Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 10:55:02
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 10:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:33:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 10:28:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 123869 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #630 Gepost op: 26 June 2008, 14:48:40 »
Bedankt Hans.

Ik heb dat soort dingen ook al meegemaakt. Dit keer was het echter door de bedrading en niet door de modules of ECoS zelf.

Kees-jan

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #631 Gepost op: 26 June 2008, 15:33:39 »
Ik weet niet op welke wijze je de draden bundelt, maar misschien wil het helpen als je de kabels in de bundels om elkaar heen draait, zoals ook het geval is bij bijvoorbeeld UTP-bekabeling. Om daar storingen in de lijn te voorkomen worden de draden getwist om elkaar en dan ook nog de getwiste paren om elkaar heen. Allemaal om stoorsignalen van buitenaf zo goed mogelijk op te kunnen vangen. Misschien helpt het. Succes.

Groeten, Marnix

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #632 Gepost op: 26 June 2008, 15:52:50 »
Marnix dat zou kunnen helpen net als een extra diode op de S88 en of een aanpassing op de funky print dmv een extra condensator van 10 nF (beide tips komen van Wim Ros waarvoor mijn dank Wim).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #633 Gepost op: 30 June 2008, 23:00:24 »
Het werkt maar nog niet naar behoren. Ook met de diodes wil het nog niet echt werken met de S88's.

Vreemde storingen in draden die te dicht evenwijdig aan elkaar liggen.

Als ik het er deze week niet uit krijg dan gaan we maar eens overstappen op een ander systeem met minder storingen. Ik heb er de flink de .............(vul zelf maar in) van.

Kees-Jan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #634 Gepost op: 30 June 2008, 23:03:40 »
Kees-Jan,

Je kan ook proberen je draadparen af te schermen net als ook in UTP/STP gebeurt. Mogelijk dat je dan je storingen tegen gaat. Want anders heb je straks al je werk voor niets gedaan en dat zou zonde zijn. Ik zou het proberen met wat folie oid wat lijkt op de shielding van de netwerkkabels.

Gr. Remco
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 23:08:24 door Remco »

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #635 Gepost op: 30 June 2008, 23:09:05 »
Nou Remco ik heb dus alles al geprobeerd. 

UTP zijn alleen maar gepaarde draden die zijn niet afgeschermd tov de "buitenwereld".

De storingen zitten NIET in de S88 kabels maar komen vanuit de secties (de draden van de rails naar de melders toe). Doordat deze paralel lopen en te dicht bijelkaar lijkt er een soort overspraak te zijn tussen de draden. Die overspraak is weg als de kabelbundels uit elkaar gehaald worden. En das leuk want dan heb je gelijk een puinhoop en wirwar van draden onder de baan wat ik juist niet wil.

Kees-Jan

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #636 Gepost op: 30 June 2008, 23:23:53 »
Kees-Jan, heb je al geprobeerd de sets van twee draden tussen de rails en de melders te twisten.  Je past dan in feite dezelfde techniek toe als waar een UTP-kabel op gebaseerd is. Het zou kunnen dat ze daardoor minder last hebben van overspraak.

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #637 Gepost op: 30 June 2008, 23:24:50 »
KJ,

De meeste utp kabels die ik in mijn handen heb gehad hebben ook een, ik noem het maar folie wikkel om het ader pakket heen en dat bedoelde ik dus eigenlijk. Dat je zo'n folie om je, in dit geval zo ik van je begrijp, draden van je secties doet daar waar je problemen hebt dus per paar in de folie en dan bij elkaar ?

Remco.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #638 Gepost op: 30 June 2008, 23:27:07 »
Nee Sander nog niet. Morgen nog maar eens proberen.

Gek is dat het alleen bij de secties van de keerlusmodules zit en niet in de andere bezet/terugmelders.

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #639 Gepost op: 30 June 2008, 23:38:45 »
Kees-Jan, heb de positie's van de keerlus- en beeztmelders binnen de S88 al een gewisseld ? En verhuisd het probleem dan mee, of blijft het knelpunt bij de eerste S88-component (vanaf de ECoS gerekend).

Is de bezetmelder, waar de keerlusmodule op is aangesloten, aangepast aan de keerlusmodule. In de bezetmelder is dan in feite de detectie weggehaald en wordt alleen het melderdeel gebruikt.

Jij ervaart een storing op de ECoS - de ECoS ziet alleen de S88-melder en niet wat er aan de andere kant van de melder zit. 'n Eigen detectie of een extwerne detectie, of wat dan ook. Het kan dus bijna alleen maar zo zijn, dat de S88-melder niet voldoende 'verzadigd' aangestuurd wordt en een beetje gaat staan klapperen.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #640 Gepost op: 30 June 2008, 23:50:05 »
Yep,

Het is de eerste S88 in de ketting.

Het is alleen een melder dus niet met stroomdetectie (LDT).

Als ik de LDT kortsluit per ingang gaat alles wel goed.

Ik ga er dus vanuit dat de S88 goed is maar het probleem in de draden naar de secties van de keerlus zitten. 

Dit heb ik ook getest door de draden naar de rails los te maken op de keerlusmodule en zelf met mijn vinger een fictive bezetmelding te maken: dan is het stabiel en staat er niets te spoken.


Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #641 Gepost op: 01 July 2008, 00:01:00 »
Als ik je goed begrijp geeft de LDT een voldoende krachtig 'JA' aan de ECoS als je kortsluiting maakt. En blijkbaar gaat de ECoS 'klapperen' als er wel/niet signaal door de LDT wordt gegenereerd door een ander soort aansturing.

Dit werkt mij de indruk dat de gevoeligheid van de ECoS niet goed is afgestemd op de drempel van de LDT. Populair gezegd staat de S88-ontvanger de hele tijd te twijfelen of de LDT JA of NEE zegt.

« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 00:04:23 door santerdam »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #642 Gepost op: 01 July 2008, 00:08:59 »
Citaat van: Reel-Cees
Yep,

...Het is alleen een melder dus niet met stroomdetectie (LDT)...

...Als ik de LDT kortsluit per ingang gaat alles wel goed...


Aha ! Er gaan dus draden die een CMOS ingang aansturen direct de baan op !

Kees Jan, ik neem even aan dat het een RM-DEC-88 is en geen RM-DEC-88-OPTO.
In dat geval is het even afhankelijk van wat en hoe je ermee terugmeldt.

Schakelt de terugmelding de ingang naar massa, dan een 470 Ohm weerstandje naar de +5 van de module direct op elk van de de ingangen aansluiten.
Dit haalt het hoogohmige karakter van de CMOS IC's weg, die daardoor veeeel minder storings gevoelig worden.

Let wel op, je aansturing (terug te melden contact / transistor) moet dan wel minimaal 11mA kunnen  'sinken'.

@santerdam, Helaas dat is niet wat er gebeurt... de LDT en de EcOS s88 bus praten echt wel goed met elkaar.

Grtzz,

Karst



ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #643 Gepost op: 01 July 2008, 22:26:28 »
Karst,

Het is een gewone DEC-88.

Vanavond ook twee draden getwist maar helaas dat werkte ook niet. Na het aansluiten van de twee draden (rails sectie keerlus) kreeg ik weer fijn een bezet melding.

Zijn de problemen opgelost met een DEC-88-OPTO denk je?

Kees-Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #644 Gepost op: 01 July 2008, 22:34:04 »
Vrijwel zeker Ja !