BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: J. Moors op 30 mei 2012, 22:27:46

Titel: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 30 mei 2012, 22:27:46
Hallo allemaal. Mijn naam is J. Moors en ik ben bezig (na het maken van bouwsets voor gebouwen) met eigenbouw rijtuigen voor tramwegen op normaalspoor.

Ik ben nog in het prille begin maar ik loop tegen het dilemma voor de draaistellen. Ik kan best veel cnc fresen uit polystyreen en pvc, maar goede draaistellen met goede rijeigenschappen zorgt mij toch voor kopzorgen. Ook zijn er best veel ronde vormen die ik ook niet goed in dipete gefreesd kan krijgen.

Het gaat om de volgende draaistellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_28.jpg)
Het gaat hier om zwanehals draaistellen met een asafstand tussen 17,0 en 18,0mm.

Het volgend draaistel is deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_23.jpg)
Dit is nog een schematische weergave en het gaat om de hoofdvorm. Het draaistel krijgt een asafstand tussen 18 en 19mm.

Weet er iemand van jullie een adres waar ik goed gelijkende draaistellen kan bestellen zodat ik hier niet opnieuw het "wiel" hoef uit te vinden.
Wellicht zijn er adressen in het buitenland, maar mijn zoektochten hebben tot nu toe nog nauwelijks resultaten opgeleverd.

Ik wil wel goede rijtuigen gaan bouwen en wil daarom niet te veel consessies doen bij de draaistellen.

Groet, J. Moors.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Limbo afrikaan op 30 mei 2012, 23:02:58
Hoi Johan,

Ik kan je helpen met je zwanenhalsstelletje (type Allan):

Zie deze link
http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Draaistellen:Diverse_H0
Effe naar beneden scrollen bij NBM. Ik ga navragen of er toch iets rijdbaar van is te maken.

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Floris Dilz op 30 mei 2012, 23:10:21
draaistellen zijn  toch prima zelf te frezen? gewoon samenstellen uit onderdeeltjes als het te dicht op elkaar zit om te frezen, paar messing puntlagertjes halen bij Piet en je komt een heel eind!
Vergeleken met de java-draaistellen die ik ooit in 1:66 maakte (dus ja, die zijn wel een maat groter) zijn een paar van die zwanehalsjes toch best te doen?

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1064.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1072.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1068.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1066.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 31 mei 2012, 00:13:23
Ik dank jullie al voor deze antwoorden. Voor het zelf maken zit ik wel met het volgende. Voor meerdere draaistellen ben ik al gauw geneigd naar geitwerk.
Nu is het zo dat zelf gieten in polyeurethaan (giethars) van dit soort delen toch niet echt voor draaistellen met goede rijeigenschappen lijdt. Althans dat heb ik zelf gemerkt. Vaak zitten er toch onhandige luchtbellen in.
Als ik nou iets kan vinden dat bijv. uit spuitgietwerk of vacuümgietwerk bestaat, hoef ik tenminste dat niet zelf weer uit te vinden.

Die draaistellen van skiptram gaat al de goede kant uit. Het meest ideale zouden draaistellen zijn met een frame uit messing en de scheenplaten uit scherp afgegoten materiaal.

Maar goed alle info is welkom.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Ivo tB op 31 mei 2012, 01:27:57
Beste Johan,

Voor seriewerk denk ik dat het inderdaad het makkelijkst is om een messing frame te hebben waar vervolgens een resin gietstuk omheen zit. Ik heb zoiets wel eens gemaakt voor mijn plan U, waarbij ik het gietwerk kreeg van Erwin "Delftinhetklein" en de rest zelf maakte met een stukje gaatjes print en messing buis.

Volgens mij staat dat hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2555.msg211474.html#msg211474). Je kunt voor serie productie beter een messing plaatje etsen, omzetten en de assen erin lijkt me.
Op de site van Erwin - bouweninhetklein.nl - staan overigens nog betere foto's

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Gert Arkema op 31 mei 2012, 09:24:54
Ha Johan, ik zie op het bovenste plaatje een draaistel van een NBM Allan-wagen. En laat ik die nu al gebouwd hebben incl werkende (gefreesde) draaistellen. Dit draaistel is door mij vrij simpel opgebouwd uit twee draaistelzijkanten met een horizontale koppelbalk waar ook het draaipunt in/aan zit. De zijkanten kun je in 3 lagen frezen en assembleren (0,5 mm); gewoon  de contour met de gaten zoals je 'm op ook jouw tekening ziet, daarop de zwanehals als apart element en daarop de aspotten. Uiteraard is zo'n draaistelconstructie wat te slap om de zijdelingse krachten van puntlagering op te vangen.
Ik heb de zaak daarom wat anders aangepakt, zie hier;  de truc met de holle as (http://www.mitropa.nl/page_155.html) ( naar beneden scrollen, tip 2).
Grofweg; de tramwielen worden van de as gehaald en deze as wordt vervangen door een messingbuisje o 2 mm. De as hoeft niet langer te zijn dan de uiteindelijke totaalbreedte over de buitenzijde van de wielen. Ik heb gaatjes geboord door de aspotten en daar een stuk staaldraad o 0,5 mm ingeschoven. Holle as-met-wielen over het draad schuiven en draadje in de andere draaistelzijkant steken en vastlijmen. Het dingetje liep zo licht dat je er blaasvoetbal mee kunt spelen. Ik zal eens even kijken of ik de A'cad-tekening nog ergens heb.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: MarcNL op 31 mei 2012, 10:54:08
Ik zou het meer zoeken in de aanschaf van bv. HOm draaistellen, en die verbreden naar HO.

Dan heb je al gedetailleerde zijkanten, en een nieuw tussenframe is altijd wel te maken van messing.

De HOm wielen overzetten op langere (HO) assen. Of HO wielstellen erin, eventueel naar een kleinere diameter afgedraaid.

En rijdt je tram op meterspoor, dan zijn HOe draaistellen misschien iets om op dezelfde manier aan te pakken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: NS 1607 op 31 mei 2012, 11:32:05
@Johan.
Welke tramrijtuigen ga je maken?


Jos
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: roadster36 op 31 mei 2012, 11:40:34
Hoi Johan

Het zou leuk zijn als er een draaistel gevonden word .
ik heb er ooit al eens een gezien ,ik dacht onder een amerikaanse wagon.
Maar weet echt niet meer op welk forum dat was.
Ik zal ook nog eens zoeken.

Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Gert Arkema op 31 mei 2012, 12:41:53
Onder deze wagen-in-aanbouw zijn ze wel zichtbaar;

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/apr08008.jpg)
 clickable = groter  (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/apr08008.jpg)

En geverfd;
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/apr08020.jpg)
 clickable = groter  (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/apr08020.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 31 mei 2012, 17:10:03
Ik ben zelf draaistellen tegegekomen van het merk Makette Ik hoop dat deze al de goede asafstand hebben. Al zal ik ze waarschijnlijk moeten aanpassen wat de scheenplaten betreft.

Het idee van gert is waarschijnlijk nog zo gek nog niet. Ik zit dan alleen nog met die spiraalveren. Die wil ik er eigenlijk wel in hebben zitten.

Op het moment ben ik bezig met rijtuigen BC 411-418. Die hebben onder andere gereden in de omgeving van Ede (voor zover ik dat heb kunnen nagaan).
Het onderste onderstel zal onder rijtuigen van de LTM in zuid-limburg.

Nogmaals dank voor de hulp en het meedenken.

Groet, J. Moors.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Marc tramt op 31 mei 2012, 18:33:42
Interessant topic  (y)

De oplossing van Gert brent me op een ander idee. Een holle as om de bestaande as aanbrengen (uiteraard eerst één wiel verwijderen) ter lengte van de afstand tussen de flenzen. De holle as kan dan tegen/onder het draaistel bevestigd worden. De draaistelzijkanten zijn dan echt 100% decoratief. Iemand ervaring met dit idee?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: sander1985 op 31 mei 2012, 18:41:54

Ik heb wel wat ervaring daarmee, heb een testversie op die manier gemaakt en dit werkt ook goed. Je moet alleen wel een buis hebben waar de as van het wielstel soepel in past.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Gert Arkema op 31 mei 2012, 21:45:00
@Marc, dat is al vaker gedaan, maar de meeste buisjes zijn echter nogal ruim en dan wil de as nog wel eens nogal los in het buisje zitten. En je moet de puntige uiteinden van de as  afzagen. Een messing buisje o 2mm kun je met een stanleymes doorsnijden, dus minder moeite. Daarnaast is de ruimte geringer; een buis o 2 heeft een binnendia van minder dan o 1, dus maximaal 0,25 mm ruimte rondom de 0,5 mm staaldraad die erdoorheen gaat.
Een as plus een as eromheen is bovendien nogal 'dik', dat zie je gelijk als je door zo'n filigraan draaistelletje heen kunt kijken.

Het idee van gert is waarschijnlijk nog zo gek nog niet. Ik zit dan alleen nog met die spiraalveren. Die wil ik er eigenlijk wel in hebben zitten.
Die kun je makkelijk maken door een stukje staf door een moertje te wringen, als je de rest in één gang kunt frezen hoef je alleen maar die spiraalveren toe te voegen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Marc tramt op 31 mei 2012, 22:05:39
Die as wordt inderdaad wel heel dik inderdaad, goede opmerking.
Het wordt tijd om eens iets te gaan bouwen.....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Ivo tB op 31 mei 2012, 22:06:16
Interessant topic  (y)

De oplossing van Gert brent me op een ander idee. Een holle as om de bestaande as aanbrengen (uiteraard eerst één wiel verwijderen) ter lengte van de afstand tussen de flenzen. De holle as kan dan tegen/onder het draaistel bevestigd worden. De draaistelzijkanten zijn dan echt 100% decoratief. Iemand ervaring met dit idee?
Dag Marc,

Kijk even in mijn post een stukje naar boven. Daar is exact die oplossing toegepast (in de link naar het plan U draadje). Werkt prima. Er is wel een passend busje gezocht.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Marc tramt op 31 mei 2012, 22:10:44
Okee  (y). Had ik niet uit je eerste post gehaal Ivo. Ziet er goed uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Gert Arkema op 31 mei 2012, 23:56:10
Het wordt tijd om eens iets te gaan bouwen.....

 (y)  (y)  (y)  (y)  (y)

 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: roadster36 op 01 juni 2012, 00:32:39
Johan ,
Hier wat meer info over de rijtuigen.
Ze zijn veel breder inzetbaar dan alleen EDE- WAGENINGEN
Is wat gunstiger voor de verkoop ;D

De SS BC 11-18, NS BC 411-418 waren bestemd voor Ede--Wageningen.
In 1926 werd de BC 416 vernummerd C 411, in 1939/40 volgde de rest, de BC 411 werd C 416.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden o.a. de C 411, 415, 4176-418 tussen Enschede en Haaksbergen, de C 412 op de heropende lijn Ede--Wageningen, na 1945 was de hele serie op Alkmaar--Bergen aan Zee.
De C 413-417 reden mee in de feesttram bij het lustrum van de Landbouwhogeschool Wageningen in 1948. De 411-412 werden in 1947 gesloopt, de rest in 1954/55.

Tenslotte: toen in 1941 er weer reizigerstrams reden op Ede--Wageningen werden als rijtuigen gebruikt de C 412, C 225 en C 421-422 (ex HSM 91 en 90).

Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 01 juni 2012, 02:35:09
Ik  ben er intussen achter dat de onderste tekening (bovenaan dit draadje) een normaalspoor Java Beijnes draaistel is.
Zo zie je maar weer, er is altijd wat bij te leren.

Toch ben ik benieuwd of iemand van jullie scheenplaten uit witmetaal of messing weet te vinden. Dat geld dan voor beide draaistellen.
Hierdoor heb ik dan weer meer mogelijkheden om de rest zelf te maken en tot een sterk geheel te maken.

Groet, J. Moors.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: roadster36 op 01 juni 2012, 09:21:13
Johan,
Je hebt pb
Kun je ze niet freezen dan?
losse aspotten weet ik wel te koop.
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: Besselspoor op 01 juni 2012, 21:54:15
Dit zijn de antieke Jouef draaistelletjes, asafstand wel 25mm maar als basisuitgangspunt misschien wel bruikbaar?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/allan_draaistel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/allan_draaistel.jpg)
(let niet op de omgeving, het is een zelfbouwdummy van een DKM kapje als speelloc voor de jongste..)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 02 juni 2012, 00:07:54
Die Jouef draaistellen kunnen als uitgangspunt gebruikt worden. In combinatie met freeswerk is dat misschien al te gebruiken.

Ik wil toch nog even afwachten wat er in dit draadje nog meer gevonden kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_dak.jpg)
Intussen begonnen met het dak voor de NS BC 411-418. Hier is te zien hoe ik het dak gefreesd heb.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 02 juni 2012, 22:53:18
Hier was ik aan begonnen om te kijken of ik dat op deze manier goed in model kon krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_dak.jpg)
Eerst begin ik met een afbreekmes het overtollige materiaal weg te schrapen. Ik doe dat dan ook steeds onder een andere hoek zodat de bolling tevoorschijn komt.
Niet te veel druk op het mes, want dan ga je al snel te ver.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_dak.jpg)
Ik gebruik hiet een stuk mdf (of iets anders) als vlakke ondergrond. Dit voorkomt "kuilen" in het werk. Verder gaat het 't beste om dit bij een lamp onder stijklicht te doen.
Men ziet dan op tijd het beste wanneer alle groefjes verdrwenen zijn.

Het is ook belangrijk om de kuststof ietjes van de rand van de mdf (of iets anders) afblijft. Hierdoor blijft een een kleine rechte rand over die we ook nodig hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_dak.jpg)
Hier is al het verschil te zien tussen de freeslagen (0,1mm per laag) en het gedeelte wat al met het mes in vorm gemaakt is.

Tot zover de foto's. Wordt vervolgt...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 04 juni 2012, 21:54:02
De volgende stap is schuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_dak_kops_schuren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_dak_kops_schuren.jpg)
Ik begin met korrel 220 en blijf het mdf hulpplakje gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_dak_kops_schuren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_dak_kops_schuren.jpg)
Ook voor de kopse kanten laat ik het dak een klein stukje van de mdf-rand af liggen. Hierdoor schuur ik niet teveel materiaal weg aan de dakrand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_laatste_schuurgang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_laatste_schuurgang.jpg)
Als voorlaatste (als alles groefjes bij strijklicht verdwenen zijn) schuur ik alles lichtjes na met korrel 800.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_dak.jpg)
Als laatste polijst ik het dak met de achterkant van het schuurpapier. Met de papierkant komt er een lichte glans on het materiaal en heb ik het als laatste controle om na te gaan of het dak geen groefjes meet heeft.

Intussen nog geen metalen/messing scheenplaten kunnen vinden voor beide draaistellen.

Wordt vervolgt...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
Bericht door: J. Moors op 06 juni 2012, 23:35:37
Aangezien dit deel nu over de bouw zelf gaat, komt dit terug in mijn ander draadje: eigenbouw bouwset (basis) rijtuig.

Heeft er iemand nog een nieuw adres voor de "Java Beijnes" draaistellen gevonden?

groet, J. Moors.