt kon worden van gem. 2,5 procent of minder.

@ Sander,
Zie jij hier nog keerlusproblemen ?

@ Allen,
Gaarne jullie op- en aanmerkingen.

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 november 2012, 18:59:08 door Peter Korsten. Reden: titel op verzoek aangepast »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2012, 00:29:53 »
Naar aanleiding van een zojuist (telefonisch) aan mij gestelde vraag: het opstelstation is alleen maar tegen de wijzers van de klok in te bereiden; m.a.w. altijd linksom eenrichtingsverkeer.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2012, 00:30:42 »
Peter,

Het is een beetje laat nu, ik kom er morgen op terug. Een eerste blik geeft al wel de verdenking van een keerlus, maar dat wil niet zeggen dat het een keerlus-probleem is. Ik wil eerst even zeker weten of je een keerlus hebt, en zo ja of ik dan ook de noodzakelijke tweede keerlus kan vinden.

Op de tweede schets zie ik bovenaan een groot ovaal met heel veel opstelsporen. Heb je op tijd gedacht aan de bereikbaarheid van die sporen (onderhoud, storingen) ?

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2012, 00:35:43 »
Bereiden moet natuurlijk zijn; berijden. Helaas de vrijdagavondborrel speelt mij parten.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2012, 00:40:12 »
@ Sander,

WinRail geeft de fantastische mogelijkheid om de baan te draaien, d.w.z. op z'n kop te draaien. Aangezien de onderbouw bestaat uit een open lattenframe, kun je goed zien of e.e.a. bereikbaar blijft. Welnu, dat is het geval. Gelet op mijn ervaringen met mijn vorige baan, ben ik hier zeer allert op.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2012, 00:55:31 »
Voor Sander,
De boogwissels rechtsboven zijn inmiddels verwijderd. Zie hieronder.

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2012, 01:03:07 »
De suggestie die ik wil wekken is dat het Bw vooral het imaginaire knooppunt "bedient". Vandaar dat de aansluiting van het Bw op het wel zichtbare emplacement, buiten het zichtbare bereik valt. De oorspronkelijk geplande boogwissels vielen dan ook in dit niet zichtbare bereik. Voor mij een opluchting dat ik deze - naar aanleiding van Sanders advies- heb verwijderd uit het ontwerp.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2012, 01:16:44 »
Het zwarte gedeelte van de baan - boven in het sporenplan - ziet op het industriegedeelte. Hier zijn de Hoogovens gepland. Het industriespoor beschikt over een separate aansluiting op het emplacement (niet zichtbaar).
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 19:40:10 door Mark Beekman. Reden: plaatje zichtbaar gemaakt »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2012, 01:25:15 »
Het is jammer dat ik de WinRail plaatjes van het ontwerp niet groter afgebeeld
 krijg. Om een idee te geven; de vierkante vakken omvatten een vierkante meter.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2012, 14:24:25 »
Bahnhofsvorfeld=tuin?
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2012, 14:30:30 »
Toelichting: Van het aanvankelijke plan om te komen tot het ontwerp en de bouw van onder meer een groot Bw, een middelgroot personen- en goederenstation, inclusief uitbeelding van diverse vervoersmodaliteiten zoals Ro-Ro vervoer, is inmiddels afgezien. Gegeven de beschikbare (geplande)ruimte, het beschikbare budget en de beschikbare tijd blijkt dit onhaalbaar. Inclusief de benodigde ruimte voor wisselstraten is het niet mogelijk om een dergelijke veelheid van motieven op de genoemde oppervlakte uit te beelden zonder dat er een spaghetti aan rails ontstaat. Treingarnituren die het grote voorbeeld zo veel mogelijk benaderen, komen op een dergelijke baan niet goed tot uitdrukking (zie punt 3).Onder het motto "weniger ist mehr" (zie bijv. MIBA Klassiker 1 en 2) is het ambitieniveau fors omlaag gebracht. Met Bahnhofvorfeld (geen goede Nederlandse vertaling te vinden) wordt hier bedoeld het spoor in de directe nabijheid van het stationsemplacement.     
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2012, 14:30:59 »
Stationsplein bedoel je Heas  ;)

http://www.flickr.com/photos/ceaabe/3615696271/

Maakt niet zoveel uit als het maar een naam heeft toch  (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2012, 14:36:18 »
Tsja,
Waar het om gaat is dat ik de nabijheid van een groot station wil suggereren. Rechtsboven "verdwijnen" de beide dubbelsporige paradesporen en de nevenbaan onder een boogbrug voor wegverkeer.Het geheel moet de indruk wekken dat deze sporen gewoon doorlopen naar het imaginaire station.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2012, 14:43:56 »
De term'"Bahnhofsvorfeld" ontleen ik overigens aan een artikel van Otto Humbach gepubliceerd in 2007 in MIBA met als titel "Klassiker der Bundesbahn".
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2012, 14:47:47 »
De baan die dhr. Humbach heeft gebouwd staat in een ruimte van 5,5 m x 10,5 m en is groot te noemen. Niettemin had hij geen ruimte voor een station !
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB