De locs van Werkspoor waren iets minder goed afgewerkt, maar rotzooi was het niet. Bovendien ging de kwaliteitscontrole destijds heel anders dan het tegenwoordige certificeringssysteem. De certificering zegt wel iets over de kwaliteit van een bedrijf, naast dat het iets zegt over standaardisering van werkprocessen. Door via standaardprocedures (controles) te werken kan er gegarandeerd betere kwaliteit afgegeven worden. Dus die vergelijking die jij maakt van twee soorten materieel uit verschillende tijdperken klopt mijns inziens niet.Andre
@ Albert.HO: ik kan me eigenlijk geen Nederlandse aanbesteding heugen die geresulteerd heeft in de keuze van de nummer 2. Dikwijls lopen dat soort keuzes namelijk uit op slepende rechtszaken of conflicten met het Europese Hof, vaak resulterend in nieuwe aanbestedingen.
Wat betreft certificering, het biedt niet per definitie betere kwaliteit. Certificering biedt de garantie op een constante kwaliteit, ongeacht het kwaliteitsniveau van wat je maakt. Zelfs modeltreinenbouwers als Jouef en Lima kunnen hun producten binnen een certificeringssysteem maken. Groetjes,Emiel
Zo! Even een nieuwe wending aan de discussie geven middels dit bericht op Geenstijl.. NS Financial Services is gevestigd in Ierland... Ehhh.. opmerkelijk.Gaat chips en cola halen....
Kostenvoordeel wellicht wel, maar "veel kwaliteit" is zeer de vraag. De termen "goedkoper" en "hoge kwaliteit" staat meestal op zeer gespannen voet met elkaar. Net zoals "gecertificeerd bedrijf" en "hoge kwaliteit". Een gecertificeerd bedrijf kan namelijk nog steeds rotzooi leveren. Het enige wat dat "gecertificeerde" zegt, is dat ze de productie ervan zeer precies beschreven hebben en daarmee volledig onder controle hebben. Maar het blijft hoe dan ook rotzooi.Een historisch voorbeeld van goedkopere productie waren de 3700den die Werkspoor bouwde. Die bleken van slechtere kwaliteit dan degene die Beyer Peacock & Co bouwde. Maar ja, Werkspoor gaf een lagere stukprijs op dan Beyer Peacock & Co.Groetjes,EmielGroetjes,Emiel
* Als in een aanbesteding een voorbehoud is gemaakt voor een vervolgopdracht van zoveel stuks binnen zoveel jaar, dan zou een nieuw aanbestedingstraject misschien niet nodig zijn geweest. In dit geval zou Siemens/Bombardier gewoon nog even verder kunnen.
* In deze aankondiging wordt gesteld dat de treinen geschikt moeten zijn voor 1500 V DC. Als er bijvoorbeeld een inschrijver is, die aanbiedt dat zijn treinen ook geschikt zijn voor 25kV AC kan meer punten scoren.