Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Nieuwe nieuwe Sprinters  (gelezen 18750 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #30 Gepost op: 08 July 2012, 18:06:28 »
Of de aanbieder met de laagste prijs ook daadwerkelijk het contract binnenhaalt ligt toch heel erg aan het opstellen van de aanbesteding. Juist deze week begonnen an beantwoorden van een aanbesteding op een heel ander gebied, hierin staan een groot aantal zaken die in de weging (toekennen aantal punten) wordt meegenomen, en zelfs letterlijk dat het hierdoor mogelijk is dan niet de goedkoopste het contract krijgt (voor wat het in de praktijk waard is natuurlijk).
In de praktijk is het met die wegingen vaak wel zo dat het zwaartepunt dusdanig op prijs ligt, dat je een kleine meerprijs bijna niet kunt compenseren door op andere punten beter te scoren.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #31 Gepost op: 08 July 2012, 20:51:40 »
@Alfred en Menno, wie van jullie heeft nu gelijk? Dat zal er neem ik aan ook aan liggen hoe de aanbesteding is geformuleerd. De NS moet de aanbesteding dus flink dichttimmeren om ervoor te zorgen dat ze de beste trein kopen.
Klopt. Alleen is het maar al te vaak zo dat de prijs zodanig zwaar weegt of zo moeilijk te compenseren is door op andere punten te beknibbelen dat vrijwel altijd de goedkoopste gekozen wordt.

Een goed voorbeeld daarvan is het busvervoer dat jaar na jaar uitgehold wordt onder invloed van de aanbestedingen. Ik weet niet hoe vaak er in Nederland al niet rechtszaken zijn geweest omdat de vervoerder vond dat hij toch echt het beste pakket had maar de nummer 1 in plaats van de nummer 2 gekozen werd. (of andersom)
Is het overigens wel toegestaan om te eisen dat ze koppelbaar zijn aan de SLT? Bombardier en Siemens zijn dan zwaar in het voordeel, want zij hebben al veel ervaring met dat koppelsysteem, andere fabrkanten niet.
Grote kans dat dat niet toegestaan is: een paar inschrijvers hebben dan dus voordeel omdat ze al kennis van zaken hebben en dat mag absoluut niet.

Nog een voorbeeld uit het streekvervoer zijn de bussen: Arriva nam in december 2005 het vervoer over van Connexxion, verslikte zich gruwelijk in die concessie en liet van heinde en verre bussen aanrukken: eind 2011 moest Arriva het veld ruimen voor EBS.

De bussen, die nog maar 6 jaar oud waren moesten ergens anders heen en er is een redelijke kans dat die al snel niet meer gebruikt worden: een vervoerder die op een concessie inschrijft met een al in bezit zijnde vloot bussen kan al snel juridische procedures verwachten van mede-inschrijvers wegens concurrentievervalsing omdat die vervoerder voordeel heeft van het al bestaande materieelpark: inschrijven met bestaande bussen kan daarnaast ook zo goed als niet meer in Nederland, omdat bijna elke concessiewisseling de bussen nog 2 % schoner moeten dan ze al waren...
"We gaan niet alleen voor de laagste prijs", blijkt in de praktijk vaak een loze kreet.  :-\
Dat merken we hier in Waterland ook weer met de bussen. Een achteruitgang voor de reiziger kon niet uitblijven. Het is ook een heel dom systeem en zelfs een kleuter kan nog begrijpen dat je niet constant hetzelfde werk kan blijven leveren met daar tegenover een steeds kleiner wordende financiële vergoeding.

@ Albert.HO: ik kan me eigenlijk geen Nederlandse aanbesteding heugen die geresulteerd heeft in de keuze van de nummer 2. Dikwijls lopen dat soort keuzes namelijk uit op slepende rechtszaken of conflicten met het Europese Hof, vaak resulterend in nieuwe aanbestedingen. De 'Koffie-concessie' die de provincie Noord-Holland uitschreef voor nieuwe koffie-automaten in de desbetreffende provincie mocht bijvoorbeeld niet de eis bevatten dat het Max Havelaar of EKO koffie moest zijn. Ik meen me te herinneren dat de nummer 1 die niet bood, de goedkoopste was en de nummer 2, wel met Max Havelaar koffie, iets duurder was en gekozen werd, wat op juridische strijd uitdraaide...

Maar goed, laten we verder maar ophouden over het verschrikkelijke leed dat aanbesteden heet...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #32 Gepost op: 08 July 2012, 22:10:10 »
Ik ben er inderdaad ook niet gek op. De ongelijke verdeling van deuren over het treinstel is voor mij ook nog een ergernis. Benieuwd of NS wel eens een klanttevredenheidsonderzoek ten aanzien van SLT heeft gedaan.

Ik heb een groot aantal klanttevredenheidsonderzoeken ingevuld.
Maar alleen op het traject Utrecht - Veenendaal, wanneer er geen problemen zijn, en de SLT brandschoon is natuurlijk.

Verder zou de zgn. vrije markt ook toegankelijk gemaakt moeten worden voor bedrijven van buiten de EU. Kan veel kwaliteit en kostenvoordeel opleveren.

Groeten, Alexander

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #33 Gepost op: 08 July 2012, 22:47:24 »
Is er bij Virm 4 ook een nieuwe aanbesteding geweest nee toch? Daar zijn wel een aantal punten flink gewijzigd.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #34 Gepost op: 08 July 2012, 23:38:19 »
Virm 4 is van voor de strengere regels wat betreft Europees breed aanbesteden. Tempus fugit.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #35 Gepost op: 09 July 2012, 03:51:40 »
Ik heb een groot aantal klanttevredenheidsonderzoeken ingevuld.
Maar alleen op het traject Utrecht - Veenendaal, wanneer er geen problemen zijn, en de SLT brandschoon is natuurlijk.

Verder zou de zgn. vrije markt ook toegankelijk gemaakt moeten worden voor bedrijven van buiten de EU. Kan veel kwaliteit en kostenvoordeel opleveren.

Groeten, Alexander
Kostenvoordeel wellicht wel, maar "veel kwaliteit" is zeer de vraag. De termen "goedkoper" en "hoge kwaliteit" staat meestal op zeer gespannen voet met elkaar. Net zoals "gecertificeerd bedrijf" en "hoge kwaliteit". Een gecertificeerd bedrijf kan namelijk nog steeds rotzooi leveren. Het enige wat dat "gecertificeerde" zegt, is dat ze de productie ervan zeer precies beschreven hebben en daarmee volledig onder controle hebben. Maar het blijft hoe dan ook rotzooi.

Een historisch voorbeeld van goedkopere productie waren de 3700den die Werkspoor bouwde. Die bleken van slechtere kwaliteit dan degene die Beyer Peacock & Co bouwde. Maar ja, Werkspoor gaf een lagere stukprijs op dan Beyer Peacock & Co.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #36 Gepost op: 09 July 2012, 08:57:20 »
De locs van Werkspoor waren iets minder goed afgewerkt, maar rotzooi was het niet. Bovendien ging de kwaliteitscontrole destijds heel anders dan het tegenwoordige certificeringssysteem. De certificering zegt wel iets over de kwaliteit van een bedrijf, naast dat het iets zegt over standaardisering van werkprocessen. Door via standaardprocedures (controles) te werken kan er gegarandeerd betere kwaliteit afgegeven worden. Dus die vergelijking die jij maakt van twee soorten materieel uit verschillende tijdperken klopt mijns inziens niet.
Andre
« Laatst bewerkt op: 09 July 2012, 09:04:18 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #37 Gepost op: 09 July 2012, 10:38:25 »
De bussen, die nog maar 6 jaar oud waren moesten ergens anders heen en er is een redelijke kans dat die al snel niet meer gebruikt worden: een vervoerder die op een concessie inschrijft met een al in bezit zijnde vloot bussen kan al snel juridische procedures verwachten van mede-inschrijvers wegens concurrentievervalsing omdat die vervoerder voordeel heeft van het al bestaande materieelpark: inschrijven met bestaande bussen kan daarnaast ook zo goed als niet meer in Nederland, omdat bijna elke concessiewisseling de bussen nog 2 % schoner moeten dan ze al waren...Dat merken we hier in Waterland ook weer met de bussen. Een achteruitgang voor de reiziger kon niet uitblijven. Het is ook een heel dom systeem en zelfs een kleuter kan nog begrijpen dat je niet constant hetzelfde werk kan blijven leveren met daar tegenover een steeds kleiner wordende financiële vergoeding.

Blijkbaar kan dat wel want er rijden daar toch gewoon nieuwe bussen? Dat de chauffeurs wat harder moeten werken en op de kleintjes wordt gelet, dat is wat anders. Qbuzz least haar bussen. Arriva is zo'n grote speler, dat zij haar eigen materieel echt wel elders kwijt kan. De Waterlandse Scania's zijn naar Zweden gegaan. In Lelystad rijdt oud GGD-materieel. Het is vooral de overheid die schoner/nieuw materieel eist. Wanneer de vervoerder inschat dat zij haar bussen daarna weer kan gebruiken, kun je een lagere prijs bieden. That's part of the game.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #38 Gepost op: 09 July 2012, 11:00:52 »
Maar goed, laten we verder maar ophouden over het verschrikkelijke leed dat aanbesteden heet...

Jij woont duidelijk niet in Zuid-Europa, want het alternatief is namelijk nog slechter. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #39 Gepost op: 09 July 2012, 11:10:34 »
Misschien dat het alternatief in Zuid-Europa slechter is, maar hier lijkt me dat een stuk genuanceerder te liggen. De aanbestedingsregels maken het soms lastig om problemen op te lossen door even snel met een fabrikant te schakelen. Op die manier was het eenvoudig om snel aan extra Virm te komen. Ook voor die Sprinters zou het zomaar mogelijk kunnen zijn om in samenspraak met Siemens iets voor het pleeprobleem te bedenken dat zowel in de nieuwe als in de al rijdende Sprinters kan worden toegepast. Misschien zouden er dan nieuwe pleebakken kunnen worden gemaakt en worden geruild met bestaande bakken die dan weer voor de nieuwe stellen beschikbaar komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #40 Gepost op: 09 July 2012, 11:40:39 »
Nou ja, Zuid-Europa gebruikt dezelfde aanbestedingsregels, maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat niet iedereen transparantie even hoog in het vaandel heeft staan als de gemiddelde Nederlander (en de gemiddelde Nederlander iets minder hoog dan de gemiddelde Scandinaviër).

Als er publiek geld besteed wordt, wil je ook weten waar het terechtkomt. Dat de aanbestedingsprocedures beter kunnen geloof ik meteen, maar ze bestaan voor een goede reden.

En daar hoort ook de nuance bij dat losser omgaan met de regels ook zijn voordelen heeft; ik zie mijzelf niet zo snel terugverhuizen naar het aangeharkte Nederland.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 09 July 2012, 11:42:40 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #41 Gepost op: 09 July 2012, 11:47:08 »
Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen zich dat prima realiseren Peter. Zou in ieder geval goed aansluiten bij veel (voor)oordelen alhier. Maar ja, dat is dan weer koren op de molen van mensen die zich afvragen waarom we hier Zuid-Europese problemen moeten oplossen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #42 Gepost op: 09 July 2012, 12:02:06 »
En veel mensen vragen zich hier af waarom we het vluchtelingenprobleem van West-Europa moeten oplossen. :)

Maar zoals gezegd, aan alles zit een nuance. Zo heb ik eens geprobeerd een afspraak te maken bij een oogspecialist in een academisch ziekenhuis in Nederland en gewoon de moed maar opgegeven. Afgezien van zaken als wachtlijsten zou dat hier niet zo'n probleem zijn geweest.

Veel van de problemen in Zuid-Europa worden ook veroorzaakt door regeltjes die vooral voor Noord- en West-Europa goed uitpakken. En uiteraard, een boel wordt ook veroorzaakt door wanbeleid, corruptie en nepotisme. Maar zwart/wit is het niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jakop

  • Gast
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #43 Gepost op: 09 July 2012, 12:17:24 »
Moet ik jullie nou vragen om on-topic te geraken?  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #44 Gepost op: 09 July 2012, 12:22:03 »
Dat is het vanaf het derde bericht al niet meer...  ;D maar je hebt wel gelijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40