Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:24:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 11:22:06
Welke TAMS decoder heb ik?
door
henk
Vandaag
om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Jelmer
Vandaag
om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
aad52
Vandaag
om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:35:02
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 10:08:57
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
cor_b
Vandaag
om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 06:54:59
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek (gelezen 9031 keer)
Michel de Ridder
Offline
Berichten: 182
Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Gepost op:
05 juli 2012, 21:32:51 »
In mijn baanplan komt een soort van spoordriehoek voor (althans dit is het plan) Dit veroorzaakt natuurlijk een kortsluiting. Dit wil ik oplossen met een funkurail keerlusschakeling op de volgende manier zoals afgebeeld in de afbeelding. De sectie D en E worden verder aangesloten zoals normaal bij de keerlusschakeling dus die heb ik niet getekend.
De A sectie wordt gezamelijk aangesloten, evenals de B sectie met de scheidingen zoals gebruikelijk. Er kunnen geen twee treinen in de keerlus tergelijkertijd komen omdat de gehele keerlus dus van A tot E 1 blok gaat vormen.
Kan dit zo ??
«
Laatst bewerkt op: 23 juli 2012, 14:45:16 door Gert van den Heuvel. Reden: ultiemekeerlusschakeling veranderd in ultieme en keerlusschakeling i.v.m. toekomstige vindbaarheid middels zoekfunctie
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25268
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #1 Gepost op:
05 juli 2012, 23:35:46 »
Het lijkt me dat er een betere methode bestaat.
Maar om het goed te kunnen beoordelen moet je even wat over de rest van het sporenplan vertellen. Zijn de 3 takken van de driehoek onafhankelijk van elkaar, of komen ze ergens anders bij elkaar?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #2 Gepost op:
05 juli 2012, 23:37:36 »
Ik zou (maar ik heb al wel meer dan een fles Rosé op) eigenlijk zeggen dat je toch zeker twee keerlusschakelingen nodig hebt.
Zal er morgen nog wel even naar kijken, maar ik denk dat je beide tussenstukken van een keerlusschakeling moet voorzien, waarbij je je moet bedenken dat in het middelste deel van de schakeling de hele trein moet passen.
Groet,
Richey
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #3 Gepost op:
05 juli 2012, 23:59:34 »
Michel,
Uitgaande van jouw tekening, los van wat er verder op de baan aan de hand is, kan de keerlus indeling een flink stuk eenvoudiger.
Haal de linker A en de linker B gewoon weg. Dat is een gewoon stuk rails van links-onder naar midden-boven. Niets bijzonders dus. De C-sectie midden-boven haal je dus ook weg.
Het horizontale deel van links-onder naar rechts-onder is, precies zoals je hebt getekend, ook gewoon een stuk rails zonder bijzonderheden.
Alleen de boog van midden-boven naar rechts-onder vormt de kortsluiting en daarvoor heb je dus de keerlus schakeling nodig. De secties A en B en C moet je dus alle drie indelen in dat stuk boog. Begin met een korte A, een lange B en tenslotte een korte C. Sectie B moet daarbij minimaal zo lang zijn als je langste trein.
Je kunt volstaan met 1 keerlus schakeling. En nogmaals herhaald, dit beschrijf ik zonder de rest van de baan te beschouwen.
Sander
«
Laatst bewerkt op: 06 juli 2012, 00:11:36 door santerdam
»
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #4 Gepost op:
06 juli 2012, 08:08:37 »
Helaas het gaat niet zo (zie onderstaand plaatje).
Je zult het wissel niet als sectie B kunnen gebruiken, daar dit onderdeel van C moet zijn.
Dit komt doordat de boventak en de ondertak van elkaar verschillen (zie kleuren combinaties).
In welke tak de AB en de DE komen kan ik niet zeggen, dat hangt af van de rest van je baan.
Als je doorrijdend bij C (via de daar liggende DE) weer terugkomt bij deze driehoek, dan weet je in welke tak de DE moet.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Sorry voor de niet zo vaste hand.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #5 Gepost op:
06 juli 2012, 09:35:06 »
@Sander,
De driehoek bestaat uit 3/4 stukken rails. Deze lengte is veel te klein voor wat voor trein dan ook. Je zult zoals de vraagsteller al aangeeft de keerlus sectie C buiten de driehoek moeten brengen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Michel de Ridder
Offline
Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #6 Gepost op:
06 juli 2012, 12:06:28 »
Naar aanleidng van de diverse opmerkingen eerder in dit draadje zal ik proberen meer duidelijkheid te verschaffen over het baanplan om antwoord te krijgen op de vraag of wat ik graag wil ook echt kan. Wat ook is aangegeven is dat de driehoek uit weinig spoor bestaat waardoor 2 keerlusschakelingen etc niet tot de mogelijkheden behoort.
Aansluiting 1 sluit op een gegeven moment aan bij aansluiting 2
Aansluiting 3 sluit aan bij 4
Aansluiting 5 is een doodlopend kopspoor (o.a. programmeerspoor)
Aansluiting 6 gaat een spiraal naar boven in
Sectie c is in werkelijkheid langer !!
Ik hoop zo o.a. de vraag van klaas verduidelijkt te hebben. In afwachting van antwoord.
Met vriendelijke groet,
Michel de Ridder
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25268
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #7 Gepost op:
06 juli 2012, 12:28:40 »
Daar was ik al bang voor. Alle poten van de driehoek zitten dus ergens weer aan elkaar vast. Als er eentje dood zou lopen zou het veel eenvoudiger zijn.
Wat je nu tekent als oplossing kan in ieder geval niet. Gerard heeft al uitgelegd waarom.
En je hebt niet alleen de driehoek, maar ook nog een lus. Ga maar eens van 6 via 3 en 4 terug naar 6. Die lus loopt ook nog eens via de driehoek. Dat maakt het extra gecompliceerd.
Ik zie de oplossing nog niet direct, maar ik ga er eens op broeden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Michel de Ridder
Offline
Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #8 Gepost op:
06 juli 2012, 12:46:13 »
Klaas,
6 loopt in principe dood, deze sluit niet ergens aan op de andere getekende aansluitingen. De 6 gaat via een railspiraal in woording naar boven en daarboven loopt alles op de duur dood. (Op de tweede verdieping komt een kopstation) De 6 aansluitngs zal nooit en te nimmer een aansluiten op de 3 of 4
groet
Michel
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25268
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #9 Gepost op:
06 juli 2012, 13:14:10 »
Michel, ik ben er ook vanuit gegaan dat 6 dood loopt.
Maar dan nog zitten alle drie de takken aan elkaar vast.
Ik heb intussen van een hobbygenoot een oplossing aangereikt gekregen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #10 Gepost op:
06 juli 2012, 13:15:34 »
Sander,
Zoals ik nu je baanplan bekijk, moet je de secties A en B uit jouw schema vervangen door:
- Inde tak naar 2: Hier komen de secties D en E
- In de tak naar 4/5: Hier komen de secties B en A.
Het wissel zul je bij sectie C moeten trekken.
Ik hoop dat de sectie nu nog lang genoeg zijn, maar gezien de raillengtes verwacht ik van wel.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 06 juli 2012, 13:18:11 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25268
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #11 Gepost op:
06 juli 2012, 15:16:38 »
Na het broeden, met dank aan de hulpkip, kom ik tot deze oplossing.
De cijfertjes komen overeen met de punten in je eigen tekening, en de schakeling zit in het stuk dat de lus en de driehoek gemeenschappelijk hebben.
«
Laatst bewerkt op: 06 juli 2012, 15:20:00 door Klaas Zondervan. Reden: formaat tekening aangepast
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #12 Gepost op:
06 juli 2012, 15:20:31 »
@Klaas,
Last van windstilte gehad
Dit is een lastige plaats. Als ik een trein voor de engelsman tegenhou en dan een trein via de engelsman naar het kopspoor bij 5 stuur, beinvloed ik de schakeling.
Daarom is aansluiten op de plaats zoals voorgesteld denk ik beter.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25268
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #13 Gepost op:
06 juli 2012, 15:24:31 »
Gerard, bij de beschrijving die jij gaf krijg ik geen goed beeld.
Misschien kun je mijn plaatje even lenen en daarin aangeven wat je bedoelt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
«
Reactie #14 Gepost op:
06 juli 2012, 15:36:22 »
Klaas,
Hierbij het gevraagde plaatje:
Rijden over de engelsman is nu gewoon mogelijk, zonder dat de engelsman blokkerend werkt op de schakeling.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek