Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Jheronimus
Vandaag om 15:42:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 15:39:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 126449 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #285 Gepost op: 29 November 2007, 10:49:20 »
Inderdaad is het een klimspiraal de luxe  :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #286 Gepost op: 29 November 2007, 12:26:52 »
Na tien pagina's lezen heb ik het nog niet gevonden: waarom zijn je klimspiralen eigenlijk zo bizar hoog? Gaan er rails op de vloer komen of zo?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #287 Gepost op: 29 November 2007, 12:47:25 »
Het is meer een klimspiraal SUPER de luxe. Maar ook vroeg het me inderdaad af waarom de spiraal zo laag uitkomt  ???

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #288 Gepost op: 29 November 2007, 12:57:42 »
Ik denk dat de boven-buurman van Kees-Jan ook mee wil genieten. ;)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #289 Gepost op: 29 November 2007, 13:01:41 »
Dus er komt nog een stuk onder  ;) :P

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #290 Gepost op: 29 November 2007, 14:15:58 »
Waarom zo hoog/laag:

Er komt een stuk baan bij van 6,5 meter bij 1 meter. Dit stuk baan heeft 3 niveau's.

Niveau 1: 30cm boven de grond is een schaduwstation met 9 sporen.
Niveau 2: 70cm boven de grond is een schaduwstation met 9 sporen.
Niveau 3: 113cm boven de grond is...................(nog even geheim) en wordt het zichtdeel.

Omdat de schaduwstations 1 meter "diep" zijn is er hoogte verschil nodig want anders kan ik nooit meer bij de achterste sporen indien er iets fout gaat.

Ik hoop dat de uitleg nu duidelijk is.

NB onder de klimspiraal (van de foto's) komen nog pootjes zodat de onderste cirkel ongeveer 30cm van de grond komt.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #291 Gepost op: 29 November 2007, 23:51:38 »
De eerste treinen hebben in de spiraal gereden.

9 Ytjes zijn een makkie voor een broodrooster ;D



En ook de wissels en kruising worden probleemloos bereden.




Dit weekend eens kijken of ik de spiraal op de definitieve plaats kan gaan zetten (eerst nog 2 verdiepingen er op bouwen).

Kees-Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #292 Gepost op: 30 November 2007, 00:18:44 »
9 Ytjes zijn een makkie voor een broodrooster ;D

Met andere woorden, een eitje. ;D

Met een trein erop ziet de spiraal er opeens een stuk kleiner uit, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik nog nooit een 1:87 rijtuig in handen heb gehad. (Sterker nog, ik heb geen enkel rijtuig, alleen treinstellen en goederenwagens.) Het is immers toch dik 2,5m aan trein.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #293 Gepost op: 02 December 2007, 13:35:07 »
De eerste spiraal is klaar, nog één bocht er in maar die is voor de aansluiting op de bestaande baan.

Het geheime project zit in de teken fase (ik kan het precies op schaal na bouwen).
Inmiddels heb ik via google earth het één en ander kunnen vinden (sporenplan en omgeving). Via google zelf al meer dan 100 foto's van de omgeving kunnen vinden.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #294 Gepost op: 02 December 2007, 15:27:46 »
Foto's  :)

De spiraal staat voorlopig op z'n plaats.



De uit/ingang aan de onderkant.



De uit/ingang beneden komt in draadeinden te hangen terwijl de sporen op het hoge niveau ook in draadeinden komen te liggen.



Dit wordt de aansluiting op de bestaande baan:



Kees-Jan

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #295 Gepost op: 02 December 2007, 15:33:03 »
.....SLIK.... :o

jhagie

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #296 Gepost op: 02 December 2007, 18:40:50 »
Zo groot voor deze kleine letters :o :o
Erg indrukwekkend de Klimspiraal-de-Luxe.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #297 Gepost op: 02 December 2007, 18:41:20 »
Hier nogmaals de link waar de maten op staan voor de "gleiswendel" http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Tip: na het ingeven van de maten toch even van karton de eerste 6 stukken knippen en dan de rails er even op "passen" (daarmee voorkom je dat je net als ik verkeerd ga zagen, gelukkig maar 6 stukjes......).

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 02 December 2007, 18:47:29 door Kees-Jan »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #298 Gepost op: 02 December 2007, 19:08:01 »
Het is bijna iedere dag weer genieten van je vorderingen Kees-Jan. Uit ervaring weet ik dat je niet even op een verloren middag zoiets in elkaar zet. Mijn petje af voor de constructie en de strakke opbouw. ::)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (Klimspiraal-de-Luxe)
« Reactie #299 Gepost op: 02 December 2007, 19:47:08 »
Kees-Jan, Super! Da hast du viel gearbeitet in der letzten Zeit!

Ich habe nur noch eine Frage, wie kannst du die Gleise in der Wendel an den Schränken Putzen, kannst du von oben in die Wendel eingreifen?

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008