Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:01:36
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
08 November 2025, 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek  (gelezen 9901 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Gepost op: 05 July 2012, 21:32:51 »
In mijn baanplan komt een soort van spoordriehoek voor (althans dit is het plan) Dit veroorzaakt natuurlijk een kortsluiting. Dit wil ik oplossen met een funkurail keerlusschakeling op de volgende manier zoals afgebeeld in de afbeelding. De sectie D en E worden verder aangesloten zoals normaal bij de keerlusschakeling dus die heb ik niet getekend.

De A sectie wordt gezamelijk aangesloten, evenals de B sectie met de scheidingen zoals gebruikelijk. Er kunnen geen twee treinen in de keerlus tergelijkertijd komen omdat de gehele keerlus dus van A tot E 1 blok gaat vormen.

Kan dit zo ??

« Laatst bewerkt op: 23 July 2012, 14:45:16 door Gert van den Heuvel. Reden: ultiemekeerlusschakeling veranderd in ultieme en keerlusschakeling i.v.m. toekomstige vindbaarheid middels zoekfunctie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2012, 23:35:46 »
Het lijkt me dat er een betere methode bestaat.
Maar om het goed te kunnen beoordelen moet je even wat over de rest van het sporenplan vertellen. Zijn de 3 takken van de driehoek onafhankelijk van elkaar, of komen ze ergens anders bij elkaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2012, 23:37:36 »
Ik zou (maar ik heb al wel meer dan een fles Rosé op) eigenlijk zeggen dat je toch zeker twee keerlusschakelingen nodig hebt.
Zal er morgen nog wel even naar kijken, maar ik denk dat je beide tussenstukken van een keerlusschakeling moet voorzien, waarbij je je moet bedenken dat in het middelste deel van de schakeling de hele trein moet passen.

Groet,

Richey

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2012, 23:59:34 »
Michel,

Uitgaande van jouw tekening, los van wat er verder op de baan aan de hand is, kan de keerlus indeling een flink stuk eenvoudiger.

Haal de linker A en de linker B gewoon weg. Dat is een gewoon stuk rails van links-onder naar midden-boven. Niets bijzonders dus. De C-sectie midden-boven haal je dus ook weg.

Het horizontale deel van links-onder naar rechts-onder is, precies zoals je hebt getekend, ook gewoon een stuk rails zonder bijzonderheden.

Alleen de boog van midden-boven naar rechts-onder vormt de kortsluiting en daarvoor heb je dus de keerlus schakeling nodig. De secties A en B en C moet je dus alle drie indelen in dat stuk boog. Begin met een korte A, een lange B en tenslotte een korte C. Sectie B moet daarbij minimaal zo lang zijn als je langste trein.

Je kunt volstaan met 1 keerlus schakeling. En nogmaals herhaald, dit beschrijf ik zonder de rest van de baan te beschouwen.

Sander
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 00:11:36 door santerdam »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2012, 08:08:37 »
Helaas het gaat niet zo (zie onderstaand plaatje).

Je zult het wissel niet als sectie B kunnen gebruiken, daar dit onderdeel van C moet zijn.
Dit komt doordat de boventak en de ondertak van elkaar verschillen (zie kleuren combinaties).
In welke tak de AB en de DE komen kan ik niet zeggen, dat hangt af van de rest van je baan.
Als je doorrijdend bij C (via de daar liggende DE) weer terugkomt bij deze driehoek, dan weet je in welke tak de DE moet.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Sorry voor de niet zo vaste hand.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2012, 09:35:06 »
@Sander,

De driehoek bestaat uit 3/4 stukken rails. Deze lengte is veel te klein voor wat voor trein dan ook. Je zult zoals de vraagsteller al aangeeft de keerlus sectie C buiten de driehoek moeten brengen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2012, 12:06:28 »
Naar aanleidng van de diverse opmerkingen eerder in dit draadje zal ik proberen meer duidelijkheid te verschaffen over het baanplan om antwoord te krijgen op de vraag of wat ik graag wil ook echt kan. Wat ook is aangegeven is dat de driehoek uit weinig spoor bestaat waardoor 2 keerlusschakelingen etc niet tot de mogelijkheden behoort.



Aansluiting 1 sluit op een gegeven moment aan bij aansluiting 2
Aansluiting 3 sluit aan bij 4
Aansluiting 5 is een doodlopend kopspoor (o.a. programmeerspoor)
Aansluiting 6 gaat een spiraal naar boven in
Sectie c is in werkelijkheid langer !!

Ik hoop zo o.a. de vraag van klaas verduidelijkt te hebben. In afwachting van antwoord.

Met vriendelijke groet,

Michel de Ridder
 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2012, 12:28:40 »
Daar was ik al bang voor. Alle poten van de driehoek zitten dus ergens weer aan elkaar vast. Als er eentje dood zou lopen zou het veel eenvoudiger zijn.
Wat je nu tekent als oplossing kan in ieder geval niet. Gerard heeft al uitgelegd waarom.

En je hebt niet alleen de driehoek, maar ook nog een lus. Ga maar eens van 6 via 3 en 4 terug naar 6. Die lus loopt ook nog eens via de driehoek. Dat maakt het extra gecompliceerd.
Ik zie de oplossing nog niet direct, maar ik ga er eens op broeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2012, 12:46:13 »
Klaas,

6 loopt in principe dood, deze sluit niet ergens aan op de andere getekende aansluitingen. De 6 gaat via een railspiraal in woording naar boven en daarboven loopt alles op de duur dood. (Op de tweede verdieping komt een kopstation) De 6 aansluitngs zal nooit en te nimmer een aansluiten op de 3 of 4

groet

Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2012, 13:14:10 »
Michel, ik ben er ook vanuit gegaan dat 6 dood loopt.
Maar dan nog zitten alle drie de takken aan elkaar vast.
Ik heb intussen van een hobbygenoot een oplossing aangereikt gekregen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2012, 13:15:34 »
Sander,

Zoals ik nu je baanplan bekijk, moet je de secties A en B uit jouw schema vervangen door:
- Inde tak naar 2: Hier komen de secties D en E
- In de tak naar 4/5: Hier komen de secties B en A.
Het wissel zul je bij sectie C moeten trekken.

Ik hoop dat de sectie nu nog lang genoeg zijn, maar gezien de raillengtes verwacht ik van wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 13:18:11 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2012, 15:16:38 »
Na het broeden, met dank aan de hulpkip, kom ik tot deze oplossing.



De cijfertjes komen overeen met de punten in je eigen tekening, en de schakeling zit in het stuk dat de lus en de driehoek gemeenschappelijk hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 15:20:00 door Klaas Zondervan. Reden: formaat tekening aangepast »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2012, 15:20:31 »
@Klaas,

Last van windstilte gehad  ;D
Dit is een lastige plaats. Als ik een trein voor de engelsman tegenhou en dan een trein via de engelsman naar het kopspoor bij 5 stuur, beinvloed ik de schakeling.
Daarom is aansluiten op de plaats zoals voorgesteld denk ik beter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2012, 15:24:31 »
Gerard, bij de beschrijving die jij gaf krijg ik geen goed beeld.
Misschien kun je mijn plaatje even lenen en daarin aangeven wat je bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2012, 15:36:22 »
Klaas,

Hierbij het gevraagde plaatje:

Rijden over de engelsman is nu gewoon mogelijk, zonder dat de engelsman blokkerend werkt op de schakeling.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.