Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
  

Auteur Topic: Onderbreking (isolatie) in rail  (gelezen 6674 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Onderbreking (isolatie) in rail
« Gepost op: 18 June 2012, 21:34:21 »
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe baan. Voor het maken van secties gebruik ik vooral isolerende raillasjes, maar in het gebied met vooral veel flexrail gaat dit niet. Hier kan ik de rail natuurlijk gewoon doorhalen met een dremel, maar ik ben beng dat dit storingen gaat opleveren bij bijv. warm weer. Drupeltje secomdenlijm erin een optie?

Iemand een idee hoe je betrouwbare scheidingen kunt maken zonder gebruik te maken van isolerende raillasjes?

Groeten,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2012, 21:36:59 »
Hallo Marc,

Hoezo kun je geen isolerende raillassen gebruiken icm flexrail? Je zult moeten zorgen dat de spoorstaven netjes in lijn liggen, maar dat moet ook als je de rails doorhaalt. Ik gebruik wel isolerende raillassen bij flexrail. Wel even de railschoenen ruim wegsnijden bij de laatste dwarsligger.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2012, 21:42:30 »
Hoi Tjalling,

Ik heb bijvoorbeeld enkelzijdige isolatielassen die precies halverwege een volle lengte flexrail vallen. Dan kan ik inderdaad wel de hele flexrail doorhalen en met lassen weer aan elkaar zetten, maar ik probeer het aantal lassen te beperken, dus vandaar de zoektocht naar een handige methode om isolatielassen insitu te maken!

Groeten,
Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2012, 22:27:38 »
Stukkie styreen ertussen en bijsnijden...

wvdm

  • Gast
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2012, 22:49:32 »
Dat is het mooie van flexrails. (y)
Je kan een railstaaf doorslijpen, van de nabije bielzen de spijkers wegsnijden, de nog hele railstaaf de andere kant op buigen en je kan dan op de door geslepen rails de isolerende raillas er op doen.
Secondenlijm ertussen met alleen doorslijpen gaat ook, maar dan moet de rail al wel vast zitten op z'n plek.
Om te voorkomen, dat door warm weer de railstaven elkaar weer gaan raken, kan je dunne seconden lijm langs de buitenkant van de railstaven doen.
Dat is trouwens ook handig als je een flexrails korter moet maken in een boog.
Je past eerst de hele rails in de boog waar je hem wilt hebben, zet hem tijdelijk vast, doe secondenlijm aan de buitenkant, (stukje plastic van een boterham zakje ofzoiets eronder voorkomt, dat die al vast aan de baan komt.), merk waar je moet zagen/slijpen en als de lijm droog is zaag/slijp je de rails door. De boog blijft er mooi in.

Succes
groetjes
Wil
(Die bijna z'n hele baan met flexrails gemaakt heeft.)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2012, 22:56:33 »
@ marc: railstaaf doorslijpen en de voeg opvullen met twee-componentenlijm, secondenlijm "vult" niet genoeg... Eventueel een stukkie karton of (inderdaad) styreen er tussenpersen..., maar dan

 :D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden"  ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)

Marc: trouwens HEEL GOED OPGELET!  (y) Je hebt goed opgepikt, dat óók modelrails inderdaad "werken", er zelfs "spoorspatten" kan optreden (maar dan helaas niet "op schaal" en zéker niet te verhelpen door jouw Preisertjes...)
Bouw jij een vaste baan? (maakt eigenlijk niet zoveel uit, het principe blijft gelijk...) Vooral in het "modulewereldje" zijn temperatuursverschillen vaak een probleem: ik roep dan ook, dat IEDERE module (ook al is het maar een lullig passtuk-van-25-cm) een dilatatievoeg/compensatievoeg moet hebben; in een vaste baan zou ik zeggen elke 2 meter... En zo'n voeg maak ik dan door de spoorstaaf onder zo'n 30 graden door te halen, op twee dwarsliggers de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. Als je wilt zal ik een schetsje maken (en tzt foto's van mijn RhB-modules, waar ik dat gedaan heb)

Succes!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2012, 23:16:09 »
Ik vul de zaagsneden op met houtlijm.
Dat is in natte toestand geleidend, maar als het eenmaal droog is isoleert het net zo goed als andere opties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2012, 23:20:37 »

 :D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden"  ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)



 ;D..............om eerlijk te zijn vul ik niets en jas gewoon de dremel erdoor. Soldeer er een stukkie PC board onder oid...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2012, 02:00:25 »
Frans wat jij bedoeld met dilatatievoeg/compensatievoeg vat ik wel
echter de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. niet helemaal , waarom is dat nodig?
svp een schetsje
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 02:12:02 door roadster36 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2012, 09:07:26 »
Marc,

Flexrails gewoon doorslijpen/zagen met de dremel of roco zaagje. Hierna de beide zijden fixeren met secondelijm. Eventueel het ontstane "gat" opvullen met de hier genoemde middelen. Werkt voor mij al jaren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2012, 09:24:28 »
modulebaan.nl

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2012, 09:26:57 »
Ik snap jouw verhaal mbt spoorspatten niet Frans. Op zich onderken ik de mogelijkheid wel, maar het zal niet gauw op een modelbaan optreden. Als ik zo even kijk wat een staaf doet aan uitzetting en krimp, dan gaat het om ca 0,5 mm in een extreem geval. Reken maar na. Stel dat ik een loden spoorstaaf heb ( grote uitzettingscoëfficient, 29,4 . 10 -6 = 0,03 mm/m.K) dan leidt dat bij een spoorstaaf van 1 meter en een temperatuursverschil van 30 graden (!) tot een lengteverandering van 1 hele mm. Maar er zijn geen spoorstaven van lood.

Ervan uitgaand dat die coëfficient bij nikkelzilver in de buurt van koper en nikkel zit dan hebben we het over grofweg de helft. Dus als je je modulaire baan met delen van 1,20 m gebouwd hebt bij -10 graden en je stookt de ruimte waarin deze staat op tot +20 graden, dan zetten de spoorstaven ca 0,5 mm per stuk uit. Geen probleem want:
a) die 0,5 mm 'over' zit al gauw in de verschillende railaansluitingen
b) niemand bouwt z'n baan bij -10. Bouwen gaat bij kamertemperatuur en als die 30 graden stijgt is mijn modulebaan het laatste waar ik me druk om maak.

Maar ik sta open voor argumenten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2012, 09:30:56 »
Marc,

Als je bang bent dat de spoorstaven zijdelings gaan wijken, dan kun je aan de buitenkant ook een koperen schroefje in je grondplaat schroeven en de rails er aan solderen.
Wat opvullen betreft kun je ook nog kiezen voor wat (siliconen)kit. Even bovenkant rails-einden afplakken, kit er tussen en gladstrijken, klaar.

Succes, gr,

Bert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2012, 09:34:13 »
Gert,

Een paar keer heb ik gelezen over spoorspattingen bij de wat langere clubbanen op beurzen. 's-Nachts kan het vrij koud worden en overdag met alle lampen ineens heel heet. Als ik me niet vergis speelde het nog tijdens een van de laatste beurzen in Rijswijk (ik meen de beurs waar BNLS nog een stand had)

Sander

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2012, 09:40:30 »
Ja, bij onze club-N-baan is spoorspatting ook een keer voorgekomen. Clubgebouw heeft plat dak, wordt in de zomer soms behoorlijk warm. De rails had zich van de ondergrond losgemaakt, en stond bol.