Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trix vraagje door meesterpaul
Vandaag om 22:47:55
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:32:49
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 22:32:44
Wissel decoder WD8D door Keessap
Vandaag om 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
Vandaag om 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 21:06:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
  

Auteur Topic: Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek  (gelezen 9561 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Gepost op: 05 July 2012, 21:32:51 »
In mijn baanplan komt een soort van spoordriehoek voor (althans dit is het plan) Dit veroorzaakt natuurlijk een kortsluiting. Dit wil ik oplossen met een funkurail keerlusschakeling op de volgende manier zoals afgebeeld in de afbeelding. De sectie D en E worden verder aangesloten zoals normaal bij de keerlusschakeling dus die heb ik niet getekend.

De A sectie wordt gezamelijk aangesloten, evenals de B sectie met de scheidingen zoals gebruikelijk. Er kunnen geen twee treinen in de keerlus tergelijkertijd komen omdat de gehele keerlus dus van A tot E 1 blok gaat vormen.

Kan dit zo ??

« Laatst bewerkt op: 23 July 2012, 14:45:16 door Gert van den Heuvel. Reden: ultiemekeerlusschakeling veranderd in ultieme en keerlusschakeling i.v.m. toekomstige vindbaarheid middels zoekfunctie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2012, 23:35:46 »
Het lijkt me dat er een betere methode bestaat.
Maar om het goed te kunnen beoordelen moet je even wat over de rest van het sporenplan vertellen. Zijn de 3 takken van de driehoek onafhankelijk van elkaar, of komen ze ergens anders bij elkaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2012, 23:37:36 »
Ik zou (maar ik heb al wel meer dan een fles Rosé op) eigenlijk zeggen dat je toch zeker twee keerlusschakelingen nodig hebt.
Zal er morgen nog wel even naar kijken, maar ik denk dat je beide tussenstukken van een keerlusschakeling moet voorzien, waarbij je je moet bedenken dat in het middelste deel van de schakeling de hele trein moet passen.

Groet,

Richey

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2012, 23:59:34 »
Michel,

Uitgaande van jouw tekening, los van wat er verder op de baan aan de hand is, kan de keerlus indeling een flink stuk eenvoudiger.

Haal de linker A en de linker B gewoon weg. Dat is een gewoon stuk rails van links-onder naar midden-boven. Niets bijzonders dus. De C-sectie midden-boven haal je dus ook weg.

Het horizontale deel van links-onder naar rechts-onder is, precies zoals je hebt getekend, ook gewoon een stuk rails zonder bijzonderheden.

Alleen de boog van midden-boven naar rechts-onder vormt de kortsluiting en daarvoor heb je dus de keerlus schakeling nodig. De secties A en B en C moet je dus alle drie indelen in dat stuk boog. Begin met een korte A, een lange B en tenslotte een korte C. Sectie B moet daarbij minimaal zo lang zijn als je langste trein.

Je kunt volstaan met 1 keerlus schakeling. En nogmaals herhaald, dit beschrijf ik zonder de rest van de baan te beschouwen.

Sander
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 00:11:36 door santerdam »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2012, 08:08:37 »
Helaas het gaat niet zo (zie onderstaand plaatje).

Je zult het wissel niet als sectie B kunnen gebruiken, daar dit onderdeel van C moet zijn.
Dit komt doordat de boventak en de ondertak van elkaar verschillen (zie kleuren combinaties).
In welke tak de AB en de DE komen kan ik niet zeggen, dat hangt af van de rest van je baan.
Als je doorrijdend bij C (via de daar liggende DE) weer terugkomt bij deze driehoek, dan weet je in welke tak de DE moet.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Sorry voor de niet zo vaste hand.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2012, 09:35:06 »
@Sander,

De driehoek bestaat uit 3/4 stukken rails. Deze lengte is veel te klein voor wat voor trein dan ook. Je zult zoals de vraagsteller al aangeeft de keerlus sectie C buiten de driehoek moeten brengen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2012, 12:06:28 »
Naar aanleidng van de diverse opmerkingen eerder in dit draadje zal ik proberen meer duidelijkheid te verschaffen over het baanplan om antwoord te krijgen op de vraag of wat ik graag wil ook echt kan. Wat ook is aangegeven is dat de driehoek uit weinig spoor bestaat waardoor 2 keerlusschakelingen etc niet tot de mogelijkheden behoort.



Aansluiting 1 sluit op een gegeven moment aan bij aansluiting 2
Aansluiting 3 sluit aan bij 4
Aansluiting 5 is een doodlopend kopspoor (o.a. programmeerspoor)
Aansluiting 6 gaat een spiraal naar boven in
Sectie c is in werkelijkheid langer !!

Ik hoop zo o.a. de vraag van klaas verduidelijkt te hebben. In afwachting van antwoord.

Met vriendelijke groet,

Michel de Ridder
 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2012, 12:28:40 »
Daar was ik al bang voor. Alle poten van de driehoek zitten dus ergens weer aan elkaar vast. Als er eentje dood zou lopen zou het veel eenvoudiger zijn.
Wat je nu tekent als oplossing kan in ieder geval niet. Gerard heeft al uitgelegd waarom.

En je hebt niet alleen de driehoek, maar ook nog een lus. Ga maar eens van 6 via 3 en 4 terug naar 6. Die lus loopt ook nog eens via de driehoek. Dat maakt het extra gecompliceerd.
Ik zie de oplossing nog niet direct, maar ik ga er eens op broeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2012, 12:46:13 »
Klaas,

6 loopt in principe dood, deze sluit niet ergens aan op de andere getekende aansluitingen. De 6 gaat via een railspiraal in woording naar boven en daarboven loopt alles op de duur dood. (Op de tweede verdieping komt een kopstation) De 6 aansluitngs zal nooit en te nimmer een aansluiten op de 3 of 4

groet

Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2012, 13:14:10 »
Michel, ik ben er ook vanuit gegaan dat 6 dood loopt.
Maar dan nog zitten alle drie de takken aan elkaar vast.
Ik heb intussen van een hobbygenoot een oplossing aangereikt gekregen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2012, 13:15:34 »
Sander,

Zoals ik nu je baanplan bekijk, moet je de secties A en B uit jouw schema vervangen door:
- Inde tak naar 2: Hier komen de secties D en E
- In de tak naar 4/5: Hier komen de secties B en A.
Het wissel zul je bij sectie C moeten trekken.

Ik hoop dat de sectie nu nog lang genoeg zijn, maar gezien de raillengtes verwacht ik van wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 13:18:11 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2012, 15:16:38 »
Na het broeden, met dank aan de hulpkip, kom ik tot deze oplossing.



De cijfertjes komen overeen met de punten in je eigen tekening, en de schakeling zit in het stuk dat de lus en de driehoek gemeenschappelijk hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 15:20:00 door Klaas Zondervan. Reden: formaat tekening aangepast »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2012, 15:20:31 »
@Klaas,

Last van windstilte gehad  ;D
Dit is een lastige plaats. Als ik een trein voor de engelsman tegenhou en dan een trein via de engelsman naar het kopspoor bij 5 stuur, beinvloed ik de schakeling.
Daarom is aansluiten op de plaats zoals voorgesteld denk ik beter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2012, 15:24:31 »
Gerard, bij de beschrijving die jij gaf krijg ik geen goed beeld.
Misschien kun je mijn plaatje even lenen en daarin aangeven wat je bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2012, 15:36:22 »
Klaas,

Hierbij het gevraagde plaatje:

Rijden over de engelsman is nu gewoon mogelijk, zonder dat de engelsman blokkerend werkt op de schakeling.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.