Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

onderdeel gezocht voor trix 22156 door Haradigi
Vandaag om 11:18:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 11:17:50
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:08:17
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:15:21
RhB H0m, Albulisch door Dennis1984
Vandaag om 08:51:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
  

Auteur Topic: Onderbreking (isolatie) in rail  (gelezen 6794 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Onderbreking (isolatie) in rail
« Gepost op: 18 June 2012, 21:34:21 »
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe baan. Voor het maken van secties gebruik ik vooral isolerende raillasjes, maar in het gebied met vooral veel flexrail gaat dit niet. Hier kan ik de rail natuurlijk gewoon doorhalen met een dremel, maar ik ben beng dat dit storingen gaat opleveren bij bijv. warm weer. Drupeltje secomdenlijm erin een optie?

Iemand een idee hoe je betrouwbare scheidingen kunt maken zonder gebruik te maken van isolerende raillasjes?

Groeten,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2012, 21:36:59 »
Hallo Marc,

Hoezo kun je geen isolerende raillassen gebruiken icm flexrail? Je zult moeten zorgen dat de spoorstaven netjes in lijn liggen, maar dat moet ook als je de rails doorhaalt. Ik gebruik wel isolerende raillassen bij flexrail. Wel even de railschoenen ruim wegsnijden bij de laatste dwarsligger.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2012, 21:42:30 »
Hoi Tjalling,

Ik heb bijvoorbeeld enkelzijdige isolatielassen die precies halverwege een volle lengte flexrail vallen. Dan kan ik inderdaad wel de hele flexrail doorhalen en met lassen weer aan elkaar zetten, maar ik probeer het aantal lassen te beperken, dus vandaar de zoektocht naar een handige methode om isolatielassen insitu te maken!

Groeten,
Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2012, 22:27:38 »
Stukkie styreen ertussen en bijsnijden...

wvdm

  • Gast
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2012, 22:49:32 »
Dat is het mooie van flexrails. (y)
Je kan een railstaaf doorslijpen, van de nabije bielzen de spijkers wegsnijden, de nog hele railstaaf de andere kant op buigen en je kan dan op de door geslepen rails de isolerende raillas er op doen.
Secondenlijm ertussen met alleen doorslijpen gaat ook, maar dan moet de rail al wel vast zitten op z'n plek.
Om te voorkomen, dat door warm weer de railstaven elkaar weer gaan raken, kan je dunne seconden lijm langs de buitenkant van de railstaven doen.
Dat is trouwens ook handig als je een flexrails korter moet maken in een boog.
Je past eerst de hele rails in de boog waar je hem wilt hebben, zet hem tijdelijk vast, doe secondenlijm aan de buitenkant, (stukje plastic van een boterham zakje ofzoiets eronder voorkomt, dat die al vast aan de baan komt.), merk waar je moet zagen/slijpen en als de lijm droog is zaag/slijp je de rails door. De boog blijft er mooi in.

Succes
groetjes
Wil
(Die bijna z'n hele baan met flexrails gemaakt heeft.)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2012, 22:56:33 »
@ marc: railstaaf doorslijpen en de voeg opvullen met twee-componentenlijm, secondenlijm "vult" niet genoeg... Eventueel een stukkie karton of (inderdaad) styreen er tussenpersen..., maar dan

 :D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden"  ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)

Marc: trouwens HEEL GOED OPGELET!  (y) Je hebt goed opgepikt, dat óók modelrails inderdaad "werken", er zelfs "spoorspatten" kan optreden (maar dan helaas niet "op schaal" en zéker niet te verhelpen door jouw Preisertjes...)
Bouw jij een vaste baan? (maakt eigenlijk niet zoveel uit, het principe blijft gelijk...) Vooral in het "modulewereldje" zijn temperatuursverschillen vaak een probleem: ik roep dan ook, dat IEDERE module (ook al is het maar een lullig passtuk-van-25-cm) een dilatatievoeg/compensatievoeg moet hebben; in een vaste baan zou ik zeggen elke 2 meter... En zo'n voeg maak ik dan door de spoorstaaf onder zo'n 30 graden door te halen, op twee dwarsliggers de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. Als je wilt zal ik een schetsje maken (en tzt foto's van mijn RhB-modules, waar ik dat gedaan heb)

Succes!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26726
    • Pagina van klaas
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2012, 23:16:09 »
Ik vul de zaagsneden op met houtlijm.
Dat is in natte toestand geleidend, maar als het eenmaal droog is isoleert het net zo goed als andere opties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2012, 23:20:37 »

 :D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden"  ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)



 ;D..............om eerlijk te zijn vul ik niets en jas gewoon de dremel erdoor. Soldeer er een stukkie PC board onder oid...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2012, 02:00:25 »
Frans wat jij bedoeld met dilatatievoeg/compensatievoeg vat ik wel
echter de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. niet helemaal , waarom is dat nodig?
svp een schetsje
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 02:12:02 door roadster36 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2012, 09:07:26 »
Marc,

Flexrails gewoon doorslijpen/zagen met de dremel of roco zaagje. Hierna de beide zijden fixeren met secondelijm. Eventueel het ontstane "gat" opvullen met de hier genoemde middelen. Werkt voor mij al jaren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2012, 09:24:28 »
modulebaan.nl

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2012, 09:26:57 »
Ik snap jouw verhaal mbt spoorspatten niet Frans. Op zich onderken ik de mogelijkheid wel, maar het zal niet gauw op een modelbaan optreden. Als ik zo even kijk wat een staaf doet aan uitzetting en krimp, dan gaat het om ca 0,5 mm in een extreem geval. Reken maar na. Stel dat ik een loden spoorstaaf heb ( grote uitzettingscoëfficient, 29,4 . 10 -6 = 0,03 mm/m.K) dan leidt dat bij een spoorstaaf van 1 meter en een temperatuursverschil van 30 graden (!) tot een lengteverandering van 1 hele mm. Maar er zijn geen spoorstaven van lood.

Ervan uitgaand dat die coëfficient bij nikkelzilver in de buurt van koper en nikkel zit dan hebben we het over grofweg de helft. Dus als je je modulaire baan met delen van 1,20 m gebouwd hebt bij -10 graden en je stookt de ruimte waarin deze staat op tot +20 graden, dan zetten de spoorstaven ca 0,5 mm per stuk uit. Geen probleem want:
a) die 0,5 mm 'over' zit al gauw in de verschillende railaansluitingen
b) niemand bouwt z'n baan bij -10. Bouwen gaat bij kamertemperatuur en als die 30 graden stijgt is mijn modulebaan het laatste waar ik me druk om maak.

Maar ik sta open voor argumenten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2012, 09:30:56 »
Marc,

Als je bang bent dat de spoorstaven zijdelings gaan wijken, dan kun je aan de buitenkant ook een koperen schroefje in je grondplaat schroeven en de rails er aan solderen.
Wat opvullen betreft kun je ook nog kiezen voor wat (siliconen)kit. Even bovenkant rails-einden afplakken, kit er tussen en gladstrijken, klaar.

Succes, gr,

Bert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2012, 09:34:13 »
Gert,

Een paar keer heb ik gelezen over spoorspattingen bij de wat langere clubbanen op beurzen. 's-Nachts kan het vrij koud worden en overdag met alle lampen ineens heel heet. Als ik me niet vergis speelde het nog tijdens een van de laatste beurzen in Rijswijk (ik meen de beurs waar BNLS nog een stand had)

Sander

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2012, 09:40:30 »
Ja, bij onze club-N-baan is spoorspatting ook een keer voorgekomen. Clubgebouw heeft plat dak, wordt in de zomer soms behoorlijk warm. De rails had zich van de ondergrond losgemaakt, en stond bol.