Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door LMX
Vandaag om 21:38:20
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:36:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 21:29:17
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 124090 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #600 Gepost op: 28 May 2008, 21:15:25 »
ik heb um ;D dank u

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #601 Gepost op: 28 May 2008, 21:24:24 »
Nu eerst even wat foto's maken (nav mijn eerdere bericht over de 132).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #602 Gepost op: 28 May 2008, 22:46:08 »
De foto die eerder plaatste:



En deze:



Op deze foto een Roco Ludmilla waarvan slechts 2 cijfers omgedraaid zijn van het bedrijfsnummer tov de grootspoor foto..........

Toeval maar leuk!

Kees-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #603 Gepost op: 28 May 2008, 23:05:28 »
Heeft Echte Kees ook zo genoten van die weekenden in maart/april 1995?

Almen, maart 1995
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #604 Gepost op: 28 May 2008, 23:10:44 »
Nee Frank jammer genoeg niet (die stam kan ik ook nabouwen in het klein trouwens........als de rijtuigen van de DR zijn tenminste).

Kees-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #605 Gepost op: 28 May 2008, 23:24:05 »
Da's jammer. Vanaf het moment dat het bekend was heb ik hier echt naar uitgekeken en met volle teugen genoten. Na een kleine 20 jaar waren weer fatsoenlijke diesellocs op he traject Bad Bentheim-Oldenzaal-Hengelo te zien. Na Hengelo sloegen ze linksaf de enkelsporige diesellijn Hengelo-Zutphen op. Ongekend zulke grote beesten met een zware internationale trein op een zijlijn te zien dat normaal het domein van dieseltjes was (DE-2 en DE-3).

Zelfs de overbrengingen waren interessant:


112 184+234 met tr. 2242 door Schüttorf, 22 april 1995

en voor onze Nederlandse lezertjes:

1651+234 met tr. 2242 bij De Lutte, 22 april 1995

Nee het waren DB-rijtuigen, Interregiorijtuigen zoals Fleischmann ze heeft zeg maar.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #606 Gepost op: 28 May 2008, 23:31:15 »
Frank,

Deze:



(dit is de DR uitvoering)

Kees-Jan

De flijsjmannen zijn te kort..............

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #607 Gepost op: 29 May 2008, 09:20:56 »
Nee, deze waren het zeker niet, later zat er wel eens een DR A-bak in dit soort treinen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #608 Gepost op: 29 May 2008, 09:39:04 »
Roco heeft deze rijtuigen in zowel 1:100 als 1:87 (gehad). Overigens, de bistro wagen rijdt nog steeds naar Nederland. Hij rijdt overigens ook naar Polen in de BWE.

Overigens hebben deze rijtuigen wel naar Nederland gereden, voordat de DB IR rijtuigen werden ingezet. Veelal in de oude kleur creme/groen maar ook een in deze kleuren is naar Nederland gekomen, alsmede bakken in de Städteexpress kleuren. Dit gebeurde ook wel tegelijkertijd. Samen met het rode restauratierijtuig (Mitropa) en de NS BKD leverde dit een kleurrijk tafereeltje op. Helaas niet zelf meegemaakt (al heb ik die Ludmilla wel gezien in Arnhem, samen met mijn vader speciaal daarvoor naartoe gegaan, maar toen was ik nog te jong om het echt goed mee te maken) maar in een van de fotoboeken over de NS ('jaren '80 bij de NS in kleur' of iets dergelijks) staat een foto van zo'n trein. Leuk om te zien. En een paar van die DR rijtuigen hebben ook nog samen met DB rijtuigen in blauw/creme een internationale trein naar Nederland gereden, voordat de trein geheel met DR rijtuigen werden gereden.

Groetjes,

Ernst-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #609 Gepost op: 29 May 2008, 10:22:30 »
Ik zat afgelopen zaterdag in dat AR-rijtuig met bistro Hgl-Asd v.v. en mij viel op dat deze qua raamindeling overeenkomt met een AB Büm, waren dit vroeger AB-rijtuigen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #610 Gepost op: 29 May 2008, 11:01:31 »
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen Frank, maar naar alle waarschijnlijkheid wel. Want waar zijn anders die AB's gebleven? Bij de IR bakken had je namelijk A's en B's, geen AB's. Raamindeling komt inderdaad overeen met een AB. Grappig, nooit echt op gelet eigenlijk, maar nu je het zei nog maar eens een foto erbij gepakt en bekeken, het lijkt te kloppen.

Groetjes,

Ernst-Jan

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #611 Gepost op: 29 May 2008, 22:46:11 »
Een machtige loc die Ludmilla, ooit heeft deze ook gereden met de laatste Warsawa expres vanuit Hoek van Holland. Dit als afscheid van deze trein.
Ik moet nog ergens foto's hebben hiervan, als ze uit de verhuisdozen zijn gekomen zal ik deze is inscannen.

Groeten,

Christoph

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #612 Gepost op: 29 May 2008, 23:20:33 »
De BordBistro's/BistroCafé's ARkimbz262( sinds 2004 ARkimbz266) en WRmz138 zijn inderdaad verbouwd uit ABm225 rijtuigen.

De ex. DR rijtuigen Bom(z) 236 en 280-283 hebben trouwens maar 11 grote ramen per zijwand en niet zoals de ex. DR Bimz256/259 12 grote ramen per zijwand. Er dus tijdens de ombouw aardig wat zaag en las werk aan te pas gekomen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #613 Gepost op: 31 May 2008, 21:31:35 »
Een machtige loc die Ludmilla, ooit heeft deze ook gereden met de laatste Warsawa expres vanuit Hoek van Holland. Dit als afscheid van deze trein.
Klopt. Tussendoor heeft de loc een NVBS-excursietrein gereden. Helaas zijn de foto's van die trein, onder andere samen met mijn toenmalige auto's (een Wartburg 311, een Wartburg 353 en een Trabant 601), door de ontwikkelcentrale vakkundig om zeep geholpen.

www.raymondkies.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #614 Gepost op: 21 June 2008, 10:05:59 »
We gaan weer beginnen!

Vanochtend vroeg opgestaan (7.00 uur) om de schuur maar eens te gaan opruimen.

Volgende week maar eens een paar avonden solderen om koploper te gaan laten werken.

Alle hardware is er inclusief een Litfinski splitter voor de S88 modules is er.

Kees-Jan