Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:02:54
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ronald Halma
Vandaag om 11:49:42
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:57
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 11:35:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 826190 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2385 Gepost op: 06 September 2008, 19:48:55 »
Ja klopt Karst

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #2386 Gepost op: 06 September 2008, 19:54:53 »
@Bart
Wentink Apeldoorn is dicht op maandag :(

Ja helaas wel, Wentink Arnhem ook :(

Heb jij niet toevallig een extra tube liggen die ik kan overnemen ;)
Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2387 Gepost op: 06 September 2008, 19:55:32 »
Aha  ;D

De reden daarvoor is, dat de kwartronden kwartrond zijn   ;D ;D :P

Als je dus de dakplaat daar stomp tegenaan laat lopen, krijg je een deuk in het dak in de lengterichting. Het overlappen is dus gedaan om een vloeiend verloop van de twee radii te krijgen, enerzijds het dak, anderzijds de and-dak ronding.

Het is overigens ( zie een aantal pagina's terug ) zeer eenvoudig te plamuren. Even afplakken, Tamiya putty er over, 2 dagen laten drogen, en NAT !! , met korrel 600 geplakt op een VLAK stukje 3mm styreen/ aluminum iod netjes vlak en rond schuren in de lengte richting. Doe je het goed, is het een karweitje van hooguit 45 minuten voor al je 4 bakken  :P

Vooral belangrijk: niet teveel plamuur !

Grtzz,

Karst

@bart

helaas, ben net aan m'n laatste begonnen...  :'(

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2388 Gepost op: 06 September 2008, 19:58:46 »
Ik zal eens een poging gaan wagen :)

ronald56

• Gast
« Reactie #2389 Gepost op: 06 September 2008, 20:11:03 »
Als plamuur gebruik ik tegenwoordig Alabastine SNEL plamuur ( gewoon bij de Gamma ) is snel droog en ook een stuk goedkoper in gebruik
(deze plamuur is eventueel ook te verdunnen met wasbenzine, en is dan met een kwastje op te brengen )

Hier even een foto van mijn plan U tot nu toe , en hij heeft net zijn eerste meters digitaal gereden

@Karst  - gaat de plan U meeting nog door ? er is nog steeds geen datum bekend

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2390 Gepost op: 06 September 2008, 22:40:31 »
Zier er mooi strak uit Ronald  8)

Heb zelf een tijdje Motip ( ook van de gamma ) gebruikt. Beviel toch niet zo goed als Tamiya  :-|

Wel het volgende:

Heb ik met de dunne Tamiya altijd last van, maar gebruik het effect ook wel ; )

... het krimpt tijdens het drogen ( na ca 1 uurtje ) !

Maar geen nood...

... nog een laagje en het is perfect morgenvroeg om te schuren.

En het 'strak' plamuren is ook heel simpel: Dunne plamuur, in 1 keer er op strijken met een stomp geworden styreen mesje :) Kom niet in de verleiding om er na 30 sec. nog iets aan te doen. Dit spul droogt rete snel. Kom je er wel aan, krijg je allemaal bulten en gaten :(

Tot dan.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2391 Gepost op: 09 September 2008, 20:52:23 »
Karst,

Je hoeveelste plan U's gaan dit worden? En dit worden gele?

De laatste weken weinig voortgang. Ik ben vooral bezig met de bedrading en worstel met de stekkerverbinding met de binnenverlichting. De connectoren blijven niet zitten in de bak en superlijm op superlijm lijmt niet super ;D ;D. Dus weer schoonmaken en opnieuw beginnen. En dan ga ik vervolgens weer twijfelen aan mijn superlijm, of deze inmiddels niet te oud is, want het lijmt niet. Dan maar iets anders doen. Even niet opletten en ineens zit een vinger vast aan de bak:

Een deel van de niet roken transfer zat via de superlijm muurvast aan mijn vinger. Dit betekent opnieuw schuren, in de lakplamuur, geel lijntje spuiten, dieselrood en dakgrijs en het is weer in orde met een week extra bouwtijd.

Ondertussen ben ik bezig om alle bakken op gelijke hoogte te krijgen, want de B bak staat hoger op zijn wielen dan de mBDk.

Ook nog een tip: als je het originele Fleischmann interieur in de koppen zet, dan zit dit te laag en de bodem van de mBDk gaat er dan niet meer in. Aan de bovenkant van het interieur 2mm wegzagen en het onderste randje eraf en het zit weer prima.

Nu nog mijn gele SMD LEDjes solderen en op de juiste plaats in de kop proberen te plakken zodat deze mooi aansluiten op de Fleischmann lichtgeleiders.

Ook een nieuwe afdekkap/klep gemaakt voor boven de Scharfenberg koppeling voor de bescherming van de elektrische verbindingen uit de styreenkwartronden. Het is een beetje millimeteren, maar dan ziet die er ook nog iets beter uit. Foto's volgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2392 Gepost op: 23 September 2008, 16:36:05 »

Waarschijnlijk moet het achterste draaistel andere wielen (grotere diameter) want de kont van de mBDk staat daar iets te laag, wat eigenlijk vreemd is, omdat het chassis en de draaistellen beide van de Piko Hondekop is.

Inmiddels een andere oplossing gevonden, die ik de plan U bouwers niet wil onthouden. Misschien heb ik ergens iets verkeerd gedaan, maar het verhaal is als volgt:

Als ik de B bak bouw volgens de voorschriften en de mBDk, dan staat bij mij de mBDk boven het loopdraaistel te laag. Grotere wielen zijn geen oplossing, of bestaan zelfs niet. Met nauwkeurig nameten en kijken wat er nu aan de hand was, heb ik de volgende conclusie getrokken: De ruimte van de draaistellen tussen de onderkant van de bak en de bovenkant van de draaistelbalk is hetzelfde bij de B en de mBDk. De wielassen vallen alleen te ver terug in het Piko loopdraaistel. Daar bleek bij mij na sluiting van het draaistel met de stroomafnemers behoorlijk wat verticale speling in te zitten. Dus de stroomafnemers er weer af en een strookje kunststof in het midden boven de assen gelijmd. Daarna de stroomafnemers we weer op en de bak staat op een prima hoogte. Je hebt op deze manier zelfs een min of meer gecompenseerd draaistel gebouwd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2393 Gepost op: 30 September 2008, 00:10:26 »
Zoals al eens eerder door mij verteld mis ik enkele onderdelen van Fleischmann, waaronder een draaistelframe. Ik heb ervan afgezien mijn enige plan V te slopen. Daar zit er ook maar een onder, die je kunt gebruiken.

Daarom geinspireerd door Erwin, die ook de draaistelzijkanten uit resin heeft gemaakt heb ik nu een compleet draaistel zelf gemaakt. Er zitten nu 5 typen draaistellen onder mijn plan U en het werkt:
Piko motordraaistel met resin scheenplaten van Karst
Piko loopdraaistel met resin scheenplaten van Karst
Fleischmann draaistelframe met resin scheenplaten van Erwin
Zelfbouw draaistel met resin scheenplaten van Erwin
Fleischmann draaistelframe met scheenplaten van Fleischmann.

Het lijkt een zootje, maar het resultaat is prima en het rijdt uitstekend.

Maar het draaistel:

Van links naar rechts: resin scheenplaten met chassis van Erwin, Fleischmann as met de pullytrekker van GM&S en een stukje gaatjes print met al een as erop gemonteerd. Volgens mij doet Erwin het op zijn site nog iets handiger, door de as te lageren in 2 messing busjes, die dan tevens de zijdelingse speling bepalen. Ik dacht het makkelijk te doen met een busje, maar vergat de exacte lengte van het busje vooraf vast te stellen. Dat is wel weer opgelost met verschillende messing ringetjes, maar dat had beter gekund.

Vervolgens zijn beide assen op de juiste asafstand op het gaatjesprint gesoldeerd en de wielen weer op de as gedrukt met de juiste spoorbreedte. Daarna nog de punten van de assen eraf slijpen met een slijpsteen en het past tussen de scheenplaten.
Het draaistel van Erwin is exact in het midden doorgeboord om een styreen pijp in te lijmen, exact dezelfde als op de 'Karst' draaistellen. Alleen steekt deze een stukje door het draaistel heen om daarop het gaatjesprint met de wielen te schroeven. Daartussenin komt met een paar fosforbronzen draadjes nog de stroomafname. Dat moet wel leiden tot een enorm betrouwbaar plan U stel. Immers stroomafname op 12 assen.

Van de andere kant ziet het er dan zo uit:

En onder de ABk bak:

De bak moet nog iets omhoog. Dat lossen we met een paar plaatjes styreen wel op. Ook zit het draaistel nog een klein beetje scheef, maar dat is eenvoudig te corrigeren. Inmiddels is het draaistel naar de spuiterij

mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 30 September 2008, 17:06:08 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #2394 Gepost op: 30 September 2008, 00:42:49 »
Ik ga de mijne iig. niet op tijd afkrijgen voor een meeting bij Railz... Iets met hooi en een vork enzo...

Mooi werk Ivo. Een echte modelbouwert!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #2395 Gepost op: 30 September 2008, 13:51:43 »
gekke vraag: zijn alle flm onderdelen weer verkrijgbaar?

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #2396 Gepost op: 30 September 2008, 13:54:29 »
wat bedoel je met film onderdelen?

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #2397 Gepost op: 30 September 2008, 14:07:35 »
ik denk dat hiermee de fleischmann onderdelen bedoeld worden? ;) :)

groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2008, 00:00:29 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

stig

• Offline Offline
« Reactie #2398 Gepost op: 30 September 2008, 14:30:44 »
Dat moet je hier niet vragen. Vraag het Flm!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2399 Gepost op: 30 September 2008, 16:56:48 »
gekke vraag: zijn alle flm onderdelen weer verkrijgbaar?

Het bouwen van een plan U is een project van lange adem. De Fleischmann onderdelen die ik gebruik heb ik ontvangen in september 2007. De missende onderdelen bleven in bestelling. Nadat Fleischmann werd overgenomen werden vrolijk ook alle lopende bestellingen geannuleerd. Zolang Fleischmann zelf geen nieuwe batch van 4472 plan V laat maken kun je nu ontbrekende onderdelen wel vergeten, tenzij je toevallig ergens een winkeltje vindt, die een en ander nog in een vergeten la heeft liggen.

Er is trouwens wel een website van Fleischmann waarin je nog beschikbare onderdelen kunt zien staan. Onder andere de Fenstersatz was daar vorige week nog bij. Dan heb je in elk geval de cabineruiten. Fleischmann accepteert intussen alleen nog bestellingen via de vakhandel.
Website www.fleischmann.de, dan naar kopje Ersatzteile en vervolgens productnummer 4472 invullen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 September 2008, 16:59:00 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*