Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 13:30:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 12:48:26
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23

Auteur Topic: Nieuwe nieuwe Sprinters  (gelezen 18744 keer)

Emiel_nl

• Offline Offline
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #45 Gepost op: 09 July 2012, 13:54:49 »
De locs van Werkspoor waren iets minder goed afgewerkt, maar rotzooi was het niet. Bovendien ging de kwaliteitscontrole destijds heel anders dan het tegenwoordige certificeringssysteem. De certificering zegt wel iets over de kwaliteit van een bedrijf, naast dat het iets zegt over standaardisering van werkprocessen. Door via standaardprocedures (controles) te werken kan er gegarandeerd betere kwaliteit afgegeven worden. Dus die vergelijking die jij maakt van twee soorten materieel uit verschillende tijdperken klopt mijns inziens niet.
Andre
Jij koppeld m'n twee schrijfsels aan elkaar. Dat was niet mijn doel. Het 3700-Werkspoor-voorbeeld was uitsluitend bedoeld om aan te geven dat er in het verleden wel vaker de fout is gemaakt dat als men iets van hetzelfde ergens anders goedkoper willen laten maken, dat zoiets geen enkele garantie geeft dat het ook dezelfde kwaliteit heeft. Ik heb ook niet gezegd dat 3700den van Werkspoor rotzooi was.

Wat betreft certificering, het biedt niet per definitie betere kwaliteit. Certificering biedt de garantie op een constante kwaliteit, ongeacht het kwaliteitsniveau van wat je maakt. Zelfs modeltreinenbouwers als Jouef en Lima kunnen hun producten binnen een certificeringssysteem maken. Maar daarmee hebben ze nog niet meteen een beter product gemaakt dan een modeltreinenbouwer die geen certificeringssysteem hanteert. Maar marketing heeft wel bereikt dat men zo is gaan denken: "gecertificeerd... Dat moet goed zijn!".
Groetjes,
Emiel

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #46 Gepost op: 09 July 2012, 14:34:01 »
@ Albert.HO: ik kan me eigenlijk geen Nederlandse aanbesteding heugen die geresulteerd heeft in de keuze van de nummer 2. Dikwijls lopen dat soort keuzes namelijk uit op slepende rechtszaken of conflicten met het Europese Hof, vaak resulterend in nieuwe aanbestedingen.

Klopt, de nummer 2 kiezen mag niet. Degene die volgens de vooraf bepaalde weging en criteria op nummer 1 staat wint. Definitief. Maar dat hoeft dus niet degene met de laagste prijs te zijn. Als de weging van de punten waarop beoordeeld wordt zo zijn dat degene met de laagste prijs niet op 1 staat is het jammer, maar wint die niet. En betaalt de aanbesteder meer (en krijgt daarvoor dan hopelijk een beter product...).

Wat betreft dat Max Havelaar voorbeeld, weet niet of dat niet mag. Als het maar door 1 fabrikant gemaakt wordt, maar wel via verschillende, concurrerende distributeurs geleverd kan worden, zo het zomaar toch mogen. Heb een aanbesteding gezien van de Europese Commissie zelf, waar een bepaald Philips apparaat exact gespecificeerd werd, dus ook daar was geen concurrentie tussen fabrikanten mogelijk, alleen tussen distributeurs.
Om het maar niet te hebben over de situatie waarin de aanbesteding specifiek richting een bepaalde aanbieder geschreven wordt....
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 09 July 2012, 18:24:14 »
Zo! Even een nieuwe wending aan de discussie geven middels dit bericht op Geenstijl..   ;D
NS Financial Services is gevestigd in Ierland... Ehhh.. opmerkelijk.

Gaat chips en cola halen....
« Laatst bewerkt op: 09 July 2012, 18:26:25 door Marc tramt. Reden: Zpelvoud »
No dress rehearsel, this is our life.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #48 Gepost op: 09 July 2012, 18:34:58 »
Wat betreft certificering, het biedt niet per definitie betere kwaliteit. Certificering biedt de garantie op een constante kwaliteit, ongeacht het kwaliteitsniveau van wat je maakt. Zelfs modeltreinenbouwers als Jouef en Lima kunnen hun producten binnen een certificeringssysteem maken.
Groetjes,
Emiel

Jouef-lokje al 50 jaar in trouwe dienst en rijdt nog steeds probleemloos, dat verdient een certificaat!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 09 July 2012, 18:50:37 »
Zo! Even een nieuwe wending aan de discussie geven middels dit bericht op Geenstijl..   ;D
NS Financial Services is gevestigd in Ierland... Ehhh.. opmerkelijk.

Gaat chips en cola halen....

Was toch al lang bekend? Het is ook stemmingmakerij om dat als belastingontduiking te bestempelen, dat mag gewoon en waarom niet? Zo hoeven ze minder belasting te betalen, hebben ze ook minder overheidssubsidie nodig van de Nederlandse overheid of ze maken meer winst wat ze uit kunnen keren aan de aandeelhouder. Geld rondpompen om op een ingewikkelde manier nul te zeggen.
Tsja, het rijk legt de NS en Prorail ook boetes op als ze niet goed genoeg presteren. Dus als de NS te veel vertragingen heeft moeten ze een boete betalen aan het rijk. Als er niet al teveel vertragingen zijn krijgen ze geen boete, is er dus meer winst om uit te keren aan de enige aandeelhouder, het rijk. Ook weer geld rondpompen om op een ingewikkelde manier om nul te zeggen.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 July 2012, 23:17:00 »
Kostenvoordeel wellicht wel, maar "veel kwaliteit" is zeer de vraag. De termen "goedkoper" en "hoge kwaliteit" staat meestal op zeer gespannen voet met elkaar. Net zoals "gecertificeerd bedrijf" en "hoge kwaliteit". Een gecertificeerd bedrijf kan namelijk nog steeds rotzooi leveren. Het enige wat dat "gecertificeerde" zegt, is dat ze de productie ervan zeer precies beschreven hebben en daarmee volledig onder controle hebben. Maar het blijft hoe dan ook rotzooi.

Een historisch voorbeeld van goedkopere productie waren de 3700den die Werkspoor bouwde. Die bleken van slechtere kwaliteit dan degene die Beyer Peacock & Co bouwde. Maar ja, Werkspoor gaf een lagere stukprijs op dan Beyer Peacock & Co.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel

Ik doelde meer op recentere historische voorbeelden als de class 66, en de Japanse hogesnelheidstreinen in het UK.
En het openbreken van de markt zodat de Franse en Duitse bedrijven ook een goede kwaliteit uitleveren.

Groeten, Alexander

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #51 Gepost op: 12 July 2012, 20:56:10 »
Zo, nu zag ik ondertussen zoveel voorbij komen, dat ik ook eens een bijdrage lever.

* Een "Europese Aanbesteding" wil niet zeggen dat de inschrijver uit Europa moet komen. Het is een internationale aanbestedingsvorm naar Europees model. Dus alle ruimte voor een slimme Chinees  ;D  om mee te doen.

* NS FC zit niet alleen in Ierland om de belasting; zo hebben zij het voordeel van de Europese regelgeving (en subsidies) en relatief lagere lonen in Ierland en tegelijk hebben ze niet zo veel last van Nederlandse regelgeving.

* Als in een aanbesteding een voorbehoud is gemaakt voor een vervolgopdracht van zoveel stuks binnen zoveel jaar, dan zou een nieuw aanbestedingstraject misschien niet nodig zijn geweest. In dit geval zou Siemens/Bombardier gewoon nog even verder kunnen. Als de nieuwe aanbesteding afwijkt van een eerdere aanbesteding (waarin dit voorbehoud dus wel is gemaakt), is er geen sprake meer van voortzetting van de eerste aanbesteding. In dat geval gaat men nieuw de markt op. Dit kan wel eens gebeuren als de opdrachtgever niet tevreden is met het resultaat van de inschrijver / opdrachtnemer van de eerste aanbesteding.  ::)

* In Nederland zijn momenteel EMVI aanbestedingen en D&C contracten erg populair. EMVI= Economisch Meest Voordelige Inschrijving (lees betoog van Alfred) en D&C (=Design & Construct) houdt in dat de aanbesteder zich op een hoger abstractieniveau bevindt en alleen zijn doelen omschrijft. Bijvoorbeeld: "oeververbinding met een capaciteit voor zoveel auto-eenheden" in plaats van "zo'n grote brug" of "zo'n grote tunnel".  De gunning vindt veelal plaats op basis van het inschrijfbedrag, waarvan een fictieve korting wordt afgetrokken. De fictieve korting is gebaseerd op een puntenscore. In de aanbesteding is gedefinieerd hoe de puntenscore is opgebouwd. Diegene, met fictief het laagste bedrag is winnaar.  (y)

* In deze aankondiging wordt gesteld dat de treinen geschikt moeten zijn voor 1500 V DC. Als er bijvoorbeeld een inschrijver is, die aanbiedt dat zijn treinen ook geschikt zijn voor 25kV AC kan meer punten scoren. (Let op, dit is een gissing; ik ken de inhoud van de EMVI-eisen in deze aanbestedingsprocedure niet.) Verder is vooral bij de Nederlandse overheid de "CO2-prestatieladder" erg populair. Dit houdt in dat de inschrijver moet aantonen op welke manier hij CO2-emissie reduceert. En als hij kan aantonen dat hij ook bij zijn toeleveranciers en onderaannemers de CO2-emissie weet te reduceren, kan extra punten scoren. Op eenzelfde manier kan garantiestelling ook extra punten opleveren, zoals een garantie dat de verwarming het blijft doen, als het twee graden vriest, of dat de airco niet uitvalt als het 24 graden is.  :-X Daarnaast zijn Nederlandse (semi)overheden gebonden aan de regels van Duurzaam Inkopen.

* Kwaliteitscertificaat? Je kunt onder toepassing van ISO-9000 kwalitatief uitstekende betonnen zwembandjes produceren. Werken ze? dat niet. Maar het productieproces is volledig in orde.

* En om Menno een voorbeeld te geven: zelf ben ik contractbeheerder van een project van ± 10 miljoen Euro en wij waren nummer 2 in de aanbesteding. Nummer 1 bood het werk aan voor 7 miljoen Euro. Dus een verschil in EMVI kan iets meer betekenen dan een paar Euri.  8)  En daarna het meerwerk.... oh nee, dat heet nu "scopewijzigingen"  ;)

Groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 12 July 2012, 21:04:25 door Foto Joop. Reden: kwaliteitscertificaat toegevoegd »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #52 Gepost op: 12 July 2012, 22:04:39 »
* Als in een aanbesteding een voorbehoud is gemaakt voor een vervolgopdracht van zoveel stuks binnen zoveel jaar, dan zou een nieuw aanbestedingstraject misschien niet nodig zijn geweest. In dit geval zou Siemens/Bombardier gewoon nog even verder kunnen.
Er was een optie voor nog 2 vervolgbestellingen SLT, maar deze heeft de NS niet opgenomen.

Citaat
* In deze aankondiging wordt gesteld dat de treinen geschikt moeten zijn voor 1500 V DC. Als er bijvoorbeeld een inschrijver is, die aanbiedt dat zijn treinen ook geschikt zijn voor 25kV AC kan meer punten scoren.
Op Somda las ik vandaag een mogelijke reden voor het niet eisen van geschiktheid voor 25 kV, deze plannen gaan niet meer door maar in plaats daarvan wordt gekeken naar een overgang op 3000V (de reden is dat dat goedkoper is vanwege de minimale afstand tot de bovenleiding in vergelijking met 25 kV).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #53 Gepost op: 12 July 2012, 22:16:34 »

Rick,

Het gaat mij niet zo zeer om 25 kV, maar om het principe van aanbesteden. Het kan net zo goed 3 kV zijn of 15 kV/16,67 Hz zijn. (Hallo liebe Freunde  ;D) Zoals ik al in mijn bericht meldde, ken ik de details van de criteria niet en moet je dit zien als voorbeeld.

Groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 15:21:15 door Bert van Gelder. Reden: Overbodige citaten verwijderd... »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #54 Gepost op: 12 July 2012, 22:40:00 »
Het ging mij niet zozeer om het principe van aanbesteden maar om het niet eisen van de 25 kV voorziening in de nieuwe nieuwe Sprinters, waar het topic eigenlijk mee begon. Jouw post bevatte een stukje over 25 kV dus ik ging daarop verder ;)

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #55 Gepost op: 12 July 2012, 22:45:12 »
Wat is de reden dan om de spanning op de bovenleiding te veranderen?

Die 25kv kan ik wel vanwege Duitsland.
Maar waarom nu dan 3000V net als in België?

Je hebt toch meer profijt bij de Duitse spanning als je al gaat veranderen.
Ik hoop het niet vanwege de museumtreinen.

Maar Siemens/Bombardier kunnen volgens de aanbestedings regels geen SLT maken met wc onder de zelfde aanbesteding?

Groet Martijn

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 12 July 2012, 22:48:39 »
Klein puntje even: Duitsland kent geen 25 kV 50~, maar 15 kV 16 2/3~. Miniem verschil, maar net groot genoeg dat je er een aparte installatie voor nodig hebt.
Groetjes,
Emiel

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #57 Gepost op: 12 July 2012, 22:53:04 »
Maar er staat toch 25kv op de Betuweroute?
En dat is toch gedaan vanwege de Duitse bovenleidingsspanning?

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #58 Gepost op: 12 July 2012, 23:05:37 »
Op de BR (en HSL) staat inderdaad 25 kV, maar dat is niet gedaan vanwege de Duitse spanning (die inderdaad 15 kV is) maar omdat 25 kV de nieuwe Europese standaard zou worden. In Duitsland was er dacht ik ook sprake van om over te gaan op de 25 kV, dit kan namelijk van het gewone hoogspanningsnet gehaald worden terwijl voor het 15 kV een apart net nodig is.

De reden dat in Nederland overgeschakeld zou worden is de mogelijkheid om sneller te rijden (160 km/u of meer), er meer treinen kunnen rijden en er zwaardere treinen mogelijk zijn met 25 kV. De 3000V kan dat ook en kan tegen lagere kosten worden aangelegd (kennelijk), dat de Belgen het ook hebben is dan ook handig.

En als het doorgaat wordt een 100 jaar oud plan nog werkelijkheid, alleen andersom: in plaats van Rosendaal - Antwerpen met 1500V en mat 36 wordt het 3000V en iets Belgisch. ;D

Gert1

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 13 July 2012, 00:35:39 »
Hoezo? Die Belgische varkensneusjes kwamen toch al op halve kracht naar Roosendaal?

mvg,
Gert