Ik krijg echt rode vlekken tussen mijn oren van die term en de mensen die 'm gemeend gebruiken.
Moet je niet te hard zeggen hoor, rijksambtenaren zijn momenteel niet bepaald populair...
Thuiswerken willen stratemakers, chauffers, varende, werkers in de raffinaderijen en op de containerterminals om er maar eens een paar te noemen ook graag doen Maar een kuub zand mee naar huis nemen is ook niet alles.
Dat zat ik me ook te bedenken eigenlijk, dan doe je niet aan kilometerregistratie of je hebt een slechte boekhouder Maar ik weet het niet zeker, en ik heb geen zin dat Henk weer wat weet te corrigeren bij mij
Olav,Toen ik klein was (dat is inmiddels al een tijdje geleden) was het vrij normaal dat de vrouw thuisbleef en de man werkte in het dorp of de stad, of misschien wat verder weg. Je had ook één televisie en één telefoon. Van ZZP-ers had nog nooit iemand gehoord.
Bovendien, zaken veranderen constant, of we het nou willen of niet. Het voorbeeld van bedrijven die plots naar de andere kant van het land verhuizen vind ik niet zo geloofwaardig (dat kost namelijk erg veel geld), maar laten we een ander voorbeeld nemen: vrij verkeer van geld, goederen en arbeid binnen de EU. Nederland verdient bakken met geld met de doorvoer van goederen, voornamelijk via Rotterdam. En de Nederlandse financiële sector is ook fors. Dat vindt iedereen prachtig.
En niemand zal er veel bezwaar tegen hebben dat hij zonder probleem in Londen kan werken en daar een fors salaris opstrijken. Maar als er dan een Oost-Europeaan (of een Maltees ) hetzelfde werk voor minder geld doet, vindt men dat niet zo leuk.
Dat is zeker waar. Maar de tijden en vooral de prijzen zijn dusdanig veranderd dat voor veel mensen "onderaan de markt" het rondkomen van slechts één inkomen nauwelijks of zelfs helemaal niet meer mogelijk is.
Dat mobiliteit een keuze is, is maar beperkt waar. Wanneer je werkloos bent en werk zou kunnen krijgen wat verder weg is, dan neem ja dat graag aan. Simpelweg omdat die keuze eigenlijk geen keuze is.
En wie verdienen daaraan? Juist, niet de normale mens maar de bedrijven, banken en direct of indirect de overheid.
Ook hier heb je er niet over gedacht wie er de lusten en wie er de lasten van hebben...Mag ik je het voorbeeld geven van een transportbedrijf uit Overijssel wat zijn nederlandse chauffeurs op straat zette (de overheid schijnt dat prima te vinden, zie ook PostNL), de auto's voorzag van poolse kentekens en er poolse chauffeurs op zette? Lusten: Bedrijfsleven. Lasten: de werknemers.
Met alle respect, maar ik denk niet dat de PVV de 2e partij gaat worden. Het wordt gewoon nog veel leuker: SP en VVD worden de grootsten.
........Het dwingt je inderdaad om flexibel te zijn. Maar het is de keuze tussen verder weg moeten werken en werkloos zijn. Er is een economische crisis en de banen liggen niet meer voor het oprapen, dus zul je compromissen moeten doen. Van wie is dat de schuld? De overheid? De banken? De EU? Veel mogelijke antwoorden op die vraag, maar geen van alle correct........- Peter
Toch knap, hoor, want dat doen hier best wel veel mensen: Malta heeft veruit de laagste arbeidsproductiviteit van de hele EU. Oftewel, het grootste percentage van mensen dat thuis zit en niet als werkloos staat geregistreerd. Het kan dus wel.
Het dwingt je inderdaad om flexibel te zijn. Maar het is de keuze tussen verder weg moeten werken en werkloos zijn. Er is een economische crisis en de banen liggen niet meer voor het oprapen, dus zul je compromissen moeten doen. Van wie is dat de schuld? De overheid? De banken? De EU? Veel mogelijke antwoorden op die vraag, maar geen van alle correct.
Onzin. Verklaar mij anders eens het verschijnsel "Albert Heijn XL". Een super-de-luxe supermarkt met navenante prijzen. Iedere keer dat ik in Nederland kom sta ik weer versteld van het verschil in welvaart - en Malta is bepaald geen derdewereldland. Dikke auto's, nieuwe auto's, overvolle snelwegen... kennelijk is dat nog steeds geen probleem.
Als jij €4000 (ik noem maar wat) bruto vraagt om een vrachtwagen te rijden en een Pool doet het voor €3000, dan zou je als bedrijf wel gek zijn om meer te betalen. Want je klant gaat namelijk naar degene die de beste prijs/prestatieverhouding levert. Als je je prijzen kunt laten zakken door goedkopere chauffeurs te nemen, wil dat zeggen dat je klanten zelf ook hun prijzen kunnen laten zakken en daarmee een sterkere concurrentiepositie innemen.
Het leidt tot nivellering. Voor een rijk land als Nederland betekent dat dat de lonen relatief gezien omlaag gaan. Inderdaad is dat niet leuk, maar je zou ook kunnen betuigen dat Nederlanders gewoon veel te duur zijn om in dienst te hebben.