BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Michel de Ridder op 05 juli 2012, 21:32:51

Titel: Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 05 juli 2012, 21:32:51
In mijn baanplan komt een soort van spoordriehoek voor (althans dit is het plan) Dit veroorzaakt natuurlijk een kortsluiting. Dit wil ik oplossen met een funkurail keerlusschakeling op de volgende manier zoals afgebeeld in de afbeelding. De sectie D en E worden verder aangesloten zoals normaal bij de keerlusschakeling dus die heb ik niet getekend.

De A sectie wordt gezamelijk aangesloten, evenals de B sectie met de scheidingen zoals gebruikelijk. Er kunnen geen twee treinen in de keerlus tergelijkertijd komen omdat de gehele keerlus dus van A tot E 1 blok gaat vormen.

Kan dit zo ??

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoordriehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoordriehoek.jpg)
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2012, 23:35:46
Het lijkt me dat er een betere methode bestaat.
Maar om het goed te kunnen beoordelen moet je even wat over de rest van het sporenplan vertellen. Zijn de 3 takken van de driehoek onafhankelijk van elkaar, of komen ze ergens anders bij elkaar?
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Richey op 05 juli 2012, 23:37:36
Ik zou (maar ik heb al wel meer dan een fles Rosé op) eigenlijk zeggen dat je toch zeker twee keerlusschakelingen nodig hebt.
Zal er morgen nog wel even naar kijken, maar ik denk dat je beide tussenstukken van een keerlusschakeling moet voorzien, waarbij je je moet bedenken dat in het middelste deel van de schakeling de hele trein moet passen.

Groet,

Richey
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: santerdam op 05 juli 2012, 23:59:34
Michel,

Uitgaande van jouw tekening, los van wat er verder op de baan aan de hand is, kan de keerlus indeling een flink stuk eenvoudiger.

Haal de linker A en de linker B gewoon weg. Dat is een gewoon stuk rails van links-onder naar midden-boven. Niets bijzonders dus. De C-sectie midden-boven haal je dus ook weg.

Het horizontale deel van links-onder naar rechts-onder is, precies zoals je hebt getekend, ook gewoon een stuk rails zonder bijzonderheden.

Alleen de boog van midden-boven naar rechts-onder vormt de kortsluiting en daarvoor heb je dus de keerlus schakeling nodig. De secties A en B en C moet je dus alle drie indelen in dat stuk boog. Begin met een korte A, een lange B en tenslotte een korte C. Sectie B moet daarbij minimaal zo lang zijn als je langste trein.

Je kunt volstaan met 1 keerlus schakeling. En nogmaals herhaald, dit beschrijf ik zonder de rest van de baan te beschouwen.

Sander
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 06 juli 2012, 08:08:37
Helaas het gaat niet zo (zie onderstaand plaatje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoek.jpg)
Je zult het wissel niet als sectie B kunnen gebruiken, daar dit onderdeel van C moet zijn.
Dit komt doordat de boventak en de ondertak van elkaar verschillen (zie kleuren combinaties).
In welke tak de AB en de DE komen kan ik niet zeggen, dat hangt af van de rest van je baan.
Als je doorrijdend bij C (via de daar liggende DE) weer terugkomt bij deze driehoek, dan weet je in welke tak de DE moet.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Sorry voor de niet zo vaste hand.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 06 juli 2012, 09:35:06
@Sander,

De driehoek bestaat uit 3/4 stukken rails. Deze lengte is veel te klein voor wat voor trein dan ook. Je zult zoals de vraagsteller al aangeeft de keerlus sectie C buiten de driehoek moeten brengen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 06 juli 2012, 12:06:28
Naar aanleidng van de diverse opmerkingen eerder in dit draadje zal ik proberen meer duidelijkheid te verschaffen over het baanplan om antwoord te krijgen op de vraag of wat ik graag wil ook echt kan. Wat ook is aangegeven is dat de driehoek uit weinig spoor bestaat waardoor 2 keerlusschakelingen etc niet tot de mogelijkheden behoort.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschakeling.jpg)

Aansluiting 1 sluit op een gegeven moment aan bij aansluiting 2
Aansluiting 3 sluit aan bij 4
Aansluiting 5 is een doodlopend kopspoor (o.a. programmeerspoor)
Aansluiting 6 gaat een spiraal naar boven in
Sectie c is in werkelijkheid langer !!

Ik hoop zo o.a. de vraag van klaas verduidelijkt te hebben. In afwachting van antwoord.

Met vriendelijke groet,

Michel de Ridder
 
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2012, 12:28:40
Daar was ik al bang voor. Alle poten van de driehoek zitten dus ergens weer aan elkaar vast. Als er eentje dood zou lopen zou het veel eenvoudiger zijn.
Wat je nu tekent als oplossing kan in ieder geval niet. Gerard heeft al uitgelegd waarom.

En je hebt niet alleen de driehoek, maar ook nog een lus. Ga maar eens van 6 via 3 en 4 terug naar 6. Die lus loopt ook nog eens via de driehoek. Dat maakt het extra gecompliceerd.
Ik zie de oplossing nog niet direct, maar ik ga er eens op broeden.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 06 juli 2012, 12:46:13
Klaas,

6 loopt in principe dood, deze sluit niet ergens aan op de andere getekende aansluitingen. De 6 gaat via een railspiraal in woording naar boven en daarboven loopt alles op de duur dood. (Op de tweede verdieping komt een kopstation) De 6 aansluitngs zal nooit en te nimmer een aansluiten op de 3 of 4

groet

Michel
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2012, 13:14:10
Michel, ik ben er ook vanuit gegaan dat 6 dood loopt.
Maar dan nog zitten alle drie de takken aan elkaar vast.
Ik heb intussen van een hobbygenoot een oplossing aangereikt gekregen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 06 juli 2012, 13:15:34
Sander,

Zoals ik nu je baanplan bekijk, moet je de secties A en B uit jouw schema vervangen door:
- Inde tak naar 2: Hier komen de secties D en E
- In de tak naar 4/5: Hier komen de secties B en A.
Het wissel zul je bij sectie C moeten trekken.

Ik hoop dat de sectie nu nog lang genoeg zijn, maar gezien de raillengtes verwacht ik van wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2012, 15:16:38
Na het broeden, met dank aan de hulpkip, kom ik tot deze oplossing.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoeklusmichel_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoeklusmichel_1.gif)

De cijfertjes komen overeen met de punten in je eigen tekening, en de schakeling zit in het stuk dat de lus en de driehoek gemeenschappelijk hebben.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 06 juli 2012, 15:20:31
@Klaas,

Last van windstilte gehad  ;D
Dit is een lastige plaats. Als ik een trein voor de engelsman tegenhou en dan een trein via de engelsman naar het kopspoor bij 5 stuur, beinvloed ik de schakeling.
Daarom is aansluiten op de plaats zoals voorgesteld denk ik beter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2012, 15:24:31
Gerard, bij de beschrijving die jij gaf krijg ik geen goed beeld.
Misschien kun je mijn plaatje even lenen en daarin aangeven wat je bedoelt.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 06 juli 2012, 15:36:22
Klaas,

Hierbij het gevraagde plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoeklusgerard.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/driehoeklusgerard.jpg)
Rijden over de engelsman is nu gewoon mogelijk, zonder dat de engelsman blokkerend werkt op de schakeling.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2012, 17:48:35
Inderdaad, deze is beter. 8)
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 06 juli 2012, 17:53:24
De laatste versie van Gerard ga ik dan ook maar aansluiten van het weekend. Ik hoop dat dit gaat lukken, anders wordt het een week later, maandag lekker op vakantie. Ik zal laten weten als het werkt, of niet natuurlijk.

groet en zeer bedankt voor het meedenken.

Michel
Titel: Re:ultiemekeerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 23 juli 2012, 14:39:25
Het heeft wat langer dan 1 week geduurd, maar nu alles aangesloten en het werkt. ;D ;D

Veel dank aan de mannen die hebben meegedacht en een oplossing hebben geboden, nu verder met afwerking.

Thanks

Michel de Ridder
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 23 juli 2012, 15:34:51
Michel,

Blij dat het ook werkt zoals ontworpen/verwacht. Ik heb nog wel een afsluitende opmerking. Dit gedeelte van de baan zal je nooit kunnen automatiseren met bv Koploper, tenzij je aanvullende maatregelen neemt. Deze zijn overigens vrij eenvoudig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 23 juli 2012, 15:41:56
Ger,

het is wel de bedoeling dat e.a. geautomatiseerd wordt middels koploper. Graag uitleg.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 23 juli 2012, 15:49:16
Martin,

Je gebruikt nu op twee verschillende plaatsen de secties D en E. Hierdoor zal meerdere keren aan Koploper gemeld worden dat een trein ergens is en Koploper zelf kan niet zien welke van de twee dat is.
Ik weet niet of je zelf kunt/durft te solderen, maar de oplossing is om twee detecties extra te maken. Dit worden dan D' en E'. De uitgangen gaan gecombineert naar bv. Koploper en worden tevens gebruikt om de relais in de funky schakeling aan te sturen. Dit alles zonder de terugmelding van de funky schakeling te beinvloeden.
Ik zal de gewijzigde Funky schakeling (twee draden) en de extra electronica hier wel posten als dat nodig mocht zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 23 juli 2012, 15:56:46
Ik kan solderen, dat zal het probleem niet zijn, ik heb zelfs componenten in huis  (maak ook mijn eigen stroomdetectieprinten) Dus kom maar op met de schakeling dan kijk ik of ik dit kan bakken.

Groet

Michel
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 23 juli 2012, 16:20:02
Michel,

Hier het schema:

Vervallen want is fout!!!!

Ik ben uitgegaan van de funcky schakeling. Maak het groen omkaderde gedeelte twee keer (net zoals bij de funky schakeling). Hierna heb je een vierde uitgang. Dit is dan de andere D en E detektie.

Succes en stel maar vragen als je er niet uitkomt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 23 juli 2012, 16:42:30
Ger,

Ik ga het zeker maken, maar dat zal nog wel even duren, ik ga nu eerst de spiraal afmaken en goed afstellen en de andere sporen afwerken zodat er eindelijk weer eens gereden kan worden.

Groet

michel
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 24 juli 2012, 09:29:27
Michel,

Ik was gisteren iets te snel bedacht ik gisteren avond. Ik heb je een schema gegeven op basis van de ultime keerlus, maar de simpele veranderingen werken alleen bij de xtreme keerlus schakeling. Hiervan heb ik op het internet geen schema van gevonden, dus zelf maar getekend.
Hierbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Driehoek_terugmeld_schema.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Driehoek_terugmeld_schema.gif)
Ik heb de secties D' en E' hernoemd naar F en G. Dat zal je zelf wel in het sporenplan kunnen veranderen.
De secties B, C, D en F hebben op de andere rail de blauwe draad, terwijl A, E en G op de andere rail de bruine draad hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: R Fongers op 25 juli 2012, 22:01:56
Gerard,

Wat jij tekent heeft helemaal niets met de Xtreme keerlus schakeling te maken. Ik verzoek je dan ook vriendelijk om verwijzingen naar de Xtreme en Ultieme keerlus schakeling te rectificeren c.q. te verwijderen.

Rob

Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 26 juli 2012, 08:48:35
Grootste onzin die ik ooit gelezen heb.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: HansQ op 26 juli 2012, 10:51:11
Huh? Wat is hier aan de hand? Wie is F. Rongers en heeft hij/zij de rechten op dit soort schakelingen in handen ofzo? Ik dacht dat de achterliggende schakelingen van Funckyrail en RoSoft afkomstig zijn? En dan nog, ze zijn zo algemeen dat er moeilijk van exclusieve rechten kan worden gesproken?
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: santerdam op 26 juli 2012, 11:35:15
Hans,

Volgens de site van Henk Funk (Funky Rail) heeft hij zijn idee opgedaan uit een ontwerp van Patrick Smout. Samen met Patrick en Klaas Zondervan heeft Henk vervolgens de Ultieme Keerlus gemaakt. Op de site van Henk kun je nog steeds de heel vaak gebruikte tekeningen voor de uitleg van de keerlus vinden.

De Xtreme keerlus is een ontwerp van KDesign, ofwel Karst Drenth. RoSoft doet de verkoop van deze print - op de print staat ook de naam KDesign.

Sander
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2012, 11:48:22
De Ultieme keerlus is inderdaad een oorspronkelijk idee van Patrick.
Mijn bijdrage bestond uit het indienen van een verbeteringsvoorstel.
Dat voorstel is ook verwerkt in de definitieve uitvoering.
Verder gaat mijn inbreng niet.

De reactie van meneer Fongers snap ik ook niet. Ik kan me niet heugen dat hij rechten of belangen heeft bij de Ultieme resp. eXtreme. Dus misschien kan hij even toelichten waarom hij zo reageert?
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 26 juli 2012, 12:28:01
Ik kreeg net ook een prive bericht binnen van ene Wim Ros met exact de zelfde bewoordingen, misschien een alias?

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: lok1614 op 26 juli 2012, 13:20:10
@ Gerard

Je bent in je schema wat vergeten. De optocoupler zal zo nooit werken. Als ik naar de oorspronkelijke schakeling van Funky kijkt zie ik nog een aansluiting van de "massa" van de rijspanning naar de anode van de optocoupler.

Gr Peter
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: R Fongers op 26 juli 2012, 13:38:05
Mannuhhhhhhhhhh

Ik heb niets met wat de ook, zelfs geen rechten!!

Ik ben geen alias of wat dan ook voor de Lillo onder ons

Ik merk ook op dat Sander het juist verwoord heeft, incl de aanvulling van Klaas.

Ik merk ook op dat Lillo de suggestie werkt dat zijn tekening de Xtreme keerlus is.

Rob
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2012, 14:20:06
Wie is Lillo nou weer? Die naam ben ik hier nog niet tegengekomen, komt ook niet voor in de ledenlijst.
Ik weet wel dat Lillo een plaatsje in België is.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 27 juli 2012, 08:56:37
Peter,

Je bent in je schema wat vergeten. De optocoupler zal zo nooit werken. Als ik naar de oorspronkelijke schakeling van Funky kijkt zie ik nog een aansluiting van de "massa" van de rijspanning naar de anode van de optocoupler.

Je hebt volkomen gelijk. Voor de detecties die aan de rode draad hangen moet er vanuit de bruine draad zo'n voeding komen. Voor de overige komt de voeding uit de blauwe lijn (ook via eendiode).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 27 juli 2012, 09:00:30
Klaas,

Wie is Lillo nou weer? Die naam ben ik hier nog niet tegengekomen, komt ook niet voor in de ledenlijst.
Ik weet wel dat Lillo een plaatsje in België is.

Ik merk ook op dat Lillo de suggestie werkt dat zijn tekening de Xtreme keerlus is.

Hier geeft Rob zelf het antwoord. Gezien de typefouten zal het wel een typefout zijn.  ;D ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: Michel de Ridder op 30 december 2012, 16:16:00
Michel,

Hier het schema:

Vervallen want is fout!!!!

Ik ben uitgegaan van de funcky schakeling. Maak het groen omkaderde gedeelte twee keer (net zoals bij de funky schakeling). Hierna heb je een vierde uitgang. Dit is dan de andere D en E detektie.

Succes en stel maar vragen als je er niet uitkomt.

Groet,

Gerard van der Sel.

Lang niet met de baan bezig geweest i.v.m. drukte werk etc. Nu weer een klein weekje vrije tijd om aande baan te knutselen.  Ik ga dus verder met automatiseren van de baan en kom nu bij de driehoek. Gerard liet in het stukje hierboven een schakeling zien welke ik wilde gaan gebruiken. gerard dacht dat dit een fout schema was omdat hij uitging van de funky keerlus en hij dacht dat ik de ultieme gebruikte, maar ik gebruik dus de funky keerlusschakeling en zou graag weer in het bezit komen van de getoonde schakeling.  Gerad pm mag ook.

Groet

Michel
Titel: Re:Ultieme keerlusschakeling aansluiten in spoordriehoek
Bericht door: gvandersel op 12 januari 2013, 16:22:45
Michel,

Hier het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_diriehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_diriehoek.jpg)
Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.

Groet,

Gerard van der Sel