Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: De forensentaks, ja of nee.  (gelezen 14795 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
De forensentaks, ja of nee.
« Gepost op: 31 May 2012, 12:06:59 »
Voor al diegene die reizen met het OV. Onze bekwame regering heeft in de slag om bezuinigingen eens een keer iets nieuws bedacht. Ze willen namelijk belasting gaan heffen over de reiskostenvergoeding waardoor het reizen per OV je 90, 100 of meer euro per maand meer kan gaan kosten.

Wordt er überhaupt wel nagedacht over wat voor invloed dit heeft:
1 op het effect van reizen per OV?
2 blijft deze belasting bestaan nadat de crisis weg is?
3 hoe oneerlijk is zo'n een belasting?
4 hebben wij zo'n regering gekozen?

Denkt men eigenlijk überhaupt wel na, of wordt er alleen maar gedacht aan geld binnenharken?

Ook de automobilist blijft trouwens niet achter, denk daaraan als je enige bijdrage aan dit topic zou zijn dat het OV toch maar niks is.

Ik hoop met dit topic een discusssie te ontlokken die hopelijk niet uitmond in schelden op elkaar. Ik stel vragen waar ikzelf geen antwoord op geef. Maar als je goed leest dan merk je wel dat ik dit plan waanzin vind.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 12:10:11 door J J H S »
Jeroen

T.Spat

• Offline Offline
Re:De forensentaks, ja of nee.
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2012, 12:24:29 »
Van verschillende kanten is al protest aangetekend, inclusief door de NS....

Het is een goede stimulans om weer in de auto te gaan zitten en aan te sluiten
in de file :P  Het (vergezochte) argument is dat mensen gestimuleerd moeten
worden om dichter bij hun werk te gaan wonen, leuk met een op slot zittende
huizenmarkt en een gigatekort aan huurwoningen :P :P

Mensen die afhankelijk zijn van OV en geen alternatief hebben zijn dubbel de klos,
een forse lastenverhoging zonder er iets aan te kunnen doen, dus eerlijk is zo'n
belasting dus absoluut niet ::)

En of wij deze regering gekozen hebben... tsja, gedeeltelijk, want demissionair, maar
politiek is het de afgelopen jaren sowieso al moeizaam in dit land,
en dan druk  ik mij nog diplomatiek uit ;D

Mvg,

Tis

ptrh

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2012, 12:26:59 »
Tja, het is nu eenmaal lastig bezuinigen zonder dat het mensen geld kost. Zou niet weten wat daar oneerlijk aan is, maar vervelend is het natuurlijk wel.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2012, 12:28:42 »
Citaat
Het is een goede stimulans om weer in de auto te gaan zitten en aan te sluiten in de file

Reizen kan ook per auto. Daar zit ook reiskostenvergoeding bij. Daar zijn er ook een aantal de dupe.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2012, 12:51:27 »
leuk met een op slot zittende huizenmarkt

Hangt er maar van af hoe je het bekijkt, het merendeel van de verkopers beseft naar mijn idee nog niet helemaal dat het geen verkopersmarkt meer is, maar een kopersmarkt. Maar dit terzijde.

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2012, 12:57:19 »
is zo handig  ???

Ik woon 5 minuten lopen van me werk, me vrouw moet van Zaandijk naar A'dam Bijlmer.
Dus dat wordt in het idee van onze politiek verhuizen naar Bijlmer.

wacht dan moet ik reizen van A'dam Bijlmer naar Zaandijk dus dat wordt verhuizen....

wacht hier gaat geloof ik iets mis.

Scheiden dan maar? en de kleine op pendel dienst?

wat een  :-X

Net zoals dat dag opvang gezever, als je zonder werk komt te zitten dan kun je prima voor je kind zorgen, dagopvang heeft maand opzeg termijn. en als je dan weer werk hebt? ik heb te maken in zaanstad met wachtlijstjes en hele lasitge schema's

Die gasten in de politiek hebben lekker denken  :-\
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2012, 13:07:36 »
Wordt er überhaupt wel nagedacht over wat voor invloed dit heeft:
1 op het effect van reizen per OV?
2 blijft deze belasting bestaan nadat de crisis weg is?
3 hoe oneerlijk is zo'n een belasting?
4 hebben wij zo'n regering gekozen?

Denkt men eigenlijk überhaupt wel na, of wordt er alleen maar gedacht aan geld binnenharken?

1) Als de kosten van het reizen per auto net zoveel stijgen ( c.q. gestegen zijn, denk alleen aan de brandstofprijzen), zal het effect niet groot zijn.
2) Eerlijk gezegd weet ik niet of dit als "tijdelijke" maatregel verkockt wordt, maar ik vermoed dat deze belasting gewoon blijft. Net zoals het beroemde beruchte kwartje van Kok.
3) Elke belasting die slechts een bepaald deel van de samenleving raakt, kan als oneerlijk gezien worden. Maar ik vind het nog veel oneerlijker dat vooral diegenen die niet zoveel te besteden hebben er het meest op achteruit gaan en de hoge(re)  inkomens relatief weinig.
4) Ik niet. Maar ik hoop wel dat mensen tot 12 september kunnen onthouden welke partijen zitten te draaienkonten en beloftes die gemaakt zijn niet nakomen en hun stemgedrag daarop aanpassen.
Of er nagedacht wordt, mag iedereen voor zichzelf beantwoorden. Het feit dat deze maatregelen als bezuinigingen i.p.v. lastenverzwaringen verkocht worden, zegt wel iets...
Groetjes, Bart

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2012, 13:15:10 »
2) Eerlijk gezegd weet ik niet of dit als "tijdelijke" maatregel verkockt wordt, maar ik vermoed dat deze belasting gewoon blijft. Net zoals het beroemde beruchte kwartje van Kok.

Dat kwartje hebben we allang terug gekregen. Maar dat 'vergeet' iedereen altijd even. Dat kwartje was daarnaast een samenstelling van 18 cent extra op benzine en 7 cent extra op diesel.

jakop

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2012, 13:32:32 »
.....of wordt er alleen maar gedacht aan geld binnenharken?

Ja, en daar gaat het ook om. Er zal op één of andere manier die 14 (of 18?) miljoen binnengeharkt moeten worden. Of dat nu gebeurt met bezuinigingen of door extra belastingen....het moet bij ons burgers vandaan komen.
En hoe een regering het ook verdeeld, er zijn altijd groepen mensen die extra gedupeerd worden en gaan roepen dan het onterecht is.
Wat het ook is als je driedubbel gepakt wordt door maatregelen en dat worden sommige mensen helaas.
(en dan boedoel ik niet mensen die met OV reizen, roken en veel alcohol drinken  ;) )
Ik probeer het niet goed te praten, maar er zal wel iets moeten gebeuren.

Als burger met (als voorbeeld) €1000 inkomen per maand elke maand €1100 uitgeven gaat misschien door creatief te kopen en sjacheren een hele tijd goed, maar eens kom je op straat te staan en als je mazzel hebt in de schuldsanering.
Waarom zou een land dan wel jaar na jaar meer kunnen uitgeven dan er binnenkomt?

Jakop

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2012, 13:38:06 »
Hangt er maar van af hoe je het bekijkt, het merendeel van de verkopers beseft naar mijn idee nog niet helemaal dat het geen verkopersmarkt meer is, maar een kopersmarkt. Maar dit terzijde.

Sja da's makkelijk praten, zeker als je zelf wel koper maar geen verkoper bent... niemand wil met een restschuld opgezadeld worden.

Wat vooral zo vals is is dat vorige kabinetten steeds het forenzen hebben gepromoot, oa door grote bedrijven te pushen te verhuizen naar centrale bedrijventerreinen ed, vaak zelfs met financiele stimulering. Zie oa de verhuizing van veel bedrijven naar de Amsterdamse Zuid-as... alsof al die mensen ook echt in Amsterdam zouden willen en kunnen wonen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2012, 13:39:05 »
Sja da's makkelijk praten, zeker als je zelf wel koper maar geen verkoper bent... niemand wil met een restschuld opgezadeld worden.

Ik ben een verkoper die met een restschuld is blijven zitten, voor de duidelijkheid.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2012, 13:48:32 »
Handige link voor de discussie ANWB reiskostencheck.
Voor zowel OV als autobezitters...

En ja. ik betaal ook graag zo min mogelijk belasting... maar het kan voor veel mensen ook best wat minder al is dat nou eenmaal niet leuk. Steeds meer en beter willen zit nou eenmaal in de aard van de mens. Zo dramatisch is het nou ook weer niet als we terug moeten naar het welvaartspeil van, pakweg, 1995. (En ja dat is generaliserend gesproken, individueel kan het altijd beroerder uitpakken...)
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2012, 13:58:32 »
In mijn geval gaat het nog werken ook. Nee niet verhuizen, dat slaat nergens op met een vrouw die vijf dagen per week in Utrecht werkt, waar we ook wonen.  Maar de OV- kaart gaat de deur uit en wordt vervangen door zo'n bussinesscard. Verder meer vanaf huis werken en heel veel meer dienstreizen.  ;D
Ik maak me voor sommige groepen meer zorgen over het eigen risico.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 31 May 2012, 14:47:30 »
Kan iemand mij uitleggen, als je geen geld maar alleen schuld heb, zoals de Nederlandse staat, hoe kan je dan geld weggeven?
ik noem maar wat, ontwikkelingshulp waar men niet op wil bezuinigen, meer miljarden storten als waar op bezuinigd moet worden, garand staan voor nog meer miljarden als Brussel dat gebeid, en ga zo maar door.
Ik dacht altijd, en zo gaat het hier ook, als je niets hebt, kan je toch ook niets weggeven?????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2012, 14:56:05 »
Half Nederland heeft een (hypotheek-)schuld van een paar ton maar dat wil nog niet zeggen dat je geen halfje brood bij de bakker kunt halen totdat die is afgelost. Op landniveau werkt dat volgens hetzelfde principe (Gróte lijnen uiteraard  ;D).
No dress rehearsel, this is our life.