Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025 door puntenglijder
Vandaag om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
  

Auteur Topic: bocht in helling  (gelezen 1460 keer)

Bart51

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
bocht in helling
« Gepost op: 23 June 2012, 21:58:25 »
Hallo modelspoorders,
Ik kom een probleem tegen bij het maken van mijn modelbaan met Fleischmann Piccolo. Het probleem komt zodra ik een bocht ga maken in een helling. De helling zaag ik uit een plaat hout: voor de bocht een 1/4 of een 1/2 cirkel. Wanneer ik deze bocht nu plaats tegen een plaat op nivo 0 dan komt het begin en einde scheef te liggen bij het voor de bochtliggende horizontale stuk en het eerstvolgende hogerliggende rechte spoor. Hoe kan je dit oplossen? Ik dacht zelf aan het aanbrengen van een verkanting maar wordt dan de straal van de rails niet korter?
Wie o wie weet het?

alvast dank.

Groet Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26661
    • Pagina van klaas
Re:bocht in helling
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2012, 22:08:12 »
Ik zie het probleem niet helemaal voor me. Maar als je cirkel in de dwarsrichting scheef ligt, dan moet je meer steunpunten aanbrengen en door schroeven de zaak in de juiste vorm dwingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:bocht in helling
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2012, 22:35:51 »
precies wat klaas zegt: dwingen.

Een alternatief is draadeinden, en neem een plaat wat zich laat dwingen.
Mijn favoriet is populieren multiplex. Stabiel wat betreft luchtvochtigheid en
goed vervormbaar.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:bocht in helling
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2012, 10:40:51 »
Hallo,

Bij een bocht in een helling is de binnenbocht altijd steiler dan de buitenbocht. De buitenbocht is nu eenmaal langer dan de binnenbocht, dus om dezelfde hoogte te overwinnen hoeft de buitenbocht minder steil te zijn dan de binnenbocht.

Om dit te bereiken moet het hout steeds wat verdraaid worden. Bij een helling omhoog moet de buitenkant steeds wat naar beneden gedrukt worden t.o.v. de binnenkant. Dwingen, zoals Klaas en Fred al schreven.

De spanning in het hout wordt minder als: de helling minder steil is, de strook die je uitzaagt niet breder maakt dan nodig en zoals gezegd, dunner en minder stug hout neemt.

Jan