Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: LDC West  (gelezen 54835 keer)

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
Re:LDC West
« Reactie #135 Gepost op: 26 March 2013, 07:49:52 »
Ik heb een weekje in Barcelona gezeten, heb dus niks aan de hobby kunnen doen. Nu eerst nog even nagenieten en dan ga ik maar eens op onderzoek uit. Persoonlijk denk ik dat het aan de decoder ligt, maar dat is slechts een gevoel. Ik heb er geen enkel bewijs voor.

Groet,
Paul

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 06 April 2013, 19:08:08 »
Hallo medeforummers

Ik heb nu al een vrij lang geen updates geplaatst. Dit heeft helaas een reden: Er is ook niet zoveel gebeurd op modelspoorgebied. Als eerste ben ik op vakantie geweest naar Barcelona en dan kun je niet aan de hobby werken. Daarna hebben andere zaken mijn interesse opgewekt met als resultaat dat ik minder en minder met modelspoor bezig was. Toch beleef ik nog erg veel plezier aan de hobby en zorgt het voor een momentje van rust en ontspanning. Daarom heb ik mij voorgenomen iedere zaterdagochtend minstens een uurtje aan de hobby te besteden. (Als ik eenmaal bezig ben wordt het meestal meer dan een uurtje) Dit heb ik nu twee weken gedaan en het werkt uitstekend. Inmiddels heb ik het oude project van de watertoren en de windmolen opgepakt. De Watertoren was helemaal af maar ik was er niet tevreden over; de watertank "hing" teveel tussen de poten waar ik hem bovendien te hoog op vond staan. (Er was totaal geen reden om de vulbuis op te trekken). Inmiddels zijn de poten een cm verkort en zijn ze verder naar binnen geplaatst zodat ze de tank beter ondersteunen. Nu is het alleen nog een kwestie van de dwarsbalken opnieuw op maat te zagen en te plaatsen. Inmiddels heb ik voldoende geld bij elkaar gesprokkeld om de rails aan te schaffen. Dit ben ik dan ook van plan de komende week te gaan doen. Tot zover deze update hopelijk duurt het niet lang tot de volgende.

Groet,
Paul

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 13 April 2013, 12:02:33 »
Zo, deze ochtend eens vroeg opgestaan om voor een laatste maal onderzoek te doen naar de rails. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor weer een totaal andere optie:
  • Walthers turnout #6 Code 83 Right (deze zijn goedkoper dan de Peco's en ik vind ze beter ogen (smallere bielzen), de #5 vond ik eigenlijk toch nog te scherp)
  • Walthers turnout #6 Code 83 Left
  • Micro Engineering Flextrack (dit vind ik gewoon de mooiste flextrack die er te koop is)
  • Micro Engineering Railjoiners

Inmiddels in de US besteld en als het een beetje meezit met de douane heb ik ze in de meivakantie binnen.

Groet,
Paul

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
LDC West
« Reactie #138 Gepost op: 14 April 2013, 14:15:04 »
Oh u wilde een nieuwe watertoren!

Inmiddels weer wat verder. Allereerst wat fotootjes van de aangepaste watertoren.

Ik vind hem nog steeds niet zo goed smoelen. Na wat research in verschillende MR's kwam ik op de conclusie dat het mooier staat als de vulpijp niet onderin de tank zit, maar er echt helemaal onder moet hangen. Projectje voor volgend weekend dus. Inmiddels begint het ding zich steeds minder van de bouwinstructies aan te trekken.  :P

Ook begint de windmolen 3D vormen aan te nemen. Uiteraard moet hier nog erg veel aan gebeuren.

Daarnaast ook nog gekeken naar de heisler die (alweer) kuren had. Nu doet hij het weer maar wie weet voor hoelang? ...

Groet,
Paul

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 14 April 2013, 15:31:01 »
Hé Paul. Als je dan toch bezig gaat, denk ik dat je er goed aan doet om dat platform waar het vat op staat,weg te laten en de stellage meer onder de toren te brengen, dat zal, denk ik, ook beter smoelen.

tekeningen voor een watertoren. Wel voor een betonnen stellage, maar het het gaat om het principe

of dit voorbeeld:

of rond maken:  ;D

Maar dan moet de stellage wel hoger worden.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2013, 15:35:57 door J J H S »
Jeroen

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 14 April 2013, 22:07:29 »
Paul wat is die ton mooi ;D
Heerlijk vies en een goede kleur ;D
Heerlijke sfeer
groeten,
Auke

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 15 April 2013, 07:41:17 »
Ja, zoals ik een paar berichten geleden geschreven heb lijkt mij de ton meer iets van 1:43 oid. Als ik de bouwinstructies had gevolgd dan was de ladder 2m  :o breed geworden. Daarom probeer ik er nu een grote 1:87 tank van te maken. Voorlopig blijkbaar zonder succes.
Ik ga de vulbuis nog een centimetertje of anderhalf laten zakken en wellicht wat extra duigen er omheen leggen. Daarnaast maar eens kijken of ik de stellage onder de tank nog verder naar het midden kan krijgen zoals Jeroen dat aangaf. Hij wordt straks meer zelf dan kitbouw :p

Ja, ik weet het, eigenwijs enzo ...  ::) ;)

Groet,
Paul

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 29 April 2013, 09:04:18 »
"Zo, mannen, de eerste meters van het depot ligt, feliciteert John.
Moeten we nu niet een mooie foto maken? brengt George in, Zoiets als "the golden spike"?
Kijk eens om je heen George! Hoeveel mensen zie je hier?
We kunnen naar het café gaan en daar mensen gaan halen.
Dat zou zomaar eens een goed idee kunnen zijn, come on!"

...

"Oké mensen, we hebben één foto, die moet in een keer goed zijn."
[FLITS]

"Zucht ... "

;D

Groet,
Paul

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 29 April 2013, 10:41:28 »
Geweldige foto ;D
groeten,
Auke

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 05 May 2013, 20:42:07 »
Hallo Medeforummers

Beetje verlaat maar beter laat dan nooit. Ik heb heel wat te vertellen

Jullie hadden misschien al een kleine hint gezien: Deze foto stond in mijn verkoopdraadje:

Hoe het er gisteren uitzag:

Alle rails is gelegd. Dit ging verrassend gemakkelijk. Linksboven ontbreekt nog eens stukje: deze had ik nog niet gemonteerd omdat ik nog niet zeker weet of ik de wagen-onderhoudsloods los ga maken, of met het bijbehorende stukje spoor erbij. Verder heb ik de grove landschapsvormen gemaakt met papier-maché en heb ik alles een lekker grondkleurtje gegeven. Ik kon het niet laten om mijn nieuwe pipetten (eerst deed ik het altijd met een afgeknipte injectienaald) te ballasten. Dat kun je dan ook op de voorgrond zien. Vandaag heb ik het derde spoor (incl de wissel) geballast. Dit was mijn eerste zelf geballaste wissel. Gelukkig is alles goed gegaan.

Voor het ballasten heb ik natuurlijk het nodige testrijden gedaan. Als eerste geprobeerd met de Heisler. Na mijn laatste opknapbeurt heeft deze geen problemen meer. Hij rijdt dan ook heerlijk over de spik-splinternieuwe code 83 rails. Zelfs met zijn vrij grote flenzen (het is geen RP 25 maar het is ook geen NEM). Deze lok gaf echter wel een belangrijk probleem: Hij komt niet over de wissels heen. De wissels hebben een geïsoleerd puntstuk. De Heisler neemt met zijn voorste draaistel "+" op en met zijn achterste "-". De draaistellen zijn smal genoeg om volledig op het stroomloze stuk komen te staan en dus valt hij iedere keer stil. Hier moet ik maar eens een oplossing voor zien te vinden (losse stroomafnemers monteren bv)

Daarna probeerde ik het testrijden maar met de 4-4-0. De Anna is tenslotte nog niet gedigitaliseerd en meer loks heb ik voorlopig nog niet. Helaas had deze ook een probleem. Hij had nog steeds het verkeerd gecentreerde tender-draaistel. Bij iedere wissel of bij het op- en afrijden van de draaischijf ontspoorde hij hierdoor. Dit heb ik op weten te lossen door het gat waarin de "splitpen" van het draaistel in draaide wat bij te veilen. Dit gat was meer ovaal dan rond. Deze lok heeft dus alle "bugs" uit het spoor gehaald waardoor ik het spoor voldoende vertrouw om het te gaan ballasten.

Verder heb ik nog wat lopen klungelen met de draaischijf. Ik had de draaischijf gemonteerd en de omgeving eromheen incl rails vast gemaakt. Hierdoor zat de basis van de schijf vast. Aangezien ik aan de schuifstangen van de wissels wou werken, moest ik de baan op zijn kop leggen. Het leek mij geen goed idee het (toch wel flinke) gewicht op de vrij tere stelling van de draaischijf te laten rusten. Daarom had ik het draaigedeelte van de schijf gedemonteerd. Vergetende dat deze stroom afneemt middels kleine veertjes die los onder het draaiende gedeelte van de schijf zitten. Deze vielen er natuurlijk uit. Tsja? Hoe zet je dat weer terug in elkaar. Als je hem op dezelfde manier weer terug plaatst zouden deze er weer uitvallen. Uiteindelijk een ietwat vreemde oplossing bedacht. Ik had de schijf op zijn kop op de grond gelegd en vervolgens de baan er voorzichtig op zijn kop op laten zakken. De eerste keer ging het fout. De tweede keer gelukkig goed.

Ten slotte nog een vraag. Hoe kan ik het traverse-spoor het beste van stroom voorzien? Ik heb drie opties bedacht:
1. Dit kan door hem contact te laten maken met het hoofdspoor, maar daar ben ik nu te laat voor, bovendien wil ik dat het traverse-spoor altijd stroom krijgt.
2. Een andere manier is door een aparte stroomdraad ernaartoe laten te lopen. Dit laatste zou beteken dat je een manier moet bedenken dat deze stroomdraden automatisch worden teruggetrokken als je de traverse naar voren schuift. Wil je niet een grote (zichtbare) dradenwarboel krijgen.
Wellicht door een (niet stroom)draad, bevestigd aan de andere kant van de traverse, via de achterkant aan deze stroomdraden te laten trekken?  Is denk ik de eenvoudigste oplossing. Nadeel is wel dat je vier zichtbare draden ziet.
3. Een derde manier is de traverse op twee metalen railsen laten schuiven en hem op deze manier stroom laten afnemen. Deze manier lijkt me mooier maar ook lastiger te realiseren.

Misschien heeft iemand nog een vierde oplossing?

Nog twee sfeerfoto's

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 05 May 2013, 20:47:42 door NS6400 »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 05 May 2013, 22:21:17 »
Netjes ;D
Optie 3 is met wat koper strips toch prima te doen?
groeten,
Auke

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 06 May 2013, 10:09:33 »
@ Auke
Bedankt,
Goed idee, die strips, dan hoeft het allemaal niet zo precies te passen. Dat ga ik toepassen.

Op een ander forum werd mij de vraag gesteld of ik de wisselpunten wel had gepolariseerd ... Niet dus  :-\
... Stom, In een vlaag van verstandsverbijstering ben ik helemaal vergeten dat dit "elektrofrog" wissels zijn. Wat ben ik toch een kluns. Ik had zelfs al SPDT's opgezocht  ::) :-[  . Nou ja het kan nog aangepast worden. Weer een klusje vandaag. Het probleem met de Heisler zou dan dus opgelost moeten zijn.
[Notitie aan mijzelf: Kijk Paul, DAAROM is het verstandig af en toe wat te posten, andere mensen halen jouw fouten er vele malen sneller uit dan jezelf]   ;D

Groet,
Paul

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #147 Gepost op: 06 May 2013, 19:37:39 »

[Notitie aan mijzelf: Kijk Paul, DAAROM is het verstandig af en toe wat te posten, andere mensen halen jouw fouten er vele malen sneller uit dan jezelf]   ;D
Daar zou je zomaar is een punt kunnen hebben  ;D  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 18 May 2013, 16:41:33 »
@ Floris:  ;D

Hallo Medeforummers

Op mijn baan heb ik wissels die ik wil voorzien van een schakelbaar puntstuk. Aangezien al mijn wissels zo goed als haaks op de zijkant van de baan staan leek mij een constructie met een schuifschakelaar de juiste:

Dit heb ik dus toegepast en het werkt ook. Het puntstuk wordt keurig omgeschakeld en mijn Heisler kan weer keurig over de wissel kruipen. Ik had echter een probleempje. De schakelaars die ik gebruikt hebben een net te korte uitslag. Ik heb 5mm nodig om de wissel netjes van de ene naar de andere kant te schakelen en mijn schakelaar gaat maar tot 4mm. Conclusie nieuwe schakelaars kopen. Opzich geen probleem maar ik heb geen idee waar ik naar moet kijken. Op bijna alle sites (o.a. Conrad, EOO) kan ik niet vinden, hoe groot de uitslag is en bij de schaarse schakelaars waar het wel bij staat zijn deze vaak niet groter dan 3,5/4mm. Ik wil SPDT's gebruiken, ik kom wel schakelaars met meer "throws" tegen die wel een grotere schuif hebben maar dat lijkt me een beetje overkill aangezien ik maar twee "throws" nodig heb. Hoe heet deze "uitslag" in elektronicataal? Misschien kijk ik er steeds overeen. En zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van schakelaars? Nog adresjes?

Alvast bedankt,
Paul

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 18 May 2013, 16:47:47 »
is een hefboompje (om de slag wat te verlengen) onder de baan niet veel makkelijker?