Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
  

Auteur Topic: Roco Plan T  (gelezen 305234 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Roco Plan T
« Reactie #810 Gepost op: 19 February 2014, 12:47:42 »
Simpele ziel.
China ontwikkelt zich van een land dat het alleen van de goedkope export moet hebben naar een land dat ook draait op binnenlandse vraag. De Aziatische markt zelf wordt belangrijker en dan is een kwakkelend Europa minder interessant. Misschien binnenkort als lage lonenregio voor Chinese investeerders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Roco Plan T
« Reactie #811 Gepost op: 19 February 2014, 19:47:03 »
Al heb je gelijk met je redenering Henk, we hoeven elkaar toch niet te gaan beledigen...

Grtz,
Niels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Roco Plan T
« Reactie #812 Gepost op: 19 February 2014, 20:15:15 »
Daar heb je gelijk in Niels.

Maar dergelijke teksten irriteren me. Hoezo moeten 'ze' pijn voelen als 'we' vertrekken. Die Chinese arbeiders proberen ook alleen maar hun kom rijst te verdienen bij voorkeur met wat kip erbij. Dat gaat tegenwoordig beter dan 20 jaar geleden en ik kan dat alleen maar positief vinden. 'We' vertrekken ook niet, maar 'ze' hebben besloten dat Europa minder interessant is geworden. Als 'we' mee willen blijven doen, moeten 'we' naar onszelf kijken in plaats van op 'ze' af te geven. Simpel.

Ik dacht overigens dat Roco de productie van de plan t had terug gehaald en dat alles dan een stuk beter zou worden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Roco Plan T
« Reactie #813 Gepost op: 19 February 2014, 20:53:27 »
 (y)

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Roco Plan T
« Reactie #814 Gepost op: 20 February 2014, 12:12:09 »
 De Chinese arbeiders zijn met wat ze moeten doen ondergeschikt aan datgene wat, en vooral hoe ze het moeten doen; Roco, en de Chinese fabrikant lees Directie bepalen wat en hoe (snel) iets gebeurd, en daarmee verantwoordelijk. Het is bijna standaard te noemen dat allerlei nieuwe producten te snel op de markt komen en gebreken/ kinderziektes vertonen, dit valt de productiemedewerkers niet te verwijten..  Volgens mij is wat nu gebeurt een gevolg van allerlei lagen in de eigenaar (investeringsmaatschappij) waaronder Roco valt; die mensen hebben weinig met treinen, meer met (boek)resultaten...

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Roco Plan T
« Reactie #815 Gepost op: 20 February 2014, 12:22:46 »
allerlei lagen in de eigenaar (investeringsmaatschappij) waaronder Roco valt
Vraagje:
Welke investeringsmaatschappij ?  Is er een nieuwe ontwikkeling die ik gemist heb ??

Maarten.

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Roco Plan T
« Reactie #816 Gepost op: 20 February 2014, 15:12:35 »
Die "Holding"uit München naar ik meen...

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Roco Plan T
« Reactie #817 Gepost op: 20 February 2014, 20:17:21 »
De Chinese arbeiders zijn met wat ze moeten doen ondergeschikt aan datgene wat, en vooral hoe ze het moeten doen; Roco, en de Chinese fabrikant lees Directie bepalen wat en hoe (snel) iets gebeurd, en daarmee verantwoordelijk. Het is bijna standaard te noemen dat allerlei nieuwe producten te snel op de markt komen en gebreken/ kinderziektes vertonen, dit valt de productiemedewerkers niet te verwijten..  Volgens mij is wat nu gebeurt een gevolg van allerlei lagen in de eigenaar (investeringsmaatschappij) waaronder Roco valt; die mensen hebben weinig met treinen, meer met (boek)resultaten...

Hoe zit het dan met de eindcontrole? Bij mijn eigen werkgever moet het binnen de specificaties zijn anders wordt het niet uitgeleverd. Onze klanten verwachten kwaliteit en betalen daar ook voor. OTIF (On Time In Full)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Roco Plan T
« Reactie #818 Gepost op: 20 February 2014, 21:22:49 »
 ??? Ik heb zelf 15 jaar in de kwaliteitscontrole gewerkt als QC bij een USARMY depot en durf zelfs te beweren dat ook een lelijke eend (de toentertijd goedkoopste 4 deur cabrio ;D) aan hoge kwaliteitseisen voldeed ;). Het is maar net wat er in je kwaliteitshandboek staat. Als je je daaraan houd is alles ok, zelfs voor iso9002 (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Roco Plan T
« Reactie #819 Gepost op: 20 February 2014, 22:00:43 »
De Chinese arbeiders zijn met wat ze moeten doen ondergeschikt aan datgene wat, en vooral hoe ze het moeten doen; Roco, en de Chinese fabrikant lees Directie bepalen wat en hoe (snel) iets gebeurd, en daarmee verantwoordelijk. Het is bijna standaard te noemen dat allerlei nieuwe producten te snel op de markt komen en gebreken/ kinderziektes vertonen, dit valt de productiemedewerkers niet te verwijten..

Volgens mij wordt de productiemedewerkers weinig verweten. Maar Roco is niet de enige die in China of elders laat produceren, maar wel degene die vrij consequent vermijdbare fouten in zijn modellen heeft. Wiens schuld dat is, boeit mij als consument eigenlijk niet. Er zit ergens een hardnekkige fout in het hele proces.

De Plan V en Plan T juich ik absoluut toe, net als de 2400 destijds. Maar naar mijn idee had het allemaal een beetje beter gekund.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Roco Plan T
« Reactie #820 Gepost op: 21 February 2014, 01:15:26 »
Misschien is het gewoon een praktisch probleem; de zending is in China voor verzending niet/of steekproefgewijs gecontroleerd... Als het spul dan na enige tijd in EU aankomt is het niet gemakkelijk om e.e.a. even terug te draaien...
Blijft het vooral jammer...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Roco Plan T
« Reactie #821 Gepost op: 21 February 2014, 08:42:18 »
Als ze via het daar gangbare subcontractor systeem werken kan je weinig anders doen dan steekproefsgewijs controleren. In praktijk komt het er dan op neer dat ze de halffabricaten centraal produceren, en het spul in kleine ateliers of thuis verder bouwen. En dan heb je de kans dat ook de rest van de familie wordt ingeschakeld bij de assemblage.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Roco Plan T
« Reactie #822 Gepost op: 21 February 2014, 13:50:00 »
Met mijn inmiddels meer dan 35 jaar werk ervaring op de productievloer, kan ik gerust stellen dat een constante kwaliteit ook constante aandacht vereist; de meest simpele handelingen kunnen door b.v. routine al negatief beinvloed worden, vaak is de kwaliteit ook sterk persoonsafhankelijk, ook wisselende kwaliteit van grondstoffen hebben een grote invloed op het resultaat, zie de Zamak-ellende , die lang daarna pas de gevolgen laat zien. Als je dan je productie op verschillende lokaties doet, dan moet je des te meer tussencontrôles doen, simpelweg omdat je moeilijker de zaak kan overzien. Van grote invloed is ook wel het grote verschil in arbeids-ethos tussen iemand uit Europa en Azië, en de betrokkenheid met het product.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Roco Plan T
« Reactie #823 Gepost op: 21 February 2014, 21:42:20 »
 ???
Nou zijn er geloof ik viermiljard Aziaten en die zijn best wel verschillend. Daaronder een land dat intertijd zowat de hele scheepsnieuwbouw van de rest van de wereld heeft overgenomen en een land dat de systematische kwaliteitscontrole en verbetering zo'n beetje heeft uitgevonden en daar een aardige autoindustrie aan heeft overgehouden. Toen hadden we geloof ik ook al last van onderschatting en vooroordelen.
Roco heeft de kwaliteitssystemen niet altijd op orde. Misschien moeten ze een paar Japanners inhuren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Roco Plan T
« Reactie #824 Gepost op: 22 February 2014, 01:21:34 »
Inderdaad Henk, maar Japan of China is een wereld van verschil, maar het belangrijkste is controle, zeker als de productie over verschillende locaties plaatsvindt, misschien was de druk uit de markt te groot om de modellen maar snel uit te brengen....