Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: De forensentaks, ja of nee.  (gelezen 14851 keer)

Olav

• Offline Offline
Re:De forensentaks, ja of nee.
« Reactie #75 Gepost op: 01 June 2012, 07:04:33 »
Overigens, hoe je het beestje ook noemt. bezuinigen is iets anders dan lastenverzwaring. De engerd van financiën gaf aan in de media dat er 12 miljard wordt bezuinigd. FOUT. Er wordt grofweg 4 miljard bezuinigd en de rest wordt binnengehaald door lastenverzwaring.

Bezuinigen betekent minder uitgeven, niet meer binnen halen. Ik ga dus bij mijn baas 10% salarisverhoging vragen omdat ik 15% wil bezuinigen. Kan je het antwoord raden?
Groeten

Olav

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #76 Gepost op: 01 June 2012, 08:07:25 »
Zo'n vaart lopen al die plannen niet.
Alles moet nog door 1e en 2e kamer worden goedgekeurd.

Binnenkort gaat het hele spul op vakantie (zij noemen dat "reces", maar ook zij liggen gewoon met hun luie r**t in Spanje, net als het gewone volk). Dat wil zeggen dat zij nu al niets meer uitvoeren, en de maand nadat ze terug zijn ook niet.

Dan zijn er in september verkiezingen en verandert de samenstelling van de2e kamer van de ene op de andere dag.
En laten nu net 2 partijen die het er nu niet mee eens zijn, de grootsten worden (PVV en SP).
Of je het met een van deze 2 nu eens bent of niet, zo gaat het wel.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 01 June 2012, 08:07:54 »
@ menno:  Mensen moeten maar dichter bij hun werk gaan wonen.

en waar ga je dat van financieren???

gr

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 01 June 2012, 08:27:41 »
Geweldig draadje, dit. Nederland is met enige afstand het land in de EU waar het meeste verdiend wordt. Alleen in Zwitserland en Noorwegen verdienen ze meer. "Ha", hoor ik je roepen, "maar Luxemburg dan?" Veel mensen die geld verdienen in Luxemburg wonen in Duitsland, Frankrijk of België, waardoor het gemiddelde inkomen in Luxemburg stijgt. Om maar even aan te geven waar we het over hebben.

Ik krijg geen reiskostenvergoeding; heb ik trouwens ook nooit gehad, ook niet in Nederland. Alleen daar waar het onderdeel was van mijn werk, toen ik werd uitbesteed aan diverse bedrijven. Ik krijg ook geen hypotheekrenteaftrek.

En weliswaar is benzine hier goedkoper (ik tank 40 liter benzine voor precies €60), maar tien jaar geleden betaalde ik daar €23 (10 Maltese ponden) voor. Gelukkig dat de afstanden kort zijn, maar een gemiddelde stijging van 10% per jaar is niet fijn.

Loon? Met mijn 15 jaar werkervaring in een senior positie verdien ik ongeveer evenveel als een Nederlandse buschauffeur. Met alle respect voor buschauffeurs (een aantal forumgebruikers heeft dat immers als beroep), maar in Nederland zou mijn loon al gauw 60% hoger zijn. Mijn vrouw, als advocate, verdient veel minder dan haar Nederlandse equivalent.

Kosten van levensonderhoud? Energie, huizen en arbeid waren hier significant goedkoper dan in Nederland. Wat energie betreft is dat afgelopen; andere zaken als voedsel en kleding zijn duurder dan in Nederland en Nederlandse huizen zijn simpelweg veel te duur, vanwege het inflationaire effect van de hypotheekrenteaftrek. Alleen arbeid is nog steeds vrij goedkoop, dus kunnen we ons een huishoudster veroorloven, maar dat geldt natuurlijk ook voor ons zelf.

Verder klaag ik niet, hoor. Een uitkering hier is minder dan €700 per maand; zeg maar een stammetje ICRm-rijtuigen.

Maar als ik dan allerlei commentaren lees (niet noodzakelijkerwijs hier, overigens) over hoe slecht iedereen het heeft en dat je  onbelaste reiskostenvergoeding (wat dus puur een privilege is, laten we wel wezen) nou een stuk belast wordt, sta dan niet verbaasd dat ik daar niet echt van onder de indruk ben, als ik vanmiddag in een 11 jaar oude auto over tamelijk slecht wegdek weer huiswaarts keer.

Oh ja, hier in het uiterste zuiden van Europa hebben we de afgelopen jaren consistent een hogere economische groei en lager begrotingstekort gehad dan Nederland, voor wie er zo happig op is om ons uit de euro te trappen. Niet dat ik daar de regering verantwoordelijk voor houd, want die weten echt wel wat geld uitgeven is, vooral aan zichzelf (vandaar ook de hoge staatsschuld).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Olav

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 June 2012, 08:59:27 »
........
3) Elke belasting die slechts een bepaald deel van de samenleving raakt, kan als oneerlijk gezien worden. Maar ik vind het nog veel oneerlijker dat vooral diegenen die niet zoveel te besteden hebben er het meest op achteruit gaan en de hoge(re)  inkomens relatief weinig.
........
Ben ik niet helemaal eens. Ik ken gevallen van mensen die niet werken en meer geld overhouden dan bepaalde werkende mensen. Bedenk immers dat, alhoewel geen pretje, laat dat duidelijk zijn, deze groepen allerlei toeslagen/subsidies krijgen, belastingen worden kwijtgescholden (WOZ e.d.) en daardoor meer overhouden dan bepaalde groepen werkenden.

In de volksmond noem je de maatregelen dus niveleren.

De hogere inkomens betalen door het progressieve stelsel al meer belasting dan lagere inkomens. Daarbij, en ik kijk niet naar de echte topinkomens, kopen deze mensen ook meer en vaker nieuwe spullen. Daardoor betalen ze oa meer BTW en eventuele andere belastingen. En ondersteunen ze uiteraard meer de economie.

Dus elke kant heeft zijn verhaal.  ;)
Groeten

Olav

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #80 Gepost op: 01 June 2012, 09:23:39 »
En laten nu net 2 partijen die het er nu niet mee eens zijn, de grootsten worden (PVV en SP).
Of je het met een van deze 2 nu eens bent of niet, zo gaat het wel.

Met alle respect, maar ik denk niet dat de PVV de 2e partij gaat worden. Het wordt gewoon nog veel leuker: SP en VVD worden de grootsten. Dus ik zie al reikhalzend uit naar de coalitiebesprekingen.... Het vormen van een coalitie wordt een steeds grotere puzzle.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #81 Gepost op: 01 June 2012, 09:46:15 »
Ik zou de PVV nog maar niet uitsluiten. Na het klappen van het "Catshuis" dacht Den Haag van Wilders af te zijn! Maar het tegendeel is waar. Zij die het Lente akkoord hebben omarmd zijn er fiks op achteruit gegaan en de PVV is meer dan ooit aanwezig. Ik denk ook niet dat een coalitie van SP en PVV tot de mogelijkheden behoord.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #82 Gepost op: 01 June 2012, 09:53:11 »
PVV en SP zou prima kunnen slagen. Maar beide partijleiders kunnen dat op geen enkele manier verkopen aan hun achterban. En zelfs al zou bijvoorbeeld de SP een handreking doen, dan nog zal Wilders er alles aan doen regeringsverantwoordelijkheid uit de weg te gaan. Hij bestaat bij de gratie van schreeuwen langs de zijlijn.

In alle peilingen (voor wat ze uiteraard waard zijn) blijft de PVV schommelen rond het huidige zetelaantal. De SP en VVD blijven daar boven.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #83 Gepost op: 01 June 2012, 09:54:25 »
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Als de werknemer een auto van de zaak heefis dir hele verhaal niet ter zake doende..hij heeft geen km vergoeding maar alleen bijtelling.....heb ik ook op m'n bedrijfsbus terwijl die prive niet gebruikt wordt  ???
Je gebruikt het voertuig niet privé maar je betaalt wel bijtelling? Volgens mij doe je iets fout...
« Laatst bewerkt op: 01 June 2012, 10:24:49 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Olav

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 01 June 2012, 10:22:05 »
Peter,

Op zich zit er wel wat in je verhaal. Echter gebaseerd op de NL situatie is het nu wel zo dat de overheid continu andere zaken verzind waarbij de burger opdraait voor de kosten. Bedenk eens het volgende:

Iedereen moet in slaapsteden gaan wonen om de steden enigzins te ontzien (reiskostenforfait, inmiddels alweer afgeschaft) zoals Almere voor Amsterdam en Zoetermeer voor Den Haag.
Iedereen moet flexibel zijn, dus ook een baan verder weg van de woonplaats accepteren.
Bedrijven verhuizen ineens naar andere regio's met en zonder verhuisregelingen. Moet je familie en vrienden ineens op afstand bezoeken?
Randstad wordt steeds voller en voornamelijk duurder (hogere opcenten op de wegenbelasting, duurdere huizen met minder ruimte, duurdere auto/inboedelverzekeringen etc.)
Beide partners aan het werk. Tja, dat kan wel eens zijn dat de ene de ene kant op moet en de ander de andere kant, wat bepaald dan wie dichter bij het werk gaat wonen?
Banken zijn zeer lastig op dit moment met hypotheken verstrekken.
Als tweeverdiener krijg je soms zelfs minder hypotheek dan als alleenverdiener.
Hypotheken worden herzien, maw heb je een bepaalde hypotheekvorm kan je alleen nog maar een annuiteiten hypotheek krijgen voor de nioeuwe periode. Kan dus "meer geld kosten".
Verhuist je bedrijf ineens naar de andere kant van het land, terwijl je partner nu in de omgeving werkt ben je gewoon meer geld kwijt aan reizen en die wordt dan nog fijn belast.
Zelfs het OV wordt nu belast, meer mensen dan maar toch weer in de auto.

OK, op Malta is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn (ook het verkeer niet zoals ik vorig jaar heb ervaren  ;) )  maar in ieder geval zijn de afstanden niet al te groot.

Daarbij maakt onze (r)overheid een hoop zaken duurder waardoor de hand flink op de knip gaat. Niet echt bevoorderlijk. Ik heb trouwens een artikel gelezen dat door alle lastenverzwaringen de burgers de hand flink op de knip gaan houden waardoor de verwachte extra BTW inkomsten niet meer dan rond de 400.000.000 zullen zijn. dat is een stuk lager dan men nu verwacht.
Groeten

Olav

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #85 Gepost op: 01 June 2012, 10:27:18 »
(r)overheid

Ik krijg echt rode vlekken tussen mijn oren van die term en de mensen die 'm gemeend gebruiken.

henk

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 01 June 2012, 10:32:30 »
Daarvoor moet je dan ook aanleg voor complottheorieën en mystificaties hebben.

Overigens, hoe je het beestje ook noemt. bezuinigen is iets anders dan lastenverzwaring.

Dat verschil is ook vaak beperkt. Veel bezuinigingen - minder overheidsuitgaven - betekenen in de praktijk ook een lastenverschuiving naar burgers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #87 Gepost op: 01 June 2012, 10:59:21 »
Je gebruikt het voertuig niet privé maar je betaalt wel bijtelling? Volgens mij doe je iets fout...
Dat zat ik me ook te bedenken eigenlijk, dan doe je niet aan kilometerregistratie of je hebt een slechte boekhouder :)
Maar ik weet het niet zeker, en ik heb geen zin dat Henk weer wat weet te corrigeren bij mij  8)
Mvg Marty,

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 01 June 2012, 11:01:54 »
Olav,

Toen ik klein was (dat is inmiddels al een tijdje geleden) was het vrij normaal dat de vrouw thuisbleef en de man werkte in het dorp of de stad, of misschien wat verder weg. Je had ook één televisie en één telefoon. Van ZZP-ers had nog nooit iemand gehoord.

Toen ik eind jaren '90 in Amsterdam werkte, had ik collega's die iedere dag uit de buurt van Nijmegen kwamen. Vrouwen waren in de minderheid, maar niet eens zo veel. Op mijn huidige werkplek zal het dicht bij de 50/50 liggen.

Je kunt dus met een gerust hart stellen dat de mobiliteit in slechts 20 jaar enorm is toegenomen. En de sector waarin ik werk (mobiele telefonie) doet daar vrolijk aan mee.

Echter, die mobiliteit is niet een soort van basisrecht. Het is ene keuze die je maakt, waarmee je je schaarse vrije tijd en het milieu zwaar belast. Dus als dat meer geld gaat kosten, denk ik dat je tot nu toe geluk hebt gehad. Het is je goed recht om die baan te hebben die je wilt, maar iedere keuze heeft zijn consequenties.

Bovendien, zaken veranderen constant, of we het nou willen of niet. Het voorbeeld van bedrijven die plots naar de andere kant van het land verhuizen vind ik niet zo geloofwaardig (dat kost namelijk erg veel geld), maar laten we een ander voorbeeld nemen: vrij verkeer van geld, goederen en arbeid binnen de EU. Nederland verdient bakken met geld met de doorvoer van goederen, voornamelijk via Rotterdam. En de Nederlandse financiële sector is ook fors. Dat vindt iedereen prachtig. En niemand zal er veel bezwaar tegen hebben dat hij zonder probleem in Londen kan werken en daar een fors salaris opstrijken. Maar als er dan een Oost-Europeaan (of een Maltees ;)) hetzelfde werk voor minder geld doet, vindt men dat niet zo leuk.

Het is een typisch voorbeeld van "elk voordeel heb se nadeel". En zo is het ook met de toegenomen flexibiliteit: je krijgt meer veranderingen en die kunnen in je voordeel uitpakken, maar soms ook in je nadeel.

Waarom woon je niet in Amsterdam als je er wel werkt? Heel simpel, omdat de woonkosten elders lager zijn. Maar sta er dan niet van te kijken dat je reiskosten ook kunnen stijgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #89 Gepost op: 01 June 2012, 11:09:27 »
In dat hele woon/werkverkeer-verhaal, zou het thuiswerken ook eens wat vaker genoemd moeten worden. Toen ik nog in Nederland werkte had ik het geluk bij een (grote) werkgever te werken die werknemers alle mogelijkheden ga hun werktijden flexibel in te vullen. De dag beginnen tussen 06.30 en 10.00 en eindigen tussen 15.00 en 18.30, meerdere dagen per week thuiswerken, 4 dagen van 9 uur ipv een hele week werken. En daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Ik ben bijvoorbeeld een groot fan geworden van thuiswerken.