Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0  (gelezen 8692 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Gepost op: 30 mei 2012, 22:27:46 »
Hallo allemaal. Mijn naam is J. Moors en ik ben bezig (na het maken van bouwsets voor gebouwen) met eigenbouw rijtuigen voor tramwegen op normaalspoor.

Ik ben nog in het prille begin maar ik loop tegen het dilemma voor de draaistellen. Ik kan best veel cnc fresen uit polystyreen en pvc, maar goede draaistellen met goede rijeigenschappen zorgt mij toch voor kopzorgen. Ook zijn er best veel ronde vormen die ik ook niet goed in dipete gefreesd kan krijgen.

Het gaat om de volgende draaistellen:


Het gaat hier om zwanehals draaistellen met een asafstand tussen 17,0 en 18,0mm.

Het volgend draaistel is deze:


Dit is nog een schematische weergave en het gaat om de hoofdvorm. Het draaistel krijgt een asafstand tussen 18 en 19mm.

Weet er iemand van jullie een adres waar ik goed gelijkende draaistellen kan bestellen zodat ik hier niet opnieuw het "wiel" hoef uit te vinden.
Wellicht zijn er adressen in het buitenland, maar mijn zoektochten hebben tot nu toe nog nauwelijks resultaten opgeleverd.

Ik wil wel goede rijtuigen gaan bouwen en wil daarom niet te veel consessies doen bij de draaistellen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2012, 23:02:58 »
Hoi Johan,

Ik kan je helpen met je zwanenhalsstelletje (type Allan):

Zie deze link
http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Draaistellen:Diverse_H0
Effe naar beneden scrollen bij NBM. Ik ga navragen of er toch iets rijdbaar van is te maken.

Groeten,

Jeroen
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 23:10:21 »
draaistellen zijn  toch prima zelf te frezen? gewoon samenstellen uit onderdeeltjes als het te dicht op elkaar zit om te frezen, paar messing puntlagertjes halen bij Piet en je komt een heel eind!
Vergeleken met de java-draaistellen die ik ooit in 1:66 maakte (dus ja, die zijn wel een maat groter) zijn een paar van die zwanehalsjes toch best te doen?








J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2012, 00:13:23 »
Ik dank jullie al voor deze antwoorden. Voor het zelf maken zit ik wel met het volgende. Voor meerdere draaistellen ben ik al gauw geneigd naar geitwerk.
Nu is het zo dat zelf gieten in polyeurethaan (giethars) van dit soort delen toch niet echt voor draaistellen met goede rijeigenschappen lijdt. Althans dat heb ik zelf gemerkt. Vaak zitten er toch onhandige luchtbellen in.
Als ik nou iets kan vinden dat bijv. uit spuitgietwerk of vacuümgietwerk bestaat, hoef ik tenminste dat niet zelf weer uit te vinden.

Die draaistellen van skiptram gaat al de goede kant uit. Het meest ideale zouden draaistellen zijn met een frame uit messing en de scheenplaten uit scherp afgegoten materiaal.

Maar goed alle info is welkom.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2012, 01:27:57 »
Beste Johan,

Voor seriewerk denk ik dat het inderdaad het makkelijkst is om een messing frame te hebben waar vervolgens een resin gietstuk omheen zit. Ik heb zoiets wel eens gemaakt voor mijn plan U, waarbij ik het gietwerk kreeg van Erwin "Delftinhetklein" en de rest zelf maakte met een stukje gaatjes print en messing buis.

Volgens mij staat dat hier. Je kunt voor serie productie beter een messing plaatje etsen, omzetten en de assen erin lijkt me.
Op de site van Erwin - bouweninhetklein.nl - staan overigens nog betere foto's

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2012, 01:33:11 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2012, 09:24:54 »
Ha Johan, ik zie op het bovenste plaatje een draaistel van een NBM Allan-wagen. En laat ik die nu al gebouwd hebben incl werkende (gefreesde) draaistellen. Dit draaistel is door mij vrij simpel opgebouwd uit twee draaistelzijkanten met een horizontale koppelbalk waar ook het draaipunt in/aan zit. De zijkanten kun je in 3 lagen frezen en assembleren (0,5 mm); gewoon  de contour met de gaten zoals je 'm op ook jouw tekening ziet, daarop de zwanehals als apart element en daarop de aspotten. Uiteraard is zo'n draaistelconstructie wat te slap om de zijdelingse krachten van puntlagering op te vangen.
Ik heb de zaak daarom wat anders aangepakt, zie hier; de truc met de holle as ( naar beneden scrollen, tip 2).
Grofweg; de tramwielen worden van de as gehaald en deze as wordt vervangen door een messingbuisje o 2 mm. De as hoeft niet langer te zijn dan de uiteindelijke totaalbreedte over de buitenzijde van de wielen. Ik heb gaatjes geboord door de aspotten en daar een stuk staaldraad o 0,5 mm ingeschoven. Holle as-met-wielen over het draad schuiven en draadje in de andere draaistelzijkant steken en vastlijmen. Het dingetje liep zo licht dat je er blaasvoetbal mee kunt spelen. Ik zal eens even kijken of ik de A'cad-tekening nog ergens heb.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2012, 10:54:08 »
Ik zou het meer zoeken in de aanschaf van bv. HOm draaistellen, en die verbreden naar HO.

Dan heb je al gedetailleerde zijkanten, en een nieuw tussenframe is altijd wel te maken van messing.

De HOm wielen overzetten op langere (HO) assen. Of HO wielstellen erin, eventueel naar een kleinere diameter afgedraaid.

En rijdt je tram op meterspoor, dan zijn HOe draaistellen misschien iets om op dezelfde manier aan te pakken.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2012, 13:11:25 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2012, 11:32:05 »
@Johan.
Welke tramrijtuigen ga je maken?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2012, 11:40:34 »
Hoi Johan

Het zou leuk zijn als er een draaistel gevonden word .
ik heb er ooit al eens een gezien ,ik dacht onder een amerikaanse wagon.
Maar weet echt niet meer op welk forum dat was.
Ik zal ook nog eens zoeken.

Gr Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2012, 12:41:53 »
Onder deze wagen-in-aanbouw zijn ze wel zichtbaar;


clickable = groter

En geverfd;

clickable = groter
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2012, 17:10:03 »
Ik ben zelf draaistellen tegegekomen van het merk Makette Ik hoop dat deze al de goede asafstand hebben. Al zal ik ze waarschijnlijk moeten aanpassen wat de scheenplaten betreft.

Het idee van gert is waarschijnlijk nog zo gek nog niet. Ik zit dan alleen nog met die spiraalveren. Die wil ik er eigenlijk wel in hebben zitten.

Op het moment ben ik bezig met rijtuigen BC 411-418. Die hebben onder andere gereden in de omgeving van Ede (voor zover ik dat heb kunnen nagaan).
Het onderste onderstel zal onder rijtuigen van de LTM in zuid-limburg.

Nogmaals dank voor de hulp en het meedenken.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2012, 18:33:42 »
Interessant topic  (y)

De oplossing van Gert brent me op een ander idee. Een holle as om de bestaande as aanbrengen (uiteraard eerst één wiel verwijderen) ter lengte van de afstand tussen de flenzen. De holle as kan dan tegen/onder het draaistel bevestigd worden. De draaistelzijkanten zijn dan echt 100% decoratief. Iemand ervaring met dit idee?
No dress rehearsel, this is our life.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2012, 18:41:54 »

Ik heb wel wat ervaring daarmee, heb een testversie op die manier gemaakt en dit werkt ook goed. Je moet alleen wel een buis hebben waar de as van het wielstel soepel in past.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2012, 21:45:00 »
@Marc, dat is al vaker gedaan, maar de meeste buisjes zijn echter nogal ruim en dan wil de as nog wel eens nogal los in het buisje zitten. En je moet de puntige uiteinden van de as  afzagen. Een messing buisje o 2mm kun je met een stanleymes doorsnijden, dus minder moeite. Daarnaast is de ruimte geringer; een buis o 2 heeft een binnendia van minder dan o 1, dus maximaal 0,25 mm ruimte rondom de 0,5 mm staaldraad die erdoorheen gaat.
Een as plus een as eromheen is bovendien nogal 'dik', dat zie je gelijk als je door zo'n filigraan draaistelletje heen kunt kijken.

Het idee van gert is waarschijnlijk nog zo gek nog niet. Ik zit dan alleen nog met die spiraalveren. Die wil ik er eigenlijk wel in hebben zitten.
Die kun je makkelijk maken door een stukje staf door een moertje te wringen, als je de rest in één gang kunt frezen hoef je alleen maar die spiraalveren toe te voegen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2012, 22:05:39 »
Die as wordt inderdaad wel heel dik inderdaad, goede opmerking.
Het wordt tijd om eens iets te gaan bouwen.....
No dress rehearsel, this is our life.